Kétféle viselkedésmód tud kiábrándítani:
ha a népzenére nacionalista-soviniszta maradiságként tekintenek, és ennek
ellentéteként, ha a népzenét az agresszív korlátoltságig menő nemzetféltés
díszpintyeként használják.
Lett légyen szó bármely nép zenéjéről.
Mindkét beállítottságra van, volt
és lesz is példa bőven kis hazánkban. Ékesen bizonyítja ez is, hogy a nagy mellénnyel
hangoztatott „Kodály és Bartók országa” jelzőnek semmi alapja nincs. Rájuk
figyelnek a legkevésbé.
Maximum addig juthat el egy
nebuló, hogy álmából felébresztve is el tudja szolmizálni a Házunk előtt kedves édesanyámat, de a
végtelen gazdagságú folklórkincsünk sokféle gyökeréről, a környező népekkel
való üdvösen pezsdítő kölcsönhatásról mit sem tud. Sőt titkolózás,
agyonhallgatás, tendenciózusan rafinált félremagyarázás lengi körül e témát. Bár
mindig akadnak a tudásnak elkötelezett pedagógusok.
Tehát vagy elutasítják a népzenét,
mondván akadályozója a világpolgárrá válásnak, vagy a más népeket lenéző nemzeti
dölyfösséghez használják. Ez nem most kezdődött, pedig kártékonyan szemellenzős
mindkét nézet.
Bartók a maga szigorú tudományos
hozzáállásával és erkölcsi tartásával küzdött a fals eszmék ellen. Ki is
kapott érte. Mai korunkból nézve olybá tűnik néha: sziszifuszi
küzdelem volt.
Példának okáért mindenki ismeri Kőműves
Kelemen balladáját, néhányan még a 19. századi Vadrózsapörről is hallottak, románok
és magyarok az eredetforrásról veszekedtek. További népek nem szálltak be a
parttalan vitába, pedig ez a ballada mindenhol feltűnik. Éneklik a bolgár
változatát, és szépirodalmi párhuzamként mellétehetem az albán Ismail Kadare A háromlyukú híd című regényét is.
A lényeg minden variációban
ugyanaz és teljesen mindegy, hogy melyik nép kezdte, bár jóval ősibb gyökerei
lehetnek. Azért, hogy a vár, vagy a híd álljon, emberáldozatra van szükség.
Természetesen kivétel nélkül egy nőt áldoznak fel. Ahogy egy koncerten Herczku Ági megjegyezte, a nők elmondhatják, hogy rájuk épül minden, a férfiak meg, hogy asszony kell a házba.
Amíg nem lesz valódi folklórismeret
az országban, addig érdemes olyan zenészek koncertjeire járni, akik mélységéig
ismerik a folklórkincset, ezért régóta tudják és hirdetik a zene ún.
határtalanságát.
Ilyen „szabadegyetem” jellege van
Nikola Parov koncertjeinek is.
Ironikus, józan belátáson alapuló széljegyzeteit hallgatni olyan, mint mikor egy fülledt és robbanásig feszült szobában végre kitárják az ajtót-ablakot és friss szellő árad be. Aki érzi ezt a feszültségbe fülledt klausztrofóbiát honi viszonyaink közepette, s légszomja van tőle, gyógyírként járjon például Nikola Parov koncertre.
Ironikus, józan belátáson alapuló széljegyzeteit hallgatni olyan, mint mikor egy fülledt és robbanásig feszült szobában végre kitárják az ajtót-ablakot és friss szellő árad be. Aki érzi ezt a feszültségbe fülledt klausztrofóbiát honi viszonyaink közepette, s légszomja van tőle, gyógyírként járjon például Nikola Parov koncertre.
Nikola Parov bolgár származású,
gyerekkora óta Magyarországon él. Évtizedekkel ezelőtt megalapította a Zsarátnok
együttest, és azóta a délszláv, avagy balkáni népzene avatott előadója. Bejárta
és végigzenélte a világot, nyitottsága határtalan.
Neki nem probléma, hogy a
délszláv dallamokat svéd népi hangszerrel adja elő. Nem fércel össze olyat, ami
nem illik össze, de tévedhetetlenül ráakad a korábban észre nem vett
párhuzamokra. Mondhatnánk, hogy koncertjein
balkáni állapotok uralkodnak, de nem olyan módon, ahogy ez a szókapcsolat a
betonba öntött köztudatba bevonult.
A Balkán mindig is puskaporos
hordója volt Európának. Sosem lehet tudni, hogy a következő mozdulatukban ölnek
vagy ölelnek. „Néha úgy tűnt nekem, sehol
máshol nem mutatkozik meg jobban az emberek magabiztossága vagy kishitűsége,
vakmerősége vagy gyávasága” – írta Ismail Kadare.
Sommásan elintézhetjük a
történelmi okokkal. Tévedtek és nem tanultak belőle. Szenvedtek és bosszút
álltak. Elbuktak és leszegett fejjel rohantak az újabb szakadékba. Kis népeknek
betegsége az ilyesmi.
A napi politikai dagonyából ezt a
térséget is a zenéje emeli ki. Sodró, energikus, eksztatikus és mégis érzékeny. Nikola Parov és zenésztársai ismerik
és átérzik ennek a zenének minden bugyrát. A koncertjeik olyan perzselők, hogy
még a Marson is melegedhetnek a tüzénél.
Felvonultatják a Balkán és a
Kárpát-medence hangszerarzenálját, sőt még azon is túl. Vegyítik a dallamokat,
zenei dialektusokat, hangszereket. Vadóc lelkemnek néhol túlzásnak tűnnek érzelmesebb szerzeményeik, de a titkos szeretőről szóló Ha te tudnád... minden kétséget kizáróan gyöngyszem, s talán eddigi legnagyobb "slágerük". Olyannak is kell lenni.
Továbbra is állítom, hogy a zene (bármilyen
műfajú is legyen) az egyetlen módja annak, hogy a háborúk, gyilkolások, gáncsolások,
egymást leigázások ellenére az emberiség még tükörbe tudjon nézni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése