Bár a sajtó nem adott hírt
róla, Déry Tibort 1957 nagyszombaton, április huszadikán letartóztatták. Három
évvel később szabadult.
Úgy esett, hogy épp e három
év alatt olvastam el összes addig megjelent könyvét. Függetlenül a gimnáziumi
tananyagtól. Éles, kínzó, közvetlen hatást tett rám a Befejezetlen mondat.
Déry ma nem divatos író.
„Purgatóriumba került” – miként a francia kifejezés tartja az írók halála utáni
néhány évről, amikor csendesen, de hosszú időkre eldől, mekkora az igazi
súlyuk.
Déryé mindenképpen nagyobb,
mint ez a hosszúra nyúlt purgatórium ígéri.
1918-as emlékeiről ezt
olvassuk a „börtönmemoárban”: „Egy
tengerészküldöttség járván valamelyik miniszternél, az egyik közülük a
miniszternek arra a kérdésére, tudják-e, hogy miért lázadtak fel, rekedt, mély
hangján azt felelte: »a tengerész nem kérdi, miért, a tengerész az lázad.«
Tán akkor határoztam el,
hogy egykor megírandó nagy regényemnek a luciferi mondás lesz a mottója: non
serviam.”
Déry véghezvitte ezt az
elhatározását: ifjúkori, szürrealista jellegű költészete és kisregényei is e
mottó jegyében születtek, és a Befejezetlen mondat is.
Erkölcsi üzenete érintetlenül
erős marad akárhányadik olvasatra: „Változtasd meg élted!”
Legszemélyesebb, de idekívánkozó,
furcsa fénytörésű, Déryhez kapcsolódó emlékem nem az a villanásnyi idő, mikor
kisiskolásként állva amaz október 23-án a Bem-szobornál, már a mozdíthatatlanul
sűrű tömegben eléje sodródtam, s ő a szobortalapzathoz törve elakadt a sűrűben
– hanem barátom esete.
Legjobb barátom volt általános
iskola óta, még az egyetem alatt is egy ideig. 1960 áprilisában adtam neki
kölcsön egy – persze ’56 előtt kiadott – Befejezetlen mondatot. Az író
épp akkor szabadult.
Este, barátom pártfőiskolán
tanító anyja magából kikelve, hisztérikusan megtiltotta fiának, hogy egy
„áruló” könyvét olvassa, majd a dühroham hevében egy felkapott késsel megsebezte
a vaskos regényt védekezésül maga elé emelő barátom kezét.
Az élet persze utánozza a
művészetet: a fiú, miként Parcen Nagy Lőrinc is tette, elköltözött otthonról, s
mindenfajta – emberi, politikai – kapcsot, közösséget jó ideig megszakított
szüleivel.
Amikor a Képzelt riport nézőtere
dübörgött a vastapsoktól, a hetvenes évek közepe táján, barátom már Londonban
élt.
Mindketten elfeledtük az „élő”
Déryt. Vagy épp fordítva? Csak a valódi, a halhatatlan Déry élt tovább bennünk?
Bennem él ma is.
Most sem igazán a művekről szól
ez az emlékezés, hanem valamiről, ami olykor fontosabb még a műveknél is:
hatásukról, az ember életébe is beleavatkozó sugárzásukról.
Ítélet nincs.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése