Budapest nem a zöldterületek tovaterjengő arányáról híres. A Városliget még olyan hely, ahol
fák vannak, amire gyerekek másznak és fű, amiben bukfencezni lehet.
Sokszor eszembe jutott már, hogy a számos (sőt számtalan) budapesti szórakozóhelynevek közül a legegyszerűbb és egyben legnagyszerűbb találmány a Kertem elnevezés.
Sokszor eszembe jutott már, hogy a számos (sőt számtalan) budapesti szórakozóhelynevek közül a legegyszerűbb és egyben legnagyszerűbb találmány a Kertem elnevezés.
A budapestieknek nem napi rutin a
kerti szöszmötölés, bár egynémely helyein éppen megadatik a kert is.
A kert mindig a saját
birodalmunk, a meghittség, a világból való megnyugtató visszahúzódás tere, ami
azonban mégis valahogy összeköttetésben marad a világgal, hiszen a fű meg az ég
a világ része, mi csak kimetszettünk belőle egy darabot.
A fővárosi embernek túlnyomórészt
nincs meg ez a kertélménye. Ettől még vágyik erre, és ha ráakad, ráismer, akkor
máris otthonossá válik számára.
Budapest egyik legkedvesebb
kertje a városligeti Kertem. A név már csak azért is telitalálat, mert ezt a
szívünknek kedves helyet, ami a kert, birtokos egyes szám első személyben a
legszemélyesebb helyünkké teszi.
Egyszerű ez a szó, de végtelen
meghittséget rejt magában.
A Kertemben az a legjobb, hogy a finom,
zavartalan nyári estéket természetessé teszi. Csak úgy begurulunk a bringával,
magunkhoz veszünk valami nedűt, letelepszünk egy kerti asztalhoz és számunkra
kedves emberek között időzünk.
Időzni csak nyári éjszakában
lehet. Szaladnak az órák, fecserészünk, mélázunk, tépelődünk, nevetünk, mesélünk,
diskurálunk, mindez belefér az időzés nyáréji végtelenségébe. Ha épp koncertnap
van, akkor zenét is hallgatunk. Sokféle muzsikát hallottam már itt, mindig azt
éreztem, ez épp idevaló.
Így történt ez tegnap este is. Liget,
bringák, jó társaság, zene, Kertem.
A muzsikát ezúttal cigány
muzsikusoktól kaptuk. Magyarországi oláh cigányoktól (Romengo) és dél-francia cigányoktól (Juan De Lerida flamenco együttese).
Juan De Lerida családja a Franco diktatúra idején hagyta el
Spanyolországot, és Dél-Franciaországban kezdtek új életet.
A zene és a gitár iránt egyre
inkább elkötelezett Juan De Lerida gyökértelen
talajban jutott el saját népének és családjának gyökereihez a zene által.
Visszanyúlt az andalúz cigányzenékhez, a flamencóhoz, de csippent a kortárs
irányzatokból és a jazzből is. Nueovo Flamenco, ahogy zenéjét hívja, mely a
gyökerekre tekint, de egyidejűleg a világra is nyitja a szemét.
Juan De Lerida |
Első lemezét negyvenéves korában
jelentette meg. Addigra már ismert és sokra értékelt muzsikus volt, de
tartózkodott a nagy nyilvánosság elé lépni. Különös feszült, szenvedélyes
életút lehet az övé. Nem véletlen, hogy a flamenco vált az ő műfajává.
Van a megjelenésében, a
tekintetében is valami zárkózottság, de ugyanakkor a világra nyitott izzó
szenvedélyesség. Olyan, mintha egy hatalmas karimájú kalap alól tekintene a
világra. Különös aurája van. A flamencóról már mindent
elmondtak, az egyik legkedveltebb területe a folklórelemzéseknek.
Ami számomra mindig elsődleges
élmény a flamenco hallgatásakor, hogy a fájdalom, a keserv mellett az izzó
szenvedély, a tüzes élni akarás is ott van.
Persze, panaszos dalok ezek, de
mégsem lemondóak. Sosem ezt érzem ki belőlük. Inkább a mindenek ellenére is
életszerelmes dús indulatú szenvedélyt.
Ez a szenvedély azonban sosem
csap át tombolásba, őrjöngésbe, hisztériázásba. Mederben tartja az áradó érzelmeket, de talán épp ezért érezni a robbanás határán levő perzselő indulatát. A flamenco szereti, és teljes
odaadással megéli az életet, ahogy az adatik az embernek. Mérhetetlen fájdalmak
és végtelen örömök egymás után sorjázásával.
Nem finnyázza, szálazza
kényeskedve külön örökké jót a rossztól, patikamérlegre téve arányaikat.
Egyben, minden kínjával-boldogságával magába oldja, és magából kisikoltja az
életet.
Szenvedély csak ebből lehet.
A Kertem finom nyári estjét nemcsak a dél-francia flamenco zenészek fűszerezték be szenvedéllyel, hanem a
magyarországi oláh cigány muzsikusok is.
A Romengo ismert, szeretett zenekara a hazai közönségnek is. Öröm,
hogy a világ egyre több táján ismerik és szeretik meg őket.
Romengo |
Másféle módon, mint a flamenco, de
ugyanoda jut el az ő zenéjük is. A bánat, keserűség, megtörtség hangjai után
ugyanabból a dallamból vezet át a bádogkanna egyre pergőbb ritmusa valami
csakazértis mámoros életörömbe.
A flamenco és az oláh cigányzene
ugyanazt tanítja. Szívből keseregni, de sosem nyafogni, és szenvedéllyel
örülni, de sosem őrjöngeni.
Különös fénypontját adták ennek az amúgy is varázsos nyári estének az énekhangok. Juan De Lerida flamenco zenekarának érces, jellegzetesen recés, kesergő férfihangja és mellette a Romengo énekesnője, Lakatos Mónika erős, érzelmekkel, fájdalmakkal telt zengő hangja.
Lakatos Mónika hangjáról már
sokan áradoztak. Én sem bírom megállni, hogy megjegyzés nélkül hagyjam.
Lakatos Mónika |
Elsőre mindig az jut eszembe,
hogy egy ilyen pici nőből hogy tud ekkora erejű énekhang kiszakadni? Aminek
ráadásul minden egyes hangja a helyén van. Különleges fátyolos, de mégis messze
zengő hang az övé. Úgy szól, hogy beleremeg a nyáreste, miközben az érzelmek
minden regiszterébe érzékenyen simul.
Megérdemelten lett egyik díjazottja idén a MEDIAWAVE Alapítvány által 2001-ben létrehozott "Párhuzamos kultúrákért" elismerésnek, melyet kapnak "az olyan magyar és az országban fellépő, egyedi művészeti életpályával rendelkező személyiségek, kiknek civil és/vagy szuverén szellemisége sosem illeszkedett az épp aktuális vagy divatos kulturális irányzatokhoz, hanem saját, belső művészeti iránytűjük által kijelölt útjukat járják. Sokszor nehéz természetű, robbanékony, „nagy lelkű” vagy éppen a végtelenségig szelíd, alázatos, visszahúzódó, szinte észrevétlen személyiségekről van szó. Abban azért hasonlítanak egymásra, hogy kevéssé tudta befolyásolni/megtörni őket a környezet vagy a politika szándékos vagy szándéktalan átlaghoz szorító ereje." (MEDIAWAVE Alapítvány)
Megérdemelten lett egyik díjazottja idén a MEDIAWAVE Alapítvány által 2001-ben létrehozott "Párhuzamos kultúrákért" elismerésnek, melyet kapnak "az olyan magyar és az országban fellépő, egyedi művészeti életpályával rendelkező személyiségek, kiknek civil és/vagy szuverén szellemisége sosem illeszkedett az épp aktuális vagy divatos kulturális irányzatokhoz, hanem saját, belső művészeti iránytűjük által kijelölt útjukat járják. Sokszor nehéz természetű, robbanékony, „nagy lelkű” vagy éppen a végtelenségig szelíd, alázatos, visszahúzódó, szinte észrevétlen személyiségekről van szó. Abban azért hasonlítanak egymásra, hogy kevéssé tudta befolyásolni/megtörni őket a környezet vagy a politika szándékos vagy szándéktalan átlaghoz szorító ereje." (MEDIAWAVE Alapítvány)
Teltház volt a Kertemben. Ahogy
sötétedett az ég, és a koncert egyre beljebb sodort mindenkit ebbe a szenvedélyes
zenébe, egyre emelkedettebb lett a hangulat is.
Amikor először felharsant Lakatos
Mónika hangja, mindenki felkapta a fejét. Amikor aztán a flamenco énekessel
egymást váltva szólt a hangjuk végképp felforrt a hangulat.
A koncert végén sört
kiloccsantva, lepényt az ajvárba csapva, mindenki felállva tapsolta a
muzsikusokat.
Hazafelé poroszkálva annyiban
maradtunk, hogy ezt a szenvedélyes, személyes nyárestét megőrizzük magunkban és
majd sóváran, de nem reményt vesztve gondolunk rá a téli dermesztő fagyokban.
Lesz ilyen legközelebb is.
Az ilyen estékért érdemes élni.
Örömteli, tűzbe hozó, felzaklató, reményt adó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése