Írta: Inkabringa
Carl N. McDaniel – John M. Gowdy: Az
édenkert kiárusítása. Példázat a természet tönkretételéről. Typotex Kiadó, 2002.
„Nauru és más kultúrák népeinek, akik
lehetővé tették számunkra, hogy más világot is el tudjunk képzelni.” Így
szól a két neves tudós, egy biológus és egy közgazdász együttműködéséből
létrejött könyv ajánlása. „Mindent elrontottunk?” Ez a kérdés zakatolt bennem a
könyvet olvasva. A szerzők nem áltatnak, valóban jóvátehetetlen károkat
okoztunk a Földnek. Lássuk be, az ember különösen kártékony ragadozónak
bizonyult a bolygónkon. Ami a leginkább ijesztő, hogy láthatóan ezt még most
sem vagyunk hajlandóak elismerni. Általánosan elterjedt nézet, hogy a Földet
élhetővé kell tenni. De ez az élhetőség a fogyasztói társadalmak számára nem
azt jelenti, hogy a bioszférába belesimulva elfogadják a bolygó
törvényszerűségeit, hanem azt, hogy az emberi fogyasztásra minden tekintetben
alkalmassá tegyék a Földet. Minden fogyasztási cikké vált az életünkben. Nemcsak
az ember által megtermelt termékek, hanem az ember által megszerezhető,
birtokba vehető valamennyi kincse a Földnek adható-vehető, beárazható és
kiaknázható. Amit ismerünk, azt beárazzuk és fogyasztásra alkalmassá tesszük.
A
szerzők könyvükben többször is megemlítik, hogy az emberiség nehezen adja fel
bevett szokásait. Nem könnyen vált át más gondolkodásmódba, csak akkor, ha
végérvényesen és visszavonhatatlanul rákényszerül. „Akárcsak az Egyesült
Államokban vagy szülővárosomban, Troyban, az emberek esze és szíve nem éppen
azokkal a gondolatokkal van tele, amik minket Naurura hoztak. Nem beszédtéma a
biológiai sokféleség csökkenése, a túlnépesedés, a pazarló fogyasztás vagy az
éghajlatváltozás – mégis, ezek a kérdések ott leselkednek létük és létünk sötét
zugaiban, és gyakrabban vetődik rájuk a fény, mint egy évtizeddel ezelőtt.” (McDaniel-Gowdy
2002: 180-181.)
A
könyv alcíme: Példázat a természet tönkretételéről. A példázatot pedig a Föld
legkisebb állama, a Csendes-Óceán apró korallszigete, Nauru szolgáltatja. Nauru
mindösszesen 21 négyzetkilométer nagyságú sziget. Évezredeken keresztül élte
világtól elzárt életét. A világtól elzártság azt jelenti, hogy a szigetükön kívül
nincs más forrása az élet fenntartásának. Csak azokat az állatokat, növényeket,
vízmennyiséget és egyéb anyagi javakat tudják előteremteni, amelyek közvetlen
környezetükben fellelhetőek. A 21. században ez már elképzelhetetlen.
Nauru
apró szigetének példáján teljes képet kaphatunk a globalizált Földet fenyegető
csöppet sem elhanyagolható veszélyekről. Bevallom, némi kétkedéssel kezdtem el
olvasni a könyvet. Az elején a szerzőpáros leírja Nauruba való megérkezésüket,
az utazás megtervezésének és lebonyolításának körülményeit. Kétkedésem abból a
kettősségből fakadt, ami minden ilyen jellegű könyvben zavarni szokott. Ezt a
zavart kezdetben itt is éreztem. Két csúcscivilizált, a legfejlettebb
országokból érkező tudós (hozzáállásuk és elkötelezettségük mindazonáltal nem
volt kérdéses) érkezik Nauru szigetére, hogy a pazarló civilizáció pusztítását
felmérje. Némi cinikus iróniával olvastam e bevezető fejezetet: felhős
homlokkal, az emberiség jövőjéért és a Föld természeti kincseiért aggódó
tekintettel léptek a sziget földjére. Miközben korszerű repülőgépre ültek, első
vonalbeli kommunikációs eszközöket használtak és a sziget kényelmes
szállodájában szálltak meg. Mindezt abból az energiából teszik, aminek vészes
csökkenéséért aggódva épp e könyv megírását határozták el. Pikírt rezignációt
váltott ki belőlem. Miközben e pikírt rezignációmnak is olyan eszközökkel adok
hangot, melyhez a vészesen csökkenő energiákat használom. Ez az ördögi kör
paradoxonja.
A
könyv tovább olvasása során egy újabb, ökológiánkért aggódó könyvekben gyakorta
feltűnő toposz tűnt fel: a fejlett nyugat kizsákmányoló, pazarló és felelőtlen
terrorja, amellyel erőszakkal saját képére formálja a Föld valamennyi pontját.
Gyakori toposz ez: a kényelmes civilizációból érkező jóérzésű tudós önostorozása.
„Nézzétek, ezt mind mi okoztuk!” Az ilyen jellegű könyvek a szégyenérzet
felkorbácsolására íródnak, a lelkiismeret húrjait akarják megpengetni.
Többnyire eredménytelenül. Eredménytelenül akkor, ha itt megakad az érvelésük
és csak a „szégyelld magad, hogy jól élsz” formulánál ragadnak le.
Aki
az ökológiai tudatosságot bármilyen alapszinten is elsajátította, tudja, hogy
ez az érv önmagában hatástalan marad. Aki szeret fogyasztani, aki szeret
javakat birtokolni, aki természetesnek veszi, hogy természeti erőforrásokat
kizárólagosan birtokol, arról a lelkiismeret érvei leperegnek. A könyvet azzal
a bevallott szkepticizmussal vettem kezembe, hogy ezekkel a toposzokkal fogok
ismét találkozni. Az első oldalakon úgy tűnt, hogy ez a gyanúm beigazolódik: a csúcstechnológiák
és civilizációs vívmányok birtokosai bolygónkért aggódó tudósok képében lépnek
fel és a „ragadozó fehér ember” bűneit felsoroló kollektív lelkiismeret
felkorbácsolásába kezdenek. Mindig kétkedéssel olvasom az olyan írásokat, ami a
fehér ember kollektív lelkiismeretére apellál. Tapasztalataim szerint általában
ez hatástalan. Aki tisztában van a civilizációért folytatott agresszív
módszerek kegyetlenségével, azt már nem kell erről meggyőzni. Aki nincs ezzel
tisztában, hanem a fogyasztás és anyagi javak halmozásának és birtoklásának
mámorában él, az nem tartja számára kötelező érvényűnek a kollektív
lelkiismeret következményeit. Az emberi természet ilyen, mondhatjuk sommásan.
Hiszen mindig kéznél az ellenérv: nem csak bajt hozott a civilizáció, hiszen
lám, a fejlődés és a világ vérkeringésébe való bekapcsolódás csak a fehér
civilizáció megjelenésével került el a Föld mindaddig elszigetelt területeire
is. A fogyasztás szerelmesei szerint pedig a legjobb jó, amit másoknak
adhatunk, ha számukra is biztosítjuk a fogyasztás lehetőségét.
Véleményem szerint a könyv első
fejezetei egy fogyasztói életmódnak elkötelezett ember számára nem a
lelkiismeret felrázását, a problémákkal való szembenézést hozza el, hanem épp
ellenkező hatást vált ki, mert felháborodottan leteszi a könyvet, mondván, hogy
őt ne akarja senki okolni azért, hogy a világ boldogabbik felére született. Kár
érte. A magam részéről hibájának érzem a könyvnek, hogy ezzel a toposszal
indít. Ugyanis a könyv további fejezetei logikus és okosan egymásra épített
érvek alapján az egész emberi civilizáció fennmaradásának és továbbélésének
lehetőségeit és veszélyeit boncolgatják.
Nauru példája csak a kiindulópont. A
Föld eddig használt energiakészletei kimerülőben vannak. Az eddig önfeledt
szabadrablás nem folytatható tovább. A könyv írói tisztában vannak azzal, hogy
felesleges lenne pánikot keltve egy merőben másféle életmód kialakítására
biztatni olvasóikat. A civilizációs vívmányokról senki nem szeretne lemondani –
még ők sem. Ezért egy keskeny pallón egyensúlyoznak végig a könyv
gondolatmenetén. Nauru példája nem csak azt jelenti, hogy a fehér ember
civilizációja rontást hozott a sziget lakosaira. Aki ezen a bevezető fejezeten
túljutott, az tisztában lesz ezzel.
Nauru
példája azt jelzi a Föld valamennyi országa számára, hogy a természeti
erőforrások átgondolatlan és pazarló felélése alapjaiban veszélyezteti most már
nem egyszerűen a fogyasztás egekbe szökő igényeit, hanem magának az
emberiségnek a létét. A civilizáció mindig feléli önmagát. Eljut a fejlettségének
arra a fokára, amikor a következő lépés már csak a hanyatlás lehet. Minden
kornak megvoltak a nagy civilizációi és mind eltűntek. Mezopotámia, a maják
példája is azt jelzi nekünk, hogy az erőforrások nem kimeríthetetlenek. Most a
21. században azért van nehéz döntés előtt az emberiség, mert egyrészt most a
civilizáció nem egy adott területre korlátozódik, mint volt ez a maják vagy az
Eufrátesz vidékének lakói esetében, hanem ténylegesen az egész bolygót érinti.
Nincs már érintetlen, menekülésre alkalmas pont a Földön. Minden négyzetméter
része ennek a civilizációnak. Ha összeborul, akkor mindent maga alá temet, és
ha változtatni akarunk rajta, akkor mindenkinek akarnia kell ezt a változást.
Gyors, hatékony és messzire ható változásokra lenne szükség, amihez messzeható
döntéseket kellene meghozni. Vagy talán kellett volna. A tudósok folyamatosan
kongatják a harangot, de 6 milliárd ember nem képes egyszerre ugyanazt,
ugyanúgy látni, átélni, érteni. Marad a döntés a kormányokra, akik mindig
rabjai a fennálló viszonyoknak. Minden civilizáció, bármily fényesen íveljen is
fel az üstököse, rabja önmagának. Nem tud saját igényein túllépni. Pedig a
fennmaradáshoz, a túléléshez képesnek kell lenni arra is, hogy az eddigiektől
merőben másféle életmódra is át tudjunk állni. A szerzők szerint az emberi
kultúra nagyon nehezen változik: a szokások, normák, értékek mélyen beivódnak,
nemzedékek tudatát határozzák meg. Mindig a változást élik meg legnehezebben az
emberek és mindig változni a legnehezebb.
Bizonyos
értelemben divatba jött az utóbbi évtizedekben a fenntartható fejlődés, az
ökológiai tudatosság és a jövőtervezés ügye. Rákényszerült az emberiség az
erről való gondolkodásra. Kezdetben még a világhódító, mindenre képes ember
gőgjével próbáltak megoldást találni. Például a világűr meghódításával, ami
lehetővé tenné, hogy elférjünk a Földön. A felhalmozott szemetet tárolni az
űrben jó ötletnek tűnt. Mára be kellett látnia a legelvakultabban terjeszkedni
és hódítani akaróknak is, hogy a civilizációnknak vannak határai. A Földet már
behálóztuk, leigáztuk, de a világűr nem adja ilyen könnyen magát. A légkör
véges és az emberek hatalma nem terjedhet túl ezen. A gigászi tervek falba
ütköznek.
Mára bebizonyosodott, hogy a
félévszázada még biztos tudás mára szétfoszlott arról, hogy a fejlődés
megállíthatatlan. A 21. század nagy tanulsága lesz, hogy az emberiség „beleszerényedjen”
ismét a világegyetembe. Nem világhódítónak, mindent elrendező úrnak, hanem egy
alkotórésznek kell ismét tekinteni magunkat. Nem lesz könnyű tanulság, és
bizonyos, hogy a neheze még hátra van.
Az
ökológusok, biológusok, geográfusok és a Föld élhető készleteinek kutatói és
tudósai hosszú ideje küzdenek azért, sokáig hasztalan, hogy ráirányítsák a
döntéshozók figyelmét: a Föld veszélyben van. Ezek a vészjelzések mindaddig
leperegtek a csúcsbürokráciák csillogó üvegfalain, amíg nem tudták meggyőző
érvekkel alátámasztani, hogy a Föld veszélyeztetése az emberiség pusztulását
okozhatja. Lássuk be, sokáig még ez sem hatott. A világot igazgató hatalmak a
fejlett fogyasztói társadalmak élenjárói. Csak akkor léptek halvány és alig
észrevehető módon először, amikor már saját társadalmuk működését is
veszélyeztette a Föld készleteinek kimerülése. Ezt még ma sem tudjuk biztosan,
hogy idejében ocsúdtak-e. Valljuk be, nem is igazán ocsúdtak még. Azt sem
tudjuk még, hogy kellően hatékony módon tették meg az első lépéseket és
intézkedéseket.
A híradásokat és a napvilágra kerülő
szakértői véleményeket olvasva mondhatjuk, még mindig valamiféle öncsalás
állapotában vagyunk. Nevezetesen, hogy a Föld és benne az emberi civilizáció
megőrzése elérhető úgy is, hogy nagyobb áldozatokat azért nem kell hozni.
Korlátozunk, kampányolunk, átrendezünk, némiképp gondosabban tervezünk, de nem
kell lemondani az eddig megszerzett és roppant könnyen megszokott civilizációs
kényelemről. Legalábbis a Föld országainak azon kb. 20%-ának, aki eddig is
birtokolta ezeket a civilizációs vívmányokat. Valljuk be, az elnyomott és a
fejlődésben messze elmaradott társadalmak sorsával kevesen törődtek eddig. A
klímacsúcsok, az energiagazdálkodás korszerűsítéséről szóló konferenciák sora
akkor indult meg, amikor a civilizációnk ormain élő államok is veszélyben
kezdték érezni magukat.
„Még nem nagy az ember, de képzeli, hát
szertelen”. József Attila szavai most is érvényesek. Az emberiség nagyon
sok tudást halmozott fel az utóbbi néhány évszázadban. Okosodtunk, de nem
bölcsültünk. Pedig a kettő együtt szükséges ahhoz, hogy túléljünk és ne csak
előrejussunk, miközben nárcisztikus tetszelgés közben észre sem vesszük, hogy
önmagunkat emésztjük. Nehéz belátni, hogy nincs tovább. Elértük, amit lehetett
és sok mindent rosszul csináltunk. Végérvényes hibákat ejtettünk, amiért nekünk
és utódainknak is bűnhődnie kell. De nem csak bűnhődni, hanem okulni is kell a
hibákból. Nem elég meghódítani a világot, nem elég alattvalónkká tenni a
természetet.
A 21. században sokkal nagyobb
feladata lesz az emberiségnek: megálljt kell szabni saját törekvéseinek. Meg
kell tanulni szerénynek lenni. Nem a magunk képére változtatni, hanem hozzá
idomulni a világ dolgaihoz. Meg kell tanulnunk a világ részeként odafigyelni az
összefüggésekre, hogy a helyünket megtaláljuk benne ahelyett, hogy erőszakos
eszközökkel a magunk kényelmére szabnánk a körülöttünk létező dolgokat. Eddig
okos volt az ember és találékony, mindent birtokolhatott, most meg kell tanulni
a bölcs lemondást. Átengedni a teret a világ egyéb létezőinek is. Ez nem
önfelszámolást jelent, nem visszalépést, csak egy más minőséget. Emberhez méltó
élet, ahogy mondani szoktuk. Milyen sokféleképpen érthető ez. Bizonyosan
belefér ebbe a fogalomba, hogy az ember méltó arra, hogy a bolygó része legyen.
Kis
túlzással azt mondhatnánk, hogy a jövő emberiségének olyannak kell lennie a
Földön, mint egy antropológusnak. Résztvevő megfigyelés közben aprólékos
figyelemmel elsajátítani az adott terep törvényszerűségeit, átlátni az
összefüggéseit, megsejteni a létezés lehetőségeit és határait. És ezen
határokon belül cselekedni. Nem erőszakkal változtatni, hanem meggyőzéssel és
meggyőződéssel. Nem a magunk képére faragni, hanem a viszonyokhoz alkalmazkodva
előrébb jutni. Nem uralkodni, hanem részévé válni.
Ebben
a változásban, ami alapjaiban változtatja meg az emberiség életét sok buktató
leselkedik. Közülük is legveszélyesebb a szűklátókörűség és az emberi hiúság.
Merni kell kimondani, hogy ez nem megy így tovább. Merni kell változtatni.
Félő, hogy ez a változás mindig halogatva lesz és amikor majd előre nem látott kataklizmák
rázzák meg – talán törik össze – civilizációnkat, akkor fogják csak igazán
komolyan venni sokan a változás fontosságát. De az a változás már kényszerűség
lesz, nem önként vállalt bölcs döntés. A kényszerűség pedig teherként és
veszteségként jelenik meg.
Az
eddigi életmód csak egy létezési forma, de nem az egyetlen. Az eddig használt energia
és természeti erőforrás csak egyféle módozata a létezés megkönnyítésének és
mindig késznek kell lenni újabbak alkalmazására és bevonására. Ahogy Fortes
megmutatta hogyan működik Tikópia vagy ahogy Új-Zéland megmutatta, hogyan lehet
az esztelen természetpusztítást a világ legtudatosabb ökológiai gondolkodására
átváltani, úgy minden egyéb területen is lehet példát és útmutatást adni.
Nem
az a fontos, hogy mindig változtassunk, hanem hogy mindig képesek legyünk
változtatni. A mai fogyasztói társadalom embere kissé ellustult. Szereti a
készen kapott mirelit megoldásokat. Gyorsan képes dönteni, de csak kész tervek
közül bír választani. Abban kell segíteni, hogy az emberek újból képesek
legyenek önállóan döntéshelyzetre alkalmas lehetőségeket kitalálni. Ne
egyszerűen felhasználók és fogyasztók legyenek, hanem alkalmazkodni képes
innovátorok.
Nauru
példája riasztó, de ugyanakkor rendkívül szemléletes. A nyugati vezető hatalmak
azt vetik Nauru szemére, hogy – elismerve a korábban gyarmatként ott folytatott
rablógazdálkodás kárait – a függetlenné vált állam ugyanezt a rablógazdálkodást
folytatta, miközben dönthetett volna egy racionálisabb energia felhasználás mellett
is. A szerzők is megemlítik könyvükben azonban, hogy az 1960-as években
megkapott függetlenség korántsem jelentette a tényleges függetlenséget.
Naurunak akkor nem volt más választása, ha meg akart maradni önálló
államiságában. A piacon levő konkurencia hajójából ki kellett fogni a szelet, a
lakosságnak pedig bizonyítani kellett, hogy az életszínvonal immáron saját
jogon lesz nyugati minőségű részükre is. Nem választottak, hanem sodródtak.
Kész döntéshelyzetekből, sablon megoldást választottak. Szűk látókörűen,
pillanatnyi kedvező hatások miatt.
Tökéletes példát találtak a szerzők
annak illusztrálására micsoda ördögi körbe keveredett ez a túlkomfortizált,
rendkívüli tudással felvértezett emberiség. A tehetetlenség erői, a
begyökeresedett kulturális kompetenciák döntenek évszázadok óta olyan esetekben
is, amikor az újszerűség, a szokatlan döntés akár életmentő is lehetne. A világ
globalizált, és ez nagyon sok értéket hordoz magában. Ennek ellenére tudatában
kell lenni a veszélyeinek is. Ha minden mindennel összefügg, akkor nehezebb
változtatni. De ha minden mindennel összefügg, akkor elég egy helyen elkezdeni
a változást, hogy kihasson más részeire is a világnak. Annak a változásnak
viszont nagyon felelősségteljesnek és messzire látónak kell lennie. Az
ökológiáról nem lehet választási ciklusra döntéseket hozni.
A
szerzők még rendkívül óvatos bizakodással nyilatkoztak a jövőbeli megoldandó
feladatokról. Mai tudásunk birtokában (egy-két évtized távlatából) ezek a
bizakodások meglehetősen optimisták voltak. „Az 1980-as évek végének
globális megállapodásai a halogénezett szénhidrogének kiküszöbölésére olyan
előremutató eredmény, amely – ha szerencsések vagyunk – lehetővé teheti, hogy
az ózonréteg századunk vége felé helyreálljon.” (McDaniel-Gowdy 2002: 123.)
Ez 2011-ből nézve erősen optimista mondat volt. Nehezen ocsúdik az emberiség.
Nincs kedvünk felállni a kényelmes fotelből, amikor végre elértük, hogy már
mindent lehet távirányítóval működtetni.
A
büszkeséget, amit a világ tudása okozott nekünk, szépen lassan felváltja a
kétségbeesés, hogy egyszer visszaüt ránk az a fölény, ahogy mi emberek
viszonyultunk eddig a természethez. Józanodni kezdünk a felhalmozás mámorából. „Tévedéseink
fényében végre elég megfontoltnak kellene lennünk ahhoz, hogy felismerjük örök
tudatlanságunkat, és tevékenységünket azokra a körökre korlátozzuk, amelyek nem
sértik az egészséges ökoszisztémák fennmaradását.” (McDaniel-Gowdy 2002:
119.)
Az
emberiségnek újból meg kell tanulnia alkalmazkodni. Képessé kell válnia a
változásra és változtatásra, de nem úgy, hogy az ember változtatja igényeihez a
természetet, hanem úgy, hogy az ember változik a természet lehetőségeihez
mérten. Szokatlan kreativitásra lesz szükség az új évezred emberének. A
neolitikus forradalom letette az alapjait a mai civilizációnknak a földművelés,
állattenyésztés megjelenésével. Most újabb forradalmi változásra lesz szükség.
Féket kell szabnunk mérhetetlen igényeinknek. Változások évezrede jön. Ahogy
évtizedekkel ezelőtt Antoine és Desiré ezt már megvitatta egymással: „Azt mondd meg Antoine, mi az, hogy változás?
Várjál csak Desiré, egyfajta tyúktojás.” Az emberiség előtt újabb feladvány
áll, fel kell nőnünk a megoldásához. A tét most is ugyanaz, ami volt az
australopithecus és a neolitikus forradalom embere számára is: túlélni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése