A Kex együttes és Baksa Soós
János különleges, tündéri jelenléte nekem már csak történelem.
Baksa Soós János |
Valahogy mégsem tudom poros
holmiként kezelni. Mindig is nagy hatással volt rám az eredetiségük és
pofátlanságig menő öntörvényűségük.
Mindez még nem a klasszikus
értelemben vett rock and roll életmód öntörvényűsége, az önpusztító
világrombítás kifejezése volt. Nem a bevett társadalmi normák elleni lázadást
képviselték.
Inkább valami angyali könnyedségű,
játékos, groteszk iróniába oltva egész egyszerűen semmibe vették a fennálló
rendet.
Ez talán még nagyobb bűnnek
számított, mint a nyílt ellenállás.
Ha van egy adott társadalmi
norma, akkor a többség vagy mellette, vagy ellene teszi le a voksot. Mindenképp
a társadalmi normához viszonyítva határozza meg önmagát, ennél fogva tudomásul
veszi, és még akár lázadásával is megerősíti az uralkodó rendet/trendet.
A normákon való keresztülnézés, a
teljes immunitás e normarendszerrel szemben talán a legvégső lázadási forma. Baksa
Soós János és a Kex együttes nem kivonult a társadalomból, hanem pontosabb azt
mondani, hogy egyáltalán nem vette figyelembe annak normáit a saját
értékkereséseiben.
Ez így leírva egyszerűen hangzik.
Végrehajtani kevesen képesek. Nem is tudom, hogy manapság van-e erre lehetőség.
A materialitás túlságosan erősen köti mindenki gondolkodását. Még a
függetlenség is birtoktárgy lesz lassan.
A Kex zenekar 1968 decemberétől
1971-ig létezett. Nagyjából két év, ami évtizedeken áthúzódó legendává vált. Volt bennük valami olyan
vitalitás, abszurd játékosság, angyali irónia és elementáris szabadság, ami
közönségüket lenyűgözte, és elképeszti az utókorukat is.
Kex |
Kevés felvétel maradt róluk,
pedig koncertjeik igazi performanszok voltak. A spontaneitás, improvizáció és a
kifogyhatatlan játékosság adta az alapját.
Mindennek Baksa Soós János koron
kívüli ironikusan angyali-gyermeki-varázslói jelenléte volt a mozgatója.
(Háromszor kezdődik el a felvétel és a hangminőség sem tökéletes, de érdemes végighallgatni.)
(Háromszor kezdődik el a felvétel és a hangminőség sem tökéletes, de érdemes végighallgatni.)
A Kex koncertjein sosem lehettem ott, ez már történelem. Baksa Soós Jánossal csupán két találkozásom volt eddig.
Egyszer, még kölyöklány koromban, az
óbudai Zichy-kertben (a mai
Kobuci helyszínén) egy Török Ádám koncerten láttam őt. A
koncert előtt a színpad mellett észrevettünk egy színes maskarába öltözött fura
fickót. Gondoltam, valami roadmunkás. Feltűnő jelenség volt, kétségtelen.
Aztán koncert közben Török Ádám
bejelentette, hogy most következik Baksa Soós János. Majd felsétált a színpadra
ez a fura színekben pompázó különös figura.
Baksa Soós János |
Ámultam, nem ismertem rá, már nem
az a húszéves fiú volt, akit a fotók őriztek. Megváltozott. Ott volt előttem egy legenda,
egyike azoknak, aki mindig is nagyon érdekelt. Mesélt, bohóckodott, rögtönzött,
ahogy tette ezt valamikor régen is.
Sokkal később egy bringatúrát
csak a kedvéért szerveztünk meg a Velencei-tó körül. Székesfehérváron
kiállítása volt Január Hercegnek, és elkerekeztünk oda, látni őt a munkáin
keresztül.
Az országból való távozása után kitűnt
jóformán a magyar kulturális közéletből, olykor felbukkan, de nem az a
nosztalgiázós típus. Sosem értette, miért is lett ekkora kultusz körülötte és a
Kex körül, amikor ők sem ellenzékiek, sem rendszerellenesek, sem művészek nem
akartak lenni. Csak viccelődtek, bohóckodtak, utat engedtek minden félelem
nélkül a bennük levő önkifejezési vágynak. (Ugyanígy csodálkozott rá Méhes
Marietta is több évtizedes távollét után a szintén rövid életű Trabant körüli
kultuszra.)
Néhány éve egy kis rádióban Baksa
Soós kétrészes hosszú interjút adott, elképesztően izgalmas és érdekes volt.
Kerestem, már nincs nyoma a világhálón. Kár érte, aki hallotta, és őrzi e
felvételt, tegye közzé, ha lehet. Készült a Kexről dokumentumfilm
is Elszállt egy hajó a
szélben címmel (rendezte: Kisfaludy András).
Amit a Kex képviselt, nemcsak korukban,
hanem ma is egyedinek számít. Talán a Bizottság és néhány underground együttes tudta ezt a jelenlétet megvalósítani. Számomra ma Rutkai Bori képviseli leginkább ezt az abszurd játékosságot.
Baksa Soós János mai napig különös figura maradt. Őrzi a maga univerzumát. Mindegy, hogy ezt én is vallanám, hívéül szegődnék (dacos vagyok én ehhez), avagy épp ellenkezőleg, de mégis van benne valami egyedülvalóság. Nem magáévá tett egy eszmét, hanem kitalált magának egyet, amiben önazonosságát meg tudta őrizni.
Baksa Soós János mai napig különös figura maradt. Őrzi a maga univerzumát. Mindegy, hogy ezt én is vallanám, hívéül szegődnék (dacos vagyok én ehhez), avagy épp ellenkezőleg, de mégis van benne valami egyedülvalóság. Nem magáévá tett egy eszmét, hanem kitalált magának egyet, amiben önazonosságát meg tudta őrizni.
Mi lehet ennél fontosabb az
életben?
Valószínűleg reggelig tudnék beszélgetni vele az univerzumáról. Érdekelne, inspirálna, mert nem sablonos készterméket darál le újra és újra konok fanatizmussal. Merészen eltér a szokott útiránytól, mixeli magában a gondolkodás különféle módozatait, belepróbál az életbe. Ilyen embert látva mindig villan egyet a szemem.
Vannak olyan pontok, ahol már túlzás nekem, valamiféle l'art pour l'art univerzumnak tűnik, ám mégis érdekes, így is lehet a világra nézni. De vannak mondatai, amikre csak
bólintani tudok, mint ez is: „Műveletlen a szívünk.” Érdemes utánagondolni.
A Kex és Baksa Soós János olyan a magyar kultúrában, mint egy többkötetes hatalmas regényfolyamnak egyetlen rövidke fejezete vagy inkább csak bekezdése. Ezen a rövidke bekezdésen azonban évtizedek után is morfondírozni tudunk.
"Láttam nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban..."
VálaszTörlésGinsberg róla is írhatott volna egy verset. :)))
VálaszTörlésEz a Monty Cantsin nevű fazon megvan neked? Ő is ilyen disszidens művész, mint Január, csak tök más világ: http://en.wikipedia.org/wiki/Istvan_Kantor
VálaszTörlésIgen, hallottam felőle. Örülök, hogy megemlítetted! Nem árt számon tartani a "csodabogarainkat" is. Nehéz eldönteni, kinek a világa őrültebb: Január Hercegé és Monty Cantsiné, avagy a Fassbinder filmjében megformált R. úré?
VálaszTörlésBaksa fekete /fehér portré: Rózsavölgyi Gyöngyi
VálaszTörlés