Írta: Inkabringa
A botrány az élet része. Ahogy Darvasi László írta: „Az élet szégyen, mert minden pillanata botrányos.” Ezt sokan nehezen fogadják el, és menekülnek a társadalmi elvárásoknak megfelelő létezés bizonyos tekintetben szűkös, más tekintetben biztonságot nyújtó területére. Akik ebben a térben élik az életüket, távol maradhatnak a botrányoktól. Nekik a megbotránkozás édes kenyere jut.
A botrány az élet része. Ahogy Darvasi László írta: „Az élet szégyen, mert minden pillanata botrányos.” Ezt sokan nehezen fogadják el, és menekülnek a társadalmi elvárásoknak megfelelő létezés bizonyos tekintetben szűkös, más tekintetben biztonságot nyújtó területére. Akik ebben a térben élik az életüket, távol maradhatnak a botrányoktól. Nekik a megbotránkozás édes kenyere jut.
Azonban mindig voltak és lesznek
is olyanok, akik kikukucskálnak e biztonságot adó cukormázas ketrecből. Ez lehet
ideig-óráig tartó, intellektuális vagy emocionális indíttatású, lehet az élet
egyetlen területére szorítkozó, és lehet teljes hátat fordítás is e kényelmes
létközegnek. Akik átlépik ezt a határt (olykor vagy mindig), akaratlanul, avagy
szándékosan, botrányba keverednek.
A botrány alapját az épp aktuális
és elfogadott szemléletmód vagy beállítottság más optikája adja. A botrány oka
vagy az értetlenség (meg nem értés), vagy a félreértés.
A művészetben ez gyakran megesik.
Ahogy az A. E. Bizottság énekelte egykoron: „a botrány az egészséges”. A mindenkori
botrányos művészeti alkotások mindenkori közönségpercepciójának általános
jellemzésére pedig ez a daluk
a legalkalmasabb.
A történelem folyamán azonban a botrány gyakran túllépett a szimpla megrökönyödésen, és intézményesített közfelháborodássá, netán hisztériává vált: mint a keresztény inkvizíció, a protestáns képrombolás, a szélsőséges muszlim terrorizmus, a politikai-társadalmi elnyomás és agresszió legkülönfélébb megnyilvánulásai. Az egyvágányúság erényként erőltetése. „Kérem, vigyázzanak, szemből tolatást végzünk!”
Ennek már az ujjal mutogató
megbotránkozáson túl is súlyos következményei lehetnek, mert a „rend”
megőrzéséhez képest akár az emberélet tisztelete is csak másodlagossá válhat.
A művészeti botrányok esetében a
teljesség igényéhez egy életre lenne szükség, úgyhogy ezt átengedem másnak. Nagy
műveket és kevésbé ismerteket választottam találomra, miközben kimaradnak
jelentős botránykövek és azok alkotói (pl. Caravaggio, Duchamp vagy Damien
Hirst és Ai Weiwei).
Három fontos téma köré
csoportosulnak a botrányos művek: a vallás; a nők társadalomban elfoglalt
helye (a nő-férfi kapcsolat szerelmi és hatalmi viszonyai) és a társadalmi-politikai
elnyomás ábrázolásai.
A vallás egyik meghatározó
attribútuma a tabu. A transzcendens világ segítségét bizonyos tárgyak, nevek,
eszmények sérthetetlensége biztosítja. Aki egy ilyen tabut csak megkarcol, még
ha tudtán és akaratán kívül is, annak „kezén marad az aranyfesték”. Egyszóval
botrányba keveredik.
A középkori világképpel szemben
egyértelmű botrány volt Albrecht Dürer 1500-ban festett Önarcképe, ahol a földi siralomvölgy helyett az önmaga tudatára és
akaratára ébredt reneszánsz embert láthatjuk. A botrányt főként az jelentette,
hogy a középkori Krisztus-ábrázolások kanonizált eszközeivel festi meg önmagát.
Krisztus kézmozdulata egy földi halandóban. Talán az elmúlt félezer év legszebb
„szelfije”, pedig naponta milliók próbálják felülmúlni.
![]() |
Albrecht Dürer: Önarckép (1500) |
Chris Ofili Angliában született és
afro-amerikai művészként legfőbb témájának tekinti a feketék társadalmi
elnyomását, és ennek különféle sztereotip megnyilvánulásait. Ilyen sztereotípia
például az afrikai elmaradottság rasszista értelmezése, vagy a fekete nőknek
tulajdonított túlzott szexualitás. Ezen sztereotípiákat a humor és irónia
eszközeivel próbálja pellengérre állítani. Szerepel művein például elefánt
ürülék vagy pillangóként repdeső stilizált női nemi szerv.
A The Holy Virgin Mary című festményén (1996) a tabu megsértését Jézus
anyjának, Szűz Máriának kánontól eltérő ábrázolása jelenti. Chris Ofili célja az
volt, hogy a feketék „Isten előtti egyenlőségére” hívja fel a figyelmet. Miért
is ne lehetne Máriát fekete asszonyként ábrázolni, és miért ne lehetne általa
is pellengérre állítani a rasszista és szexista sztereotípiákat? Hiszen Jézus
is ez ellen küzdött. A hisztérikus reakciók megmutatták, hogy ezt az összetett
üzenetet nem értették meg a befogadók. Hatalmas botrány lett, Ofilit
elhalmozták gyűlölködő, halállal fenyegető levelekkel.
![]() |
Chris Ofili: The Holy Virgin Mary (1996) |
A nők
ábrázolása szintén botrányköve a művészetnek. A legutóbbi időkig a nőt csak
férfi szemmel ábrázolták, ebből is fakadt azért botrány bőven, mert a férfiak
sem mind egyformán néznek a nőkre. Az utóbbi félévszázadban azonban már a nők
is ábrázolják saját szempontjaik szerint a férfiközpontú társadalmakban önmaguk
helyzetét. Ez még mindig sok botránnyal és gúnnyal jár.
A nők
ábrázolásában a nagy áttörést Manet 1863-ban festett Olympia című festménye jelentette. Két évvel később mutatták be a
párizsi Szalonban, fergeteges botrányt kavarva az érzékeny lelkű Manet körül.
Manapság már a „19. század kulcsművének” tartják, de kortársaiból elementáris
felháborodást és maró gúnyt váltott ki. A korabeli művészeti szalonokba illő
nőideál megcsúfolásának tekintették, inkább hasonlított a párizsi mulatók
pincérlányaira, mint az eszményi Vénuszra.
![]() |
Manet: Olympia (1863) |
A korabeli
kritikák szerint „nevetésre ingerli a
nézőt”, „a festő felfogása
elképzelhetetlenül parlagi”, a festmény nem más, mint „egy pokrócon heverésző korcs modell”. Egy elhíresült kritikában azt
írták, hogy úgy hemzsegnek a szenzációéhes látogatók a kép előtt, mint a Morgue
utcai gyilkosság helyszínén (erről Poe írt novellát), majd hozzátette a kritikus: „A művészet, ami ilyen mélyre süllyedt, még
azt sem érdemli meg, hogy becsméreljék.”
Manet elkövette
azt a hibát, hogy magyarázkodni próbált, pedig csak az alkalmat várták a
felháborodásra. Halála után Monet és köre folytatott nehéz küzdelmet, hogy a
kép a Louvre gyűjteményébe kerülhessen.
![]() |
The Artist is Present (2010) - Marina Abramovic és Ulay |
A nők társadalomban elfoglalt
helyéről, a hatalmi elnyomás módozatairól, illetve a kiteljesítő szerelem
ábrázolásáról a kortárs művészek közül a legtöbbet a performansz
nagyasszonyától, Marina Abramovićtól tudhatjuk meg. Az 1970-es években
kezdődött pályája botrányok sora. Az ő esetében a botrányt a művészet és élet, valamint
a művész és a közönség közötti választóvonalak negligálása jelenti. Sem a
teste, sem az érzései, fájdalmai, gondolatai, világérzülete nem jelent számára
tabut. Ez sokakat zavarba ejt, sokakat csodálatra késztet. Nyitott, permanens
világanalízist folytat évtizedek óta. Egy álságos látszatokra épülő világban ez már önmagában botrány.
Abramović Jugoszláviából szökött
Amszterdamba és itt ismerkedett meg 1976-ban életének fontos szerelmével,
Ulay-jal, akivel performanszok során mutatták be férfi és nő kapcsolatának
bonyolultságát. Ha nem felel meg a társadalmi elvárásoknak, ideáloknak, akkor a szerelem is válhat felháborodást kiváltóan botrányossá. A The Other „Rest energy” című munkájukban a szerelem legfontosabb
elemét, a bizalmat láttatják, amiért keményen meg kell küzdeni, és ami nélkül minden szerelem a kukában landol.
Shiran Neshat iráni származású
művésznő munkái már átvezetnek minket a nőiség megéléséből a
politikai-társadalmi elnyomás ábrázolásába. Neshat tanulmányai befejezése után
az USA-ba költözött és csak 1993-ban látogatott vissza szülőhazájába, a
fundamentalista szigorba dermedt Iránba, ahol 1997-ig fotósorozatot készített
iráni nőkről. Döbbenetes képek a nőiségre bűnként tekintő, alávetettségre és
agresszióra épülő társadalomról.
![]() |
Shirian Neshat: Women of Allah (1993-97) |
A politikai-társadalmi
egyenlőtlenségek folyamatos témát adnak a művészetnek. A társadalmi viszonyokról,
alá- fölérendeltségekről is kialakul mindenhol egy mainstream kép. Aki ezt
vitatja, bármi módon kérdőre vonja, szintén botrányba keveredik.
Az 1960/70-es évek Magyarországának társadalmi agyonnyomottsága idején, az épp hogy lélegezni tudó avantgárd meghatározó
alakja volt Hajas Tibor és Erdély Miklós. A kádárista kényelmes bezártság
fullasztó légkörében rúgták ki filmekben, performanszokban és írásaikban a szabad
önkifejezést és önrendelkezést korlátozó vasbeton paneleket. Kis avantgárd
oázis voltak a kicsinyes magyar sivár valóságban.
![]() |
Hajas Tibor: Cím nélkül No. 11. |
David Hammons a New York-i
művészvilág 20. század végi érdekes képviselője. A civil emberjogi mozgalmak,
és a feketék amerikai társadalomba való integrálásának újbóli fellángolása
késztette 1988-ban a How ya like me now?
című festményére, címében a nyolcvanas évek ikonikus rapperének, Kool Moe Dee
szlogenjére utalva.
A képen Jesse Jacksont láthatjuk,
aki a nyolcvanas években fekete politikusként kétszer is indult az elnökségért.
Hammons szőkén, kék szemekkel, tejfehér bőrrel ábrázolja a fekete politikust. A
botrányt borítékolni lehetett, okozója ezúttal a félreértés volt. Olyan égő és
fájó sebük az afro-amerikaiaknak a bőrszín alapján való megkülönböztetés, hogy
a rasszista és sztereotip gondolkodású fehérek kritikája helyett, saját fekete
közösségük kigúnyolását érezték ki belőle. Maga a kép is áldozatául esett e
mélyen gyökerező sérelmekből fakadó félreértésnek, és afro-amerikai fiatalok
megrongálták. Majd széles körű vita bontakozott ki a galériák művészvilága, a
hip hop generáció és a politika között.
![]() |
David Hemmons: How ya like me now? (1988) |
A művészet tehát, csak úgy, mint
az élet, botrányos olykor. Talán a legjobb, ha ilyenkor nem a késztermékként
kapott korízlés, vagy a mélyben szunnyadó sztereotípiák szerint ítélkezünk,
mert így nem értjük meg, vagy félreértjük.
A művészet még a mai napig is a
leginkább felrázó (olykor botrányos) területe az életnek, ahol szembesülhetünk
korlátainkkal, analizálhatjuk világban létezésünket. Arra biztat, hogy próbáljuk
az indulatainkat és a reflexből jövő ítéleteinket sok szempontú nyitott
szemlélettel ellensúlyozni.
![]() |
David Černý: Wenceslas on dead horse |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése