Írta: YGergely
Történet egy Pobjeda hátsó ülésén – mondhatnánk Esterházy Péter Kis Magyar Pornográfiájának egyik fejezetcímével. Annál is inkább, mivel Tímár Péter első játékfilmje nemcsak szándékosan roncsoltnyelvű dialógusaival, hanem vállaltan ordenáré világával, a kelet-európai pornográfiát trágár politikai szatírjátékként értelmező ábrázolásmódjával is közel áll Esterházyhoz. Úgy is, hogy sok mindenben az ellenpontja.
Történet egy Pobjeda hátsó ülésén – mondhatnánk Esterházy Péter Kis Magyar Pornográfiájának egyik fejezetcímével. Annál is inkább, mivel Tímár Péter első játékfilmje nemcsak szándékosan roncsoltnyelvű dialógusaival, hanem vállaltan ordenáré világával, a kelet-európai pornográfiát trágár politikai szatírjátékként értelmező ábrázolásmódjával is közel áll Esterházyhoz. Úgy is, hogy sok mindenben az ellenpontja.
Egy istenhátamögötti helyen,
ahol az Egészséges erotika játszódik, van egy téesz poros
melléküzemágaként működő ládagyár. Az Egészséges erotika harminc éve készült. Mikor is játszódik valójában? Tímár szatíra-világának
hatalmasságai régi vágású tökfejek, ők a korszerűsödés külső eszközeivel sem
tudnak megváltozni. A filmben megrajzolt figurák kiveszőben levő őstulkok,
csupán azon gondolkodom, végleges kihalásukig éveket, évtizedet, vagy még több
időt kell-e várnunk?
Az Egészséges erotika legfőbb eszköze a karikatúrák
elrajzoltsága. Ezzel viszont kiválóan él. Tímár filmjének, mint minden érvényes
kelet-európai szatírának a gogoli ábrázolásmód az ősmintája.
A filmbeli láda (ahogy ott
mondják: lada-) gyárnak a munkásnői múlt századi elmaradottságban dolgoznak. A
szatíra a legjobb dokumentumfilmek módján hányhat fittyet a távlatoknak, s ott
ragadhat egy múlt században felejtett (az ötvenes években felejtkezett?)
gyárudvaron. A szatíra hivatásszerűen torzít.
A dokumentumfilmnek meg a napi
valóságot kell megmutatnia. Az Egészséges
erotika hagyománytalan és
eredeti módon egybeötvözte ezt a két nehezen összeférhető ábrázolásmódot.
Az istenhátamögötti, elmaradott
és veszteséges kis ládagyárba kinevezett főtűzoltó korszerű ipari televízióláncot szerel
fel. A legtűzveszélyesebb helynek a munkásnők öltözőjét és a zuhanyozót ítéli.
Ettől kezdve nyereségessé válik a termelés: hogy nézhessék az „egyenes adást”,
izgatott vállalkozók felvásárolják a ládákat.
Igen ám, de a munkásnők
észreveszik a rejtett kamerát, megszállják az üzemet, és egy olyan illetlen
szót festenek a gyárkapura, mely nem tűri a nyomdafestéket, s melyre még
csínytevő gyerekkorát visszaidézve az egyik ”fentről” jött vezető is félelemmel
vegyes nosztalgiával gondol. „Utoljára ötvenhatban láttam ezt kiírva”.
Egyébként is sok trágár
káromkodás és eltorzított, egyszerre komikus és félelmetes szó hangzik el ebben
a filmben. Gyakran artikulálatlanul beszélnek a panoptikumfigurák, a mondat egy
része legtöbbször hiányzik, általában felböffen belőlük a szó. „Kotmányunk
ünnepén...” – kezdi ünnepi beszédét a szónok. A csörlőképesített tűzvédelmi
őrvezető így érvel: „Ne bontsunk vitát”. A gyárigazgató minden alkalommal
kefirt ráz ernyedetlen gyorsulással, egészen a boldogító tetőpontig, úgy
kukkolja az ipari tévét. A két főfigura között egy alkalommal ez a dialógus
bontakozik ki: „Mondd, Jánosom, párttag te? „Szimpatizáns.” „Van ajánlód? Kell
lépni.”
A dialógus akadozik, torz,
görcsös, nem természetes. De nem természetes a film képi világa sem. Kamerába
belelógó, belehajló, az optika miatt eltorzuló arcok, gyorsított és
meg-megszakadó mozgások, visszafelé pörgő, rövid jelenettöredékek zökkentik ki
a nézőt a megszokott valóságlátásból. A film minden technikai trükkje vagy
nyelvi leleménye a trivialitást, az ordenáréságot erősíti. Ebben a világban a
vulgaritás uralkodik. A trivialitásnak olykor igazi esztétikai értéke,
utánozhatatlan varázsa lehet.
A sok torz pofa és torz
káromkodás után egyenesen üdítő és felszabadító a téeszelnököt játszó Haumann
Péter kitörése a felcsapó tüzet megpillantván: „Bassza meg a veres seggű
ördög!” Mert hamarosan TŰZ is támad. Hiába hivalkodott ismét csak
Esterházy-stílusban az egyik vezető: mondván: ”Itt még nem vetett lobot hanyag
csikk”, a lángok is lobognak, és ama trágár szó is ott virít levakarhatatlanul
a gyár kerítésén.
Mint minden jó szatíra, ez a
film is keserű és komoly. Füstös álom a tűzről. S ha Tímár Péter választott
műfajának irodalomtörténeti modelljéről szóltunk, nyilvánvalóan illik
megemlíteni, hogy közvetlen, filmi rokona Miloš Forman alkotása, a Tűz van, babám!
Mindkét film a hatalom
paternalista (atyáskodó) gyakorlását gúnyolja ki, századunk kelet-európai
társadalommodelljének ezt a nehezen leküzdhető fajtáját.
Mindkét film víziója pontos:
tabuktól, elfojtásoktól terhes társadalmakban semmi nem azt jelenti, amit
jelentenie kellene, tűz esetén a testület éppen tombolát rendez, tűz esetén a
testület tévedésből benzinnel próbál oltani. Nem feltétlenül gyilkos
rosszindulatból: csak hozzászoktak, hogy a szavak és a fogalmak rég nem fedik
eredeti jelentésüket, s eredeti, természetes jelentésüket már el is feledték,
végveszélyben sem jut eszükbe.
A gogoli típusú szatírához a
karikatúrát kell mindenféle árnyalás nélkül mélyíteni. Az Egészséges erotika színészei
pontosan ily módon játszanak. Ahogy Rajhona Ádám a bugyileső tükröt fiókjába
csúsztatja, vagy ahogy Koltai Róbert dürrögve-gúnárkodva belopakodik a
gyárterembe; az a karikatúraszerű emberábrázolás meglehetősen magas foka.
Torz gesztusaik tragikomikusak,
mint ahogy zagyva félmondataik, idétlen társalgásuk is az. Sejtik, hogy oly
régóta szajkózott, értelmetlenné foszlott frázisaik már nem védik őket. Pedig,
ha tudnák, hogy bugyit lesni a világ legtermészetesebb dolga, akkor persze tűz
is ritkábban támadna.
Tímár Péter „trükkös”
megoldásai mellett talán még inkább figyelemre méltó a film ritmusát
meghatározó vágása, a tartalomnak, a gondolatoknak megfelelő formai bravúrok
révén.
„Felkelt a mi napunk, István a
mi urunk” – éneklik a filmbeli ünnepség résztvevői. De aztán a böfögés,
csámcsogás, s az idétlenség roppant tengerében nemsokára egy kappanhangú „Tűz
van!” kiáltás teremt ijedelmet. Mert bármennyire „árnyalódott”, meg
„rétegződött” is a valóság, azért ma is igaz – miként a film egyik szereplője
éles elméjűen megjegyzi –, hogy „ahol tűzoltó van, ott hamarosan tűz is lesz”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése