A baj mindig a másikkal van.
Azzal, aki nem úgy néz ki, mint
én, nem úgy gondolkodik, nem úgy beszél, mint én, más tetszik neki, másként
imádkozik (netán nem is imádkozik), azt eszi-issza, ami nekem eszembe nem
jutna, és azt nem hajlandó enni-inni, amit én ínyencségnek tartok.
Felháborítóan, pofátlanul,
szemtelenül és makacsul másmilyen, mint én vagyok. Más a bőrszíne, a ruházata,
a nyelve, a mozdulatai, az egész fizimiskája elüt az enyémtől meg azoktól,
akiket az enyéimnek tartok.
Ez már önmagában is elég ok az
idegenkedésre, sőt viszolygásra. Erősítik a félelemmel teljes undort a homályos
információk arról, hogy mennyire másféle dolgokat tart értéknek, mennyire
másféle a világról való gondolkodása.
Ezek persze nem túlságosan alapos
ismeretek, épp csak címszavak, de arra megteszik, hogy ismét deklarálják és
vastagon aláhúzzák, hogy a másik más, mint én.
Ezt nem lehet elviselni.
Tessék úgy viselkedni, úgy kinézni, mint én, aki úgy nézek ki, mint az összes többi.
Aki ettől a normától eltér, annak
nincs kegyelem. Megértésre ne is számítson.
Úgy meghökkenünk tőle, meg a vele
való bármilyen kapcsolattól, hogy menten rettegni és utálni kezdjük.
Annyira más, az kizárt, hogy ne ártson
nekünk.
Hallottam egy történetet egy tizenéves lányról, aki születése óta elüt a normától. Nem a mozgásában, inkább a szocializációs képességében korlátozott. Autista. Egy kisváros egyetlen gimnáziumában tanul. Osztálytársai, iskolatársai állandó alázó, zaklató, kegyetlen céltáblájaként.
Tanárai és az iskola vezetése
tehetetlen ezzel az értetlen gyűlölettel szemben. A lány retteg, elbújik, majd
váratlanul törve-zúzva ráront az őt alázó társaira. Bármilyen megoldást is
választ, mindenképp ő marad alul. Szülei pszichológushoz járnak vele,
szeretnék, ha befejezhetné a középiskolát. A lány féli és gyűlöli ezt a világot
és benne saját magát.
Az osztálytársai nem tudnak mit kezdeni a különbözőségével és ez agressziót vált ki belőlük.
Az osztálytársai nem tudnak mit kezdeni a különbözőségével és ez agressziót vált ki belőlük.
Az iskola sajnos alkalmatlan a differenciák kezelésére vagy bármiféle kiegyenlítésére. Sosem volt erre alkalmas. Elsősorban nem ezért találták ki. Az iskola a társadalmi szocializáció eszköze, így elsődleges feladata a normák megtanítása. Egyes tanárok figyelemmel lehetnek a különbözőségek kalibrálására, de ez egyéni (és sajnos egyedi) elkötelezettség részükről. Ismerek olyanokat, akik erre is hajlandóak.
Ahhoz, hogy ne váljunk gyűlölködővé,
a tőlünk elütővel szemben ellenségessé, világra nyitott szülők és pedagógusok
kellenek. Elfogadó, kommunikatív felnőtt környezet.
Az utasításokon, szabályokon és merev rendszereken alapuló nevelésben részesülőknek sokkal nehezebb a sokféleség elfogadása. Az ilyen típusú nevelés egyértelmű határokat, de erős korlátokat is ad.
Nádas Péter szerint „egyetlen istene a saját normarendszere.
Biflázott tudásuk alapján felkent papok és biflázási képességeik alapján
kiválasztott lélekidomárok persze nem a szépség tengeréhez, hanem a
kilátástalanság sivatagába vezetnek. És ott hagynak magamra.” (Az égi és
földi szerelemről)
Az újságok zengték egész nyáron a Vámosszabadiban kialakult feszült helyzetet, ahova egyik napról a másikra, előzetes egyeztetés nélkül menekülttábort telepítettek. A helyiek felháborodva tiltakoztak. Váratlanul érte őket a menekültek érkezése és féltek a következményektől: bűnözés, közbiztonság megrendülése, rendzavarás. Egyáltalán: az Idegen jelenléte.
A döntéshozói csitítgatás csak
olajat öntött a tűzre. Az illetékesek megnyugtatásul közölték, hogy a fokozott
rendőri jelenlét és a menekülttábor gondos körülkerítése megóvja a helybelieket
az esetleges atrocitásoktól.
Megjegyzem, az ilyen „megnyugtatástól”
még az is gyanakodni kezd, hogy valami veszély fenyeget, aki amúgy nem tette
volna…
Mivel a másik felet, a menekülteket nem kérdezte meg senki, így nem tudjuk, ők éreznek-e félelemmel teljes ellenszenvet konkrétan Vámosszabadi lakosai iránt. Vélhetően nem ez volt a legnagyobb problémájuk, amivel meg kellett küzdeniük, amikor nekivágtak a világnak.
Véleményük azért nekik is van az
ország menekültekkel való bánásmódjáról. Értelmes, tanult, sokat látott,
kegyetlen dolgokat megélt emberek.
Nem oly régi hír, hogy Szilvásvárad lakosai tiltakoztak negyven fogyatékos lakóotthonokba költöztetése ellen. Indoklásuk szerint a fogyatékosok jelenléte elriasztja a turistákat. Aláírásgyűjtésbe kezdtek, és tiltakozó levelet küldtek a polgármesternek, miszerint „Szilvásvárad múltja, jelen, jövője (…) veszélybe kerül, nem beszélve a település eddig kialakított képéről, az image-ról, közbiztonságáról és a telkek leértékelődéséről.”
Ez a végromlás pedig negyven
fogyatékos ember érkezése miatt fog bekövetkezni.
Nyilvánvalóan mindenki érzi, hogy Vámosszabadi és Szilvásvárad lakóinak félelmei erősen túlzottak és hisztérikusak. Nyilván sokakat fel is háborítottak ezek a hírek.
Egyértelmű, hogy ezen
települések lakosai nem extrém módon gonoszak, korlátoltak vagy gyalázatosan
gyűlölködők.
Megijedtek az Idegentől, ami
váratlanul és előkészítetlenül megjelent a küszöbükön.
Alapvető tendencia, hogy mindent, ami a normától eltér, el kell dugni és veszélyforrásként tekinteni rá.
Ezért kell eltűnniük bármi áron a
fővárosból a hajléktalanoknak (ami nem azt jelenti, hogy hajlékuk lesz, csak
annyit, hogy nem lesznek szem előtt).
Ezért kell a családjuktól és a világtól
elzárt intézményekben tartani a fogyatékosokat és idős embereket (erről a TASZ is jelentett).
Ezért kell félni a halállal és elmúlással való szembesüléstől, hiszen mindenki örökké fiatal, boldog és gondtalan akar lenni. De ami még ennél is fontosabb, hogy mások annak lássák.
Sterilizált boldogság ez. Nem is nevezném boldogságnak, csak a problémák szőnyeg alá söprésének.
A cigányokkal szembeni olthatatlan
és lassan a magasabb társadalmi kategóriába soroláshoz szükséges ellenszenv nemcsak nálunk, hanem sok más európai országban is érzékelhető. Gondoljunk csak a
legutóbbi csehországi feltüzelt, indulatos cigányellenes tüntetésre.
A világra való nyitottság
képessége, a kíváncsiság mindenkiben megvan, minden kisgyerek elfogulatlan
tekintettel néz a világra.
A szocializáció, a társadalmi
normák ezt az elfogulatlanságot már korlátozzák, némely embereket egyenesen
korlátolttá tesznek.
Ugyanakkor azt is be kell látnunk, hogy önmagunk világba való elhelyezése óhatatlanul ráébreszt minket, hogy tőlünk egészen eltérő kinézetű és értékrendű emberek is élnek. Ez a tapasztalás pedig gyakran ijesztő. Nem szégyen az. Az Idegen mindig félelmet kelt először.
Gondoljunk csak bele, hogy az
amazóniai indiánok mennyire megrémültek, amikor a misszionáriusok egy láthatóan
fájdalomtól elgyötört embert mutattak nekik keresztre feszítve. Az indiánok meg
voltak róla győződve, hogy kannibálokkal találkoztak.
Ahogy természetesen az európaiak
is számos afrikai, amerikai és egyéb földrészen talált bennszülöttről hitték
ugyanezt.
Kölcsönösen a barbár kategóriába
sorolták egymást.
Természet adta módon vagyunk tehát kíváncsiak, és ugyanakkor az Idegentől tartózkodóak. Ahhoz, hogy ez a két tulajdonságunk kiegyenlítse egymást és se nekünk, se másnak ne ártson, egyetlen dologra van szükségünk: tudásra.
Információra, tájékoztatásra, az
esetleges félelmeknek vagy ellenérzéseknek az oldására. Ismereteket kell
szereznünk a mindenkori és éppen aktuális Idegenről.
Az elfogulatlan kíváncsiság és az
Idegentől való félelem között a híd az értelmünk lesz.
Ezt az értelmet természetesen lehet az agresszív korlátoltság és az elfogadó nyitottság között hangolni.
A tudatlanság, az
információhiány, a félreinformáltság csak korlátoltsághoz vezethet. Bezárulunk
saját világunkba.
Az európai fehér ember az elmúlt
évszázadok alatt megszokta a világ ura és ítélőbírája szerepét. Az emberek
közötti egyenlőség eszméje csak az utóbbi évtizedek ideája és nem hódította meg mindenki szívét azonnal.
Amikor a nagy fehér ember
megjelent Amerika vagy Afrika partjain, az őslakosoknak nem volt lehetőségük,
hogy tiltakozó felvonulást és aláírásgyűjtést szervezzenek ellenük, pedig csöppet
sem volt kedvükre való a fehér ember ténykedése.
(Érdekes olvasmány e témakörben Urs Bitterli „Vadak” és „civilizáltak” című könyve.)
Talán oda kellene visszamenni, hogy ezek az idegenfóbiák és übermensch képzetek oldódjanak.
De ne hibáztassuk az újkor
emberét mindenért. Sok jót adtak ők a világnak.
A bajok már előbb kezdődtek.
Talán azzal, amikor lejöttünk a fáról.
Megoldás lehetne, hogy
visszamászunk, hiszen fa még van. Annyi azonban már nincs, hogy mindenkinek
jusson, úgyhogy a lent maradtakat a fára kapaszkodók folyamatosan rugdosni
fogják, nehogy eszükbe jusson feljebb mászni.
Így aztán kezdődne minden
elölről.
Akárhogy is nézzük, nincs más
megoldásunk, az értelmünkre kell hagyatkozni.
Legyűrve a félelmünket és a lustaságunkat,
ismereteket és tudást kell szerezni az Idegenről. Nem is hinnénk, mennyi
mindent megtudunk közben magunkról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése