Írta: YGergely
Genet könyve nehéz és kegyetlen olvasmány. Nehéz és kegyetlen folyamat, míg birkózunk vele. A regény végén egy vásári tükörteremben botladoznak a figurák, s alig találnak ki belőle. Akkorra már valamiképpen – elfogadtuk az író világát vagy nem – mi is ott vagyunk az útvesztőben. Erről a belső tükörteremről szól A tolvaj naplója.
Genet könyve nehéz és kegyetlen olvasmány. Nehéz és kegyetlen folyamat, míg birkózunk vele. A regény végén egy vásári tükörteremben botladoznak a figurák, s alig találnak ki belőle. Akkorra már valamiképpen – elfogadtuk az író világát vagy nem – mi is ott vagyunk az útvesztőben. Erről a belső tükörteremről szól A tolvaj naplója.
„Várom, hogy az ég a pofámba hulljon. A szentség annyit tesz, mint szolgálatra fogni a szenvedést. Kényszeríteni az ördögöt, hogy Isten legyen. Kivívni a Gonosz elismerését.” Majd: „Egy pillanatra szeretném élesen megfigyelni azt a tényt, hogy a kétségbeesésben a legmagasabbrendű boldogság rejlik.”
Ezek A tolvaj naplója önvallomásos és
filozofikus esszékulcsai. A könyv, bár főleg a vége felé bőven tartalmaz a
legjobb esszé- és aforizmaírókhoz, egy Cioran színvonalához méltó gondolatokat,
mégsem esszé, hanem regény. Naplóregény, mondjuk erősebb hangsúllyal a szó első
felét. Természetesen a nyers valóságból merítő naplóval, s nem a tisztánlátón
megfogalmazott paradoxonokkal szemben támad erős viszolygásunk – gondolom, nem
egészen a szerző szándéka ellenére.
A tolvaj naplója a Rossz szentségének az
útirajza. A szentség vágya a rossz útján erősödik. S a rossz útján elérhető-e a
szentség? Dosztojevszkij- és Pilinszky-műveknek is nagy kérdése ez.
A szentség vágya nemes; a tanulatlan fegyenc-író
modora és stílusa egyéb műveiben, ha nem is választékos, de fegyelmezett,
olykor klasszicizáló, elemző: még ha trágár szavakat használ is.
A tolvaj
naplója azonban durva, nyers, szemérmetlen, provokatív. E kettősség
állandóan ott feszül a szövegben, s olykor e kettősség feszültsége ad mélységet
a könyvnek, olykor viszont csikorogva vagy komikusan széttöri, megszünteti,
gyengíti hatását. Talán felesleges volna titkolnom, hogy tőlem végig idegen
maradt, bár nagy súlyát és erejét nem tagadhatom.
![]() |
Jean Genet (1910-1986) |
Genet maga zárja ki az élményből olvasói egy
részét: „csak az az olvasó érthet meg,
aki cinkosom lesz” – adja tudtunkra.
Nehéz Genet cinkosává válni. Maradjunk hát csak
olvasói.
Szándéka, élet- és írásának célja, hogy „lelkiismerete legyek a lopásnak, melynek költeményét írom itt most” – hirdeti, és tolvajutazásra hívja olvasóját.
Szándéka, élet- és írásának célja, hogy „lelkiismerete legyek a lopásnak, melynek költeményét írom itt most” – hirdeti, és tolvajutazásra hívja olvasóját.
Barcelona–Katowice–Antwerpen–Brünn–Jugoszlávia–Itália–Marseille
az útvonal, tele börtönökkel, verésekkel, menekülésekkel. De a belső történet a
fontos, a városok, a külső kalandok mind csak háttér.
„Egy
aszkézis szigorúan pontos jegyzőkönyve” – írja másutt.
Az önfeltárulkozó naplóíró tolvaj és homoszexuális. Arra büszke, hogy nem tartozik a feltételezett olvasó világához. Ezért is talán, többször fölényesen, sértegető hangsúllyal szól hozzánk. A bűn költészetére büszke igazán Genet, arra a dallamra, mely csak ebből csendül ki.
Meghökkentő, hogy milyen mély érzéke van az
elvont, spirituális, filozofikummal, etikai problémákkal átitatott gondolatiság
iránt. Erkölcsi traktátust olvasunk vagy regényt? Genet talán fütyül rá, pedig
e kérdőjel néha zavar a könyv olvasásakor. Kiválóan elevenít meg figurákat, ha
akar, de sokszor nem akar, mert nem a megjelenített figura érdekli, hanem a
helyzetek és figurák kínálta eszme, tanulság. Számtalan férfiszeretői nem
megelevenedő figurák, hanem az alávetettség, a hódolat, a Rossz különböző
inkarnációi.
Genet stílusa, hangneme a durvaságok ellenére
fennkölt. S ha lemond a láttatásról az elemzés javára, teheti, mert egyaránt
kiváló mindkét terepen. „Mit csinálsz az
arcommal? – Csomókra kötöm.” Mélyre hasító, de gyomorkavaró megfigyelések
és felvillanások váltják egymást. Időbontásos technikája olykor ügyetlen, mert
nem tud szerkeszteni, máskor épp az ügyetlenség hitelesíti, a darabosság, a
nyílt színi birkózás nyersanyagával.
Genet-t Sartre fedezte fel, majd ideologikus ízű nagy tanulmányban mutatta be: Szent
Genet, komédiás és mártír címen. A rossz útján a szentséget kereső
bűnöst, a „bűn szentségét” nem nehéz felfedezni, nem kell hozzá ideológiai masinéria,
sartre-i lelemény. Áthatja a könyv minden jelenetét, egész világát, de Genet
maga is többször megfogalmazza.
A bűntudat drámája azonban nem bomlik ki. A
bűntudat vágya, lehetősége, igénye persze végig ott lappang a könyvben, de
paradox módon valamiféle „bűnhivalgás” takarásában…
A bűntudatot egyáltalán nem etikai, még kevésbé
vallási, inkább esztétikai szempontból hiányoljuk, mint egy színt, dallamot,
regényformát és regényfordulatot, a fikció törvényei szerint feltámadó
katarzist. E nélkül a könyv nagyszabású monumentum, csodás kövület, nyugtalanító,
súlyos jelenség lesz, de írójának rendkívüli gondolati ereje és nem csekély
megfigyelő-láttató képessége ellenére is: nem egészen műalkotás. Talán több,
talán kevesebb.
Őrzi a magánnaplók esztétikumon túli s
egyszersmind esztétikumon inneni fekete varázsát, a fegyenctelep képzeletének
tűzijátékát, a rablét labirintusát – ahonnan csak a halál kapujában lesz
szabadulás, mert ott a megváltás, a tükörlabirintuson kívül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése