Írta: Inkabringa
Elias Canetti a 20. századi európai ember egyik mintája volt. Végigélte a századot.
Elias Canetti a 20. századi európai ember egyik mintája volt. Végigélte a századot.
A század elején Bulgáriában született spanyol származású
zsidó szülők gyermekeként. Azon a területen számos nyelv és
kultúra keveredett egymással. Canetti élt Ausztriában, Angliában
és Németországban. Aprólékos, mélyreható, elemző figyelemmel
követte kora színeváltozásait. Ő maga a Tömeg és hatalom
című írását tekintette legfontosabb művének, az olvasói a
három kötetes önéletrajzi regényét. 1981-ben irodalmi
Nobel-díjat kapott, bár mindig hangoztatta, hogy Robert Musil
jobban megérdemelte volna. Ő is azok közé az írók és tudósok
közé tartozott, aki inkább menekült a rangos elismerésektől és
az ezzel járó népszerűségtől. Élete végén teljesen elvonult
a nyilvánosságtól. Az évtizedeken át írt feljegyzéseiből,
gondolattöredékeiből, regényötleteiből, nagy íróktól és
gondolkodóktól vett idézetekből, sőt újsághírekből
összefűzött kötet Feljegyzések címmel már halála után
jelent meg.
Ebből a rendkívül
különös és gondolatkavaró könyvből citálunk most.
- - - - - -
Aki gyerekként fogadta
magába a halál élményét, annak nyitott seb marad egész
életében, seb, amely tüdővé tágul, azon át veszi a levegőt az
ember.
A Nap egyfajta ihletforrás, ezért
jobb is, hogy nem süt mindig.
Minket a klasszikus ókor
eszelt ki, minden erőfeszítés nélkül, mi a görög-római
kultúra véletleneinek egyike vagyunk. Az antik világ megvet
bennünket, csak már nincs benne uralomvágy.
Azért gyorsult fel
minden, hogy több időnk legyen. És egyre kevesebb időnk van.
Nem a legmélyebb
gondolatok hatnak legtovább a világra.
Az ember azzal fejezi ki
legjobban a korát, amit nem vesz át tőle.
Nem kell mindig a
legvégső konklúzióig elmenni. Annyi minden van közben is.
Nincs visszataszítóbb a
fülemben a jóllakottság dialektikájánál.
Senki sem tudja felmérni,
milyen mértékű a költő megaláztatása a nagyurak között.
Az
író szempontjából minden gyávaság, minden tartózkodás bűn.
Az író merészsége abban áll, hogy kimondja a dolgokat. Jóllehet
minden kimondott szóért felelősséggel tartozik, elhallgatnia a
véleményét akkor sem szabad.
Ott
van Stendhal erkölcsi nyíltsága, amely nem hallgat el semmiféle
alávalóságot, mégis mindig azonnal a nagylelkűség pártjára
áll.
Mondd
azt, ami a legszemélyesebb, csak ez a fontos, ne szégyenkezz, ami
közérdekű, az benne van az újságban.
Senki sincs elmaradva a
korától, akit az emberiség sorsa miatti aggodalom emészt. Az van
elmaradva a korától, aki ócska frázisokkal vigasztalja magát.
Az életben az a
megalázó, hogy amit az ember szenvedélyesen és büszkén
megvetett, azt végül elfogadja.
Alapjainkban
megkérdőjelezni és más szemével érzékelni önmagunkat.
Minden felelősség
rejtett. Mivel rejtett, ezért el sem pusztítható.
Patakjaira bontani szét
egy folyót. Megérteni egy embert.
Egy olyan ég, amelyik
kétségbeesésében egyre távolabbra boltozódik az embertől.
Vajon milyen Biblia
kellett volna ahhoz, hogy az emberiség ne jusson ilyen messzire az
önpusztításban?
Az én istenem: tömérdek
szem és mindegyik csukva.
Egy olyan Isten, amelyik
nem teremtette az embereket, hanem rájuk talált.
Mióta golyóbis lett a
Föld, minden gazember a kezébe veszi.
A leghamisabb szólamok
bírnak a legnagyobb vonzerővel – már ameddig vannak olyanok,
akik komolyan használják ezeket.
A hatalom szörnyűséges
szerkezete úgy alakult ki, hogy egyes emberek megpróbálták
elkerülni a halált. Egyetlen ember életben maradása számtalan
ember halálát követelte. Az ebből keletkező zűrzavart hívják
történelemnek. Ezen a ponton kellett volna kezdődnie a valódi
felvilágosításnak, amely megindokolja, miért van joga minden
egyes embernek az életben maradáshoz.
„Már mindenki volt
csak én nem” - erre a cinikus alaptételre épül a hatalom.
Von Den Steinen (német
orvos, utazó, néprajzkutató):
Amikor a bakairi indiánok
elégedetlenek a főnökükkel, otthagyják a falut és megkérik,
hogy kormányozzon egyedül.
Pascal:
A sokféleség, ha nem
zárul össze egységgé, zűrzavar, az egység, ha nem függ a
sokféleségtől, zsarnokság.
Parasztok a dél-indiai
Karnatakában:
Miután egy hónapig
tartó tiltakozó megmozdulásaik nem vezettek eredményre, a
parasztok a parlament épülete elé vonultak, és két órán át
hangosan kinevették a kormányt.
Amíg léteznek olyan
emberek a földön, akiknek semmilyen hatalmuk nincsen, addig nem
esem teljesen kétségbe.
Kitalálni, vajon mi
dicsérnivalót találnának bennünk az állatok.
Ami hozzáférhetetlen az
állatokban: az, ahogyan ők látják az embert.
Minél több minden
választ el bennünket tőlük, az állatok annál inkább kincset
érnek.
A platánok köztársasága.
Kétely-esztergályos.
A szembe-gondolkodó.
Egy gondolatpacsirta.
Aki úgy érzi, eleget
tanult, az nem tanult semmit.
Csak a tétovázó tudás
számít. Ez az, ami a leginkább hiányzik a komputerből: a
tétovázás.
Megrázó élmény egy
igazságos ember. Én egyet ismertem.
A legnagyobb
igazságtalanságokat személyesen ültetjük el és öntözgetjük.
A nem alkalmazkodók, ők
a föld sója, ők az élet színe, a maguk szerencsétlenségére,
de a mi szerencsénkre.
![]() |
René Magritte: A látóhatár titkai |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése