Írta: Inkabringa
A Nagyvilági Főcsővel küzdő és folyton Színes Gézát váró Csutakról szóló írásai gyerekfilmként kerültek vászonra. Például a Csutak és a szürke ló (rendezte: Várkonyi Zoltán) és a Locsolókocsi (rendezte: Kézdi-Kovács Zsolt) is gyerekfilm. Sokaknak Mándy a Csutak-regények szerzője maradt, de még így emlékezni is jobb rá, mint teljesen elfelejteni.
Mándy Iván: Isten
Van egy író, aki igazán soha nem
volt bestseller, soha nem vált iskolaalapító atyamesterré, de mégis erős, egyedi
színfoltja marad a magyar irodalomnak.
Mándy Iván az én szívemnek nagyon
kedves. Szeretem, idézgetem, dédelgetem magamban novelláit, történeteit. Könyvei ott sorakoznak
a polcon.
Nincs benne a közbeszédben,
életében sem törekedett erre, halála után is maradt rejtőzködő különutasnak.
Már csak ezért is izgalmas lehet
kicsit a nyomába eredni írásainak.
Az Újhold folyóirat köré gyűlt
legendás nemzedékhez tartozott Nemes Nagy Ágnes, Ottlik Géza, Örkény István, Pilinszky
János mellett.
Zárt, körülhatárolt, de
szövevényes, burjánzó és izgalmas világ, amit novelláiban elénk rajzol.
„Nem tudok történeteket kitalálni, de talán ez nem is olyan fontos. Vagy
csak egy történetet bíztak volna rám, amit végig kell mondanom?” –
nyilatkozta egyszer.
Valóban, ő egyetlen történetre
fűzi egész életművét. Ezt bízták rá. Ez a történet soha véget nem érő, mindig
új szálakat kibontó, ezerszínű szövedék.
A jelenről írt, az „itt és most”-ról.
Házakról, lépcsőkről, gangokról, utcákról, megszokott kirakatokról a maguk szánalmas
figuráival.
Hétköznapi sorsok, unalmas
kisemberek, egymásba folyó utcák. Semmi különös. Szinte látjuk az író
vállrándítását: Ez csak egy történet. Ez az élet.
Mándy ízig-vérig író. Abból a
típusból, akinél az írás nem az élet fölé emelkedést jelenti, hanem az életben
való elmerülést, az élet teljes megélését. Számára az írás nem választott
pálya, hanem egy életmód volt.
Állandó önvallomásra,
feltárulkozásra kényszerítettsége hozza létre novelláit és regényeit. Az utcákban,
terekben, magányos padokban és halódó fákban, a fázósan összehúzott alakú
emberekben és a mozik előcsarnokában az ő arca bukkan elénk.
Nem Mándyról szólnak a novellák,
ő csak tanú, kortárs, álomutas.
Azt írja le, amit lát, amit
önmaga körül tapasztal. Nem kitalál, csak rögzít.
Egyszerűen leírja környezetének
tájait, embereit álmaikkal, érzelmeikkel.
Kiss Manyi a Sziget a szárazföldön című filmben (rendező: Elek Judit) |
Mándy stílusának egyik kulcsa a
belső világ. A lélek mestere ő, aki nem hosszas pszichológiai fejtegetésekben
tárja elénk alakjainak benső életét, hanem egy rövid, odavetett sorral, eltűnő
képpel, metaforával, a költészetet súroló tömörítéssel. A látványt emeli
látomássá.
„Elmenőben meg akart érinteni egy járdaszéli fát.
A fa elhúzódott.
Beleesett egy pocsolyába.
A pocsolya befogadta.
Megfürdette szennyes-szürke vizében.
Útjára engedte.
A fa gyöngéd szeretettel nézte.
Visszavárta.”
(Mándy Iván: A fa és én)
Mándynál a képzelet nem úgy
jelenik meg, mint ami elszakít a valóságtól, hanem ellenkezőleg, képzelete
által behatol a valóság legrejtettebb mélyrétegeibe.
Realista író, de elődeit nem
Móriczban, hanem Krúdyban és Gelléri Andor Endre hangulati prózájában kell
keresnünk.
Realizmusa a belső élet
valóságának feltérképezése.
„Talán éppen Flaubert tanácsolta az ifjú Maupassant-nak: „Figyelj meg
egy fát addig, amíg nem különbözik a világ valamennyi fájától.” Komolyan vettem
a dolgot. Lehorgonyoztam egy fa előtt. Egyszerű, derék kis fa volt a téren.
Sehogy sem akart különbözni a többitől. Még sokáig néztem, lassan meggyűlöltem.
Már nem is láttam semmit, csak belebámultam a levegőbe. Otthon elővettem a
duplafedeles füzetet. Megpróbáltam leírni a fát. Nem sikerült. Aztán egyszerre
láttam valakit. Egy olyan igazi ázott alakot. És akkor megjelent előttem a fa.”
– írta az Egyérintő című kötete
utószavában.
Műveinek témája a nagyváros,
Budapest. Pontosabban annak egyetlen kerülete, a Józsefváros, melyet Mándy
minden emberinek a helyszínévé tesz.
Mándy novelláit mégsem érezzük
elszigeteltnek. Ődöngő, céltalan, kallódó, álmokat kergető hőseit nyomon
követve nem az adott élethelyzet váltja ki belőlünk a tragikumot, hanem annak
megélése.
A belső élet rejtelmeit kutatja,
a külső valóság csak a vászon, melyre a lélek képei kivetülnek.
Egyszerű, hétköznapi történetek
mindennapi szereplőkkel, hatalmas fájdalommal és tragikummal. A részvét és
humánum hatja át Mándy minden sorát. Az a humanitás, amely „sértődés az emberiséget ért sérelmek miatt.”
(Lengyel Balázs jellemzése szerint)
A részvét és humanitás mellett azonban
Mándy prózájának meghatározó eleme a groteszk és az irónia is. Ez nem engedi,
hogy szelíd érzelmessége hamis illúzióvá silányodjék. A groteszk hirtelen
ellenfényként megvilágítja valódi tartalmukat, helyrebillenti értékítéletünket.
Csalhatatlan érzékkel találja meg
az egyensúlyt, finoman adagol érzelmet és groteszket, illúziót és valóságot.
Garas Dezső és Psota Irén a Szabadíts meg a gonosztól című filmben (rendező: Sándor Pál) |
Mándy azon írók közé tartozik,
akik finom beleérző képességükkel egy szűk, zárt világban is felfedezik egész
életre szóló témájukat.
Életfelfogásáról,
szemléletmódjáról így nyilatkozott:
„Ha az ember felismeri a saját tulajdonságait, törvényeit, akkor azon
belül kell kialakítania életformáját. Csak igyekezni nem szabad. Erőltetni
valamit. Az ember lehetőleg ne kerüljön számára idegen kényszerhelyzetekbe. De
a saját életéből azért a maximumot hozza ki.”
A legapróbb dolgokban, elsuhanó
részletekben is felfedezi a lényeget. A
tárgyak jelképekké magasztosulnak, emberi érzelmek szimbólumaivá válnak.
„Át akart menni a szobán. Eléje állt egy szék.
Alkonyat felé megszólalt a zongora. A bútorok zenéje.
Árny hajolt árnyhoz, halott a halotthoz.”
(Mándy Iván: Szobában)
A maga különös módján mégis a
realitásban marad. Valódi műfaja a novella. Tömörségének, lényegre törő
stílusának ez a megfelelő műfaja.
Novelláiban a szabad
képzettársítások, meglepő metaforák és hasonlatok szürrealizmusba hajló
lírájával találkozunk. Felhasználta a modern líra formakísérleteit személyes,
belső gondolati szférát megjelenítő prózájában.
„Éjjeliszekrények érkeztek a házba. Zömök, barna éjjeliszekrények.
Elfoglalták a lépcsőfordulókat.
Minden emeleten egy-egy éjjeliszekrény.
Egy pillanat, és felcsendül a karének.
Egy rekamié lebegett az udvar fölött. Egy olyan dupla rekamié. Oldalt
dőlve úszott a levegőben.
Ellebegett az udvar fölött.
Visszatért. Mozdulatlanul állt a levegőben.
Lassan leereszkedett.”
(Mándy Iván: Éjszaka)
Másik eredeti jellemzője stílusának filmszerűsége. A film, a
mozi világa nem csak a témaválasztásban, hanem formai tényezőként is hatott rá.
Egy interjúban erről így nyilatkozott:
„A filmtől tanultam a
sűrített és tömör kifejezést, és azt, hogy nem kell mindent végigírni. Roppant
fontos lehet egy odavetett tárgy, akár egy ing, melyből kibújtak, és most
ájultan széttárt karokkal hever a széken.”
A tömörítés, kihagyás, sejtetés,
hirtelen síkváltás, arcok közelije pergő filmkockák képzetét keltik bennünk.
Látszólag semmi összefüggést nem mutató jelenségek válnak történések, vagy
inkább érzésfolyamatok menetében egységes képpé, magyarázatul szolgáló
filmfolyammá.
„Nem fordult felé, ahogy ott ültek a támlás szék bal nyolc-kilencen.
Csak a szeme sarkából figyelte a fiút a fehéren permetező fényben. Egy
pillanatra megérintette a vállát és megkérdezte:
-
Jól látsz, öreg?”
(Mándy Iván: Apával moziban)
Nem véletlen, hogy a film is
rátalált Mándyra. Sándor Pál Szabadíts
meg a gonosztól és Régi idők focija
című filmjeinek Mándy novellái adták az alapját. Manapság keveset emlegetett, pedig
nagyszerű adaptáció Elek Judit Sziget a
szárazföldön című filmje is.
A Nagyvilági Főcsővel küzdő és folyton Színes Gézát váró Csutakról szóló írásai gyerekfilmként kerültek vászonra. Például a Csutak és a szürke ló (rendezte: Várkonyi Zoltán) és a Locsolókocsi (rendezte: Kézdi-Kovács Zsolt) is gyerekfilm. Sokaknak Mándy a Csutak-regények szerzője maradt, de még így emlékezni is jobb rá, mint teljesen elfelejteni.
Felejtés helyett inkább
felfedezésre érdemesek finom lírájú prózái.
Apró gyöngyszemeket szórt szét a
20. századi magyar prózában, amit csak akkor veszünk észre, ha halvány
csillogással rásüt a nap.
Aki egyszer ráérez, sosem
felejti, mindig visszatér hozzá.
Nem robusztus, sorsrengető témák
szerzője ő.
Halk hangú, apróságok között matató
remekírónk.
Felejthetetlen.
Mándy Iván: Isten
„Régóta készülök egy beszélgetésre. Egyszer majd leülünk valahol. Talán
egy régi kávéházi asztal mellé. (Kell, hogy legyen még valahol egy ilyen
asztal!) Egy aránylag csöndes kis vendéglőbe. Esetleg a teraszra, úgy nyár
végén vagy ősszel. Ilyenkor már hűvösebb az idő, és rajtunk kívül talán már nem
is akad vendég. Egy mozi előcsarnokába. Egy elhagyott futballpálya tribünje
alá. Egy kültelki templomba, behúzódva a hátsó padba. Lehet, hogy összeakadunk
az utcán. Két járókelő. Két meglehetősen fáradt járókelő, akik azért még mindig
várnak valamire.
Akárhol is akadunk össze, Ő nem
fordul el tőlem. Megismeri azt a gyereket, aki oly buzgón imádkozott. Az ima
ugyan váratlanul megszakadt, de Ő azért nem haragszik túlságosan. A hallgatás
még mindig elviselhetőbb, mint az üres leckefelmondószerű darálás. A csöndből
mindig születhet valami.
De hát most talán megtörnénk a
csöndet. Az biztos, hogy én kezdeném valamilyen ostoba panasszal. Bágyadt
dallam az én panaszdalom. Hiszen ha Ő rákezdené!
Kérdezni semmit se kérdeznék.
Nem faggatnám háborúkról, járványokról, éhínségről, árvizekről. Ha el akar
valamit mondani, mondja el magától.
Csak ne akarjon megnyugtatni,
mert akkor…
Lehet, hogy összekapunk? Hogy
egy nagy veszekedés lóg a levegőben, ami egyszerre csak kirobban. Az se olyan
nagy baj. Mindig csak azzal tudtam igazán veszekedni, akit szerettem.
Különben azért valamit
mégiscsak megkérdeznék. A humora? Az hová tűnt?
Micsoda humora volt! Előbb
teremtette meg Bálám szamarának a hangját, mint Bálám szamarát! József
köntösét, mint magát Józsefet!
Mondom, ezt megkérdezném.
Egyébként békén hagynám. Csak üldögéljen egy kávéházi asztal mellett,
a vendéglőben,
a teraszon,
a mozi előcsarnokában,
a futballpálya tribünjén,
a kültelki templomban.
Ha nem akar beszélni – azt is megértem.
Egy idő után elbúcsúzunk. Ő is
megy tovább a maga útján, és én is.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése