Addig is, amíg YGergely elmondja
nekünk, miért nem szereti a filmzenéket, hallgassunk zenét. S ha már, akkor
filmzenét.
Joseph Kosma, aki magyar volt, de
franciának is hiszik, minden idők egyik legnagyobb slágerét adta a világnak. A Les feuilles mortes, angolul Autumn leaves, magyarul Hulló falevél dallamát mindenki azonnal
felismeri.
Mint minden slágernek, ennek is
megvan az a hátulütője, hogy lerágott csonttá válik. Ha feltűnik egy slágerdallam
valahol, mindjárt a zenei szerkesztő fantáziátlanságára és tájékozatlanságára
gondolunk. Nem jut más eszébe?
Pedig néhány évtized eltelte után
egy igazi jó sláger kiváló feldolgozásokon mehet át. Alapanyaggá válik a
legcsodálatosabb zenei játékokhoz. Erre már érdemes odafigyelni.
A Hulló falevélnek annyiféle feldolgozása volt már és nyilván lesz is
még, hogy csak egy rendkívül önkényes válogatást lehet összeállítani belőlük. Megéri
belehallgatni, nagyszerű muzsikákat csalt ki a zenészekből.
Kezdjük a forrásnál, hiszen a
dallam először Marcel Carné 1946-ban
készült Les Portes de la nuit című filmjében hangzott
el, és végleg összeforrt Yves Montand pályájával.
A Hulló falevél nem csak örökzöld sláger és bárzenészek állandó
repertoár darabja, hanem egy közkedvelt jazz standard is. Olyan eget rengetően
zseniális feldolgozásokkal, hogy belegondolni is gyönyörűség.
Itt van mindjárt Chet Baker (negyedszázaddal halála után
is megkerülhetetlen jazz trombitás) és Paul
Desmond (kiváló szaxofonos és egy másik nagy jazz standard, a Take five szerzője) változata. Játszó
személyek még: Bob James (zongora), Ron Carter (bőgő), Steve Gadd (dob).
Ha már egy francia filmben
csendült fel ez a dallam először, akkor nézzük, mit művelnek vele a francia
jazzisták. Az alapanyag ugyanaz, de a fűszerezés… à la française.
Didier Lockwood (hegedű), Richard Galliano (harmonika), Biréli Lagrène (gitár) és Jimmy Rosenberg (gitár), ez utóbbi
Hollandiában született kiváló roma muzsikus.
Mivel pedig Kozma József mégiscsak
magyar volt, egy világraszóló nagy zsenink, Pege Aladár előadásában is érdemes meghallgatni.
Diákkoromban egy jazz fesztiválon Pege koncertje után áramlottunk ki a
teremből. Elképesztő élmény volt. Mögöttünk is erről beszélgettek: „Mekkorát
játszott az öreg!” ”Még most is remeg a kezem.” Hátranézve láttam, hogy a pályájuk elején
járó Oláh Kálmán és Balázs Elemér áradoztak.
A jazz hazája Amerika. A levelek
oda is lehullottak. Ellis Marsalis
kiváló jazz zongorista és öt fia közül mindegyik zseniális muzsikus. Ha
összegyűlnek egy családi ebédre, mindjárt jazz fesztivált is rendezhetnek. 2003-ban
készült egy príma lemez is (The Marsalis
family: a jazz celebration).
Ilyen tehát Wynton Marsalis (trombita) és Sarah
Vaughan (ének) találkozása a francia sanzonnal. Fergeteges, poénos, dögös.
Őrületesen jó.
A világrombító rockzene kétségkívüli
istencsászára Eric Clapton. Az ő 2010-es
előadásában nincs semmi fakszni. Talán épp azt akarta hangsúlyozni, hogy ő már
semmit nem akar csavarni ezen a dalon. Elénekel egy sanzont finom lírával,
bensőségesen. Talán kissé rutinból. Mikor, mit érzek ki belőle inkább.
Megjegyzem, Clapton hangja még
most is nagyon jól szól, sőt mi több, borzongatóan jól, ezzel ellentétben sajnos
Ian Anderson különleges orgánuma teljesen tönkrement.
Ilyen gyors értékes és informativ beírás után én csak lassabban és óvatosabban tudom folytatni az "Abcúg, filmzene" c. doglozatomat.
VálaszTörlésYG
YGergely, ne ámíts! :D
VálaszTörlésÜgyesen csigázod a kíváncsiságunkat. :))
Várjuk az "abcúg filmzene" bejegyzésed, mert garantáltan érdekes és szellemes lesz.
Két jó műsorszám között pedig mindig zene szól. :)