„Életem jó részét az irodalommal töltöttem, s
azt hiszem, hogy a boldogság egyik formája az olvasás: a másik, gyengébb
formája az írói alkotás, amely az olvasottak emlékének és felejtésének
keveréke.”
Aligha lehetne más mottót találni José Luis
Borges A halhatatlanság című kötetéhez, mely az író öt egyetemi
előadását tartalmazza.
Szerencsére Borges egyáltalán nem volt „egyetemi
tanár”. Az egyetemi tanár ugyanis „oktat”, s ennél nemcsak hiábavalóbb
foglalatosságot nem tudok elképzelni, de maga a szó is elborzaszt.
Borges olyan lehetett a katedrán, mint saját maga
egyik furcsa álma. Tanárként is labirintusok végtelenében bolyongott.
„Soha nem volt képes több emberhez beszélni egyidejűleg” – olvassuk a könyv utószavában. „Csukott szemmel és összekulcsolt kezekkel Hawthornről beszélt. Bevallotta, hogy hangosan gondolkodik, hogy nem szereti az előadásokat, és hogy előzőleg egy pohár konyakkal öntött lelket magába.”
Az öt előadás (A könyv; A halhatatlanság;
Swedenborg; A krími; Az idő) természetesen Borges állandó nagy témáival
foglalkozik: élettel, halállal, álmokkal.
A kötetnek nem véletlenül záró darabja az
időt tárgyaló fejezet. Borges életművének fő, sőt egyetlen témája ez. Óriási
olvasottsága (ő mondta: „ott a hazám, ahol a legnagyobb könyvtár van”)
nem akadályozza, hogy a hatalmas műveltséganyagot állandóan eredeti és
személyes gondolatokkal szembesítse, a könyvtárlabirintusból képzelete
labirintusába lépjen át, asszociáljon, eltévedjen, bolyongjon a tudás
erdejében.
Előadása, mint írásainak stílusa is, mérsékelt hangú, nyugodt, látszólag szinte klasszicista. Csak gyakorlott olvasói érzik és tapasztalják, mennyire hajlékony és nem akadémikus ez a beszéddallam.
„Hogy mi az idő? Ha nem kérdezik, tudom. Ha kérdezik, nem tudom” – idézi Szent Ágostont, s természetesen ő maga is elmondhatná ugyanezt. Minden nagy elbeszélése és esszéje az idővel, az örökkévalósággal foglalkozik.
Az idő vagy ciklikus és önmagába visszatérő, vagy
nem is létezik. Az idő talán az emberi szellem legérdekesebb találmánya,
mondja, némi lelkiismeret-furdalással. Don Quijote mellett Platónt meg egy
perzsa eredetű arab mesekönyvet, az Ezeregyéjszakát tartotta a szellem
legnagyszerűbb ajándékának, sokak szemében bizonyára nem is tekinthető
bűntelennek.
Nem vagyok Borges rajongója, de lenyűgöz, ahogyan
az emberi létezés legnagyobb rejtélyeként rálelt az Idő megfejthetetlen
enigmájára, és istenkísértő daccal – a klasszikus európai elbeszélés, a
keleti meseszövés, meg az avantgárd eszközeit és módszereit egybeötvözve a
költészet s a filozofikus esszé páratlan egybefonásával – viaskodik az
Idővel.
„Platón azt mondta, az idő az örökkévalóság mozgó képe” – írja egy helyütt. Rendkívüli és megkapó egyszerűséggel tud filozófiai kérdéseket feltenni, ezért jobb olvasmány, mint maguk a filozófusok.
Borges mély és végtelenül sok titkú világa számomra sok-sok filozófust helyettesít. Mindig viszolyogtam az olyan filozófusoktól, akik nem tudják csupasz vagy szőrösen pőre gondolataikat emberi szavakba öltöztetni. Borgesnél – aki minden filozófiát ismert – nem válik el intellektuális játék, álom és „létkérdés”.
Némiképp az erkölcsfilozófiát is az Ezeregyéjszaka
hökkentő izgalmaival felöltöztető Füst Milánt idézi fel, aki jóval a Hábi
Szádi megírása előtt, még fiatalon, első találkozásukkor dühös iróniával
azt mondta a félelmetes szerkesztőnek, Osvát Ernőnek: „Sem verset, sem
prózát írni nem szeretek, és talán nem is tudok. De gondolkodni, azt szeretek
és tudok.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése