Írta: Inkabringa
A tegnapi esténk három költő társaságában telt. Parti Nagy Lajos és Kovács András Ferenc idézte meg Weöres Sándor szellemét.
A tegnapi esténk három költő társaságában telt. Parti Nagy Lajos és Kovács András Ferenc idézte meg Weöres Sándor szellemét.
Felüdülés volt őket hallgatni
ebben az egyre szikárabb-sivárabb, rosszkedvű, kedélytelen és egymást alja módon
marcangoló világban.
A versformák, rímek, szójátékok
pazar igényű halmozása állt az est középpontjában. Ez csak az igazi luxus.
Weöres Sándor |
A Petőfi Irodalmi Múzeum ékszerdoboza a magyar irodalomnak. Ízléssel,
értelemmel, figyelemmel tölti meg a botor hétköznapokat.
Weöres Sándor 100. születésnapját
is méltó módon, gondosan körbejárva, sok szempontból megvilágítva ünneplik. Egy
hatalmas életműhöz ilyen sokrétűség illik.
A héten kétnapos konferenciát
szenteltek Weöres szerteágazó, számtalan műfajban otthonos csodálatos világának
(„tánc volnék, mely önmagát lejti”).
Irodalomtudósok, Weöres műveihez különféle szempontok szerint közelítő kutatók
beszéltek a költőről, a drámaíróról, a filozófusról, a szerepjátszóról, a
játékos és a tragikus alkotóról.
A konferencia záróeseménye volt
Parti Nagy Lajos és Kovács András Ferenc beszélgetése Weöres Sándorról. Ahogy a
beszélgetést vezető Horváth Csaba elmondta, a tudósok után most a költők
emlékeznek Weöresre. Költők egymás között.
Parti Nagy Lajos |
Innentől elindult a szárnyalás.
Két költő magas színvonalú, szellemes, kedélyes, mélységekbe és magasságokba tekintő
párbeszéde zajlott. Csodálják, szeretik, elemzik azt a titokzatos és sehova be
nem sorolható életművet, amit Weöres Sándor maga után hagyott.
Költők beszéltek egy költőről és
általa a költészetről. A téma a versírás volt. Nem a bulvársztorizás, nem a
költői vátesz fölötti nevetséges lamentálás, hanem a versírás mestersége.
A versformák, rímek és költői
párhuzamok adták a beszélgetés sava-borsát. Weöres verseiről beszélgettek, és közben
saját verseiket olvasták fel, melyeket kimondva vagy rejtett szálakon, Weöres
lírája ihletett.
Kovács András Ferenc |
Parti Nagy Lajos kamaszkorában
ámult rá először Weöres költészetére, bár édesanyja szerint már gyerekkorában
is a Bóbitát olvasták neki.
Mindenki óvodásként találkozik
először vele: Bóbita, Galagonya, Kutyatár, végtelenségig sorolhatóak a példák.
Weöres különösebben nem örült
annak, hogy gyerekversként skandálják, de a világ forgatagában való
megmártózástól még jobban irtózott, így hagyta, értsék úgy, ahogy akarják.
Hiszen a Galagonya soraiban bujkáló létfájdalmat egy ötéves gyerek a
ritmusból és a szavak összecsengéséből is kiérzi, talán jobban, mint az óvó nénik.
Kovács András Ferenc szerint
kisiskolás korban még megvan a gyerekekben ez a költészetre való természetes
fogékonyság. Aztán a felső tagozattal megindul a didaktikus szabályszerűségek
agyakba préselése, és ezzel Weöres lírájának mindentől független szabadság
érzékelését elveszítik. Van, aki egy életre.
Számos gyerekversként számon
tartott költeménye nagyon is fájó, létet érző/félő műremek, a legvégső filozofikus
tartalommal bír. Csak a játékosság, a ritmus, a váteszi malterral megkent
nehézkes stílus negligálása megtéveszti az olvasókat.
Azok a versei, melyek nem váltak
a gyerekirodalom részévé, szintén magukban hordozzák a ritmus, a hangok
összecsengésének mélyre ható zeneiségét. Parti Nagy Lajos külön kiemelte, hogy
a Galagonya létfájdalma mellett másik
kedves verse a Bolero, és ajánlotta
szíves figyelmünkbe a költő saját előadásában hallható felvételen.
Weöres minden magyar költői
hagyományra nagy ívben fittyet hányt, legalábbis, ami a váteszi, prófétai
tradíciót illeti. Parti Nagy szerint a legnagyobb bravúrja épp ez a játékosság,
bohóckodás, a világot kívülállóként szemlélő karikírozás.
„Az ugrabugra hóhoz egynyári némafilmen,
mind elmegyünk, na bumm, ma épp te mégy el innen,
hol forrón és puhán kering a vattazápor,
s válik a nyár, fehér bohóc a cirkuszától.”
(Parti Nagy Lajos:
Nyár, némafilm)
A versformák változataival bárki
kísérletezhet, akinek elég türelme van ehhez. Az még önmagában nem költői
bravúr, csak olyan, mint a rejtvényfejtés, mondta Parti Nagy Lajos. Ha valaki rímképletekhez,
szabott verssorokhoz keres szavakat, abból még nem lesz költészet.
Weöres a versformák valamennyi
változatát magára próbálta a szonettől a szanszkrit verselésig. Csakhogy az a
tartalom, ami ezekből a formákból kijött, olyan eredeti és egyedi volt, ami a
legnemesebb költészetté emelte a formai változatokat.
Weöres Sándor |
Parti Nagy Lajos és Kovács András
Ferenc ezt a költői létet tartják követendőnek saját lírájukban is. Minden
stílus, forma kipróbálása a mesterségben való megmerítkezés. „Technévájás” –
ahogy Parti Nagy Lajos megjegyezte.
„Fölködlik a költő – folyton csak a mása!
Zúg őskori dallam, dolgok hasadása –
Világokon átzeng sok körkörös énnek
Galaxisok árján gerjedt örömének…”
(Kovács András
Ferenc: Weöres foreweör)
Weöres egy saját világot,
valóságos kozmogóniát hozott létre hatalmas életművével. Szelíd fricskával
eltolva magától minden készen kínált politikai és vallási eszmét. Köszönte
szépen, de nem kért az ideológiákból. Épített inkább egy saját világot magának.
A költői játékosságnak és
teremtőerőnek legékesebb megnyilvánulása a szerepjátszás. Ebben is egymásra
talált ez a három alkotó. Lónyay Erzsébet, Sárbogárdi Jolán, Lázáry René Sándor.
Teljes, kompakt alkotói életművek, épp csak az alkotóik kitalált személyek.
Weöres Sándor az a költő, akit
óvodásként megismerünk és aztán életünk végéig olvashatunk és értelmezhetünk.
Monumentális életművet hagyott
maga után. Parti Nagy Lajos ironikusan jegyezte meg, hogy Weöres hatalmas
életművét szimbolizálja az a nagyon is földberagadt hír, hogy Csöngén a költő nemrég avatott bronzszobrát
ellopták, feldarabolták. (Kinek jut eszébe ebben az elszegényült országban
bronzból szobrot önteni? – tette hozzá.)
Ez a fanyar szimbólum mégis
találó, hiszen Weöres életműve valóban sokrétű, több darabból álló,
különféleképpen csoportosítható, korszakolható.
Csodálatos, varázslatos és
egyedi. Befogadására, megfejtésére, egy teljes életre van szükség.
Beláthatatlan tartományokba vezeti olvasóját.
Sokan megállnak befogadásában a
gyerekversnek kikiáltott költeményeinél, és felnőttként sem látják át azok mélyebb
tartalmait. Mert ugyan mi is a gyerekvers? Semmiképp sem a gügyögés. Mondjuk, amikor
egyértelműen obszcén szavakat nem használnak a költők. Bár a sorok között
gyakran ott bujkál az erotika, a halál, a létfájdalom is. Ilyenek a népdalaink, és ilyenek Weöres Sándor versei is.
Weöres utóélete kiszámíthatatlan,
ahogy minden alkotói életművé az. Hiába a centenáriumi év, hiába az ünnepségek,
hiába a lelkes ismeretterjesztés, manapság egyetlen útja van annak, hogy
olvassák, keressék, értelmezzék: ha divatba jön.
Hátha, talán, egyszer, esetleg…
Arra a kérdésre, hogy mi a hatása
Weöresnek a mai költészetre, egyáltalán van-e néven nevezhető szellemi öröksége,
nincs egyértelmű válasz.
Weöres sosem volt programadó,
zászlóvivő. Ráadásul, ha valamit került, akkor épp ezt a prófétai szerepet a
leginkább. Saját világot teremtett, egész mitológiai tartományt, a költői
mesterség legmélyebb rétegeibe merülve. Hatása mégis rejtve, ki nem mondva, fel
nem címkézve érezhető a mai költőkben. Juhász Gyulát parafrazeálva, Parti Nagy
Lajos szerint „ott van minden félrecsúszott nyakkendőnkben…”
Weöres költészete örök.
Hogy mi is volt Weöres a romantikus pátoszra és honfibúra alapozott magyar lírában? A legfrappánsabban
Kovács András Ferenc határozta meg:
„Az első magyar marslakó.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése