Írta: Inkabringa
A napokban láttam egy
beszélgetést Esterházy Péterrel, ahol szellemes rezignációval konstatálta,
kiment a divatból az irodalmi szövegek olvasása. Ennél persze sokkal
árnyaltabban vázolta a helyzetet, de a szikár tény akkor is ez marad.
Mostanság a betűk
összeolvasásának igénye egyrészt a headline, képaláírás, egymondatos komment
terjedelmére szorítkozik, másrészt vaskos könyvek
olvasásába merült embereket látni. Fikciót olvasnak, váratlanul és pergőn
következő cselekvések sorozatát. Ez lehet krimi, horror, romantikus, vagy
vámpíros-romantikus, ami már all in one. Hat-nyolcszáz oldalon át.
Egyre inkább azt érzem, igazi hőstett
minden tisztán szépirodalmi lap fenntartása manapság.
Egyszer valaki hevülten mesélte
nekem, hogy mennyi minden történt már az épp olvasott vámpíros-romantikusban,
pedig még csak a felénél tart. Egy ilyen fordulatokban gazdag
könyvben burjánzanak az izgalmak. Látványos és cselekménydús, lenyűgöző
szépségű vagy pokolian rút szereplőkkel telt.
Ezen könyveknek ékes ellenpéldája
José Saramago tollából a Lisszabon
ostromának históriája. Lakonikus egyszerűséggel összefoglalható: egy
könyvkiadó korrektora a javítandó könyv szövegébe beleír egy ’nem’ szót. Majd egymásba
szeretnek főnöknőjével. Közben Lisszabont visszafoglalják a móroktól. Nagyjából ennyi.
Esélye sincs a vámpírokkal
versenyezni. A szereplők teljesen köznapiak, az életük csupa hétköznap.
Saramago további hendikepje a hosszú
mondatok, a központozás hiánya, a végtelenül áradó elbeszélőmód. Aki már
néhány sor után belefárad az olvasásba, nehezen tűri, hogy még nem ért a mondat
végére.
De most nem is Saramago
írásművészete a fontos. Nobel-díjas portugál író volt. Kész. Utána lehet nézni a
interneten.
![]() |
José Saramago |
Inkább őt magát, vagyis a
könyveit kell olvasni. Egyiket a másik után. Egyszerűen csak az olvasás
gyönyörűségéért.
Az olvasás ugyanis nem csupán
betűk egybefogása, hanem egy gondolkodásmód. Elmélyült, meditatív, szemlélődő,
elemző folyamat. Figyelemre, empátiára, folyamatos értelmezésre tanít.
Ki kell lépnünk önmagunk
gondolataiból, hogy a mások által megírt sorokat olvasva mélyebbre juthassunk
önmagunkban. Tessék kibújni saját magunk burkából és más fejével gondolkodni
kicsit.
Ez a nagyszerű játék megy ki a
divatból?
Saramago ehhez a gondolati
kalandtúrához tökéletes útvezető. Fantázia, csoda, mágikus fordulat az ő
könyveiben is van. De nem ez a lényege.
Én már a 21. században váltam olvasójává, és mind közönségesen mondhatnám, hogy belezúgtam. Magával ragadott. Aztán
sorra vettem a könyveit, és bár ez a különös elragadtatottság hullámzóvá
vált, de a bizalommal belefeledkezés örökre megmarad.
Saramago legnagyobb titka
számomra, hogy a 20. századból a 21. századba lépve is úgy tudott (sőt mert!) gondolkodni
a világról, mint egy ókori görög filozófus: fesztelenül, szabadon, semmilyen
korlátot, semmilyen tekintélyt nem tűrve. Bámulatra méltó.
Elvesztettük ezt a képességünket
a kényelemért cserébe. Elfelejtettünk szabadon gondolkodni, a sablonokból kinézni,
a dolgokat másként is látni, mint ahogy késztermékként ránk tukmálják. Ezt
csinálták a görög bölcselők: gondolkodtak és befogadtak - korlátlanul.
Sosem voltunk ennyire ketrecbe
zártak, mint most. Annak ellenére, hogy a technikai civilizációnk, a materiális
komfortunk eget ostromló. Ám a gondolataink, az ízlésünk, a véleményünk szigorú
keretek közé szorított. Itt már nincs helye az ókori bölcselők szellemi
csapongásának, tág horizontjának.
Trendek, eszmék, világnézetek,
gondolati sémák mellett kell letenni a voksot – intellektuális és kommerciális ketrec.
„…milyen hatalmas méreteket ölthet a kíváncsiság hiánya és a gondolkodás
restsége bármely tekintélyt parancsoló kijelentés hallatán…” – írta a Lisszabon ostromának históriájában.
Saramago is küzdött ezzel a ketreccel az életében, de a könyveiben nyoma sincs
ennek. A szellemi szárnyalás élményét adja meg olvasóinak: másként nézni a
világra, mint ahogy elénk teszik, vagy elvárják. Mintha először látnánk a világot,
konvenciók, tabuk, szent tehenek nélkül. A művei sors- és történelemvariációk. Felszabadító.
Saramago szöszöl, körbejár, van
türelme. Micsoda luxus ez manapság. Saját életében is tudta ezt: évekig egy sort sem írt, hatvanévesen
vált világhírűvé a Kolostor regényével: Blimunda és Baltasar története a világirodalom legszebb szerelmeinek egyike. Saramago 76 évesen
kapott Nobel-díjat. „… sosem léptem
elhamarkodottan, de egy percet sem pocsékoltam el belőle” – mondta egy
interjúban egyszer.
Milyen egy teljesen megélt élet?
Például ilyen.
Égi és földi szerelem. Shakespeare,
Goethe, Cervantes, Márquez – a szerelem legendájának krónikásai. Én Saramagót is a szerelem krónikásai közé sorolom. A Kolostor regényében kiemeli a kommersz fogyasztói sablonokból a szerelmet, megmutatva annak valódi lényegét, a Lisszabon ostromának históriájában pedig a hétköznapokba hozza be a szerelmet. Mindkét esetben messze elkerüli a társadalmi elvárások ketrecét. A szerelem
akkor létezik, ha a másikra figyelünk, és közben önmagunk mélyére ásunk. Olyan,
mint az elmélyült olvasás.
Azt a szemléletmódot, világlátást, amit Saramago könyvei adnak, már nem lehet csak úgy
leemelni a polcról a körülöttünk levő harsány-színes-foszforeszkáló, mindent beárazó világban. Nincs már ott. Hiánycikk. Sőt, állítják, már igény sincs
rá. Kontemplatív, az érzelmek mélyére ásó stílusával, a világkorszakok gondolatai közötti kalandozásával nem könnyen fogyasztható a csillogó felszínesség csodálatába feledkezett világnak.
Egy kőtutajnyi embernek biztosan
mindig létszükséglete lesz.
„A világon minden válaszol, kivárni csak a kérdések korát kell” –
írta a Kolostor regényében.
Ókori görögökre jellemző látásmód
és mindent egyszerre behabzsolni akaró korunkban igazi anakronizmus.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése