Írta: Inkabringa
Egy társaságban találkoztam egy fiatal angoltanárnővel, aki a Pécsi Egyetemen szerezte a diplomáját.
Egy társaságban találkoztam egy fiatal angoltanárnővel, aki a Pécsi Egyetemen szerezte a diplomáját.
Fiatal, vidám, cserfes lány volt,
aki imádta a divatot, fejből sorolta, hol lehet olcsón trendi bizsuhoz és
márkás (vagy ahhoz megtévesztésig hasonlító) női topánhoz jutni. Ahogy
kinézett, ahogy beszélt, amiről beszélt, az mind nagyon trendi volt.
Trendi zenéket, könyveket,
filmeket sorolt, férfiideálokat, akik most divatban vannak, a hajpakolástól az
aktuáldivatos világszemléletig mindenben naprakész volt.
Ezt csak azért említem meg, mert
elsőre ez tűnt fel benne. Ez a bájosan harsány elfogadása és bensővé tétele a divatnak.
Ahogy csacsogva ontotta trendekről, márkákról az információkat,
végtelen szórakoztató jelenségnek tűnt.
Én afféle trend és márka nélküli nőszemélyként
élem a napjaimat. A bulvárhírekben esélytelen ismeretlenségben tévelygek, nem
érdekelnek a piercingek, tetoválási divatok, nem tudom, melyik a csúcstrendi körömmatrica
és melyik sorozatszereplő a legszexibb férfi.
Talán épp ezért volt olyan
érdekes ezzel a fiatal lánnyal beszélgetni, mert annyira más világot képviselt,
és mindezt annyira kedvesen és fesztelenül tette.
Szórakoztató társaság volt, egyáltalán
nem humortalan és az öniróniát sem nélkülöző véget nem érő szóáradata rendkívül
szimpatikus volt nekem.
Többet tanultam tőle a
korszellemről, mint bármilyen tudományos könyvből. Meglehetősen hiányos celeb- és
trendbéli ismereteimet lelkes magyarázatokkal pótolta, egy popkulturális
szabadegyetemmé vált.
Megállíthatatlan szófolyamában
azért felfigyelt néhány elejtett mondatomra, megjegyzésemre, majd érdekes módon
egyszer csak visszakérdezett: „Jól hallottam, hogy te kulturális antropológiát
tanultál?” Aztán folytatta a végtelen celebsztori és márkaminősítő csevegését.
Balázs János festménye |
Mint említettem, engem ez nagyon
szórakoztatott, és egészen elzsongított már ez a sok követhetetlen követendő
trend. Ezért aztán elsőre nem is neszeltem fel arra, ami alapvető fordulatot
hozott a beszélgetésünkben.
Ugyanis a lány egyszerre ezt mondta:
„Nagyon szeretem a nagy fülbevalókat, de én egy ilyet nem vehetek fel, mert
ordít rólam.”
Pillanatra megszeppentem, lázasan
kerestem a sok újonnan megtanult divatinformáció között az
összefüggést, hogy vajon miért is nem viselhet ő nagy fülbevalót.
A tanultak alapján nem találtam a
megfejtést.
Szentandrássy István festménye |
A magyarázat nem is a divatban
volt. A lány rám nézett és ezt mondta: „Én cigány vagyok, de szerencsére nem
nagyon látszik rajtam. De ha valamilyen cigányos ruhadarabot veszek fel, akkor mindjárt
észreveszik.”
Éreztem, hogy a szórakoztató
celebdivatról komolyabb vizekre evezünk. Megkérdeztem: „Miért zavar, ha
cigánynak néznek?”
Ő is és én is tudtam, hogy ez egy
álnaiv kérdés volt csak részemről, ami átvezet a könnyed fecsegésből egy komolyabb
beszélgetésbe.
A válaszában egy huszonéves
diplomás nő élettörténetét mondta el, ami azonban mégis különleges és ritka,
mert tudjuk jól, Magyarországon rendkívül alacsony a roma diplomások
számaránya.
Ezúttal csak rövid
összefoglalását adom az ott elhangzottaknak, mert tervezem, hogy egy komolyabb
életút interjút készítek vele, bevonva családjának tagjait is.
Meggyőződésem, hogy tanulságos
lesz.
Egy budapesti nyolcadik kerületi roma
család második gyermekeként született, egy nővére van. Az általános iskolában
is kitűnt nyelvi tehetségével, ezért egy lelkes tanára biztatására a szülei úgy
döntöttek, hogy a családból elsőként legyen diplomás ember. A
pécsi Gandhi Gimnáziumban érettségizett, majd a Pécsi Egyetemen szerzett
angoltanári diplomát.
Ebben az életútban Magyarországon
nincs semmi szokványos. Egy mégoly tehetséges roma gyereknek sincs sok
esélye még az érettségire sem, nemhogy egy diplomára. Nyilván területi
megoszlások is vannak, egy budapesti roma családnak átlagosan jobbak az
életkörülményei, mint egy borsodi roma családnak.
Egy közös mégis van bennük: a
roma létük megbélyegzettségét magukon hordozzák. A roma lét pedig manapság
ebben az országban a megvetettséget, számkivetettséget, jövőtlenséget jelenti,
amihez valamiféle eleve meglevő bűnt és szennyet csatolnak az emberek.
Szépen lassan kényelmes
toposzaivá váltak a rendetlen, gazember, megbízhatatlan, alja embertípusnak.
Mintha ezen tulajdonságok egy
etnikumhoz vagy bőrszínhez köthetőek lennének.
Tunya ésszel azonban sokan
könnyen összekötik e két egyáltalán nem összefüggő dolgot.
Ha ez a szemlélet nagyon
elburjánzik egy társadalmon belül, akkor óhatatlanul kitermeli a maga betonba
öntött ostoba sztereotípiáit.
Ennek pedig mindig vannak
szenvedő csoportjai. Jelenleg nálunk és Európa más országaiban is a romák azok.
Vári Zsolt festménye |
Visszatérve az angoltanárnőhöz,
az ő sorsa, fóbiái, választásai, útkeresései jól jellemzik azt, hogy milyen
nehéz egy ilyen konok értetlenségből és előítéletből épített ketrecből kitörni.
Azzal kezdte, hogy neki
szerencséje van, mert bár apai és anyai ágon is cigány, de szerencsére nem
látszik rajta, mert valahogy világosabb a bőre. Nyári napfürdőzésről tehát
hallani sem akar, mert ezt a „fehérséget” őriznie kell.
Beszélt arról, szinte
szabadkozva, hogy az ő szülei dolgoztak, nyugdíjazásukig alkalmazásban álltak
és sosem volt rájuk panasz. Úgy élnek, mint bármelyik magyar ember. A tágabb
rokonság viszont „nagyon cigány”. A nők színes rokolyákban járnak, nagy hangon
beszélgetnek, harsányak, sokan vannak.
A beszédmódjuk is olyan cigányos. Kiválóan intonálva utánozta.
Hozzátette, hogy ő megérti, ha a
cigányokkal szemben ellenérzésük van másoknak, mert annyira máshogy néznek ki
és ez őt is borzasztja, ő nem akar másféle lenni, ő olyan akar lenni, mint az
összes többi ember, akik nem cigányok.
Ez a hirtelen kifakadása
érthetővé tette, miért olyan fontos neki a divat követése. Nehogy lemaradjon,
nehogy eltérjen, nehogy kilógjon. Nem akarja a másság bélyegét magán, ő olyan
akar lenni, ami a trendekben megfogalmazott elvárás. Meg akar felelni
mindenáron ennek a világnak. Vállalja, magáévá teszi ízlését, hóbortját, csak
ne hagyják őt egyedül, ne taszítsák ki maguk közül.
Megkérdeztem: „Szégyelled, hogy
cigány családba születtél?”
Azt válaszolta, hogy nem
szégyelli a családját, rokonságát, mert szeretik őt, és ő szereti őket. De a
cigányságuk külső jegyei, az, hogy messziről látszik róluk az etnikai
hovatartozásuk, zavarja őt.
Szereti őket, de azt szeretné, ha
vele együtt ők is titkolnák inkább a cigányságukat. „Miért kell ezt a világ
előtt mutogatni? Az emberek ezt nem szeretik.”
Szégyenként mesélte, hogy egyszer
hazafelé tartott és a házuk előtt két roma fiú elismerően ezt mondta rá: „Szép
cigánylány.”
Sírva ment be a házuk kapuján. A
szégyen, hogy észrevették rajta etnikai hovatartozását, teljesen
elkeserítette.
Érdeklődtem, hogy az egyetem nem
segített-e neki a félelmei, felesleges szégyenkezései oldásában. Időlegesen,
átmenetileg kiszakadt a megszokott világából, ez igaz. Akkor nagy buzgalom volt
benne, hogy roma értelmiségivé válva majd segíteni és megbecsülésig vinni fogja a
cigányságot. Az angol mellett belekóstolt a romológiába, kulturális
antropológiába, de meghátrált. Nem érezte magát elég erősnek ahhoz, hogy
küzdjön, hogy másokat képviseljen, miközben még önmaga identitását sem képes
felvállalni.
Mesélte, hogy néha azon veszi
észre magát, hogy harcosabban szidja a romákat, mint azok, akik miatt erre a
kaméleon létre kényszerül. Meg akar felelni, be akar olvadni, nem akar
különbözni, másnak, alantasabbnak látszani.
Nem akar kirekesztetté válni.
Ott ült velem szemben egy húszas éveinek
végén járó okos, tanult, jól öltözött, csinos nő, aki az imént még vidáman
fecserészett a divatról, és egy fiatal élet mérhetetlen küszködése és
fel-feltörő önutálata tárult fel mögötte.
Egy értékes ember, aki nem meri
vállalni önmagát, származását. Bujkál önmaga elől is.
Megtapasztalta eszmélése óta, hogy az, aminek ő született, ebben az
országban szégyen, bűn, stigma.
Semmit nem kell tennie érte, hogy
megvessék, de eget-földet kell megmozgatnia ahhoz, hogy valamelyest elismerjék.
Csapdában van, és nem találja a
kiutat.
Egyetlen életstratégiája, hogy
beolvadjon, feloldódjon, hogy úgy tegyen, mintha nem az lenne, aki.
Holnap lesz a roma holocaust
napja.
Jövő héten elsőfokú ítélet
várható a romagyilkosságok ügyében.
Akiknek fenntartásaik, esetleg
előítéleteik vannak, azok is próbáljanak most másként gondolni a romákra, cigányokra
(bárhogy is nevezzük őket, vagy bárhogy is nevezzék magukat), akik itt élnek
ebben az országban. Megbélyegezve, kirekesztve, gyanakodással kísérve.
Próbáljon már végre
felülemelkedni ez az ország a kisszerű otromba sztereotípiáin.
Ilyenkor mindig arra gondolok,
honnan van másokban ez a mérhetetlen önhitt gőg, hogy nem is mérlegelik az ellenvéleményeket?
Miért ilyen jó másokat semmibe
venni, buta tévhitekből hajtogatott papírdobozokba zárni?
Miért olyan jó folyton önmagunkat
hallgatni vagy olyanokat, akik mindig azt mondják, amit hallani szeretnénk, és
miért olyan nehéz homlokegyenest más nézőpontokra odafigyelni?
Miért jó, hogy embereknek szégyellni kell az identitásukat, és miért van az, hogy sokan lenézik, megvetik a tőlük eltérő identitásúakat?
Miért nincs ebben az országban több kíváncsiság egymás iránt?
Miért jó, hogy embereknek szégyellni kell az identitásukat, és miért van az, hogy sokan lenézik, megvetik a tőlük eltérő identitásúakat?
Miért nincs ebben az országban több kíváncsiság egymás iránt?
Persze legyünk igazságosak, másokra
figyelni nehéz. Nyilván egyszerűbb a saját falkánkból okosodni, még ha ez egy
bizonyos határon túl már korlátoltsághoz vezet is.
Értékeken taposunk hörgő indulattal. Ez egyszerre herdálása és fenyegetése is a jövőnek.
Claude Lévi-Strauss írta: "... az emberek különféle csoportjait csupán egyetlen balvégzet fenyegeti (...): ha egyedül maradnak."
Ne hagyjunk egyedül senkit, ne szolgáltassunk ki senkit buta sztereotípiáknak.
Claude Lévi-Strauss írta: "... az emberek különféle csoportjait csupán egyetlen balvégzet fenyegeti (...): ha egyedül maradnak."
Ne hagyjunk egyedül senkit, ne szolgáltassunk ki senkit buta sztereotípiáknak.
Vajon mi lesz ennek a fiatal tanárnőnek
a sorsa? Megtalálja a lelki békéjét?
Nagyszeru iras
VálaszTörlés