A nyár az időzések és a
csavargások ideje.
Csavargásra pedig legjobb járgány
a bringa. Haladunk, távolodunk-közeledünk általa, de ugyanakkor
szemlélődhetünk, nézelődhetünk, felfedezhetünk ezer apróságot útközben.
A nyárról is vannak típusmondatok,
ahogy a bringázásról is. Meg mindenről, amiről gondolni kéne valamit, de nem
gondolunk, csak mondjuk, amit szokás.
A nyár közhelyei a fényes
vízpart, dévaj nevetgélő és önfeledt emberek, akik tökéletesek, meg a környezet
is tökéletes, meg a hangulat is az, vagyis épp alkalmas magazinba vagy Facebook-oldalra.
Ha már eszünkbe jutott a vízpart,
akkor legyen tengerpart, és ehhez a szcénához jól illik egy vagány srác a
bringán.
Mivel mi már csak ilyen
trendetlen, kategorizálhatatlan mordizomadták vagyunk, a tengerparton kerekező
srác képéről nem divatmagazin címlapfotó, hanem egy remek 27
perces kisfilm jut eszünkbe.
A fim címe egyszerű: Boy and bicycle.
A film 1962-ben készült (végleges
változata 1965-ben) fekete-fehér kópiára, egy 16 mm-es kamerával, filléres
költségvetéssel.
Egyetlen szereplője egy fiatal
fiú, aki egy reggelen úgy dönt, hogy az iskola hétköznaposító tébolya helyett a
bringán csavargást választja.
A nyarat és a közhelyes „beach
feeling”-et el is felejthetjük.
A helyszín nem a képeslapok
cukivilága, hanem Anglia észak-keleti felhős-esős tengerparti városa,
Hartlepool.
A világot azonban itt is
felfedezheti egy kamasz, akit kellően frusztrál a felnőtté válás és az ezzel
együtt járó személyiségsemlegesítő elvárások terhe, és aki még nem átall
töprengeni a világ mineműségéről, ahelyett, hogy hátratett kezű fegyelmezett
eminensként megtanulná, és kizárólagosan elfogadná, amit az iskolában erről
tudni érdemesnek tartanak.
A bringázás alatt magában
folytatott monológját a film későbbi méltatói egyenesen James Joyce Ulysses-éhez hasonlítják.
Lehetséges, hogy tényleg ihletője
volt a film készítőinek.
Ahogy Ingmar Bergman és Orson
Welles képi lenyomata is ott van.
Aki az ezernyi színt egyszerre a
szemünkbe robbantó, másodpercenkénti vágásokkal vibrálva elkápráztató,
sztárközelikre koncentráló, akciódús filmstílt tartja egyedül fogyaszthatónak,
bele se kezdjen ebbe a fekete-fehér, szürkével, árnyékkal, tükröződésekkel konspiráló, hosszú kameramozgású
kontemplatív film nézésébe.
Aki mégis belevág, az különleges filmképi
kompozíciót, meditatív, de ugyanakkor kamaszosan lázadó hangulatot és egy
szemérmesen elfelejtett filmstílust kap cserébe.
A film igazi bukéját az adja,
hogy a rendezője Ridley Scott (ezt a
filmet még képzőművészeti tanulmányai alatt forgatta), aki később Hollywood egyik
kedveltje lett, amíg divatban volt. A Nyolcadik
utas: a Halál, a Szárnyas fejvadász,
a Thelma és Louis, az 1492 – A Paradicsom meghódítása és az
Oscar-díjesőt, valamint extraprofitot hozó Gladiátor
rendezője.
A Boy and bicycle volt az első rendezése és itt fordult az élete
végképp a mozgókép felé.
Ez a filmje mutatja, hogy valóban
a megmozdult kép komponálásának öröme vezette.
Kompozíciós képessége későbbi
szuperprodukcióban is érvényesült, még ha a Boy
and bicycle bensőségessége el is enyészett az Álomgyár díszletei között.
A filmben a fiút a rendező öccse,
a szintén sikerfilmek rendezőjévé váló (Top
Gun, Az utolsó cserkész, Mint a villám, Beverly Hills-i zsaru 2.) Tony
Scott alakítja.
Tavaly augusztusban úgy döntött,
hogy befejezi: A Vincent Thomas-hídról a mélybe vetette magát.
Ez a film olyan, mint egy
ősrobbanás, amiben még benne rejlik az ezerfelé burjánzó lehetőségek
beláthatatlan tartománya.
Olyan, mint egy kamasz fiú álma,
aki érteni és elemezni akarja a világot, nem csak behabzsolni.
Morfondírozás inkább és nem nagyszájú,
túlmozgásos árnyékbokszolás: kamaszos szembesítés és szembesülés.
Mindenki eldöntheti, hogy a Gladiátor vagy a Boy and bicycle a számára fontosabb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése