Írta: Inkabringa
Tavasszal megjelenik Nádas Péter memoárregénye, melyből az elmúlt években részleteket olvashattunk már itt-ott, vagy hallhattunk az író felolvasásain. Kikeletkor végre kézbe vehetjük a régóta várt kötetet.
Tavasszal megjelenik Nádas Péter memoárregénye, melyből az elmúlt években részleteket olvashattunk már itt-ott, vagy hallhattunk az író felolvasásain. Kikeletkor végre kézbe vehetjük a régóta várt kötetet.
Nádas életműve kapcsán
azonban más is jár a fejemben egy ideje. Egy fotó, amit még
megmutatni sem tudok.
Nádas Péter ezt a
fényképet történetesen az Örkény házaspárról készítette
valamikor a hatvanas években, de ezúttal egyáltalán nem fontos a
fotón szereplők személye. Helyesebb úgy mondani, hogy két embert
ábrázol a kép, akik hátat fordítva a kamerának, kézen fogva
belesétálnak egy tág horizontúnak képzelt füves-ligetes térbe.
Öt évvel ezelőtt a PIM-ben Nádas Péter fotográfiai
életmű-kiállításán többször is visszamentem megnézni ezt a
képet. Valósággal megigézett. Biztosan vannak ennél
jelentősebbnek tekintett, kordokumentum vagy művészi értékében
meghatározóbb fotói, de rám ez a fénykép hatott a leginkább. Hogy miért készült és mit akart "üzenni", legyen a kutatók tudása. Rám úgy hatott, mint maga a megtestesült emberi harmónia. Életszerelmes fotó. Akkor,
és azóta többször is feltúrtam érte a világhálót, de talán
nem jó polcon kerestem, sosem találtam meg. A fénykép csodaszép:
benne van a meghittség, de a szelíden dacos vagányság is. Áthatja
az univerzális harmónia és valami lebegő életszeretet.
Ugyanakkor a kamerának hátat fordítás gesztusában benne van a kívülről jövő zagyva
és talán veszélyes mindenféleség csendes és békés hárítása.
Derűs ellenállás, de nem bezárkózás. Épp ellenkezőleg.
Elnézve a világ
pörgését-forgását, mostanság
gyakran jut eszembe ez a kép, idézgetem magunknak is, másoknak is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése