Írta: YGergely
(Az írás első változata a FIlmvilág 2005/9-es számában jelent meg).
Kései tabutörés
Az Utolsó tangó Párizsban zártkörű
pesti vetítése után másnap a filmgyári büfében kora reggel már nem lehetett
vajat kapni. Sokan alkalmazni akarták a filmben látott technikát. „Urban
legend”, mondanánk, de épp ezért sokat mondó. Tabutöréshez (talán már
mondtuk) az is kellett, hogy az olasz filmek amerikai és francia koprodukcióban
készüljenek. A bestiális erotikájú Maria Schneider kivételes jelensége maradt a
Cinecittà-nak, Stefania Sandrelli viszont Bertolucci munkái mellett évtizedekig
meghatározta az egész olasz film erotikáját.
Maria Schneider |
A megalkuvó című
filmben nemcsak a fiatal
Bertolucci kiváló színészválasztását bámulhattuk meg, hanem Moravia tisztes és
tanult irodalmi erotika-halál kapcsolatát filmre fogalmazó, hússá-vérré,
érzékletessé tevő másfajta tehetségét is. Ráérezve és Moravia sejtetését
felerősítve zseniális női kettőst teremtett a Sandrelli-Dominique Sanda
párossal. Hét évvel később rájuk bízta a Novecento főszerepeit, és a nagyigényű
film második részének kudarca talán abban is keresendő, hogy a forgatókönyv
„hamar megölte” a páros egyik tagját.
Bertolucci később vitatható amerikai
utakra, téves film-nagyepika betonútjára tévedt, (majd visszatalált Párizsba és
Itáliába): értékelhetjük bármiként életművét, az igazi olasz filmerotika egyik
megteremtője.
Bernaldo Bertolucci |
Nemzedéktársa, a családgyűlölő Öklök
a zsebben (1966) filmes forradalmára, Marco Bellocchio később még több
csalódást keltett, komikus önparódiákba, félreértett irodalmi átértelmezésekbe
zuhanva (mint amilyen Radiguet-adaptációja volt, melyben a Vörös Brigádok
tárgyalásán Maruschka Detmers nyílt színen maszturbálja gyáva férfi-partnerét).
A hatvanas évek végétől egy ideig azonban minden filmje, még a rossz is
érdekesnek bizonyult. 1971-es opusa, Az apa nevében Bunuel-ihletésű
kollégiumi erotikus álma nem érdektelen pillanat, semmi köze Fellini
univerzumához.
Hideg áldozatnők és „vérpunák”
A neorealizmus erotikája romantikusan
stilizált, a legjobbak, De Santis például, a legerősebben. Visconti leginkább
klasszicista-romantikus a Párducban és a Senso-ban. Amikor
elúrhodott rajta az üres, akadémikus modor, már nehezen érezhető romantikusnak.
Úgy érzem, a modern olasz film fővonalában, a legszürkébb neorealista filmektől
a legújítóbb hatvanas-hetvenes évekig, sőt a későbbi Bertolucci-filmekig erősen
érezhető a romantika: hol sematikus, hol pezsdítő színeivel.
Ismert irodalomtörténeti vélekedés, hogy Zola a maga korában naturalistának mondott művei elsősorban romantikusak. Az olasz film, melynek megújulása Verga és közvetve Zola példájával ihletődik, soha meg sem közelítette a Germinal erotikáját, ahol a bányaszerencsétlenség lidérces „képsorában” az elúszó, rohadó halott mellett a sötét bányában szeretkeznek a főhősök. Ilyen erőt Bertolucci előtt csak a Keserű rizs sugárzott hatvanöt éve.
Ismert irodalomtörténeti vélekedés, hogy Zola a maga korában naturalistának mondott művei elsősorban romantikusak. Az olasz film, melynek megújulása Verga és közvetve Zola példájával ihletődik, soha meg sem közelítette a Germinal erotikáját, ahol a bányaszerencsétlenség lidérces „képsorában” az elúszó, rohadó halott mellett a sötét bányában szeretkeznek a főhősök. Ilyen erőt Bertolucci előtt csak a Keserű rizs sugárzott hatvanöt éve.
A naturalista-romantikus
stilizációval nem könnyű leszámolni. Erre kevés jelentékeny példa akad: az
egyik feltétlenül az Éjszakai portás. Kimódolt alaphelyzete, tételes „bizonyítási
eljárása”, hamis bűnfilmmé torzulása miatt nem tartom jó filmnek, de
szokatlanul hideg modora, ennek megfelelő színészvezetése, Charlotte Rampling
és Trintignant kiváló játéka figyelemre méltó. Az erotika Bataille-i módon
ágyazódik bele a hősök történelmi végzetébe, s ha a feleslegesen túlbonyolított
történetről megfeledkezünk, ma is értéket fedezhetünk fel benne.
A romantikus erotikától egészen más
módon próbál eltérni a nálunk oly ismeretlen Tinto Brass (Antonioni Éjszakájának
haldokló íróját, Mastroianni barátját játszotta valaha.)
Tinto Brass |
Az olasz film hagyományaitól nála
gyökeresebben a vértenger- és vér-erotika rémfilmrendező Dario Argento sem
rugaszkodik el, pedig utóbbi Stendhal szindrómája és többi horrorja nemcsak a
fröcsögő gyilkost, hanem a gyilkosságok fröcsögő erotikáját akarja (gyakran
sikerrel) ábrázolni.
Tinto Brass-nál az erotika gyilkosságok
nélkül is nyers, riasztó, pőre – avagy feketén szőrös. Sikerületlen Snack
Bar Budapest című filmjében egy klinikai hülyeségben és alkoholban ázó
fiatal bűnözőcsapat a Tabu nevű moziban széthasogatja a vásznat, és kikergeti a
nézőket, valamint megver két ijedt meleget, akik a WC-ben üzekednek. A
mozivásznon épp Brass legjobb filmjének, A kulcsnak egy jelenete pereg.
A Snack Bar Budapest egyik leggyengébb filmje, bár tanulságokkal teli. A
nálunk ismeretlen jelentékeny római író Marco Lodoli első regényéből Brass azt
vette észre és hámozta ki, ami nem is igazán jellemző az íróra. Ez egyáltalán
nem baj, a film így is jellemző Brass-ra, bár legrosszabb vonásait sugározza,
tehetségét alig.
Rossini Tolvaj szarka nyitányának
friss dallamára pucér kurvák tucatja rohanja meg lövöldözve a tengerparti bárt.
Westernfilmes megoldás (de akaratlanul komikus) ahogy csak lőnek, lőnek,
meztelen seggük mögül lőnek, és nem töltenek. Brass a szex és halál bomló és
feltáruló női húsát keveri-ömleszti-kavarja, stílusokat is: itt rosszul,
sikertelenül. Minden premierje botrányt keltett még a nyolcvanas években is –
ez önmagában is kicsit különös, a botrány nem adatik meg mindenkinek.
Brass filmjeinek, a rossz, gyenge
műveknek is mindig van önálló képi világa. E világ meghökkentően stilizált, a
rút stilizációja jellemzi. Sötét, kékes világítás, némi esztéticizmus lebeg a
képeken, de ha így érezzük, még hökkentőbb a nagyközeliben láttatott női
nemiszerv szőrrel, vagy anélkül, inkább szőrrel, lehetőleg a film első kockáin
már, hogy megadja az alaphangot.
Cirkuszi körtánc egy nagy mulatóban, már-már Fellinire asszociálnánk botor módon - ha nem volna olyan anti-fellinis minden: itt trágárul ordítoznak, itt mindent megmutatnak, s amit megmutatnak, az mindig rút és riasztó. A nők uralkodnak hitvány férfiak fölött, de nem a Nők városát látjuk, hanem mondjuk a „Vérpunák városát” – hogy a szándékos ízléstelenség bizarr hangulatát e fiktív címmel felidézzük. Igen, nagy seggek, és nagy szőrpunák: ha valaki ilyen látványra vágyik, keresse Brass filmjeit. (Önéletrajzi könyve idén jelenik /jelent meg Itáliában).
Cirkuszi körtánc egy nagy mulatóban, már-már Fellinire asszociálnánk botor módon - ha nem volna olyan anti-fellinis minden: itt trágárul ordítoznak, itt mindent megmutatnak, s amit megmutatnak, az mindig rút és riasztó. A nők uralkodnak hitvány férfiak fölött, de nem a Nők városát látjuk, hanem mondjuk a „Vérpunák városát” – hogy a szándékos ízléstelenség bizarr hangulatát e fiktív címmel felidézzük. Igen, nagy seggek, és nagy szőrpunák: ha valaki ilyen látványra vágyik, keresse Brass filmjeit. (Önéletrajzi könyve idén jelenik /jelent meg Itáliában).
Brass hivalgón nem erotikus, hanem
pornó-rendezőnek tartja magát. Ritka kísérlet a pornó nem kereskedelmi célú
filmalkalmazása, bár kérdés, vajon A kulcs pornó-e, vajon a Miranda
az-e? Nincs meg bennük Ferreri ironikus játékossága. Valahogy súlyos, döngő
léptű minden filmje, melyekhez tenyeres-talpas, nyolcvan kilós bikavadító
„szépségeket” talál: sajnos épp a Miranda főszereplője igen-igen
mérsékelt képességű nagy hús. A cím a híres és játékosan szabadszájú
Goldoni-darabra utal, de az író neve a főcímen sincs feltüntetve. Jogos
elhallgatás: Brass nem játékosan szabadszájú, hanem mocskos-szavú, durvaságban
fürdő tabutörő rendező. Semmi reneszánsz-hatás, vagy -hódolat: ő a szexuális durvaság nem fantáziátlan olasz mestere.
A Kulcs vitathatatlanul legjobb munkája, és
nemcsak az ismét kiváló Stefania Sandrelli jelenléte (jelensége) miatt.
Sandrelli az olasz film egyik legbecsültebb színésze. Több mint sztár, semmiképpen nem "celeb". Negyven éves elmúlt, és nemcsak a meztelenséget vállalta, hanem a nyílt színi szeretkezést is. Brass durván, olykor pornófilmes
módon „belevilágít” a kép közepébe. Mindez meghökkentő, de e filmjének értékes
háttért teremtett. Egyrészt Velence másfajta stilizációt sugárzó helyszínét,
másrészt a korét: 1940-ben, Olaszország hadba lépésének napjaiba helyezte a
modern japán klasszikus, Tanizaki (magyarul is ismert) lélektani regényét.
Össze tudja kapcsolni a szex és a halál testvér-ellentétét: nemcsak Tanazaki
regénye, hanem Oshima Az érzékek birodalma is párhuzamként tolul elénk:
„ölnek és ölelnek”.
Fejezzük be szelídebb képekkel. Annál
is inkább, mert a kulturáltságával évtizedek óta becsülhető Ettore Scolát eddig
meg sem említettük.
Vittorio Gassman egyik utolsó
szerepében nála látható a Vacsora című filmben. Afféle szépen vénült
rezonőrt játszik, ő kommentálja a végig egyetlen helyszínen játszódó
történetet. Az erotikus zoknitartót azonban nem ő viseli, hanem egy filmbeli
egyetemi tanár, filozófia professzor, akibe szép tanítványa fülig belezúgott.
Annyira fülig, hogy Gassman baráti tekintetétől kísérve, az asztal alá bújva
csókolgatja tanárának zoknitartóját. A férfi zoknitartó éttermi asztal alatti
titkos csókolgatása sziporkázóan legjobb ebben a kulturált szövetű, szellemmel
teli ironikus filmben, melyben ritkán látható összhangot teremtve jeleskednek
jó francia és olasz színészek. Scola nem merészkedik buňueli, de még Ferrerinek
való mélységekbe sem: ismeri tehetsége határait. Az erotikus zoknitartó
mindenesetre örömteli újdonság. Erotikus újdonság az olasz filmben, talán el
lehet rajta töprengeni, hogy miért.
(Az írás első változata a FIlmvilág 2005/9-es számában jelent meg).
Ó, azok a férfi erotikus zoknitartók... Krúdy jut róla eszembe.
VálaszTörlésIzgalmas áttekintése volt ez film és erotika kapcsolatának. Úgy látszik, a kettő korántsem feltételezi egymást, kell hozzá azért ízlés, tehetség és kurázsi is. Nem beszélve az "olasz szerető" sztereotípiájának romba döntéséről.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés