Írta: Inkabringa
Az, hogy a tudomány és a mindennapok szintjén is gyakori szófordulat napjainkig, hogy „már a régi görögök is tudták”, vagy, hogy „ezt is a görögöktől tanultuk” azt jelzi, hogy a 2500 évvel előttünk élő görögök tudtak valamit, ami túlmutat a korukon, örök érvényű és messzire ható. A mai szupertechnicizált korunkban is állandón beléjük ütközünk, és beléjük kapaszkodunk. Gondolkodni, magával és tetteivel szembenézni tőlük tanult a művelt Európa.
Az, hogy a tudomány és a mindennapok szintjén is gyakori szófordulat napjainkig, hogy „már a régi görögök is tudták”, vagy, hogy „ezt is a görögöktől tanultuk” azt jelzi, hogy a 2500 évvel előttünk élő görögök tudtak valamit, ami túlmutat a korukon, örök érvényű és messzire ható. A mai szupertechnicizált korunkban is állandón beléjük ütközünk, és beléjük kapaszkodunk. Gondolkodni, magával és tetteivel szembenézni tőlük tanult a művelt Európa.
Az európai kultúrának az ókori
Görögország az ezer bugyrú bölcsője: a filozófia bölcsője, a demokrácia
bölcsője, a művészet bölcsője, az irodalom bölcsője, a színház bölcsője,
sorolhatnám még. Mennyi „limlom”, amik nélkül képtelenek lennénk megélni az
emberségünket. Egyik „világtalálmányuk” a színház. A színház
ugyanis az az intézmény, ami kifejezőeszközként, a közösség tükreként mindmáig
az egész világon él és hat. Ezt a csodát, amit színháznak hívunk, nemcsak
Európa, hanem az egész világ a görögöknek köszönheti. A dráma, a színjátszás, a
tragédia és a komédia nem létezne a görögök nélkül. Mérhetetlen nagy kincs,
amit átadtak nekünk, és az utókor színművek pompás sorával bizonyítja mindmáig,
hogy a színház elengedhetetlen része az emberről való gondolkodás folyamatának.
A színházat pedig – mint annyi
minden mást – a görögök az isteneiknek köszönhetik. A színház különleges ebben
a sorban, hiszen a kialakulásának ihletője egy olyan isten, akinek az anyja,
Szemelé, ember volt, a thébai király lánya. Ettől függetlenül mégis helyet
kaphatott az Olümposz fényességében, mert apja maga Zeusz, a villámok ura.
Héra, a féltékeny és mindenható feleség bosszúja lesújtott Szemelére, hiszen
álnok sugalmazására, a gyermekét váró Szemelé ragaszkodott hozzá, hogy Zeuszt
valódi isteni fenségében láthassa. Zeusz tisztában volt vele, hogy földi
halandó nem éli túl az ő villámait, de Szemelét nem tudta lebeszélni. Végül
megmutatkozott előtte teljes fényében és a gyermekükkel viselős Szemelé holtan
rogyott össze. Zeusz meg akarta menteni a gyermeket, ezért saját combjában
kihordta és világra hozta az embereknek oly sok bajt és oly sok örömöt okozó
Dionüszoszt. Pallas Athéné mellett Dionüszosz volt Zeusz gyermekei közül az,
akit saját testében hordott ki, s ezért a legkedvesebbje volt. Dionüszosz
teljes jogú tagja lett az olümposzi istenek fényes társaságának.
Dionüszosz kultusza az i. e. 7.
században vette kezdetét, vélhetően Dalmáciából indult hódító útjára. A mámor,
a felfokozott életigenlés, az áradó ösztön és eksztázis isteni képviselője volt
ő. Kultuszának alapját a róla szóló mítoszok adták, mint az a történet is, mely
szerint a kalózok hajóján raboskodott Dionüszosz, de ők nem tudták megkötözni,
mert a háncsok minduntalan leszaladtak a testéről, a hajót pedig szőlőindák
futották be, a fedélzeten édes bor csordult végig. A fogoly istenség pedig
tomboló oroszlánná vált és a rémült hajósokat a tengerbe kergette, akik ott
delfinné váltak. Dionüszosz járta az emberek világát és megtanította őket a
szőlőművelésre és misztériumaira, az emberek pedig istenként tisztelték.
Haragvó és szenvedő isten volt
egyszerre. Dúvad mámorlovag és a szerető gyermek együtt. Anyjáért az alvilágba
is lement, Hadészt meggyőzte, hogy engedje el Szemelét az árnyak birodalmából
és Dionüszosz a fényes Olümposzra, az örök életű istenek közé vezette
édesanyját. A szenvedély, a mámor, a szabadság, de ugyanakkor az érzékenység, a
tragikum, a szenvedés is ott van Dionüszoszban. Nem is lehet csodálkozni rajta,
hogy a színház az ő misztériumából született meg. Szenvedély és szenvedés: máig
legfőbb építőkövei a színháznak.
Dionüszosz és a körülötte kialakuló
kultusz a színház eredője. Az, hogy milyen szenvedélyt, eksztázist,
ösztöntombolást jelentett, a legjobban Euripidész Bakkhánsnők című drámája
mutatja be. Gyakorlatilag az egyetlen ránk maradt dráma, amely Dionüszosz
kultuszát helyezi a középpontjába. Érdekes adalék, hogy épp az az Euripidész az
írója, aki a leginkább eltávolodott már a görög vallási misztériumok világától
műveiben. Ebben a drámájában is inkább az egyén és a közösség egymásra
gyakorolt hatása, a szenvedély és a rend, az ösztön és a szabály összecsapása
áll a középpontban. Nem véletlen, hogy Euripidészt máig színre viszik, a
Bakkhánsnők is folyamatosan jelen van a világ színpadain.
A dráma témájául az egyik legismertebb Dionüszoszról szóló mítosz
szolgált. Dionüszosz vándorlásai során eljut anyja szülővárosába, Thébába is. A
király, Pentheusz, Szemelé nővérének a fia, tehát Dionüszosz unokatestvére, de
Szemelé halála miatt úgy hitte, hogy annak magzata is meghalt. Az Arisztotelész
által is megírt drámai vétség, amely a görög tragédiák elengedhetetlen
építőeleme, ezúttal Pentheusz tudatlansága volt. Nem ismerte fel Dionüszoszban
rokonát, és ami az igazi drámai vétség, az istent sem. A Thébában megjelenő
Dionüszosz felforgatja az élet addigi rendjét. Egyre több híve lesz
eksztatikus, mámoros kultuszának, többek között Pentheusz anyja és nővére is, valamint
Théba jós és bölcs szent embere, a vak Teiresziasz. Dionüszosz követői vállukon állatbőrrel,
fejükön koszorúval, kezükben tobozhegyű pálcával a hegyek erdőségeiben mámoros,
őrjöngő táncban, tomboló önkívületben éltették új istenüket, Dionüszoszt.
Pentheusz minden hatalmi eszközzel igyekezett ezt meggátolni, elfogta és
tömlöcbe vetette Dionüszoszt, aki újra és újra próbálta meggyőzni Théba
királyát, hogy fogadja el az ő istenségét. Pentheusz konok hajthatatlansága
ostoba végzetét okozta. Dionüszosz a sors kezébe vetette őt és saját anyja és
nővére szaggatta szét testét az istenkultusz felfokozott mámorában.
Dionüszosz tehát a harmónia, rend és
fényes olümposzi egyensúly mellett az ösztönt, a szenvedélyt, a féktelenséget,
a tombolást, a zabolátlanságot képviseli, de egyúttal a szabadságot, az örömöt,
a felszabadult mámort, az életélvezetet is. Végre akadt az embereknek egy olyan
istene, aki mellett élvezhetik emberi voltukat. Szeret és szenved, rombol és
örömöt ad. A görög istenek meglehetősen antropomorfizáltak, jó és rossz
tulajdonságok tömkelegével rendelkeznek, de közülük mégis Dionüszosz a
leginkább emberi. Szenvedélyes, szélsőséges, veszendő és újra feltámadó. Ki más
lehetne a színház, az emberi szenvedélyek e laboratóriumának az ősatyja?
Dionüszosz kultuszának fontos része
volt a kardal, mely bölcsőjét jelentette a dráma kialakulásának. A tragédia
kezdetei oda nyúlnak vissza, amikor a kultusz résztvevői dithüramboszokat
énekeltek. A mítosz szerint Dionüszoszt a menádok, vagy más néven bakkhánsok,
szatüroszok, valamint öreg tanítója, Szilénosz, és időnként Pán isten kísérték.
Eksztázis, fékevesztettség, orgia jellemezte ünnepeit. A zabolátlan, minden
gátat elsodró szabadság, az ösztön, a tekintélyt romba döntő életöröm volt a
lényege a kultuszának.
Az énekelt kardalokból fejlődött ki
később a dráma, mely minden esetben valamilyen mítoszt dolgozott fel. A
tragédia magyar jelentése eredetileg kecskedal, mert a dionüszoszi kísérők
kecskebőrbe öltözött kórusa adta elő. A görög dráma másik hajtása a komédia,
melynek eredetéről mindmáig megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint a 'komé'
szóra vezethető vissza, mely 'falu' jelentésben a vidéki, falusi környezetben
való kialakulását jelzi. Mások szerint viszont a 'kómosz' szóra vezethető
vissza, amely gúnyos, csúfolódó dalokat éneklő bandát, kompániát jelent.
Dionüszosz tiszteletére évente több
ünnepet is tartottak, Attikában négyet. Ezeken az ünnepeken kezdetektől volt
valamiféle színház, kardal, mitikus történet előadása. Később az itt bemutatott
szövegek és azok szerzői versenyek keretében mutatták be műveiket, melyeket a
dionüszoszi ünnepek résztvevői díjaztak, értékeltek vagy csúfosan megbuktattak.
Műbírálatot, esztétikai minőséget és műértő színháznézést, ízlést, a jót a
rossztól való megkülönböztetés képességét is tanulhatjuk az ókori görögöktől.
Kezdetben csak egy kör alakú
orkhesztra volt az előadás helyszíne, később azonban ezt tovább bővítették,
emelkedő, félkörben elterülő hatalmas nézőtérrel, gépezetek mozgatására is
alkalmas színpaddal. Azonban nemcsak az épület, hanem a drámák felépítése is
változott. Az attikai színház alig több mint egy évszázada alatt a dráma
eljutott a klasszikus mítoszi magasságoktól a modern emberi drámáig, sőt
mindezeknek a groteszk kicsúfolásáig. A későbbi korok már csak ezt ragozzák
tovább.
Az i. e. 5. század Athén és egyben
az európai kultúra fénykora. Tündöklése ez a század a művészeteknek is és a
drámának is. A ránk maradt drámák közül három jelentős szerző magasodik messze
mindenki más fölé, akik egyben korszakot is jeleznek a drámairodalmon belül.
Azt szokták mondani, hogy a szalamiszi győztes csatában (i. e. 480) Aiszkhülosz
is harcolt, a győzelmet ünneplő kórusban ott volt az ifjú Szophoklész és ekkor
született meg Euripidész.
Aiszkhülosz volt a görög tragédiák
klasszikusa, aki a drámát és a színjátszást rátette arra a sínre, amiből a mai
színház kialakult. A legfontosabb előrelépés az volt, hogy két színészt
vezetett be a kórus mellett, így a párbeszédnek, a konfliktusnak és a drámai
helyzet kibontakozásának megadta a lehetőségeit. Egyetlen fennmaradt trilógiája
az Oreszteia, mely Agamemnón családjának tragikus történetét dolgozza fel.
Utolsó fennmaradt drámája a Leláncolt Prométheusz, amely a civilizáció és a
barbárság, a fény és a sötétség közötti összecsapásnak magasztos példája.
Aiszkhülosz a mítoszokból indult ki és azokat mély pátosszal, magasztos fénnyel
töltötte meg.
A következő nemzedék legnemesebbje
Szophoklész volt, aki mindmáig ékköve és mértéke a drámaírásnak. Tökéletes
volt, emberi és mégis fenséges. Számos
műve közül csak hét maradt ránk. Közülük az egyik legjelentősebb és máig színre
vitt, folyamatosan újragondolt darabja az Antigoné. Itt már nem az istenek
csapnak össze, ők csak az események elősegítő avagy hátráltató mozgatói. A főszerep átkerül az emberhez. Szophoklész a színészek számát
háromra emelte, ezzel a drámaiságot még erőteljesebbé téve. A konfliktus nem
istenek, hanem emberek között zajlik. A törvény, a megszokott városrend és az
isteni erkölcs között feszülnek az indulatok. A közösség és az egyén kerül
egymással szembe. Ez már a kiérlelt demokrácia Athénjának színháza.
Euripidész színre lépése jelzi az
aranykor végét. Erős, drasztikusan szívet tépő alakjai, szenvedő szereplői
Dionüszosz legmélyebb eksztázisát és fájdalmát élik át, de mindezt már a
kételkedő emberi dekadencia nézőpontjából. Euripidész a modernitás, a
kiábrándultság és a hanyatlás zsenije. A Médeia és egyéb művei olyan árnyalt és
mai napig a legmélyebb elemzésre méltó alakokat tárnak elénk, amelyek
mélységükkel, vágyaikkal, fájdalmaikkal és szenvedélyeikkel a mítoszi
történeteket is humánummal, emberi lélekábrázolással töltik meg.
E három tragédiaíró mellett hasonló
magasságban emelkedik a későbbi évezredek fölé Arisztophanész kajánsága. Ő a
szatíra, a komédia, a fricska hérosza, az emberi méltatlanságok és gyarlóságok
megéneklője. A legszellemesebb pellengér, amire valaha az emberiséget
állították. Arisztophanész a görög demokrácia letéteményese. Mindent kimond,
mindenkiről lerántja a leplet, bárki alól kihúzza a piedesztált. Nem volt olyan
államférfi, hős, ünnepelt személy, akinek ne mutatott volna görbe tükröt. Tette
mindezt szellemesen, nagyvonalúan, éles látó humorral, kitűnő érzékkel kikerülve
a kisstílűség és alattomos aljasságok kínálkozó csapdáit. Nem tűri a
kritikátlanságot, de az ordenáré pocskondiázást sem. Szembesít, de nem aláz. Egyformán
bírálja a rangkórságot és a szolgalelkű rajongást. Mint egy falat kenyér
szükséges ez az életlátás mind a mai napig a világban.
Az ókori görögök mindent tudtak,
amire máig szükségünk van. Etikát, esztétikát és sziporkázó szellemességet. Ha
régi korokba visszarévedünk, ez az athéni évszázad fennen ragyog előttünk. Pedig
rövid idő az emberiség történetében. Mégis, volt benne valami olyan harmónia,
ember és társadalom között olyan egyensúly, ami máig hatóan példát ad. Talán
csak még egy ilyen rövidke, de messzire ható évszázadunk volt, amikor ennyire
egyértelművé vált a harmónia: a reneszánsz. Nem véletlen, hogy ez a
korszak az ókori görögökhöz nyúlt vissza mintákért. A többi évszázad
a hisztérikus akarnokság, vad rajongás és hódoló erőszak évszázadai lettek.
Nekünk sincs több szerencsénk, a mi korunk is akar, birtokol, uralkodik,
rajongva behódol és törekszik:
diszharmonikusan és erőlködve. Érdekes véletlen párhuzam, hogy 2012 júniusában Budapesten egy nemzetközi Mars-kutató konferenciát
tartottak, ahol a világ legjelentősebb űrkutatói gyűltek össze. A konferencia
ideje alatt jött a hír, hogy meghalt Ray Bradbury, a Marsbéli krónikák írója. Szimbolikusan a science fiction átadta helyét a
valóságnak.
Ha jól belegondolunk, akkor a jelenlegi emberiség számára valóban
elérhetőbb, hogy a Marson lakóparkot építsen, minthogy birtokába jusson az
attikai józan derűnek.
FIGYELEM: MINDEN BLOGBEJEGYZÉS JOGVÉDETT, CSAK A SZERZŐK ENGEDÉLYÉVEL ÉS FORRÁSMEGJELÖLÉSSEL TEHETŐ KÖZZÉ, BÁRHOL ÉS BÁRMELY FORMÁBAN.
VálaszTörlés