Írta: Inkabringa
Sokan még nyaralnak, ilyenkor illetlenség fajsúlyos témát felhozni, de megkerülni is botorság. A múlt héten diszkréten köhintve átdöccentünk egy évfordulón: hetven éve tudjuk, milyen pusztításra képes az atombomba. Megtanult az emberiség ezzel is együtt élni, az alkalmazkodóképességünk szinte szégyellni valóan tökéletes. A 20. század poklait azért nehezen tudjuk feldolgozni. Az ötvenes években féltünk egymástól, a hatvanas években felváltotta a béke és szeretet, aztán jött az elidegenedés, majd a virtualitás. A kortárs művészet minderre reagált, nem az álomgyár részeként, és nem is a pokol kapujaként. Ennél nehezebb szerepet választott: tükör.
Sokan még nyaralnak, ilyenkor illetlenség fajsúlyos témát felhozni, de megkerülni is botorság. A múlt héten diszkréten köhintve átdöccentünk egy évfordulón: hetven éve tudjuk, milyen pusztításra képes az atombomba. Megtanult az emberiség ezzel is együtt élni, az alkalmazkodóképességünk szinte szégyellni valóan tökéletes. A 20. század poklait azért nehezen tudjuk feldolgozni. Az ötvenes években féltünk egymástól, a hatvanas években felváltotta a béke és szeretet, aztán jött az elidegenedés, majd a virtualitás. A kortárs művészet minderre reagált, nem az álomgyár részeként, és nem is a pokol kapujaként. Ennél nehezebb szerepet választott: tükör.
![]() |
Anish Kapoor: Sky mirror |
A kortárs zene sem aszfaltúton
halad: játszik, provokál, kísérletezik, és szereti
a józan szembenézést. Mostanra igazi klasszikusai
is lettek, akik megvívták a harcaikat a zenei tradíciókkal és a tradicionális közönséggel
is.
A 2. világháborút lezáró „fő mű”,
John Cage „4’33” című opusza, erről
már a blogban is szót ejtettünk. Van egy másik kulcsműve is ennek a korszaknak,
a Threnody to the victims of Hiroshima. A mű szerzője Krzysztof Penderecki,
a mai lengyel zenei élet világszerte legtöbbre becsült alakja. Ez a megbecsülés
minden tekintetben kijár neki. Ripityára törte-zúzta a zene évszázados
hagyományait, és aztán képes volt ebből egy teljesen új értéket létrehozni. Ez
csak kevesek kiváltsága. Mondhatnám úgy is, ezt hívják teremtésnek.
![]() |
Krzysztof Penderecki |
A Threnody 1960-ban valósággal sokkolta a közönséget. A mű címe
némiképp kimódolt, de ennyi marketingfogás engedtessék meg a kortárs zenének
is. Eredetileg a „8’37” címet kapta. Penderecki egy barátja tanácsára változtatta
meg a ma ismertre a címet, így az ENSZ égisze alatt mutatták be, és azonnal a
nemzetközi érdeklődés középpontjába került. Utólag mondhatjuk, kitűnő címválasztásnak
bizonyult. A pusztító erő legalább annyira benne van, mint a nyüszítő félelemé.
Sikoly, vigasz nélkül – kérdőjel, megoldás nélkül.
Penderecki felforgatta a korábbi
évszázados zenei sablonokat. A színpadon 52 vonós hangszer áll, ezt a
borzongató hangzást ők adják. A kottázás korábbi
hagyományait is felülírta. A kotta olvasása és írása Penderecki esetében
vertikálisan és horizontálisan is értendő. Ezt a hangzást nem lehet a
klasszikus jelzésekkel visszaadni.
Pendereckit a Threnody tette világszerte ismertté, és
a későbbi művei újabb építőköveket adtak máig tartóan kísérletező és
világfirtató életművéhez. Számos zenei műfajt kipróbált és átalakított, írt zenét
Milton Elveszett paradicsoma és Jarry
Übü királya alapján, de Szophoklész, Aldous Huxley és Lukács evangéliuma is
megihlette. Szimfóniák, operák, kamaraművek, kórusművek sorjáznak az életműben.
Ha nem talál egy hanghoz kifejezőeszközt, akkor feltalál egy hangszert. A
színek, hangok, a különféle nyelvek, a lehető legtágabb értelemben vett zenei
műfajok, a világ kultúrái egyformán érdeklik. Ízlés- és identitásbeli
hovatartozásra való tekintet nélkül. Zenévé oldja magában a világot.
Pendereckinek megvan az a
szerencsés jellemvonása, hogy még most, nyolcvan fölött is, kreatív
nyitottsággal él. Hagyja, hogy őt is formálja a világ. Kíváncsi, képes a
másfélét megismerni, elfogadni, képes a világot, és benne magát, változásában szemlélni.
Nem saját eszményeit kéri számon a világon, hanem a világ megismerését kéri
számon magán.
A 20. századtól a művészetet övező egyházi-főúrit felváltotta a
popkultúra „légköre”. A kortárs zene nem illeszkedik oly komfortosan e térbe.
Szerencsés találkozások azért akadnak. A Polyphormia
című művét Penderecki 48 vonós hangszerre írta. Egyébként egy orvosi
műszer, az enkefalográf (EEG) volt az „ihletője”. ITT meghallgatható. Stanley Kubrick Ragyogás című filmjében a Polyphormia sikít. A filmművészet
többször is erősítést kapott Penderecki zenéjétől, Andrzej Wajdánál is
felhangzik, de a horror is felfedezte (William Friedkin Ördögűzője).
A Radiohead gitárosa, Jonny
Greenwood valóságos rajongója Penderecki zenéjének. Néhány éve felkereste a
mestert Krakkó melletti otthonában. Penderecki az unokájától tájékozódott Jonny
Greenwood és a Radiohead zenéjéről, meg is hallgatta, és nem zuhant le magas
trónjáról, megtalálta benne a neki érdekeset. Ennek a találkozásnak 2012-ben
egy közös lemez lett az eredménye. Penderecki két alapművére (Threnody és Polyphormia) Greenwood variációt írt. ITT meghallgatható. A lemezbemutató koncerten sok
ezer fiatal hallgatta Penderecki zenéjét. A popkultúra mindent átható légköre
ezúttal jótékonyan segítette a kortárs zenét.
![]() |
Jonny Greenwood és Krzysztof Penderecki |
Penderecki az elmúlt fél
évszázadban zeneszerzőként és karmesterként beutazta az egész világot, művei talán
már többször is megkerülték a Földet. Bevallása szerint 1960 óta minden nap ír zenét.
Jövő héten például Thaiföldön adják elő, októberben ő maga vezényli néhány művét
Londonban. Világra nyitott, érdeklődő és elfogadó, mint mindig. A világ meg
olyan, amilyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése