Vártam ezt az előadást. Semmiféle
előzetes prekoncepcióval, csak kíváncsisággal.
Szabadka nevének már önmagában vonzereje
van, ha másért nem, akkor Csáth és Kosztolányi miatt, meg a palicsi Tolnai
Ottóért.
Május 21-én a Katona József Színházban Marius von Mayenburg A csúnya című darabját adta elő a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata. Mayenburg darabja nem ismeretlen már a budapesti közönségnek,
az egykor volt Új Színház is műsorára tűzte néhány éve. Mayenburg negyvenes
éveinek elején járó színházi ember, aki a berlini Schaubühne dramaturgjaként és
az európai kortárs drámaírás egyik kísérletezőjeként a magyar színpadokon is
ismert.
A szabadkai társulatot még sosem
láttam. Elfogódottan, de nem elfogultan ültem be az előadásra. Kíváncsi voltam,
mit mutat nekünk a Vajdaság a világból. Hiszen a darab az élveteg
globalizált-civilizált-technicizált világ torzulásainak kicsúfolása.
A téma nagyon is aktuális és
tulajdonképpen hátborzongatóan morbid hétköznapi kísérője már az életünknek. A
külsőségek iránti imádat és az ezért mindenre képes hisztéria kigúnyolása.
Ismert ez a mondás, hogy „nem a külcsín, hanem a belbecs a fontos”. Néha már
azt érezni, hogy a külcsín felturbózása magával vonja a belső tulajdonságokból
fakadó érdemek besöprését is.
A szépség és fiatalság manapság
már csak pénz kérdése. Nem számít a természettől adott külső, mert ha nem
tetszik vagy nem érezni elég divatosnak, akkor át lehet szabni. A plasztikai
sebészet ma már egy virágzó iparág. Mindenki sokáig akar élni, de fiatal is
akar maradni. Józan eszünk birtokában beláthatjuk, együtt ez a kettő nem megy.
Abban biztos vagyok, hogy ez az
érzés nem most tört rá az emberiségre, mindig is jelen volt a vágy erre. A
külsőség minden kor emberének számított. Legfeljebb a külcsínre vonatkozó
elvárások változtak az idők folyamán.
Azonban a mi korunkban lehetséges
először, hogy a természet adta külsőt radikálisan megváltoztathatjuk. Innentől
kezdve a trendekre érzékenyek már nem csak úgy szépülhetnek, hogy besétálnak
egy magazinnal a kezükben a fodrászhoz, hogy olyan frizurát mesterkedjen, ami
kedvenc celebjük fején van. Most már egy sebészeti klinikára is bejelentkezhetnek
és az orrot, szájat, állat és egyéb testrészeket is celebdivatosra
igazíthatják. Fúrják-faragják őket, majd a mérhetetlen fájdalmak tűrése után
boldog tulajdonosai lesznek az egymilliomodik Paris Hilton-orrnak.
Ezzel a fabrikálással pedig a
lelki nyugalmuk is helyre billen, mert önbecsülésük egekbe emelkedik, szépnek
érzik magukat és örökre fiatalnak. Innentől már minimális elvárás, hogy a világ
a lábuk előtt heverjen.
Ezt a témát járja körül Mayenburg
sötét vígjátéka. Adott egy szürke hétköznapi környezet, egy gyár, ahol telve ötletekkel szorgosan dolgozik Lette. Új találmánya világsikerre számíthat, szép
bevételi forrást is jelenthet a cégnek. Egy közelgő konferencián be is mutatják
majd és Lette lelkesen készül a prezentációra. Majd hidegzuhanyként éri a hír,
hogy nem ő lesz az előadó, hanem asszisztense. Az ok, hogy Lette nagyon csúnya.
Ilyen arccal egy világcsoda találmányt sem lehet eladni.
Lette most szembesül először
azzal, hogy neki arca is van. Nős ember, feltaláló, derék hétköznapi életet él.
Aztán egyszerre megtudja, hogy ő csúnya és hogy ez baj. Sőt botrány. Hirtelen
rádöbben, hogy a felesége is eddig mindig csak a bal szemébe nézett, hogy ne
kelljen az egész arcát látnia.
Felháborodása, sértettsége,
szakmai önérzete az egekbe horgad. Aláveti magát egy plasztikai műtétnek, hogy
fertelmes ábrázatától szabadulva végre elismerjék azt, amit tud. Az operáció
remekül sikerül. Lette a világ legszebb férfiarcát kapja. Előtte hevernek a
nők, a világsajtó, az üzleti élet, amit akar az övé lehet. Csak megmutatja
magát és már dől a pénz és a siker. Közben hanyagolja a feltalálást, már nem is
gondolkodik ilyesmin. Belemerül az élvezetekbe.
Természetesen rögtön akadnak
irigyei és követői, plasztikai sebészének fellendül az üzlete, mindenki nála
akarja átszabatni az arcát. Mivel a sebész csak ezt az egyféle arcot tudja formázni,
hamarosan elöntik az utcákat Lette másolatai. Már a felesége sem tudja, melyik
a valódi, végül el is hagyja férjét. A
sokszorosítás miatt természetesen Lette arca is veszít értékéből. Végül önmagát
is elveszíti. A darab végén egyik arcmásának mondja epedő áhítattal: „Szeretlek
engem”.
Az előadás szünet nélküli másfél
óra. Mint egy átlagos mozifilm hossza. Ilyenkor elsődleges tetszésmérő, hogy
hányszor jut eszünkbe a darab nézése folyamán, hogy mennyi idő telt már el. Ha
igazán jó az előadás, akkor egyszer sem.
Sajnos ebben az esetben
néhányszor átfutott rajtam, hogy hány óra lehet. Miközben többször volt
szellemes, ötletes pillanata az előadásnak. Olyan is volt, amikor elégedetten
éreztem, hogy feltámad bennem az a bizonyos kis kobold, ami nem engedi az
önmagunk és korunk ideái feltétel nélküli imádatát. Összességében a groteszk és maró szatírájú pillanatok közötti hosszú kívülálló szemlélődés
érzése maradt bennem.
Talán Dömötör András rendezői
elképzeléseiben is volt némi hiátus, mintha a parázslóan morbid és szellemes
jelenetek között megpihent volna, és ezek az átmeneti időszakok néhol
hosszabbra nyúltak.
A darabban nyolc szerep van, de négy
szereplőre írva. Minden színész két szerepet alakít. Egyik pillanatról a
másikra váltanak át, de ez tökéletesen követhető és szórakoztató játék a néző
számára is. A bajom nem is a színészek játékával volt. Örültem, hogy láttam
őket.
Maga a darab nem tudott igazán
magával ragadni. Eltúlzottan groteszkre és minden pillanatban kaján
nevetésre ingerlőre kellett volna a rendezést alakítani, hogy elfedje hibáit.
Olyan ez a színmű, mint egy
tézisdráma. Egy bizonyos társadalmi anomáliát górcső alá vesz és közszemlére
tesz, hogy ha eddig nem tudtuk volna, akkor most már tudjuk, hogy mi itt a
bökkenő. Éreztem benne valami szájbarágós ítélkezést. Tudja meg mindenki, hogy
most kritika alá van véve a felszínes civilizációnk. Ez zavart végig, mert ez a
tételes ítélkezés a groteszk játéktól vette el a teret. Miközben vitathatatlan
morbid és eredeti ötletek sorakoztak benne, de olykor nem a szatíra, hanem a
tudálékosság ütött át belőle. Örkénynél például nyoma sincs ennek, a groteszk
ábrázolásmód önmagában is kifejező tud lenni.
Maradt bennem némi hiányérzet. A
darabbal és a rendezéssel kapcsolatban is. Egy dolognak viszont feltétlenül nagyon
örülök, hogy láthattam színpadon ezt a négy szabadkai színészt. Ők remekül
játszottak, szívesen nézem majd őket máskor, más darabokban is.
G. Erdélyi Hermina, Kovács Nemes Andor, Szőke Attila, Pálfi Ervin |
Én élveztem olvasni a hozzászólás, én tetszik az oldal, és lesz újra Nagy blog nektek, valami nagyon jó hír, és fontos információkat. Szeretem a webhelyen.
VálaszTörlésKöszönjük! :)
VálaszTörlés