Írta: Inkabringa
Az emberek közötti egyenlőtlenségnek számos gyökere van. Ilyen például a bőrszín, a vagyoni helyzet, az etnikai hovatartozás, de az életkor, vagy a lakhely is. Még meg sem szólalt az illető, nem tudjuk, hogy értelmes, eredeti eszű, vagy épp ellenkezőleg, korlátolt és csökött gondolkodású, de már ráégett a társadalom szemében pozitívnak vagy negatívnak tartott billog. Tovább színezi a képet, ha kiderül felekezeti hovatartozása, szexuális irányultsága, foglalkozása, iskolázottsága. Még mindig nem tudjuk, hogy sziporkázó elme vagy tunya eszű agresszor, de már a lenézett, kirekesztett, megvetett és ellenségnek tekintett kategóriába kerülhet – pusztán ránézés és felszínes információk alapján. Vagyis az emberek közötti egyenlőtlenség eredője, hogy épp az nem számít, ami a legjellemzőbben emberi tulajdonság: a gondolkodásra való képesség. Az értelmes, világra nyitott ember bármely külsőségnél vonzóbb.
Az emberek közötti egyenlőtlenségnek számos gyökere van. Ilyen például a bőrszín, a vagyoni helyzet, az etnikai hovatartozás, de az életkor, vagy a lakhely is. Még meg sem szólalt az illető, nem tudjuk, hogy értelmes, eredeti eszű, vagy épp ellenkezőleg, korlátolt és csökött gondolkodású, de már ráégett a társadalom szemében pozitívnak vagy negatívnak tartott billog. Tovább színezi a képet, ha kiderül felekezeti hovatartozása, szexuális irányultsága, foglalkozása, iskolázottsága. Még mindig nem tudjuk, hogy sziporkázó elme vagy tunya eszű agresszor, de már a lenézett, kirekesztett, megvetett és ellenségnek tekintett kategóriába kerülhet – pusztán ránézés és felszínes információk alapján. Vagyis az emberek közötti egyenlőtlenség eredője, hogy épp az nem számít, ami a legjellemzőbben emberi tulajdonság: a gondolkodásra való képesség. Az értelmes, világra nyitott ember bármely külsőségnél vonzóbb.
Az emberek közötti egyenlőtlenség
egyik alapvető megjelenési formája a bőrszín szerinti distinkció: a fehér és a
fekete minőségi megkülönböztetése. Ne higgyük, hogy ez a szemlélet a buta
évszázadokkal elsüllyedt, legfeljebb finomodott, fügefalevelet kapott. Dehogyis
tűnt el, virágzik elpusztíthatatlanul, ahogy az egy valamirevaló vakhithez illik.
Korra, nemre, iskolázottságra, politikai meggyőződésre való tekintet nélkül
sokaknak „cölöp” a világban való eligazodáshoz. Kimondatlanul is egyéb
ellenérzéseiknek is ez az alapja. A fehér bőrszín a világuraló embertípust
jelzi, a sötét bőrszín pedig a rosszat, a szennyest, a fenyegetőt jelenti
számukra.
![]() |
Sean M. Johnson |
Bárcsak remélhetném, hogy én
vagyok az egyetlen, aki ilyen véleményeket hall manapság az utcán járva-kelve,
mindenféle emberekkel elegyedve. Mostanság a menekültek segítéséért is kaphattunk ilyen szellemű kioktatást. Mindamellett továbbra is
állítom, engedélyre, tapsra nem kell várni, mert elcsigázott,
éhes, beteg, kiszáradt embereknek azonnal kell a segítség. Egyszer már feltettem
ezt a kérdést a blogban, de ismét megkérdezem: aki arra büszke, hogy fehérnek
született, tulajdonképp mire olyan büszke?
Ugyanakkor ijesztő ez az
elutasító, gyanakvó gőg, mert gyűlölködés, le nem vezetett frusztráció és korlátolt
kicsinyesség munkál mögötte. A társadalmi veszélyt valójában ez jelenti, és nem
az, ami ellen ágál. Mert a kirekesztő gyűlölködés olyan, mint egy sosem romló konzerv,
bármikor, bárkit, bárhogyan megvetése tárgyául választhat, hogy befolyásolható frusztráltságának
vigaszt találjon. Egy ügyes hatalmi gépezet ezt nagyon jól kihasználhatja mögöttes
céljai eléréséhez. Volt már erre számos példája az emberiségnek. Egyik
undorítóbb, mint a másik.
![]() |
Yinka Shonibare |
A kortárs művészet világszerte
érzékenyen reagál a társadalmi feszültségekre. Témája van bőven ebben a cudarul
elrendezett világban. A társadalmi visszásságokra érzékeny kortárs művészet egyik
meghatározó témája a fehér és fekete bőrszín. Kis hazánkban is van bőven példa a kirekesztett és megvetett rétegekkel szembeni alázó megnyilvánulásokra. Gondolja át mindenki, hogyan viselné, ha összezárnák néhány
négyzetméterre másik húsz emberrel higiénés lehetőségek nélkül, önrendelkezésétől, méltóságától megfosztva, teljes bizonytalanságban tartva.
Kerry James Marshall Los
Angelesben élő afro-amerikai képzőművész. A művészettörténetet a fekete bőrszín
megjelenése alapján vette górcső alá. Valahogy úgy, ahogy a blues és jazz
történetét vázolta fel erős társadalomkritikai hangvétellel annak idején Leroi
Jones. Marshall arra az eredményre jutott, hogy a fehérek által dominált művészet
fénylő századaiban a feketéket alávetett szolgaként ábrázolták, már ha
egyáltalán megjelentek egy műalkotáson. Azt is felvetette, hogy ugyan miért
nincs fekete bőrszínű képregényhős? Mainstream-búvároknak kiváló kutatási téma
lehetne.
![]() |
Kerry James Marshall |
Jean-Michel Basquiat a hetvenes-nyolcvanas
évek amerikai street art világából indult, hogy aztán neo-expresszionistának
címkézve a kortárs galériák egyik fontos tényezőjévé váljon, Andy Warhollal
munkálkodjon. Műveiben a fekete és fehér bőrszín közötti különbség csakúgy
érdekli, mint az ezzel összefüggő szegénység, kirekesztettség és a társadalmi
egyenlőtlenségek különféle megnyilvánulásai.
![]() |
Jean-Michel Basquiat |
Yinka Shonibare önmagát
„posztkoloniál hibridnek” titulálja, hiszen Londonban született, Nigériában
nőtt fel, majd ismét Európa és így tovább. Az Afrikában máig teherként
hordozott kolonializmus nehéz örökségét és a rasszizmus megnyilvánulásait ábrázolja
műveiben, valamint saját különös identitásának afrikai európaiságát, avagy
európai afrikaiságát. Szobrai, installációi, festményei, kísérleti filmjei és
fotói ezt a kettős identitást tükrözik.
![]() |
Yinka Shonibare |
James Baldwin feketeként a 20. század
közepének és második felének amerikai társadalmát írta meg mély beleérzéssel és
kíméletlen kritikával. A rasszizmus és általában az emberi sokféleséggel
szembeni türelmetlenség megnyilvánulásai voltak legfőbb témái. Amerika lelkiismeretének
tartották. A 21. század élesen társadalomkritikus fiatal művészei gyakran
fordulnak hozzá ihletért.
![]() |
Patrick Melon |
A fekete bőrszín már önmagában
stigma sokak szemében. Fokozottan igaz ez, ha egy fekete bőrszínű ember
ráadásul még nő is. Kara Walker afro-amerikai nő, a feketékkel és a nőkkel
szembeni gyakran erőszakos előítéletek ábrázolásához sajátos kifejezésmódot
talált az egy-kétszáz évvel ezelőtt divatos sziluett-illusztrációk
technikájával. Annak idején ezek a könyvillusztrációk bájos-bukolikus
történeteket kísértek. Kara Walker a legdurvább rasszista elnyomás példázatait
ábrázolja ezzel a pepecs technikával. Emblematikus alkotása a
rasszista-szexista elnyomás panorámája (címe: Gone: An Historical Romance of Civil War as it Occured Between the
Dusky Thighs of a Young Negress and Her Heart).
![]() |
Kara Walker |
Ti-Rock Moore amerikai
középosztálybeli fehér nőként áll ki a feketék egyenjogúságáért, és utasítja el
a fehér bőrszín miatt kapott „születés jogán járó” privilégiumokat. Művei
erősen provokatívak és társadalomkritikusak.
![]() |
Ti-Rock Moore |
Delaine LeBas brit képzőművész,
aki nőként és cigányként éli meg a társadalmi kirekesztettség formáit. Európa
feketéi a cigányok. A hétköznapi rasszizmus első számú célpontjai. Delaine LeBas
a maga művészi eszközeivel küzd a sztereotípiák ellen, a megvetettségbe
kényszerítés ellen, a kiszolgáltatottság és a büntetlen alázások ellen.
Májusban Budapesten volt kiállítása (Mondj
nemet az identitáslopásra – Gallery8), melynek megnyitójára ezt írta: „Fizikailag és művészi értelemben ellopott
műtárgyak vagyunk. Még most 2015-ben is mindenki láttat és kontextualizálhat
bennünket, csak mi magunk nem. Még mindig fontosabbnak tartjuk azt, ahogyan
mások észlelnek bennünket annál, ahogyan mi látjuk magunkat és a világot.
Kisztereotipizáltak bennünket a saját létezésünkből. Már az is vita tárgya,
hogy vajon emberek vagyunk-e. A többségi tekintet kolonizálja a nyelvet, így
téve totálissá az elnyomást.”
![]() |
Delaine LeBas |
Mi nem akarunk kevély tekintettel az elnyomás kolonizált nyelvén beszélni. Nem kérünk belőle,
hátat fordítunk neki, akkor is, ha fehér bőrrel születtünk a világ
szerencsésebb részébe. Történelmi leckék sokasága mutatja, hova vezet az, ha a tomboló hisztéria sárral lepi el az emberek józan eszét. A józan ész nagy kincs, meg kell őrizni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése