Írta: Inkabringa
Az elkapott pillantások, a véletlenül egymáshoz érő térdek, a hallgatás és az elhallgatás, a másikra csodálkozás és a zavart félrenézés, a bámészkodás, az ajtók előtt toporgás, a félbehagyott mozdulat, a tapintás, ízlelés ezer apró érzéki gyönyöre és gyötrelme benne van.
Ha Nádas Péter könyveit olvasom, akkor megszűnik a tér, az idő, a hétköznapok felesleges semmiségeinek totalitárius uralma. Haladok sorról-sorra, lapról-lapra, belemerülök a világ szemlélésébe. Egyik hűvös precizitással megfogalmazott mondatról a másikra haladva az érzelmek, érzékelések, gondolatok legmélyebb bugyraiba jutok. Ez a szöveg nem enged. Rá sem figyelek az időre, tovább lapozok, ha úton vagyok, akkor a mondatai felé kalandoznak a gondolataim, ha ki kell szakadnom az olvasásából, máris a hiányát érzem.
A szerelem rendkívüli érzés.
Ha valaki már tényleg és igazán
átélte, nem dől be a romantikus maszlagnak, ahogy azt a címzetten erről szóló
könyvek, filmek, zenék a fejünkbe nyammogják. Az ilyesmi inkább iróniára késztet. Íme, egy újabb sablon. A romantikus negédesség és a
szerelem között egyáltalán nincs egyenlőségjel. A szerelemben mindig megérezni a végtelenséget,
a lebegő bűbájt és a zsigerien érzékit is.
A szerelem nem cél, nem
beteljesülés, nem ábránd. Nem lehet akarni, nem lehet irányítani, nem lehet
kikövetelni, nem lehet kiérdemelni. A válogatás, címkézés, fazonra
próbálgatás, elvárásoknak megfelelés messze távol áll tőle. A szerelem nem a hétköznapok
kirakatába szánt tetszetős bizsu, amit önnön kényeztetésünkre szánunk.
A társadalmi normák világában a
szerelem a legfőbb törvényenkívüliség. Igazi botrány. Betörhetetlen és
megmagyarázhatatlan. Nincsenek törvényei, és nem ismer el semmilyen törvényt. Olyan létállapot, ami az égig
emel, és a földbe döngöl. Van úgy, hogy egyszerre.
Ahogy Nádas Péter írta: „Én csak szerelmes vagyok belé, és ő csak
szerelmes belém. De a kettőnk közötti kölcsönösség a szerelem.”
Szerelmesek egy másik emberbe
szoktunk lenni. Szöveg iránt szerelmet érezni abszurdnak
tűnik. De miért lenne az? Hiszen, ha a szerelmet a
mélységben-magasságban megmerítkező életre csodálkozásnak tekintjük, akkor erre
a mámoros, különc tüneményre egy szöveg olvasása közben is rácsodálkozhatunk.
Egy erős szövegben ráismerünk a
szerelemre.
Nádas Péter írásai ilyen
„szerelmes” szövegek számomra.
Nádas Péter |
Miközben, ha valaki, akkor ő
messzemenően kerüli a pátoszt és a romantikus túlzást az írásaiban. A
szépelgést, a szépet mondást is.
Nincs felesleges jelzője, hatásvadász
félmondata. Belemászik az emberi létezés iszonytató,
undorító és esendő rétegeibe is. Nem dédelgeti az olvasóját bájos,
ám bárgyú káprázatokkal. Szenvtelen, analizáló, a
legapróbb részleteket is precíz pontossággal leíró stílusa minden hagyományos
értelemben vett érzelmi túláradást kizár.
Olyanok a mondatai, mint egy
antropológiai terepmunka részletekbe menő feljegyzései. A létezés apró
mozaikjaiból, a mozdulatok, tekintetek, a kimondani, sőt még végiggondolni sem
mert fogalmak és érzések végtelen precizitású leírásaiból állnak. Ez a szenvtelen stílus azonban az
olvasóban a legmélyebb érzelmeket hozza felszínre: a ki nem mondottságokat, a véget
nem érzéseket.
Nádas Péter nekem olyan, mint
enciklopédiája mindannak, amit úgy hívunk, hogy emberi.
Az elkapott pillantások, a véletlenül egymáshoz érő térdek, a hallgatás és az elhallgatás, a másikra csodálkozás és a zavart félrenézés, a bámészkodás, az ajtók előtt toporgás, a félbehagyott mozdulat, a tapintás, ízlelés ezer apró érzéki gyönyöre és gyötrelme benne van.
Részletesen, gondosan válogatott
szavakkal papírra vetve.
A röppenő mozdulatokon túl az
emberi élet állomásait is rögzíti. A gyermeki létet, a barátságot, a szerelmet
(minden gyönyörével és kínjával), az érzékiség mámorát, az elhagyást, a gyűlöletet, a fájdalmat, a gyászt, a haldoklást, sőt magát a
halált is.
Aki olvasta őt valaha, nem tud
úgy befordulni a Rákóczi útról a Klauzál utcába, hogy ne jusson eszébe. Nem tud
úgy elmenni a pesti Duna-parton, az Oktogonon, a Lukács uszodánál, de még
Bécsben, Berlinben sem, hogy ne kutassa szemével az épületeket, utcákat. Ez az
a hely, ahol történt valami emberi.
Minden, ami gyönyör és élvezet és
minden, ami kín és szégyen, minden, amin a saját életünkben is vívódunk és
mindaz, amiről szót sem ejtünk, vagy hírből sem ismerünk, benne van a
könyveiben.
Nem engedi, hogy elragadják az
indulatai, nem hajlandó saját hatása alá kerülni. Figyel. Minden apróságra,
minden tétova vagy önkéntelen mozdulatra, minden testi megnyilvánulásra, minden
mögöttes gondolatra. Ez az elfogulatlan, elmélyült
figyelem egyforma érdeklődéssel fordul a hitvány és a nemes dolgok felé is.
Nádas Péter valójában egy szépíró
antropológus.
Olyan írói világ az övé, amiben magunkra
és másokra ismerhetünk, avagy soha nem tapasztalt emberi tartományokkal
szembesülhetünk. Nem az azonosulás a lényeg, hanem a ráismerés. Az emberivel való szembesülés és
annak elfogadása. Van-e ennél nehezebb dolog az
életben?
Nádas Péter |
Évek óta lebegtetik a nevét az irodalmi
Nobel-díj esélyesei között. Ha most, vagy bármikor máskor megkapja, az igazi
öröm és ünnep lesz. Ha nem, a lényeg akkor is ugyanaz
marad. Nádas Péter prózája önmagában
teljes univerzum.
Ha Nádas Péter könyveit olvasom, akkor megszűnik a tér, az idő, a hétköznapok felesleges semmiségeinek totalitárius uralma. Haladok sorról-sorra, lapról-lapra, belemerülök a világ szemlélésébe. Egyik hűvös precizitással megfogalmazott mondatról a másikra haladva az érzelmek, érzékelések, gondolatok legmélyebb bugyraiba jutok. Ez a szöveg nem enged. Rá sem figyelek az időre, tovább lapozok, ha úton vagyok, akkor a mondatai felé kalandoznak a gondolataim, ha ki kell szakadnom az olvasásából, máris a hiányát érzem.
Belefeledkezem, belemerülök,
érzem, tapintom, ízlelem a sorait. Miközben elemzem, értelmezem általa a
világot és benne önmagamat is.
Mi ez, ha nem szerelem?
Nádas Péter: A fa |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése