Írta: YGergely
Henri-Georges Clouzot, A holló (Le corbeau) rendezője a háború után három évig nem dolgozhatott. Mára A holló egyértelműen a francia film klasszikusa, címe gyakran használt fogalommá vált, értékei nyilvánvalóak.
Henri-Georges Clouzot, A holló (Le corbeau) rendezője a háború után három évig nem dolgozhatott. Mára A holló egyértelműen a francia film klasszikusa, címe gyakran használt fogalommá vált, értékei nyilvánvalóak.
A harmincas években a francia „film
noir” különösen aljas figurákat állított a boldogságra vágyó főhősök útjába. Azt
azonban, hogy mindannyian aljasok lehetünk, korábban nem láthatta francia
filmvásznon a néző. Clouzot műve, A holló
kellett hozzá.
Egy francia kisváros életét
névtelen levelek bolygatják fel. Amikorra a névtelen levélíró lelepleződik, már
a film összes figurájáról kiderült, hogy gyáva, haszonleső, gyilkos indulatokat
forral és becstelen.
Amikor azután a „hollótól” való
megmenekülést köszönti a templomban a város polgársága, valahonnan felülről, a
semmiből névtelen levelek fehér áradata hull alá… Itt mindenki feljelenthet
mindenkit, és a rágalmak értő szívekre találnak.
Clouzot minden érzelmességet
száműz filmjeiből, hidegen fegyelmezett, maróan gúnyos. Teljesen rokontalan a
francia filmművészetben. Világ- és emberszemlélete nem fáradtan kiábrándult,
hanem eredendően és megvetéssel telve, támadóan keserű. Nagy feszültséget
teremt, s egyáltalán nem igyekszik feloldani. Nincs különbség jó és rossz
között, a jó és rossz helyet cserélhet.
„Rágalmazza a francia embereket,
mindannyiunkat!” – ismételték a vádat A
holló bemutatója után. Kissé talán alábecsülték Clouzot igényeit és
mércéjét: ő az egész világon, a rossz uralta és mozgatta világon utálkozott.
Clouzot-t emberbőrbe bújt gonosznak
titulálták, a cinizmus, szadizmus mozikészítőjének. „Ördög-e Clouzot?” –
kérdezte egy kritikusa. A kérdés 1955-ben, az Ördöngösök évében merült fel ilyen tálalásban. Nyilván reklámként
is használt, a bulvársajtó egész kis sátáni legendáriumot szőtt A holló rendezője köré. E szerint már
hétéves korban csak a bűn érdekelte, hajnali négyig olvas krimiket, az egész
stáb iszonyodik vele dolgozni, fiókjában rendőrségi fotót őriz egy többnapos
foszló hulláról, és így tovább. Mindez tehát jó reklámfogás.
Clouzot azonban ennél sokrétűbb
alkotó.
![]() |
Georges-Henri Clouzot (1907-1977) |
Clouzot-nak Magyarországon (s
talán szerte a világon) legvisszhangosabb sikere A félelem bére (1953) volt. Clouzot a suspense mestereként
mutatkozott be. Mexikóban vegetáló európai emigránsok nitroglicerin-rakomány szállítását
vállalják robbanásveszélyes utakon: egy kivételével mindannyian elpusztulnak.
Yves Montand ezzel a filmmel vált
mitikus alakká a filmvásznon. Cluzout halmozza a kegyetlen izgalmú epizódokat,
kiválóan játszik a néző idegeivel. Semmi igazán eredeti nincs a filmben, de
nincs benne butaság és ízléstelenség sem.
Az Ördöngősök (1955) Barbey D’Aurevilly írásából készült, de csak a
film címe és hangulata utal rá.
Két „olvasata” is lehetséges a
filmnek. Az egyik szerint csupán rejtvény, a „kitalálós” krimik nemtelen
keresztrejtvényműfajából. A másik szerint több ennél. Paul Meurisse, a hatvanas
évek elegáns szerepeit játszó színésze itt elegánsan szadista
internátusigazgató. Szeretője és felesége közösen megölik. A holttest azonban
eltűnik, bújócskát játszik a két nővel. Végül megtudjuk, sem a holttest, sem a
gyilkos nem azonos önmagával, a szerepek másként vannak kiosztva.
A film egyrészt játék csupán, amely önmagát is kifigurázza. „A szobában három hulla tartózkodott. Az egyik még élt” – jutna eszünkbe Karinthy, de Hitchcock is eszünkbe jut meg Highsmith, a bűnügyi művészetnek az a sugallata, hogy bűnöző és áldozat között nincs éles határvonal.
A nouvelle vague megjelenése
kihívásként érte Clouzot-t. Ő ugyanis mindig a francia film háború előtti
„klasszikus” hagyományai ellenében dolgozott, azok értékeit saját műveiben
tagadva korszerűbb, illúziótlanabb, keserűbb és igazabb emberábrázolással
próbálkozott.
Legbecsvágyóbb filmjének szánta
az 1960-ban bemutatott Igazságot. Hősnője
modell, a felnőtt társadalom álszentsége ellen érzelmeivel lázadó, küzdelmébe
belebukó fiatal lány. A szerepet a népszerűsége csúcsán álló Brigitte Bardot-ra
bízta, hogy a modell fétissé is válhasson. Óriási reklám kísérte a forgatást. Egész
Franciaország Bardot-lázban égett, s mindezt már-már hisztérikussá fokozta a
„szadista” módszereiről ismert rendező és a „kezelhetetlen” sztár találkozása.
![]() |
Brigitte Bardot és Clouzot |
A film a reklám fűtötte
várakozásokat nem tudta igazolni, az Igazság
egyöntetűen kedvezőtlen kritikát kapott. De nemcsak egy mesterkélten harsány
reklámhadjárat ütött itt vissza. Clouzot „újhullámosabb” filmet akart csinálni,
mint az újhullámos ifjak. Eszközei formanyelvi konzervativizmusról árulkodnak,
miközben mindenáron korszerű szeretne lenni.
Az önmaga poklait járó rendező
nem ördög volt, aminek vélték, hanem önmaga kiszabadíthatatlan foglya.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése