Írta: Inkabringa
Ennél sokkal kínosabb helyzetbe hozzák az utókort. Mélyre ható, messze látó gondolatok teremtői.
Volt a 20. században két nagy zsarnokság, amelyek egymás mellett, hogy ne mondjuk egymás kedvére virágoztak: a nácizmus és a kommunizmus. Egyrészről a legvérfagyasztóbb tervek csiszolt mechanizmusának tökéletes kidolgozása, egyfajta intellektuális-praktikus kőszívűség jellemezte őket, másrészről a nacionalizmus, avagy internacionalizmus hörgő dicsőítése, a személyiség kultusza, a forradalmi hevület, a hisztéria tömegessé válása.
Ha a 20. században evickélő gondolkodók viszonyulását nézzük ehhez a zsarnoki vircsafthoz, az sem túl szívderítő képet mutat. Sorra bedőltek a mítoszgyáraknak. Belemártották sokra hivatott enmagukat a politikába, majd sikítva menekültek vissza dolgozószobáik mélyébe.
Mark Lilla könyvében végső tanulságként Platónhoz nyúlt vissza.
Mark Lilla a zsarnokeszmék kialakulásának magyarázatát Platón Erósz-elméletében találja meg. Erósz egy mindent mozgató erő, mely meghatározza az ember életét: ez a vágy. Erósz alapvetően a jóságra törekszik. Emellett mégis, akaratlanul is, a rossz szolgálatába is kerülhet. Hiszen a szerelemnek (akár személy, akár eszme iránt) része az őrjöngés, az esztelenség, az akár gyűlöletbe csapó szenvedély is. Egyúttal ne felejtsük, hogy a hatalom, a mások feletti befolyás vágya is válhat szenvedéllyé.
Magyarul 2003-ban jelent meg (két
évvel az eredeti kiadást követően) Mark Lilla A zabolátlan értelem című tanulmánykötete.
Tíz év elteltével belelapoztam, még
most is érdekes olvasmány.
Mark Lilla a könyv írásakor a
Chicagói Egyetem Társadalomtudományi Tanszékén tanított, jelenleg a New York-i
Columbia Egyetem professzora.
A könyv hat fejezetében 20.
századi gondolkodók politikai eszmék között való bolyongásait elemzi. Volt, akit
a nácizmus, volt, akit a kommunizmus, volt, akit a vallási miszticizmus
különféle behatásai bódítottak meg. Olyan is volt, aki ingázott ezek között.
A névsor reprezentatív: Martin
Heidegger, Carl Schmitt, Walter Benjamin, Alexander Kojève, Michel Foucault, Jacques Derrida.
Az elemzett gondolkodók meghatározó
teoretikusai voltak koruknak, némelyikük máig hatóan az.
Nem ügyefogyott tollforgatók, nem
széllovasok, nem divatfik, nem csupán korlátolt és haszonleső eszmegyárosok
voltak.
Ennél sokkal kínosabb helyzetbe hozzák az utókort. Mélyre ható, messze látó gondolatok teremtői.
Mégis belesétáltak olykor az
eszmeháborodás csapdáiba.
Mert ugyan hogyan lehetne a
modern filozófiáról (egyáltalán a modernségről) beszélni Martin Heidegger említése nélkül? Megkerülhetetlen mérföldkő.
Azonban be kell látnunk, ha beleütközünk ebbe a mérföldkőbe, az fájni fog. Heidegger
a nácizmus híve volt.
Komoly lelkiismereti válságot
okozott filozófustársainak is: Carl Jaspers és Hannah Arendt egyszerre csodálta
és irtózott tőle.
(A náci ideológia hívéül
szegődött Heidegger és a zsidó Hannah Arendt egész életükön áthúzódó ellentmondásos
kapcsolatáról köteteket írtak már tele.)
Az utókornak együtt kell élnie
azzal, hogy az elmúlt évszázad legnagyobb gondolkodójához nem közeledhetünk a
feltétlen tisztelet és áhítat kényelmes pozíciójából. Ugyanakkor nem is utasíthatjuk el
műveit a „bölcs” utókor erkölcsi lenézésével, és nem dobhatjuk undorral a
történelem szemétdombjára. Kritikusan mérlegelve kell együtt
látnunk a Lét és idő megkerülhetetlen,
korszakalkotó gondolkodóját és a nácikkal együttműködő embert.
Nehéz lecke ez az egyre nagyobb intellektuális
kényelemre vágyó utókornak. Küzdjünk vele.
Martin Heidegger |
Alexander Kojève a
marxizmus francia
módi képviselője volt. A 20. század utolsó
évtizedére teljesen megkopott a fénye.
Nekem úgy tűnik, mára már inkább csak tanulságos
kuriózuma a könyvnek.
Alexander Kojève |
Michel Foucault azonban annál inkább foglalkoztatta az
ezredfordulós agytekerőket.
Extrém, tabukat döntögető eredeti
elméletei miatt sokakat ingereltek és
ugyanakkor érdekeltek a gondolatai. A marxizmussal is kacérkodott egzaltált
útkeresésében. Olykor politikai állásfoglalásokba keveredett kínos eredménnyel.
Michel Foucault |
Máig gumicsontja a gondolkodás
mikéntjéről vitázóknak Jacques Derrida dekonstruktív
filozófiája is. Minden addigit megkérdőjelezett és valójában egész filozófiája
kérdőjelek sora.
Szintén tabudöntögető, bár
elegánsan, nem oly vérmes vehemenciával, mint Foucault.
Jacques Derrida |
Magát mindig baloldali
gondolkodónak nevezte, de épp megrögzött marxista bírálói szerint filozófiája inkább „szabadelvű pesszimizmus”.
Kétségtelenül kiváló és pontos
leírását adja a 20. századi politikai gondolkodás egyik vonulatának.
Derrida szerint a marxizmus a
korábbi vallási útkereséseknek a folytatása. A marxizmus leglényege ugyanaz a
messiásvárás, mint a zsidó-keresztény kultúrkörnek. „Majd jobb lesz…”
Bizonyos értelemben talán a
legtragikusabb filozófusa a könyvnek Walter
Benjamin. A vallási miszticizmus és a marxizmus között tévelygett.
Tragikumát főként megváltást és végső megoldást remélő eszmekeresése jelenti. Az emberi létezés mélységeinek megkerülhetetlen filozófusa. Mérföldkő az életműve.
Walter Benjamin |
Carl Schmitt szintén a hitlerizmus bűvkörébe került, majd a
világháborút követő évtizedekben a konzervativizmus legfőbb elméletírója lett.
Bár a náci szerepvállalása miatt sosem
volt hajlandó bocsánatkérésre, mégis a háború utáni évtizedekben jobb- és baloldaliak
sem tudtak gondolatai mellett szó nélkül elmenni.
Carl Schmitt |
Szerinte a politikum lényege a
barát és ellenség megkülönböztetése. Ez ösztönzi a harcot, amely éltető eleme, mert
e harc által a politika az élet minden területét átitatja.
Minden bizonnyal a mai konzervatív
politikusok háttér-teoretikusai is lelkesen jegyzetelték Carl Schmitt írásait.
„Akárki legyen is az, aki vállalkozik rá, hogy őszintén megírja a XX. századi
Európa gondolkodásának történetét, jó, ha tudja: gyomor kell hozzá” – írta
a könyv utószavában Mark Lilla.
Volt a 20. században két nagy zsarnokság, amelyek egymás mellett, hogy ne mondjuk egymás kedvére virágoztak: a nácizmus és a kommunizmus. Egyrészről a legvérfagyasztóbb tervek csiszolt mechanizmusának tökéletes kidolgozása, egyfajta intellektuális-praktikus kőszívűség jellemezte őket, másrészről a nacionalizmus, avagy internacionalizmus hörgő dicsőítése, a személyiség kultusza, a forradalmi hevület, a hisztéria tömegessé válása.
Iszonyú eredménye lett mindkét
zsarnoki formának. Kelet-Európa mindkettőt megtapasztalta. Bárcsak szabadulni tudna végre messzire nyúló árnyékuktól.
Ha a 20. században evickélő gondolkodók viszonyulását nézzük ehhez a zsarnoki vircsafthoz, az sem túl szívderítő képet mutat. Sorra bedőltek a mítoszgyáraknak. Belemártották sokra hivatott enmagukat a politikába, majd sikítva menekültek vissza dolgozószobáik mélyébe.
Mark Lilla könyvében végső tanulságként Platónhoz nyúlt vissza.
Szókratész szürakuszai utazásának
történetét vette alapul. Hogyan viszonyuljon a politikához, a hatalomhoz az
értelmiség?
Platón |
Az értelmiség számára sem az
eszmék melletti kritikátlanul áhítatos elkötelezettség, sem a pedigrét féltő
elefántcsonttoronyba vonulás nem járható út. Sem a közéleti közöny, sem a
pártos elfogultság nem lehet sajátja. Bármilyen nehéz is ennyi
csalogató eszme között kóricálva elérni, de a mindenkori gondolkodóknak legfontosabb
feladata a független kritikus látásmód képességének megőrzése.
A politikusok tegyék a dolgukat.
De ha nem üti meg a mércét a politika nyakatekerése, akkor a gondolkodóknak, az
ún. értelmiségnek, kívülállásukat feladva véleményt kell nyilvánítaniuk a közélet
anomáliáiról. Ami a legnagyobb bravúr: elfogulatlan véleményt.
Szólásra kell emelkedni, józan
szemléletmódot kínálni, a bármely oldalú eszmékbe ájult (vagy abból hasznot
húzó) embertársaiknak tükröt mutatni. Nem tudom, hogy van-e az értelmiségnek
erkölcsi felelőssége, de ha van, akkor ez az elsődleges. Józanságot és objektivitást kell
képviselniük az eszmemámorok közepette, és nem válhatnak a politika
cicajátékává.
Nem könnyű feladat, ez igaz, de
az értelmiségi lét csöppet sem kényelmes dolog. Szemben az árral ki szeret
úszni? Sokkal komfortosabb belesimulni a meglevőbe, sodródni a „nincs mit
tenni” meg a „lehetne rosszabb is” önfelmentésével, politikai szekértáborokban
tespedni, vagy a politikától való arisztokratikus távolságtartás mögé bújtatni a
megalkuvó tehetetlenséget.
Mark Lilla a zsarnokeszmék kialakulásának magyarázatát Platón Erósz-elméletében találja meg. Erósz egy mindent mozgató erő, mely meghatározza az ember életét: ez a vágy. Erósz alapvetően a jóságra törekszik. Emellett mégis, akaratlanul is, a rossz szolgálatába is kerülhet. Hiszen a szerelemnek (akár személy, akár eszme iránt) része az őrjöngés, az esztelenség, az akár gyűlöletbe csapó szenvedély is. Egyúttal ne felejtsük, hogy a hatalom, a mások feletti befolyás vágya is válhat szenvedéllyé.
Platón szerint az igazi, teljesen
megélt szerelemhez, Erósz jóságban való kiteljesedéséhez akkor juthatunk el, ha
képesek vagyunk úrrá lenni a bennünk tomboló vágyakon. Meg kell fékeznünk lelkünk
legnagyobb zsarnokát, a szenvedélyünket. Ez azonban nem lehet lemondás vagy elfojtás,
mert az egyrészt (ön)becsapás, másrészt időzített bombává teszi az embert.
Nevezzük ezt inkább intellektuális
önmérsékletnek, vagy derűs belátáson alapuló felülemelkedésnek.
Erósz ábrázolása ókori görög vázán |
Egyszerűen fogalmazva arra kell
törekednünk, hogy mi uralkodjunk a vágyainkon, és ne a vágyaink rajtunk. Platón sem állította, hogy ez
könnyű. Nagyon keveseknek sikerül. A legtöbben valamiféle köztes
létben, a vágyaikat úgy-ahogy mederben tartva fogják életüket leélni.
Azok pedig, akik végképp vágyaik
rabszolgáivá válnak, semmire és senkire nem lesznek többé tekintettel. Őket
nevezi Platón türannosznak. Nem tudnak
parancsolni vágyaiknak. Rombolás árán is a szenvedélyük kiélésére törekszenek.
A zsarnokságot csak egy magasabb
rendű tudatossággal lehet megfékezni.
Az elmúlt században voltak
olyanok (legfőbb példa Martin Heidegger), akiknek zabolátlan értelme fényes
gondolatokat adott a világnak. Azonban ez a zabolátlanság a hübrisz káoszába tolta őket. Hiúságból,
dicsvágyból, önimádatból, megváltás utáni sóvárgásból, egyéb esendő okból - időlegesen
vagy végleg elveszve - veszélyes eszmék bűvöletébe kerültek.
„Se a kudarc, se a halál nem szégyen a politikában mindaddig, amíg az
ember őrizkedni tud a zsarnokságtól” – írja Mark Lilla.
Ahhoz, hogy a politikai türannosz
ne üsse fel a fejét, előbb magunkban kell legyőzni a zsarnokot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése