Kétféle dolog tud kibillenteni a
megszokottságból.
Az egyik, ha egy régóta várt és
soha el nem jöhetőnek vélt élmény egyszer csak kéznyújtásnyira van tőlem.
Ilyen lehetne mondjuk egy
magyarországi Tom Waits koncert.
A másik, amikor olyan élmény
kínálkozik, aminek addig a létezéséről sem tudtam és ennél fogva nem is jutott
eszembe, hogy e nélkül egy árnyalattal szegényebb az élet.
Őszintén bevallom, ha korábban az
éjszaka közepén felvernek, hogy azonnal mondjak valamit, amire nagyon kíváncsi vagyok,
de semmit nem tudok róla, akkor a török jazz biztosan nem ötlik eszembe.
Így aztán, amikor megláttam az
A38 műsorán, hogy a törökországi jazzről egy egész dokumentumfilmet vetítenek, attól
kezdve az oldalamat fúrta ki a kíváncsiság.
Mi ez? Milyen lehet? Miért is nem
jutott eddig eszembe?
A hét elején kíváncsisággal ültem
be az A38 vetítőjébe, megnézni a Jazz in Turkey című filmet.
Néhány éve láttam egy német dokumentumfilmet,
ami a török müezzinversenyről szólt. (Müezzin,
2009, rendezte: Sebastian Brameschuber). Izgalmas film volt, a müezzineknek mai
napig rangja van Törökországban, a közöttük zajló versenyt hatalmas érdeklődés
övezi. Miközben már ott is megjelentek a popsztárokat felfedező tehetségkutatók,
a müezzinek versenyének még mindig magas a nézettsége és főként az
elismertsége.
Van valami finom párhuzam a két
film között, mert a müezzin a török kultúrába mélyen beágyazottan a hagyomány
hordozója. Az évenként megrendezett országos versenyen azonban már érződik a nyugati
világ média és siker központúsága.
Ezzel ellentétben a török jazz kezdeteire
az amerikai minták követése és utánzása jellemző és évtizedekkel később
jutottak el a török zenészek olyan szintig a jazz formanyelvének ismeretében,
hogy a saját kultúrájuk és zenéjük színeit is bele tudták keverni.
A müezzinek tehát az elzárt
hagyományőrzésből a 21. századra eljutottak a nyugati mintákhoz (népszerűséget
adó pénzdíjas verseny), a török jazzisták pedig az amerikai zenei minták
másolásától eljutottak a saját zenei hagyományaikhoz.
A török jazz története legalább
annyira ismeretlen tartomány volt eddig előttem, mint a müezzinek versenye.
Töredelmesen beismerem, hogy
egyetlen török jazzistát nem ismertem a filmben említettek közül, és nyilván rajtuk
kívül sem. Amíg ezt a filmet nem láttam, eszembe sem jutottak.
Pedig megvan az a defektusom,
hogy szeretem a jazzt.
Miért is kellett volna kihagynom
az életben, hogy megismerjem mondjuk Imer Demirer trombitajátékát?
A török jazz történetéről, jelenéről az A38 blogján olvasható érdekes interjú a film készítőjével, Batu Akyollal.
Emlékezetes percek voltak a török
jazz hőskorának egyik tanújával együtt hallgatni zenét.
Ilyen élvezettel csak zenéről és
nőkről tudnak a férfiak beszélni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése