Nehezen megy ebben az országban a
kereteken való átnézés.
A különbözőség elfogadása megoldhatatlan
feladat.
Néha olybá tűnik, hogy az
elfogadás nagyobb szégyen, mint a nyílt kirekesztés. Ha valaki valahova
tartozónak gondolja magát, akkor kötelességének érzi az oda nem tartozóknak
gondoltakat megvetésben és lenézésben részesíteni, és természetesen más csoportok
irányában semmiféle nyitottságot nem mutatni.
Ki meri itt kockáztatni a nehéz
szolgaisággal megszerzett identitását?
Dilinkó Gábor képe |
Valahogy a természetesség
hiányzik ebből a társadalomból. A magától értetődőségek elfogadása (az
egymástól különbözőség márpedig az).
Hovatovább a nagyvonalúság.
Görcsös megfelelni akarások
vannak, és ez óhatatlanul vezet hisztérikus kirobbanásokhoz. Sőt, ezeknek
kifejezett táptalaja.
Ha örökkön másoknak akarunk
megfelelni (a jól-rosszul értelmezett társadalmi elvárásoknak), akkor lassacskán
leszokunk a saját véleményformálásról.
Ahhoz, hogy általunk választott
identitásunknak megfelelő véleményt mondjunk valamiről, elég fellapozni az
identitásunkra szabott médiafelületeket, meghallgatni az általunk preferált
véleményvezéreket, és máris tudjuk,
hogyan kell vélekedni a dolgokról.
A gondolkodás, a kétkedés, az
agyunk tekergetésének terhe így lekerül a vállunkról. Nem kerülhetünk abba a
kínos helyzetbe, hogy a saját (társadalmi, munkahelyi stb.) csoportunkban más
véleményt hangoztatunk.
Roppant kínos lenne. Inkább a
nyílt színi hasra esés, mint a saját, vállaltan elütő vélemény.
Így aztán nem meglepő, hogy
kialakulnak olyan szélsőséges indulatokra építő csoportok, akik már szinte
hangadóivá, de legalábbis állandó szereplőivé válnak a társadalmi diskurzusnak.
Miközben egy természetes
reakciókra épülő társadalomban az ilyen mindenkit utáló hisztériázókat
egyszerűen leintenék és elszeparáltan fortyognák tovább világmegvetésüket.
Ha a természetesség, a nyitottság
kihal a társadalomból, akkor minden újabb üvöltve tudtunkra adott hisztérikus
megnyilvánulás megrettent minket. Most akkor neki van igaza? Neki kell igazat
adni?
Sőt: Jobban járok, ha neki adok
igazat?
Ilyenkor jön az, hogy – bár
túlzásnak és kifejezetten veszélyesnek tartjuk e hőzöngő csoport raplizását –
tehetetlenül megbotránkoz(gat)unk és a fotőjben hátradőlve a törvényektől
várjuk, hogy intézze el helyettünk ezt a túlzásba menő acsargást.
A legfőbb példa manapság a
cigányok elleni uszítás és annak törvény általi szankcionálása.
A bírók egyszer így értelmezik a
törvény szavát, egyszer meg úgy. A bíró is ember. Ez persze önmagában még nem
mentség.
Be kell látnunk, hogy igazán ezek
a törvények akkor lesznek jól megfogalmazva és következetesen betartva, ha nem
csak valami kötelezően letudott „píszínek” akarnak megfelelni, hanem a
társadalom igénye határozottan erre ösztönzi.
Jelenleg ez az igény nem olyan
követelő. Néha úgy tűnik, hogy ebben a tekintetben kifejezetten igénytelen a
társadalom.
Nem akar a cigányozással
foglalkozni, mert van neki így is elég baja. A cigányok kirekesztett helyzete
meg aztán végképp nem az ő dolga.
„Miért nem tesznek valamit
magukért, én is megküzdöttem a magamét?”
Ez a leggyakoribb érv és mentség.
Rossz érv, nem mentség.
Kirekesztett csoport tagjaként, sok-sok
nemzedéken át hátrányos megkülönböztetések sorozatát megtapasztalva belenőni a
világba olyan hendikep, amit egy személy önmagában nem tud legyűrni.
Kínlódik a már születésekor neki
kijelölt mókuskerékben.
Ezt a hátrányt a társadalom
egészének kell annyira helytelenítenie, hogy a megszüntetéséért lépéseket
tegyen.
Ha uszító beszédektől hangos az
ország, ha a cigányság fizikai létét megkérdőjelező dühödt szónoklatok
hangzanak el lépten-nyomon, akkor sokan meghőkölnek.
No-no, ezt azért mégsem kéne…
Ez a finnyás elzárkózás a
szélsőségektől nem elég.
A mindennapokban, amikor valaki
becsmérlően, megvetően, kirekesztően beszél emberek egy csoportjáról (cigányok,
hajléktalanok, zsidók, menekültek stb.), akkor, ott és azonnal kell szót
emelnünk ez ellen.
Ehhez nem kell üvöltve
fasisztázni, nem kell verekedni, asztalt csapkodni, gyűlöletre heves
viszont-gyűlölettel reagálni. Még csak bátor kiállásnak sem mondanám.
Csupán egyértelművé kell tenni,
hogy én erről nem így gondolkodom. Ezzel azt is egyértelművé teszem, hogy az
általa gondoltakról lehet másként is gondolkodni.
Engem ezért még soha senki nem ütött agyon.
Senki ne mondja, hogy ő nem
találkozik ilyen kirekesztő nézeteket valló emberekkel, mert ahhoz nem kell
szélsőséges uszítónak lenni, hogy ilyesmi mondatok elhagyják emberek száját.
Egyszer egy kerekasztal-beszélgetésen hangzott el, hogy
a diplomások körében jóval kisebb a kirekesztő nézetek aránya.
Egészen elképedtem. Én úgy
tapasztalom, hogy a kirekesztő nézetek a diplomások körében is meglehetősen
magas arányúak. Ezek a nézetek a társadalom minden rétegében jelen vannak iskolázottságtól, anyagi helyzettől függetlenül.
Az, hogy a különféle kérdőívekre
adott válaszokban ez nem nyilvánul meg, legfőbb oka lehet, hogy a diplomások
ismerik leginkább azt az etalont, ami a modern világban a kultúrember
meghatározásába belefér.
Akár szakbarbárrá smirglizte az
agyát, akár végigbulizta az egyetemi éveit, ezt az etalont minden diplomás
megismeri, még ha élből elutasítja is.
Vagyis tudja, mit kell
válaszolni. Egy kérdőíven meggyőződéssel karikázza be, hogy nincsenek
fenntartásai ezzel vagy azzal a csoporttal szemben, sőt, helyzetük jobbra fordulását
kívánja.
Én már szép számú diplomástól is
hallottam ezt az átokverte panelmondatot: „Nekem aztán igazán nincs velük semmi
bajom (megfelelő csoport behelyettesíthető), de azért…”
Ez a „de azért…” adja a
melegágyát az acsargó, magából kifordult uszításnak.
Mintha a jó modor része volna,
hogy az embereknek fenntartásai vannak például a cigányokkal szemben. Máskülönben
nem is érezhetik a rendes emberek táborában magukat.
Én a porba hulló életemben mindig
az ellenkezőjét fogom állítani. Szép szelíden, de makacsul.
A jó törvények úgy születnek, ha a társadalmi nyitottság és akarat megvan erre. Annak pedig egyetlen útja, hogy ha valaki megvetéssel nyilatkozik emberek egy csoportjáról, akkor én, a magam nevében, a másik ember felé fordulva, azt mondjam, hogy ezt másként gondolom.
Ha kukán, ijedten, megalkuvón
hallgatunk, akkor igazodunk önkéntelenül is a nagy hangon uszítók elvárásaihoz.
Írni, szónokolni, saját akolban okoskodni mindenfélét
lehet. Szemtől szemben állva egy másik emberrel vállalni a saját véleményünket,
ez az igazán célravezető.
Most mindenki sziszeg valamit, a
közvélemény meg hallgatja az egyik meg a másik véglet dobhártya repesztő hisztériáit.
A cigányságot okolni minden társadalmi
bajunkért undorító és felháborító nézet.
A probléma ott van, hogy erre nem
a higgadt ellenérvek jönnek, amivel romba dőlhet az uszítás.
Ehelyett a túlzásba vitt
formalista korrektség zászlója alatt az ártatlan cigánypecsenyét érzik a faji
kirekesztés legfőbb példájának.
Ez nem társadalmi diskurzus,
hanem hisztérikus őrjöngés. A társadalom
sajnos jelenleg egyáltalán nem hajlandó egymással – így végső soron önmagával –
szóba állni.
Akik ilyen-olyan előítéleteket táplálnak másokkal szemben, elsöprő többségben nem szélsőségesen uszító emberek. Félnek a mástól, az idegentől, vagy egyszerűen nemzedékről nemzedékre öröklik az ilyen-olyan csoportokkal szembeni fenntartásokat.
Kész tényként veszik tudomásul,
mint azt, hogy „balra a Nap nyugszik, jobbra pedig kél.”
Beakadt náluk egy fogaskerék, és
nem engedi, hogy szabadon kattogjon az agyuk.
Az emberek meggyőzhetőek, csak
nem szabad alamuszinak lenni. Ha a mindennapokban, a szemtől szembeni
kapcsolatokban vállalják a véleményüket azok, akik szerint zsákutca a
kirekesztés, akkor egyre kisebb zöld fű jut azoknak, akik épp a társadalmi
csoportok egymásra uszításával akarnak a reflektorfénybe kerülni és előnyökhöz jutni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése