Írta: Inkabringa
A bizalom a társadalom építőköve. Szerencsére a
világon mindenhol vannak empatikus, másokra nyitott emberek, akik képesek az
együttérzésre, túllátnak a saját életterükön és érdekeiken, megértenek másokat, alkalmasak
az önreflexióra. A bizalmam irántuk múlhatatlan. Ők a társadalmi bizalom
építőkövei.
Ha a társadalmi bizalom megtörik, akkor nem marad
más, csak a látszatok. Kis hazánk nem az egymás iránti elfogulatlan figyelem földje
manapság. Például a szegény-jómódú, főváros-vidék, fiatal-idős, cigány és nem
cigány, értelmiségi és nem értelmiségi közötti ellentétek virágkorukat élik. Butaság
ez, persze, meg lusta tájékozatlanság, egymás iránti érdektelenség, a kasztba
tartozás bárgyú befolyásolhatósága is. Mindezen korlátoltságok az elitet és az
alul iskolázottakat is sújtják. Ez benne az igazán aggasztó.
Mégis vannak dacosan üdítő ellenpéldák. Most kettőt
említek: az egyik film, a másik színház.
Az Egy nő
fogságban című filmnek, annak ellenére, hogy dokumentumfilm, meglepően nagy
visszhangja lett. Ez örvendetes. Én csak egyetlen (számomra legfontosabb) aspektusát
említem meg: ez a bizalom ereje. Főszereplője egy asszony, aki egy család
rabszolgájaként éli mindennapjait. A látszat szerint mindent a családnak köszönhet
ez a szerencsétlen, hisz ők mentették meg gonosz emberek karmaiból. Valójában rabként
tartják, szabad mozgását megtiltják, minden szeretetkapcsolatától megfosztják,
elszigetelik a világtól, alázzák, bántalmazzák, bűnbakká teszik. Ő pedig tűri
ezt, mert nem lát kiutat.
Tavaly ősszel a Verzió Filmfesztivál vetítőjében a
film végén egy pillanatra megállt a levegő. Csend volt. Döbbent csend. Aztán
kitört az ováció. A nézők azt mondták, a tapsot messzemenőkig megérdemlik az
alkotók, de az ováció annak a filmbeli asszonynak szólt, aki mellett a dölyfös
népek csak elmennének az utcán, pedig ő messzebbre jutott, mint amire ők a
társadalmi védőburkuk nélkül valaha is képesek lennének. Elképesztő, milyen
mélyről indult, milyen reménytelen kiszolgáltatottságból és számkivetettségből
és milyen messzire jutott: a személyes szabadságig és önrendelkezésig.
A film legerősebb mondata, amit a rendezőnek
válaszolt az asszony, hogy miért nem próbált eddig megszökni ebből a rettenetes
helyzetből: mert egyedült volt és nem számíthatott senkire. Féltette a lányát,
aki legalább kimenekülhetett ebből a reménytelenségből. Az asszony sorsának
megoldásához egyetlen ember bizalma elég volt. Ő a film rendezője, aki kamerájával
eljutott a látszatoktól az empatikus megértésen át a segítségadás természetes
gesztusáig. Az asszony lassacskán elhiszi, hogy akadt valaki, akiben megbízhat.
Ez visszaadja a tetterejét, az elszántságát, az akaratát. Egyetlen ember
bizalma megválthat egy egész emberi életet, aki aztán két további ember életét
válthatja meg: a lányáét és az unokájáét.
A másik példám egy színházi előadás. Budapesten
láttam a B32 Galériában, és egy vidéki kisvárosban élő barátunk hívta fel rá a
figyelmünket. Ó, bár sokkal gyakoribb és természetesebb lenne ez e honban! A
vidék-főváros ellentét is kedvelt sztereotípia kis hazánkban. A komfortzónából
kitekintés nem divat mifelénk, és ez sajnos óhatatlanul korlátoltságokhoz vezet.
A korlátoltságokon olyan elegáns, megértő és elfogadó
nagyvonalúsággal kell átlépni, ahogy Hajdu Szabolcsék teszik a lakásszínházukkal. A Látókép Ensemble egy lakásszínház, amelyik országra (és az egész országnak)
szóló előadásokat csinál. Egy szobányi empátia és bizalom. Mint egy falat
kenyérre, olyan szüksége van erre e kényszerekben fulladozó országnak.
A Kálmán-nap című előadásnak
atmoszférája van, erős és őszinte. Mint az Ernelláékban,
ezúttal is két házaspár áll a középpontban (Hajdu Szabolcs, Török-Illyés Orsolya, Földeáki Nóra, Szabó Domokos) és az egyik házaspár kisegítő
személyzete (Gelányi Imre). Itt jegyzem meg, azok számára, akik nem oly járatosak a magyar
nyelvjárásokban, hogy Földeáki Nóra olyan makulátlanul hozza a
kelet-magyarországi dikciót, hogy még a nyelvészek is csodájára járnának. Ez is
egy finom árnyalatot ad a darab sokrétűségéhez.
![]() |
Földeáki Nóra és Szabó Domokos |
Semmi színpadiasság, semmi színészkedés nem volt
ebben az előadásban és mégis, ilyen erős és meggyőző színészi játékkal rég
találkoztam. Ez az öt színész úgy létezett a nézők között abban a szobányi
térben, hogy percig sem gondoltam, itt most színjáték folyik a szó rossz, a
nézők számára már megunt értelmében. Mert nézőként olykor kellemetlenek a
nagyáriákról és nagymonológokról, a taknyos sírásokról, a lábunk előtt
fetrengésekről és hőbörgő üvöltözések óraműszerű tálalásáról szóló előadások. Az
élet nem ennyire explicit: ami belül dúl, azt a konvenciók és elfojtások hamuja
fedi. Hajduék engedték, hogy involválódjak, hogy belemerüljek ebbe a különös és
mégis oly igen köznapi névnapozásba. Ezért hálás vagyok mint közönség.
Két középkorú házaspár, akik már elértek valamit az
életben. Látszólag. Frekventált lakóhely, szép ház, márkás autó, társadalmi
pozíció, újonnan épített nyaraló, elit iskola a gyerekeiknek. Lehetnének
olyanok, mint Jacques Tati a fogyasztói társadalom hajnalán készült Nagybácsimjának
javakat birtokló dölyfös kispolgárai, de a Kálmán-nap
szereplői érzékenyebbek és értelmesebbek náluk. Reflektálnak a világra és benne
önmagukra: mindez megvan, és akkor mi van? Mi értelme van az életnek, ha ilyen
pitiáner célokért kell végiggürizni? Kell még valamit szerezni, bizonyítani a
társadalmi kirakatba? Vagy bedobják a gyerekeiket is ebbe a mókuskerékbe és aztán jön a szemétdombra vetett öregkor és a halál? Meneküljenek?
De hogyan? Hova? Menjenek külföldre? Váljanak el? Maradjanak együtt?
![]() |
Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya |
A frissen megözvegyült, halott gyermekét is gyászoló, végtelen fájdalmát zárkózottsággal leplező, magányos, szeretetéhes
alkalmazott alakja sistergően világított be a két házaspár életébe. Kivert
kutya tekintetével, félszavaival, engedelmes szolgálatkészségével, alázatos mozdulataival a
szegény ember sóvárgását fejezte ki a jómódúak (látszat)élete után. Legalább
nincsenek egyedül, még ha elveszettek is a kibélelt világukban. Az ő magányba
zuhant élettragédiájához képest önsajnáltató nyafogásnak tűnt olykor a házaspárok
kiút keresése.
![]() |
Gelányi Imre |
Halványan felsejlik a honi politika és közélet
hitványsága, de a beszélgetések inkább a gyerek iskolaváltása és a rosszul
megépített szobagaléria körül forognak. Egy igazán igazi mai magyar történet. Megmutatja
dokumentumszerű pőreséggel a látszatokat, és mélységes megértő empátiával azt, ami
a látszatokon túl van.
Ez az előadás úgy megrázó és katartikus, hogy nincs
benne robajos drámai vergődés, nézőket feszengésre késztető őrjöngő szenvedés, mások
kárán röhögés. Megrázó ilyen szobányi intimitásban ránézni a köztünk élő emberi
sorsokra.
Az előadásnak egyetlen hibája volt. Arról sem az
alkotók, hanem a befogadói konvenciók tehetnek. Úgy éreztem, a taps ügyetlen reakció volt a közönség részéről az ellaposodott színházi konvenciókon átlépő előadás után. Egyszer egy koncertteremben éreztem azt, hogy olyan megrendítő és személyes csoda történt, ami után ormótlannak tűnt a taps. Legjobb
lett volna, ha ez a Kálmán-napi maroknyi közönség, együtt vagy egyenként, köszönetet mond az alkotóknak.
Abban a szobányi térben empátia és bizalom született.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése