Keresés ebben a blogban

2013. október 17., csütörtök

A hallgatás gyönyörűsége (Nádas Péter estje a PIM-ben – 2013. okt. 16.)

Írta: Inkabringa



Gondolom, sokaknak olvastak mesét gyerekkorában. Talán még olyanok is vannak, akik felnőttként is emlékeznek ezekre a mesemondásokra. Nem is annyira a történetekre, hanem a meghittség, a burokba zártság, a ringás élményére.

Nekem nagyon sok mesét olvastak a szüleim. Négy-ötéves koromból vannak éles emlékképeim arról, milyen bizsergetően biztonságot adóak voltak ezek a meseolvasások.

Mindenki másként mesélt és mindegyik mesélési stílus az én gyermeki gyönyörűségemet szolgálta.
Fotó: Nádas Péter
Édesanyám bármit is mesélt, hétfejű sárkányról vagy tündérekről, olyan volt, mintha csak azt suttogná: „ne félj, nincs baj, minden jó.” Halkan, szépen hangsúlyozva, megnyugtató csobogással mesélt. Átölelt, simogatott, takarót igazított. Mese közben suttogtam a fülébe aznapi félelmeimet, világfirtató kérdéseimet és ő mindig tudta a ritmusát, mikor ringjunk vissza a mese világába.

Édesapám karikírozta, eljátszotta a szereplőket. Aztán váratlanul, ha a történet vidámra fordult, vagy épp ellenkezőleg, kezdett rémisztővé válni, hogy megnyugtasson, megcsiklandozott. Gurgulázva nevettem, a derűs biztonságot jelentették az ő mesélései. Hátulról átölelve őt, fülem a hátára szorítva hallgattam, ahogy rezonál a mély-barátságos hangja mesemondás közben.

A tíz évvel idősebb bátyám is mesélt nekem. Akkoriban 14-15 éves kamasz fiú volt. Mennyire máshol járt már az én mesevilágomtól. Mégis odaült az ágyam szélére és olvasta nekem a meséket. Iskolás hangsúllyal, olykor kicsit hadarva. Én szerettem ezt is. Mindennél nagyobb hálával értékeltem, hogy mesélt nekem. Nagyfiú a kishúgának.

Ezek olyan emlékek, érzések, lelki komfortok, amik mai napig elkísérnek. Máig szeretem a papír fölé hajló felolvasásokat. Nézni az olvasó arcának rebbenéseit, hallgatni a kiejtett hangok játékát. Mert egy hömpölygő, áradó történetet hallgatni a legfőbb intimitások egyike.
Fotó: Nádas Péter
Feltéve, hogy a történet mesélője számunkra hiteles ember. Vagy azért, mert személyes szeretetkapcsolat fűz hozzá, vagy azért, mert íróként, előadóként nagyra becsüljük.

Bár az igaz, nem minden tollforgató tudja jól előadni saját szövegeit, ha mégoly jól tudta is megírni. Még akkor is esetlenül jönnek belőle a szavak, ha azok valódi jelentésével ő van a leginkább tisztában.

Ámde azok az írók, akik előadni, felolvasni is képesek a szövegeiket, azonnal ebbe a gyermekien intim, biztonságot adó burokba ringatnak.

Ilyen íróember Nádas Péter is. Jó hallgatni. Okosan és mégis érzéssel olvas. Mi pedig, őt hallgatva, vele együtt értelmezzük és érezzük a mondatait.

Tavaly decemberben Nádas Péter 70. születésnapjára a Jelenkor folyóirat konferenciát szervezett. Nádas Péter felolvasott akkor egy önéletrajzi szöveget, amit én egy internetes közvetítés révén hallgattam. Kényelmes karosszékben, gőzölgő teát magam mellé készítve vártam a felolvasást. Aztán arra ocsúdtam, hogy meg sem mozdultam, a tea kihűlt mellettem, egészen megfeledkeztem róla.
Fotó: Nádas Péter
Olyan döbbenetes ereje volt a szövegnek és a felolvasásnak is, hogy egy épp akkor olvasott könyvet félretettem, és napokig nem tudtam mást sem olvasni. Nehezen múlt ez a katartikus hatás.

Amikor megláttam, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeumban Nádas Péter estje lesz, a múzeumnak adományozott fotográfiái kapcsán, mindent átszerveztem az életemben, hogy ott lehessek.

Most mégsem a fotókról beszélek, pedig lenne miről. Tavaly szintén a PIM-ben ott voltam azon a beszélgetésen, ahol Bazsányi Sándorral a fotográfiáiról beszélgetett Nádas, majd tárlatvezetést tartott a 70. születésnapjára rendezett fotókiállításán.
Fotó: Nádas Péter
Mégis visszakanyarodom a leírt és kimondott szavakra.
Vártam, reméltem azt a hatást, amit a decemberi felolvasása kiváltott belőlem. Nosztalgiával gondoltam vissza arra a mozdulatlan, elmerült, ringató figyelemre, amit annak a szövegnek a hallgatása adott nekem. 

Ezért aztán tegnap, abban a pocsék, esős, zilált, sötét időben pocsolyákon átröppenve elmentem a PIM-be, Nádas Pétert hallgatni.

Sokan voltak, sokféle korosztályból. Ültek ott egyetemisták és tőlük ötven, sőt hatvan évvel idősebbek is.

Amikor Nádas Péter leült az asztalhoz és a papírok fölé hajolva belekezdett a felolvasásba, akkor már biztosan éreztem azt a meghittséget és intimitást, amit azon a decemberi estén is éreztem. Sőt, amit gyerekkoromban is éreztem.
Fotó: Nádas Péter
A megkomponált szavak kimondásából fakadó örömöt. A kimondott szó hallgatásának gyönyörűségét.

Elmerültem ebben a felolvasásban. Néztem Nádast, ahogy olvas, követtem az arcjátékát, de mint egy közvetítő médiumot, aki egyedül helyes módon tudja elém tárni ennek a szövegnek a valódi tartalmát.

Amikor körbepillantottam, ugyanezt az elmélyült, világból kiszakadt, ringató figyelmet láttam mások arcán is. Mint a szivacs szívtuk magunkba a sorokat, szavakat.

Emlékek voltak ezek is. Nádas Péter életének töredékei. Mint azon a katartikus decemberi estén. Megismétlődött a varázslat.
Fotó: Nádas Péter
Nem tudom, mikor lesz ebből a két kezembe vehető könyv. Azt tudom, hogy ünnep lesz, ha ezt a szöveget olvashatom. Addig pedig nincs az a zivatar és hózápor, ami megakadályozná, hogy a következő felolvasást meghallgassam.

Látszólag semmi különös nem történt. Egy ember leült az asztalhoz és a papírok fölé hajolva felolvasott egy szöveget. Ebben a fülsiketítő esztrád korban ez szokatlan. Pedig mindazt meghitt közelségbe hozza, amire ez a harsány korszak képtelen a legnagyobb felhajtás mellett is. Megadja a hallgatás gyönyörét, a kimondott szó súlyát.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése