Írta: Inkabringa
Idézzük, és ne feledjük őt és azt, amit képviselt. Mint egy falat kenyérre van szükségünk az ironikus virgonc fricskáira. Ebben van az igazi virtus és kedély.
Az Önéletrajz című írása így kezdődik:
Búcsúzunk attól, aki pojáca akart lenni és nem hős, aki korona helyett szamárfület tett a fejére.
Elegem van már a nyálas-nyafka pátoszból,
az álnok okoskodásból, a kegyetlenkedést álcázó szenvtelen rációra
hivatkozásból.
Unom a hevült túlfűtöttséget és a
beszáradt banalitást. Émelygek az agresszió eszközéül használt túlhaladott és
valójában sosem életszerű erkölcsi normáktól, az eszmék alkoholizmusától.
A hamiskodás, az önvilágámítás,
az álcázás, a becsapás, a szemforgatás fertelmes képmutatásaitól.
Ezért hasít belém a fájdalom, ha
olyan ember lép ki az élet színjátékából, aki mindezeket a lehúzó, mocsárba
nyammogó hamis értékkultuszokat hetykén, szellemesen és élből szemberöhögte.
Sok mindenre lenne szüksége ennek
a 20. század által tomporon pöccintett Közép-Európának, de a játékos, korlátlan teremtőerejű
szellemességre, a sziporkázó öngúnytól sem riadó tükörbe nézésre mindennél
inkább.
Ezért sajgó hiány nekem, hogy
lezárult Hrabal, Gombrowicz, Örkény életműve.
Most már Slavomir Mrożek is végérvényesen befejezte
vitriolos szatirikus világfricskázását.
Sławomir Mrożek |
„Tudod, mekkora bátorság kellett ahhoz, hogy tangót táncoljon az ember?"
– tette fel a kérdést Mrożek a Tangóban.
Ez talán a legismertebb drámája
és minden újabb felnövő nemzedéknek meg kellene nézni, feszengeni, vihogni, sőt
röhögni, hogy megértse, hogy nem ért semmit az előző nemzedékekből és azok
belőle.
Az abszurd nemes lovagja volt ő
seprűnyélen lovagolva. Viccet csinált mindenből. Nem bután, mások alázásán
mulatva. A görbe tükörben odaállt olvasói mellé. Mulassunk együtt
gyarlóságainkon, rettenetes szenvedélyű sekélyességeinken.
Idézzük, és ne feledjük őt és azt, amit képviselt. Mint egy falat kenyérre van szükségünk az ironikus virgonc fricskáira. Ebben van az igazi virtus és kedély.
„Mulatság - Márpedig
nincs. - Az baj. - Miért baj? Ha lenni kéne, s nem lenne, az lenne baj. - De
nekem baj. Muszáj mulatságnak lenni! - Igen! - Ha nincs, tán nem is lesz, de
akkor nem is muszáj lennie.”
Ahogy mondani szokás, nehéz
történelmi időkbe született. Lengyelként belakta a világot. Élt Mexikóban,
Olaszországban, de főként Párizsban.
Az Emigránsok című tragikomédiájában épp ezeket a világban tévelygő szereptípusokat írta meg. A munkás és az értelmiségi, akikben közös, hogy hontalanok, hont keresők, hont elhagyók, hont siratók.
"Azok, amelyekre vágyol, amelyeket birtokolni akarsz. Amiket megvehetsz a pénzedért. A tárgyak rabjának lenni, ez a tökéletes rabság, mint a börtön. Ez tényleg eszményi rabság, mert itt már nincs semmiféle külső erőszak, semmi kényszer. Itt már maga a lélek teremti meg önnön rabságát, mert kívánja a rabságot. Neked rab lelked van, és kizárólag ezért érdekelsz. A rabság lényegéről írandó művem szempontjából..."
Az Emigránsok című tragikomédiájában épp ezeket a világban tévelygő szereptípusokat írta meg. A munkás és az értelmiségi, akikben közös, hogy hontalanok, hont keresők, hont elhagyók, hont siratók.
"Azok, amelyekre vágyol, amelyeket birtokolni akarsz. Amiket megvehetsz a pénzedért. A tárgyak rabjának lenni, ez a tökéletes rabság, mint a börtön. Ez tényleg eszményi rabság, mert itt már nincs semmiféle külső erőszak, semmi kényszer. Itt már maga a lélek teremti meg önnön rabságát, mert kívánja a rabságot. Neked rab lelked van, és kizárólag ezért érdekelsz. A rabság lényegéről írandó művem szempontjából..."
Az Önéletrajz című írása így kezdődik:
"Érdekelhet-e az önéletrajzom valakit, aki még sosem hallott arról, hogy létezem? Nem vadásztam elefántra, nem voltam sem titkosügynök, sem John
Kennedy szeretője. Nem követtem el semmit, a leghétköznapibb bűntényt sem, még
átlagosnak mondható ferde hajlamaim sincsenek. Nincs semmi pikáns titkom, amit
be kellene vallanom, mivel kelthetném hát fel a nagyközönség érdeklődését? Csak
éltem és voltam. Átéltem a második világháborút, Lengyelország német
megszállását, a sztálini és a későbbi kommunizmust, de ezzel sem
dicsekedhettem, millióknak sikerült ugyanez. Immár 27 éve tartó emigrációmban
sincs semmi különös. Mi érdekeset mondhatnék hát?”
Hazáját elhagyni kényszerült,
többször rárontottak, hazaárulónak, népét megtagadónak nyilvánították kormányok,
ideig-óráig hivatalban levő politikusok vagy azok szócsövei.
Viszonzásul megírta ezt is. Kaján
humorral, virgonc abszurditással. Addig ferdítette görbe tükrében a világot,
amíg teljes pőreségében megláttuk valódi lényegét.
Mrożek rajza |
Búcsúzunk attól, aki pojáca akart lenni és nem hős, aki korona helyett szamárfület tett a fejére.
Emlékmű és mauzóleum helyett
ezzel:
Sławomir Mrożek: Megemlékezés
-
Jó lenne valami emléktáblát avatni – mondta a
Kakas.
-
De hát én nem
emlékszem semmire – aggodalmaskodott a Róka. – És te? – fordult hozzám.
-
Mindenfélére
emlékszem, hol erre, hol arra, de úgy általában semmi különösre.
-
Mire például?
-
Nem jut az
eszembe.
-
Ez is azt
mutatja, hogy igenis szükség van emléktáblára – jelentette ki a Kakas. Így nem
emlékeztek semmire.
-
De milyen ügynek
szenteljük az emléktáblát, ha mindegyikünk másra emlékezik.
-
Nem baj az. In
bianco emléktáblát avatunk.
-
Milyet?
-
Bemutatóra
szólót. Mi elhelyezzük az emléktáblát és mindenki, aki ránéz, arra emlékszik,
amire akar. Az a lényeg, hogy legyen tábla.
Úgy is tettünk, ahogy elgondoltuk. Szép táblát helyeztünk a falra, rajta felirat: „emlékére”, előtte
három pont.
Nagyon szépre sikerült. Másnap visszamentünk, hogy megnézzük, mi a
helyzet.
A tábla előtt két alak állt.
- Önök helyezték ide az emléktáblát?
- Igen. Szép lett, nem igaz?
- Velünk jönnek.
Bekísértek a hivatalba. Nem postahivatal volt.
-
Önök helyeztek el
emléktáblát annak emlékére, aminek nem kellett volna?
-
Nem feltétlenül,
mindenkit arra emlékeztet a tábla, amire emlékezni akar.
-
Nagyon jól
tudjuk, ki mit akar.
-
De ezek különböző
dolgok lehetnek. Nem mindenki ugyanazt akarja.
-
Nagyon jól
tudjuk, mit akar mindenki.
-
De hát mi épp
ellenkezőleg.
-
Mivel
ellenkezőleg?
-
Ellenkezőleg
azzal, amiről azt gondolják, hogy azt gondoltuk.
-
Tudjuk már, mit
gondoltak maguk.
-
Hát ez az. Mi
pont fordítva.
-
Hogyhogy
fordítva?
-
Fordítva, nem
arra, amiről úgy gondolják, hogy úgy gondoltuk.
-
Aha, szóval
elismerik, hogy úgy gondolták?
-
Igen úgy, de
mást.
-
Ne
köntörfalazzanak. Ahhoz, hogy mást gondoljanak, előbb azt kell gondolniuk.
-
Mit?
-
Hát azt, amit nem
kell.
Igazat kellett adnunk
nekik, bár ártatlanok voltunk. A logika az logika.
Azzal a feltétellel engedtek el, hogy egyáltalán nem fogunk
gondolkodni. Útban hazafelé elmentünk a tábla mellett. De a tábla nem volt ott.
-
Gondolsz valamit?
– kérdezte a Róka félhangosan.
-
Én? Dehogy –
feleltem hangosan. – Talán a Kakas?
-
Úgy gondolom … -
kezdte a Kakas, szintén hangosan.
-
Akkor jobb, ha
abbahagyod – vágott a szavába a Róka suttogva.
-
Miért? –
ellenkezett a Kakas hangosan. – Én csak arra gondoltam, jó lenne elhelyezni egy
emlékt…
Nem tudta befejezni, mert a Róka mancsa befogta a csőrét. De a Kakas
energikusan kiszabadította magát.
-
Mi bajod van?! –
kiáltotta helyben állva. – Csak azt akartam, hogy helyezzünk el egy emléktáblát
az emléktábla emlékére!
Nem tudtunk véleményt formálni a javaslatról, mert odalépett hozzánk az
a két alak.
-
Oszoljunk, ne
csoportosuljunk – mondták. – Oszolni, oszolni!
Így hát oszoltunk, oszoltunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése