Írta: YGergely
A Rohmer-filmekben sokat beszélnek. A Rohmer-filmekben nem történik semmi. Filmjei a semmit fodrozzák: könnyedek, játékosak. Filmjei súlyosak. Erkölcsfilozófus.
A Rohmer-filmekben sokat beszélnek. A Rohmer-filmekben nem történik semmi. Filmjei a semmit fodrozzák: könnyedek, játékosak. Filmjei súlyosak. Erkölcsfilozófus.
Eric Rohmer ráadásul sosem
létezett, ez a név álnév. A vidéki polgárcsaládból származó Maurice Sherer
azért választotta ezt a nevet, hogy aggódó anyja ne is sejtse:
bölcsészdoktorátust szerzett fia az ötvenes évek vége felé kétes ifjúságú,
felsőbb iskolákat nem végzett, afféle újságírókkal filmeket forgat. Amíg anyja
élt, fénykép sem jelent meg Rohmerről.
![]() |
Eric Rohmer (1920-2010) |
Mára klasszikussá nemesült, a
francia film talán legfontosabb alkotója. Magyarországon másfél tucat filmjéből
hármat mutattak be.
Tíz évvel volt idősebb, mint a
nouvelle vague pályakezdő ifjai. André Bazin halála után Rohmer lesz, Rivette
társaságában a Cahiers du Cinéma főszerkesztője.
Első játékfilmje (Az oroszlán jegyében) megbukik és a
hatvanas évek közepéig kell várnia, míg nemcsak a kritika, hanem a közönség is
elismeri. 1966-ra az új hullám mint egységes iskola széthullott. Ha nincs
iskola meg irányzat, inkább van igény és kedv „magányos” alkotók műveire. Mert
az új hullámhoz Rohmernek alig volt köze. Filmjei csendesebbek, finomabb
szövésűek, árnyaltabbak, a mondanivalót több fátyollal elrejtő alkotások.
Az ő filmjeiben a lazán vándorló
kamera helyett maga a helyszín, az üres, a benépesítendő tér a főszereplő.
Rohmer filmjeiben sokat beszélnek, de ő maga azonban titoktartóan néma.
„A szó arra való, hogy eltakarja
a gondolatot. A kép viszont arra, hogy feltárja.” Ebben a Rohmer-aforizmában
vélem felfedezni filmjeinek titkát. Első pillanatra mindent a beszédre bíz.
Hősei mindvégig leplezik a gondolataikat, sokszor még önmaguk elől is. Rohmer
szigorúan ügyel rá, hogy ha kell, csillogva kibeszéljék, mintegy véletlenül, a
film lényegét is, olykor viszont épp arisztokratikus fölénnyel jól elrejtsék.
Idézzük fel egyik fő filmjének (Éjszakám Maudnál) antológiadarabba illő
jelenetsorát. Egy hívő katolikus mérnök (Trintignant játssza) régi barátjával
találkozik, véletlenül, aki magával viszi egyik nőismerőséhez vacsorára. A
feketénél érdekes beszélgetés bomlik ki. Vajon miről? Nem hiszem, hogy
kitalálható volna. A három szereplő Pascal véletlenfelfogásáról beszélget.
![]() |
Éjszakám Maudnál |
Azt sem igen hiszem, hogy lenne
más filmrendező a világon, akinek a filmje ennek ellenére film maradna.
Rohmernél épp ezzel, és csakis így marad film. Vacsora Maudnál melyet éjszaka
követ. Van valami, az erre fogékony nézőt rabul ejtő feszes ellentét a beszéd
villózó szellemessége és a képek nyugodt, óvatos, tartózkodó mivolta között.
Büszke, öntudatos voyuerként éljük át ezt a vacsorát.
Általában nyár van a
Rohmer-filmekben, a hősök szabadságukat töltik. Ha nem nyár, akkor is holtidő,
például karácsony. Ez a holtidő az erkölcs szabadidejévé is válhat. Minden pillanat
azzal kecsegtet, hogy fordulópontot hoz a hősök életében, és semelyik
pillanatban nem történik semmi. Amikor mégis történik, nem egyértelmű:
fontos-e, ami történt, vagy sokkal fontosabb és gazdagabb dolog volt várakozni
rá.
![]() |
Claire térde |
Rohmer hősei általában
értelmiségiek, nem mesterkélt tehát, hogy állandóan elemzik önmagukat és
érzéseiket. Gyakran mintegy előre kidolgozzák, ami történni fog velük, de a
megvalósulás küszöbén visszafordulnak.
Rohmer ugyan analizál, de nem von
le semmiféle tanulságot. Ábrázol, de nem ítélkezik. Leselkedő, hűvös kamerája
az ítélkezést a nézőre bízza, azzal is filmjeihez láncolja.
Rohmer talán legsikerültebb művei A férfigyűjtő, az Éjszakám Maudnál, a Teliholdas éjszakák és a Barátnőm barátja: stílusbravúr helyett
a formanyelv tartalommá alkimizálódó, eszközből eredménnyé váló színaranya
mindegyik.
A kamera olyan szemérmetlenül
rejtőzködik filmjeiben, hogy mozdulnia sem kell. A film ritmusa mindvégig
józan, ám nem langyosan nyugodt. Nem kapkodó, de kényszerítő ereje van.
Rohmer
rejtőzködő. Kamerája ráérősen, tempósan időz el jelentéktelen apróságoknál, s
ezek az apróságok lassanként jelentőségteljesekké válnak. De mégis csak hús-vér szereplőket teremt. Minden képsoron átüt valami halk, de érezhető
empátia.
„A lélek behaviorizmusa” –
olvastam valahol művészetéről. Valóban a legárnyaltabb lélekábrázoló a
filmművészetben. Ez a száraz prózából és melankolikus lírából ötvözött
kisplasztika-filmfajta egyedül álló a világon.
Ha valaki mikroszkopikusan
hiteles rajzra kíváncsi a hetvenes-nyolcvanas évek francia társadalmának egy
szeletéről az ő filmjeiben felfedezheti a mindennapi élet, a másodpercek
gesztus- és szórendjét. A lényegtelennek látszó apróságok lenyűgöző hitelű
rengeteg szálából szövődik életműve. Könnyed, lebegő: csak az értéke súlyos.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése