Írta: Inkabringa
A zenénél csodásabb leleménye
nincs is talán az emberi életnek. Szoktam mondogatni, hogy - ha vannak - az
angyaloknak köszönhetjük.
A magasztosságot, netán szakralitást, vagy épp csak a primer
örömszerzést és szórakozást szolgálja.
A kötelezőség és kötelezettség
nem illik a zenéhez.
Nekem mindig is valamiféle
demokratikus szemléletet jelentett. Közönségként sem szeszélyes nagyúr, sem
alázatos rabszolga nem óhajtok lenni.
Inkább tetszik az a megközelítés,
hogy egyenrangú félként nyitottan és elfogulatlanul befogadjam, felfejtsem,
ráhangolódjak.
Úgy hiszem, a trendi
közfogyasztás és a finnyás sznobizmus ugyanannak a befogadói restségnek két
oldala.
Nem érdekelnek a műfaji, divatbeli
elvárások. Nagyon sokféle típusú zenei műfaj, előadó, hangszer hatott már rám,
van, amelyik egész életemben elkísér, van, amihez évek múltán találok vissza
ismét, és van persze olyan is, amihez soha többé.
Ilyen időről időre felbukkanó
különös hangulatú hangszer a nagybőgő is.
Tavaly láttam a Trafóban egy cirkuszi előadást, untermanok önironikus
reflexióival. A cirkuszban az unterman, a szó szoros értelmében, a vállán
viszi a produkciót. Nélküle nincs mutatvány, de mégsem figyel rá senki.
Némiképp ilyen sorsa van a
hangszerek között a nagybőgőnek is. Brummogásával alapot és prozódiát ad a
melódiáknak. Nélküle üres csilingelés lenne a dallam, de mégsem figyelünk rá
különösebben.
A nagybőgő azért nem olyan
feledhető hangszer és nem csak hatalmas méretei miatt.
Olyannyira nem feledhető, hogy
saját honlapja van.
A jazz (ami számomra a
„legdemokratikusabb” zenei műfaj) és a komolyzene is ráérzett már elegáns
mélyhúrúságára.
Kamaszként csodálkoztam rá a
nagybőgőre. Pege Aladár
koncertjeire még csikólányként jutottam el és szó, mi szó, ha érett voltam arra
a különlegességre, ha nem, elementáris hatással volt rám.
Pege Aladár úgy bánt a
hangszerével, mintha egy közeli barátja lenne. Hozzáhajolt, szinte bizalmasan
beszélgettek. A hangok, amiket kicsalt ebből a bizalmasságból, óriási élményt
adtak a hallgatóságnak.
Amiért most megint rátaláltam
erre a hangszerre, az Fejérvári Zsolt
nagybőgő játékának köszönhető. A blogban már emlegetett Nádas Péter esten ugyanis az ő előadásában hallhattunk egy
nagybőgőre írt gyönyörű zeneművet, mely egy kortárs szerző tisztelgése Bach és
egyben a nagybőgő előtt.
Ismét rácsodálkoztam ennek a hatalmas hangszernek a finomságára.
Julien-Francois Zbinden: Hommage a J. S. Bach című művében állítólag
a B-A-C-H hangsor százhatvanszor bukkan fel.
(A felvételen Josef Semeleders nagybőgőzik. Megjegyzem, Fejérvári Zsolt előadása klasszisokkal jobb volt.)
Voltak és vannak a nagybőgőnek
avatott komponistái és előadói, akik zenéjük főszereplőjévé választották.
Ilyen volt a 18-19. század
fordulóján élt nagybőgős és komponista, Johann Matthias Sperger is, akinek D-dúr nagybőgőversenyét Fejérvári Zsolt adja
elő.
A jazzben meghatározó és eredeti
hangú megszólaltatója a nagybőgőnek Stanley Clarke. Pegéhez hasonlóan, neki is
különlegesen meghitt a viszonya ehhez a monstruózus hangszerhez.
Ezek után mi is lehet jobb egy
nagybőgőnél? Természetesen két nagybőgő.
A nagybőgő Paganinijének nevezett
Giovanni Bottesini nagybőgő
duettje imigyen kényeztet.
Grencsó István a jazz nagy
kísérletezője. Ezen a felvételen két nagybőgős van, Hock Ernő és Benkő Róbert.
Izgalmas.
Mindezeket végighallgatva már nem
is kell bizonygatni, hogy a nagybőgő a hangszerek legbiztosabb untermanja és egyben
a legcsodásabb bonvivánja is.
Fotó: Henri Cartier-Bresson |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése