Egy korábbi bejegyzésünkben már beszámoltunk egy ábránd valóra válásáról.
Amely ábránd arról szólt, hogy egy
önfeladás határára került emberi közösség magára talál. A korábban említett példában Allen
Holmberg munkatársaival a perui Vicos falu kecsua indiánjainak segített az
önrendelkezésre való képességük visszaállításában.
Ezúttal egy másik példát említek, amely egy észak-amerikai indián közösségnek segített a megvetettségből a
megbecsülésig (és főként az önbecsülésig) eljutni.
Sol Tax (1907-1995) a kulturális
antropológia professzora volt a Chicagói Egyetemen. Az akcióantropológia
atyjának tekintik.
Sol Tax |
A 20. század közepéig a
kulturális antropológiában a megfigyelés, jelenlevés, terepmunka fontos volt,
de hangsúlyozottan kerülték a kutatónak bármilyen beavatkozását a vizsgált
közösségbe. A 2. világháborút követően ez az
addigi kizárólagos módszer megdőlt, és az antropológián belül tért nyertek
olyan irányzatok, melyek a vizsgált közösségnek tevőleges segítség nyújtását
szorgalmazták.
A kezdeti módszertani vitákat
követően a kétféle megközelítésmód egymással párhuzamosan, gyakran egymást
kiegészítve létezik a kulturális antropológiai metodikán belül napjainkban is.
Sol Tax pályája a legjobb példa
arra, hogyan változott a tudományos hozzáállás a kétféle módszertani
megközelítéshez. Doktori disszertációját 1935-ben védte meg a Chigacói Egyetemen. A hagyományos, ún. akadémikus
antropológiai megközelítésmód híve volt kezdetben. Még 1945-ben is úgy
nyilatkozott, hogy az antropológusnak legfontosabb feladata a pontos és
mindenre kiterjedő leírás, de a közösség ügyeibe nem avatkozhat bele a kutató.
Ha mégis megteszi, és a változásokért lobbizik, ezzel kizárja magát az
antropológusok közösségéből.
Az Iowa államban levő meskwaki
(más néven: fox) indián rezervátumban végzett több mint negyedszázados
terepmunkája (1932-1959) azonban alapvetően megváltoztatta a korábbi véleményét. Sol Tax az ötvenes években már azt
képviselte, hogy az antropológia legfőbb feladata, hogy változást idézzen elő.
Ez a változás azonban nem lehet kívülről
hozott értékek erőszakosan a közösségre való erőltetése. A közösség belső
törvényszerűségeit megismerve és szem előtt tartva, és ami a legfontosabb, a
közösség tagjait tevőlegesen bevonva kell a változásokat előidézni.
Az akcióantropológia legfőbb
célja, hogy a közösséggel együttműködve elérje a közösség saját döntési
jogkörének kiszélesítését.
Az antropológus nem vezetője,
guruja, képviselője, védelmezője a közösségnek. Inkább valamiféle generátora
annak, hogy a közösségen belül alakuljon ki az igény és egyben a képesség az
önrendelkezésre, a jogaik és céljaik képviseletére.
Lineáris fejlesztési terv ebben a
kontextusban nem is képzelhető el. Inkább spirális a változás folyamata. Az antropológus megismeri a
közösség belső törvényszerűségeit és a problémáit. Felajánl a közösség
számára megoldási alternatívákat, de a döntés hangsúlyozottan a közösség
kezében marad. Ha rosszul döntenek, és nem jutnak el a megoldáshoz, akkor a
kialakult helyzethez alakítva az antropológus újabb alternatívákat ajánl.
Ez egy hosszú folyamat, de egy
csapásra megoldást általában csak a politikusok és a népvezérek tudnak ígérni.
„Gyertek utánam, majd én mondom, mit csináljatok!” – ez nem az antropológia
módszere.
Ki kell várni és egyben segíteni kell azt az érlelődési
folyamatot, melynek során egy kirekesztett, megvetett, értékvesztett csoport
ismét magára talál és képes önmaga elé célokat kitűzni, valamint a célokért
tenni is. Ez bizony hosszú folyamat.
Az antropológiának legfőbb feladata,
hogy ebben az útkeresésben, a közösség belülről fakadó fejlődésében segítséget
nyújtson. Nem gyámkodik, nem irányít, hanem a közösségnek segít a
helyzetfelismerésben, az önbizalom és az önrendelkezés helyreállításában.
A meskwaki (avagy fox) indiánok
eredetileg Wisconsin államban éltek. Tradícióikhoz ragaszkodtak, a külső
befolyásnak erősen ellenálltak. A külső erőt a franciák jelentették. A 18.
század folyamán Észak-Amerika területeinek birtoklásáért a franciák és az
angolok csatároztak.
Ennek történetére most nem térek
ki, de azt mindenki tudja, hogy az itt élő indián népcsoportok első számú
áldozataivá váltak ennek a mohó területszerzésnek.
A mai Kanada területe, mely főként francia fennhatóság
alatt állt, megengedőbb volt az indián hagyományokkal szemben. Példa
erre, hogy a sziúk egy csoportja, a legendás Ülő Bika vezetésével, Kanadában próbált
menedéket találni az egyre féktelenebb angol terjeszkedés ellen védekezve. De
ez egy másik történet.
Összességében elmondható, hogy
Amerikában sem akkor, sem most, sehol sem jó indiánnak lenni.
A tradícióikhoz ragaszkodó fox indiánok
közösségén belül az erős idegen betolakodás törést okozott. A törzs egy része
kivált a közösségből és menekülve a fehér befolyás elől elvándorolt. Egy részük eljutott Iowa államba,
1854-ben már történetileg is alátámaszthatóan itt éltek.
Az indiánokat a fehér túlerő
rezervátumokba kényszerítette. Ebben a tekintetben a foxok esete kicsit más,
mert ők Iowa területén, Tama település közelében, megvásároltak egy 85 hektáros
területet, melyet folyamatosan bővítettek és a 20. században már több mint 3000
hektáros terület fölött rendelkeztek.
Ez a terület kiváló minőségű
termőtalaj volt. A foxok azonban gyökeresen másként viszonyultak a földhöz,
mint a fehér telepesek. Számukra is fontos volt a föld, de nem a megélhetés
forrásaként, hanem szimbolikus értelemben.
A tradicionális fox társadalom
ugyanis nem letelepedett földműves, hanem vadászó-gyűjtögető társadalom volt.
Ez már önmagában okot adott a
környező fehér telepesekkel való konfliktusra. Nem épp széles látókörű, sokféle
világértelmezésre érzékeny telepesekkel találkoztak a foxok. A fehérekből a saját
életmódjuktól és felfogásuktól eltérő szemlélet elutasítást és agressziót váltott ki.
A fehér telepesekhez képest merőben más volt a fox társadalom
szerkezete. Laza, kis létszámú, decentralizált csoportokban éltek. A
legfontosabb társadalmi szervező erő a rokonság volt. Létezett egy törzsi
tanács, de inkább tanácsadói szerepkörben.
Az USA 1937-ben elfogadta az Indian Reorganization Act nevű törvényt.
Ez egyrészt gazdasági fejlődést
és bizonyos szintű önrendelkezést biztosított az indiánok számára, például
szabadon választhatták meg kereskedelmi partnereiket. Ugyanakkor az európai
hagyományokból kiinduló alkotmányos berendezkedést kényszerítették a fox
indiánokra is, amely az ő tradícióiktól teljesen távol állt.
Végső soron, az írott alkotmány
és a választott vezetés a fehér hatalmi befolyás egyik eszköze lett.
Ezzel a törvénnyel, a tradicionális fox társadalomra ráültettek egy mesterséges társadalmat, ami diffúz és konfliktusos belső hatalmi harcokhoz vezetett.
Az amerikai indián csoportokra
általában jellemző az a viszonyulás, amit a brazil esőerdőktől a fox indiánokig
mindenhol megfigyeltek. Látszólag elfogadják a fehér hatalom által rájuk kényszerített
törvényeket, akár vallást is, de emellett továbbra is létezik a
tradíciókhoz ragaszkodó árnyék társadalom. Boglár Lajos ezt nevezte a kultúrák
éjszakai arcának.
Sol Tax és munkatársai két nagy problémát láttak, aminek megoldására alternatívákat tudtak ajánlani.
Az egyik probléma gazdasági
jellegű volt. Alacsony jövedelmek, magas munkanélküliség, alkoholizmus,
képzetlenség.
Tudvalévő, hogy ezek ördögi kört alkotnak, egyik a másikat gerjeszti.
A másik probléma társadalmi
jellegű volt. A foxok rendkívül diffúz társadalomban éltek. Elkülönült, családi
kötelékeken alapuló csoportok léteztek egymás mellett. A fehér hatalom által
elvárt politikai autoritás kialakítása lehetetlennek tűnt, mert nem fogadtak el
senkit kizárólagos vezetőnek.
A foxok tiltakoztak minden ellen, ami a fehér hatalomtól indult. Ezt az állapotot hívjuk „strukturális paralízisnek”. Képtelenek a változásra, mert az önrendelkezésüket sértő hatalom ellen az egyetlen ellenállási alternatívájuk a hagyományok görcsös változtathatatlanságához ragaszkodás, ez viszont saját érdekeik, fejlődésük ellen hat.
Az USA fehér lakosságának
én-ideálja, a változás, mobilitás, fejlődés a foxoknál nem számított értéknek.
Sol Tax és munkatársai
felismerték, hogy pozitív változásokat csak a foxok kultúrájába belesimuló
lehetőségekkel lehet elérni.
Legfontosabb célkitűzésük volt,
hogy minél termelékenyebbé tegyék a gazdálkodásukat, mert ezzel
függetlenedhetnek a fehér hatalmi befolyástól.
Számos lehetőséget kipróbáltak, melyek hamar kudarchoz vezettek. Például az egyetlen terményre (burgonya) összpontosított centralizált földművelés, vagy a szállítási vállalkozásuk megbukott, mert a hierarchizált vezetésen alapuló szervezeti rendet nem voltak hajlandók elfogadni az indiánok.
Nem fogadták el, ha utasították
őket, rendelkeztek felettük.
Végül Sol Tax egyik tanítványának
ötlete meghozta az áttörést. Kézműves termékekkel kezdtek el foglalkozni. Ezzel
egyrészt megőrizhették hagyományaikat, másrészt
ez kellőképp individuális foglalkozás volt ahhoz, hogy ne süllyedjen el a hierarchia
zátonyán.
Létrehozták a Tama Indian Craft nevű szervezetet,
melyben indián használati– és dísztárgyakat készítettek és adtak el szerte az
országban.
A fehér lakosság egy részében a 20. század közepére feltámadt valamiféle kollektív bűntudat az indiánokkal szemben. Ebből fakadóan az érdeklődés is feléjük fordult és kereslet alakult ki az indián kézműves termékek iránt. Divatba jöttek.
Az oktatás alacsony színvonala, a
képzetlenség mind a mai napig a legnagyobb gond az indiánok körében. A mai világban
pedig ezen áll vagy bukik egyének és közösségek sorsa is.
Sol Tax tisztában volt az oktatás és képzés jelentőségével, ezért létrehozott egy ösztöndíj programot a Chicagói Egyetem támogatásával, melynek keretében szakmához juthattak, de akár a felsőoktatásban is tanulhattak indiánok. Egy feltétele volt: végzésük után a fox közösségben kell kamatoztatni tudásukat.
Az igazi nagy felismerése és máig
tanulságos és megkerülhetetlen ténykedése volt Sol Taxnek, hogy nemcsak az
indiánok tanítására koncentrált, hanem a környezetükben levő fehér lakosságéra
is.
Ezt manapság is gyakran
elfelejtik a maximális jó szándékkal felvértezett kutatók és civil segítők is. Nem
elég arra figyelni, hogy egy kitaszított,
megvetett csoport belső viszonyait megváltoztassák. Ugyanis bármily képzett, kiváló, szervezett közösséggé is válnak, ha a környezetük hozzájuk való viszonyulása nem változik, akkor maradnak a számkivetett kategóriában.
Sol Tax rájött ennek a
fontosságára, ezért az indián közösség fejlesztése mellett rendkívüli figyelmet fordított a
környező fehér lakosság előítéleteinek és betokosodott sztereotípiáinak oldására is.
A fehérek ugyanis itt is,
mint oly sok más helyen, emberszámba sem vették az indiánokat.
Előadásokat tartottak, a helyi
legolvasottabb újságokban cikkeket közöltek, Sol Tax még a moziban a westernfilmek
vetítése előtt is mondott néhány mondatot a fox indiánokról. Minden lehetőséget
megragadtak a legkreatívabb módon, hogy teret adjanak a hiteles és világos tájékoztatásra: milyenek a foxok hagyományai, történelme, mit
tekintenek értéknek, hogyan épül fel a társadalmuk, milyenek a hiedelmeik,
hogyan nevelik a gyermekeiket, mi az, amit elismeréssel megtanulhat tőlük a
fehér lakosság is.
Sol Tax nemcsak a fox
indiánoknak segített kiutat találni a megvetettségükből, hanem a fehéreknek is segített
kiszabadulni sztereotípiáik fogságából.
Idővel egyértelműen érezhetővé
vált az indiánokkal szembeni ellenérzés csillapodása.
A hosszú terepmunka meghozta az eredményét. Máig az egyik legjobban kutatott és legtöbbször hivatkozott példa Sol Tax és munkatársainak, tanítványainak kísérlete, hogy a legziláltabb és legerodáltabb értékű közösség is magára találhat. Részese lehet a körülötte levő világnak a kulturális identitásának feladása nélkül is. Ezzel párhuzamosan pedig – ami legalább olyan fontos – az őket megvető eltérő kultúrájú környezet kiirthatatlannak tűnő sztereotípiái is gyengülhetnek.
A két folyamat párhuzamos kezelése eltérő
kulturális gyökerekkel rendelkező közösségek békés és kölcsönös figyelmen
alapuló együttélését eredményezheti.
A folyamatot generáló
szervezetnek, kutatóknak, segítőknek csak egyre kell figyelniük: mindent
megtenni a közösségért, de nem mint
vátesz, próféta, fáklyaként lángoló hittérítő. Egyenrangú partnerként kell a
közösséggel együtt megtalálni a kivezető utat.
Nem elég csak értük, hanem velük
kell cselekedni. A cél a közösség önműködése, az önrendelkezési képességük megtalálása.
Egy ábránd, ami megvalósult. Huszonöt év, sok tucat ember munkája és egy támogató
tudományos-intézményi közeg kellett hozzá. Valamint elkötelezettség,
mértékletesség, kitartás, empátia és figyelem. Sok-sok figyelem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése