Írta: YGergely
Az ötvenes évek legvégén indult új grúz filmalkotók kritikus szellemükkel váltak ismertté. Tengiz Abuladzét világszerte megismerték az igényes mozinézők. A grúz filmiskola a hatvanas évektől kezdve mindenütt nagy becsben állt; a grúz filmeknek saját és összetéveszthetetlen világuk volt, leginkább az olasz neorealizmus hangulata érződött bennük.
Az ötvenes évek legvégén indult új grúz filmalkotók kritikus szellemükkel váltak ismertté. Tengiz Abuladzét világszerte megismerték az igényes mozinézők. A grúz filmiskola a hatvanas évektől kezdve mindenütt nagy becsben állt; a grúz filmeknek saját és összetéveszthetetlen világuk volt, leginkább az olasz neorealizmus hangulata érződött bennük.
A függetlenség és az alkotói szabadság azonban mégsem
lehetett olyan nyilvánvaló a Szovjetunió kötelékében. Abuladze arra a kérdésre,
volt-e „cenzurális okokból” meg nem valósult filmje, röviden úgy válaszolt:
„Ajaj!”
Otar Joszelianinak, a tbiliszi filmművészet legígéretesebb
tehetségének a Lombhullás és az Élt egyszer egy énekes rigó után
elege lett a kérelmezésből, elutasításokból és politikus pártfogókból. Ezekkel
a filmjeivel is „baj volt”, hiába arattak nagy nemzetközi sikert. Az 1976-os Pasztoralt már be sem akarták
mutatni, külföldi terjesztését nem engedélyezték.
![]() |
Otar Joszeliani |
Párizsban maradt,
és 1984-ben megrendezte az évtized egyik legjobb francia filmjét, A Hold kegyeltjeit. A René Clair klasszikus komédiáinak
hangulatát fanyarabb, olykor Buñuel szürreális humorával ötvöző film meglehetős
sikert aratott.
Lírai tolvajkomédia, kitalálhatatlanul szellemes,
egyszerre harsány és finom fordulatokkal. Kiderült, hogy a híres „grúz humor” a
párizsi flaszteron is megállja a helyét. Kiderült, hogy párizsi hangulatokat
egy tehetséges grúz rendező is meg tud éreztetni.
„Plebejus
bajtársiasság fűzi az olcsó, utcai pillangókhoz, szakadt, bölcs clochard-okhoz,
bolondos, vén anarchistákhoz, tolvaj trubadúrokhoz, és szinte gyermeki
kárörömmel figyeli, hogyan járnak pórul a pénzéhes bajkeverők, felfuvalkodott
rendőrfőnökök, a tárgyak és javak gyűjtésének erkölcsi koldusai” –
jellemezte a filmet s rendezőjét Létay Vera a Filmvilág 1986/10-es
„Joszeliani-számában”.
Az És lőn világosság nehezebben megközelíthető, lassúbb tempójú film, mint Joszeliani előző lírai komédiái. Nagyobb figyelem kell hozzá. Persze a világ is zavarba ejtő, melyet ábrázol. Az isten háta mögötti afrikai falu mindennapjaiban nehezen igazodunk el, kicsit bizonytalanul állunk a zűrzavaros cselekmény középpontjában. Egy afrikai falu vándorútra kényszerül, mert a civilizáció betört életükbe. Egy afrikai falu megszűnik létezni. Ezt a tragédiát a Tbilisziből Párizson át ideérkezett grúz rendező kesernyés komédiával láttatja. Talán ő is a vándorlók között érzi magát.
Az És lőn világosság nehezebben megközelíthető, lassúbb tempójú film, mint Joszeliani előző lírai komédiái. Nagyobb figyelem kell hozzá. Persze a világ is zavarba ejtő, melyet ábrázol. Az isten háta mögötti afrikai falu mindennapjaiban nehezen igazodunk el, kicsit bizonytalanul állunk a zűrzavaros cselekmény középpontjában. Egy afrikai falu vándorútra kényszerül, mert a civilizáció betört életükbe. Egy afrikai falu megszűnik létezni. Ezt a tragédiát a Tbilisziből Párizson át ideérkezett grúz rendező kesernyés komédiával láttatja. Talán ő is a vándorlók között érzi magát.
![]() |
És lőn világosság |
Az Agyő, édes
otthon! figurái vagy milliomosok, és
akkor hatalmas kastélyokban élnek, vagy hajléktalanok, kiknek csatornapart a
lakhelyük. De akár csórók, akár dúsgazdagok, elvágyódnak. Mesevilág ez, mint
minden filmjéé, de zaklatott, nagyvárosi, kevés illúziójú, halovány vigaszú
mese.
Joszeliani Párizsa sohasem nosztalgikus és sohasem
közhelyes. Zaklatott is, meg szürke, monoton is: ez adja zavaró
különlegességét, szeretetre méltó páratlanságát. Nincs az a klisé és közhely,
amit ne tudna átszínezni és átnemesíteni. Azt szereti, ha a sorsok összevissza
bonyolódnak, és csak az a néző sejthet meg valamit, akinek van érzéke
ilyesmihez.
Jacques Tati ennek a rokontalan rendezőnek nem is olyan
távoli rokona. Tatinál sem beszélnek sokat, van elhallgatás és zörej-bravúr,
hars modernitással szembeszálló nyugalom. Mindketten az unalomba fulladó modern
világ lassú és kicsiny kínjait festik a vászonra. Joszeliani francia városait
csupa-csupa érdekes Hulot úr lakja.
Sokan felfigyeltek már arra, hogy cselekménytelennek
látszó filmjeiben rendkívül bonyodalmas cselekmény, párhuzamos és keresztező
történetek tucatjai bújnak meg. Összetört történet-cserepek, melyeket csak a
figyelmes néző rakhat össze, mint A Hold
kegyeltjeiben az összetört sèvres-i porcelánt a tolvajok.
![]() |
Agyő, édes otthon |
A Hétfő reggel a
mindennapi fáradtság olyan csendes pasztellképeivel szólított meg, hogy
pillanatokig azt sem tudtam, moziban vagyok-e. Pedig nagyon is ott érezhetjük magunkat, Joszeliani minden idők legcsendesebb humorú filmműhelyében.
Vidéki vegyigyár, csőtörés, füstök, csapok, ipari szenny
kint és bent. Itt mindenki afféle „tucatember”, és senki sem az, mert mindenki
önmaga, vagyis összetéveszthetetlen. Mindenkinek van kis titka, hóbortja,
váratlan gesztusa.
![]() |
Hétfő reggel |
A szabálytalanul lüktető nyitott szabadságnak már csak
jelei vannak, de ezekből is lehet kedvet meríteni az életkedvrontó, monoton
hétfő reggeleken.
Megértjük azokat is, akik kicsit unatkoznak Joszeliani
mozijában, de azokat még inkább, akiknek utána már nincs kedvük a
hamisan harsány látványosságokhoz. Jó, hogy élnek még ilyen furcsa filmrendezők.
Joszeliani neve után nem hiányzik sem pont, sem felkiáltójel.
Barátunk, Joszeliani. :)
VálaszTörlés