Keresés ebben a blogban

2013. április 29., hétfő

Just a gigolo -Egy dal története

Írta: Inkabringa



Van egy világsláger, amit mind a mai napig énekelnek, táncolnak és ismernek napnyugattól-napkeletig.
Az eredeti melódiát az első világháború után összeomlott Habsburg Monarchiában komponálta Leonello Casucci, Julius Brammer nosztalgikus hangulatú, édesbús-keserédes szövegére Schöner gigolo, amer gigolo címmel, ami visszasírja a fényes huszártisztek egykorvolt paradicsomi életét.
A dal nemzetközi karrierje Irving Ceasar nevéhez fűződik, aki az angol nyelvű verzióban a monarchikus ódon hangulatot figyelmen kívül hagyta, és az angolszász szórakoztatóipar kedvelt songjává tette a melódiát. Sok híres-neves sztár feldolgozta Bing Crosby-tól  Louis Armstrongig.
A dal címével 1979-ben David Hemmings forgatott filmet, amiben láthatjuk azt a filmtörténeti pillanatot, amikor a 20. század első felének „femme fatale” dívája, Marlene Dietrich, utolsó szerepében énekli eme nevezetes dalt a popzene kaméleon bonvivánjának, David Bowie-nak.
Volt egy másik melódia, szintén az első világháború körüli időkből, Spencer Williams szerzeménye. A dal címe: I ain’t got nobody. Igazi standard melody lett, jazz, pop, country – számtalan feldolgozást ért meg. Közülük most egy zongorafutamba hallgassunk bele.
A két melódiát aztán Louis Prima 1956-ban összegyúrta egyetlen dallá, megfűszerezve a lüktető ritmusú jumping jive stílussal. Ennyi év távlatából már nyugodtan megállapíthatjuk: Ez nagyon jól sikerült!
Tánc!
Louis Prima verzióját a legkülönfélébb stílusokban dolgozták már fel, a rockerektől az operettig. Sikerességét mutatja, hogy Robert De Niro egy filmjében (Mad Dog and Glory) a felcsendülő dallamra felrikkant: „Louis Prima! The best!” Majd táncra perdül, és dalra fakad. Kell ennél ékesebb bizonyíték?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése