Keresés ebben a blogban

2022. január 28., péntek

Malanka

 Írta: Inkabringa


Ez a január különösen fagyos. Nemcsak a nagy hidegek, hanem a fenyegetőzések és a veszteségek miatt is. Ismét a bőrünkön érezhetjük, hogy „a nemzetközi helyzet fokozódik.” Ukrajna szomszédos ország. És most fenyegetve van. De egész Kelet-Európában érzünk valami jeges szorítást, amit már az előttünk járó nemzedékek oly sokszor megtapasztaltak. Háború mindig akkor van, amikor a pénz- és hatalomvágy felülírja az emberéletet. Mindenki abban reménykedik, hogy eddig nem jutunk el. Most is, mint mindig, mindenki a politikusokkal foglalkozik. Mi nem. Mi azokkal foglalkozunk most is, mint mindig, akik megszenvedik a kirakatba tett hatalommachinátorok ügyködéseit, és a hatalmi ügyködések ellenére megőrzik magukban a békés egymás mellett élésre való képességet.

Ámde most nemcsak fagyos január van, hanem karneváli időszak is. A világ számos pontján, ha nem is élnek fényes jólétben, mégis képesek együtt, egymás kedvére egy élhetőbb jövőért vidám kavalkádban összegyűlni. A blogban minden évben mutatunk egy karneváli helyet a nagyvilágból. Ilyen karneváli hely Ukrajnában is van. A politikai mélyrepülésen lamentálás helyett most inkább megmutatjuk egy kis szeletkéjét annak, hogy akik ott élnek, képesek együttműködni, együtt örülni, érdemesek arra, hogy békében éljenek. Pedig Ukrajna népe nagyon sokat szenvedett már a történelem folyamán. Aki az Ördögkatlan fesztiválokon találkozott az ukrán énekesekkel és zenészekkel, egy életre a szívébe zárta őket (példa ITT).


Az ukrajnai Bukovinában, Csernivci tartományban, évszázadok óta él egy karneváli hagyomány, a Malanka. Bukovina egyik része Ukrajnában, másik része Romániában van. Ukránok, románok, huculok, cigányok, beloruszok, sokféle nép él itt együtt. A Malanka az itt élő népek keveredéséből, a pogány rítusokból és a keresztény hagyományokból, az elit és a köznép hatásaiból alakult ki. Mint minden valamirevaló karnevál.

Az ortodox újév két héttel később van, mint nálunk, január 14-én. Ilyenkor van ideje a Malanka vidám kavalkádjának. Ez afféle újévköszöntő karnevál. A Malanka pogány hagyománya szerint a világteremtő Praboh istennek négy fia volt. Az egyetlen lánya Lada, akinek két gyermeke született: egy fia, aki a Hold, és egy lánya, aki a tavasz, Malanka. A lányát persze elrabolta az ördög, levitte a föld alá, nem zöldelltek többé fák és nem nyíltak a virágok. Majd kiszabadult a lány, és újra virágba borult a természet. Mint Perszephoné története. A kereszténység egy szent történetté alakította, szépen összesimult a pogány hagyománnyal.

Ahogy az európai karneválokon mindenhol, úgy Ukrajnában is a tavasz, az újjászületés, a jó termés és a békés, egészséges élet „elővarázsolása” a célja a vidám forgatagnak. A Malanka ünnepéről nem hiányoznak a finom falatok. Ezek összeválogatásának is megvan a maga rituáléja. Hasonlít a magyar újévi hagyományokhoz, itt is főként a szerencsehozó disznót fogyasztják változatos módon feldolgozva. Arra törekednek, hogy sokféle étel kerüljön az asztalra, mert ez jólétet ad a családnak egész évre. Aztán jönnek az édességek, a különféle gombócok, a túrós palacsinta és a kutia. A kutia hagyományosan búzából készült édesség, de főzik kölesből vagy rizsből is, fő, hogy gabona legyen az alapja. Telerakják mézzel, dióval, mákkal, aszalt gyümölcsökkel. A kutia az elődök tiszteletének ajánlott étel, a maradékot az asztalon hagyják éjszakára.

Ilyenkor házról házra járnak a maskarások, minden házba bemennek, ott megvendégelik őket, pedig nagy felfordulást hagynak maguk után. Felborítják a bútorokat, kiemelik az ajtót a helyéből, meglapogatják a házigazdát, megisszák a borát, majd távoznak. Ezzel együtt is örömmel fogadják őket, mert a hagyomány szerint elűzik az ártó szellemeket.

A Malanka egy igazi, hamisítatlan maskarás karneváli forgatag. A lányok táncolnak, énekelnek, a fiúk egymás hegyén-hátán a földön henteregnek, és szorgosan űzik az ördögöt. Igazi értéke annak a jelmeznek és maszknak van, amit saját kezűleg készítenek, ezeket megőrzik hosszú évekig. Vannak jellegzetes karneváli szereplők, például katona, öregasszony, cigányok, medve, ördög, és maga Malanka, valamint hős vitéze, Vaszil.


Ez a karnevál az ukrajnai kis települések ünnepe. Nem turistalátványosság, bár tetszetős, nem turisztikai program, bár rendkívül szórakoztató. Az ünnep az ott élő népeké, egymás kedvére, egymás örömére vesznek részt benne. 

Teszik a dolgukat a tavaszért, Malankáért, a jó termésért, a békéért és egészségért. A nap folyamán körbejárnak a vidám maskarások az utcákon, zeneszóra, táncolva. A medve nagyon fontos szereplő. Vannak a közismert medvejelmezbe öltözöttek is, de az igazi Malanka-medve szénából és nádból álló hatalmas jelmezekbe bújik, egyes helyeken virágokkal díszített szárnyakat is kapnak. Ezek a szalma jelmezek rettenetesen nehezek, akár 70-80 kg is lehet a súlyuk. (Példa ITT) A szalmának este is szerepe van, amikor meggyújtják a szalmakévéket és átugrálnak felettük, hogy kifüstöljék az ördögöt. 

A házakba nemcsak rendetlenkedni járnak, hanem fiatal fiúk gabonával is behintik a szobákat, amit aztán egész évben megőriznek a bőség és egészség kedvéért. A fiatal lányok pedig a ház előtt énekelnek. Az ukrajnai népek dalai nagyon szépek.

Aztán reggelig mulatnak, táncolnak, virgonckodnak, ahogy az egy igazi karneválhoz illik. Majd reggel elmennek a folyóhoz, mert úgy tartják, hogy a hosszú duhajkodás után könnyen kinőhet az ördög farka, ezért megmártóznak a dermesztő januári hideg vízben, hogy megtisztuljanak.

A Malanka több száz éves hagyomány, igazi önfeledt karnevál. A nehéz körülmények ellenére idén is megtartották. (ITT) Jó termést, egészséget, békességet kívántak egymásnak. Mi sem kívánhatunk ennél többet: jöjjön el hozzájuk Malanka és élhessenek békében! Bárcsak így lenne.


Kapcsolódó korábbi bejegyzések (a blog bal oldali sávjában is olvashatók):

Torres Vedras karneválja

Cape Verde karneválja

Componidori

Mardi Gras




 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése