Írta: YGergely
A sok vetítés és filmprogramok ellenére elég rég jártam már a Francia Intézetben - jelen helyett kissé a múltammá vált Párizs, - ha mondhatom így, félig szárazon, félig patetikusan. Most azonban résztvevőként tértem vissza, az Intézet és az MTA BTK Művészettörténeti Intézetének közös rendezésében megtartott Joseph Kosma-konferenciájára.
A sok vetítés és filmprogramok ellenére elég rég jártam már a Francia Intézetben - jelen helyett kissé a múltammá vált Párizs, - ha mondhatom így, félig szárazon, félig patetikusan. Most azonban résztvevőként tértem vissza, az Intézet és az MTA BTK Művészettörténeti Intézetének közös rendezésében megtartott Joseph Kosma-konferenciájára.
Joseph Kosmának, nekünk inkább Kozma József, néhány halhatatlan sanzon szerzőjeként valóban a sanzon (így a Les feuilles mortes/Hulló falevél...) lett legismertebb műfaja. Pedig szerteágazó zenei és művészeti tevékenysége, mely 1930 után főleg Berlinben, majd Párizsban bomlott ki - bár kevésbé ismert, egészében is, és nemcsak sanzonjaival igen jelentős.
A konferencia egyik "felfedezése", mint Beke László örömmel hangsúlyozta, épp Kosma korai, még 1930 előtti magyarországi munkássága.
1929 nyarán Magyarországon forgatták a (talán) első magyar hangosfilmet, melyet nemsokára be is mutattak. Ez a táncfilm - egyik címén A szerelem örökké él - elfeledett opus, a hivatalos filmográfiákban még nem szerepel önálló hangosfilmként. Kópiája, amennyire a konferencia idején tudtuk - lappang valahol. (Rendezője egyébként ugyanaz a Lázár Lajos, akinek következő munkája, a Kék bálvány viszont mindeddig az első magyar hangosfilmnek számít.) ---
Gyorsan mondom, ezt Beke László és munkatársai kutatták fel, kutatják tovább - magam, régi magyar filmmel amúgy is soha nem foglalkozván, szintén csak ott a helyben tudtam meg.
Gyorsan mondom, ezt Beke László és munkatársai kutatták fel, kutatják tovább - magam, régi magyar filmmel amúgy is soha nem foglalkozván, szintén csak ott a helyben tudtam meg.
Íme kezdetül tehát a konferencia előadásainak rezüméje.
Joseph Kosma |
Beke László: Kozma József kapcsolatai: műfajok, helyszínek, személyek
Kozma József nem intermediális művész a mai
értelemben, hanem hol zeneszerző (sanzon-, tánc- vagy filmzeneszerző),
hol zenész (előadóművész, zongorista, korrepetitor), hol filmművész, hol
egyszerűen „avantgardista", vagy modernista, de nem mindig a szó
legszigorúbb értelmében. Munkássága legfontosabb városainak –
Budapest, Berlin, Párizs – háromszögében olyan barátokat és társakat
szeretnénk felidézni, akik meglepően hatnak ebben a mondain
kontextusban, mint Weiner Leó, Gerő György, Madzsar Alice, Palasovszky
Ödön, Moholy Nagy László, Kurt Weil, Hans Eisler, Bertold Brecht,
Jacques Prévert, Robert Desnos, Jean Renoir, Marcel Carné, Yves
Montand...
Joseph Kosma és Jacques Prévert |
Bikácsy Gergely: „Árnyékos színek"
Kozma József /Joseph Kosma a francia filmművészet egyik legnagyobb
korszakának zeneszerzője. A "lírai realizmus" (réalisme poétique),
miként részben Jean Renoir és főként Marcel Carné munkáit, stílusát
később elnevezték, önálló stílusirányzatként fogták fel, más arcot ölt
Renoir és Carné műveiben. Renoir inkább fekete, élesen sötét, napfénnyel
feleselő világot láttat, az árnyak éles határaival. Carné filmjeiben
szürke árnyékok, gomolygó félhomályok uralkodnak, a szürke alaptónusból
lassan, mély- vagy sötétszürkévé erősödnek a tragédia színei.
Természetesen a fekete-fehér technikáról van szó, de a fentieket tágabb
értelemben is felfoghatjuk. Az egyetemes filmművészet fekete-fehér
korszakának legfontosabb stílusirányzata több volt technikai kérdésnél.
Joseph Kosma zenéjével támogatni, felerősíteni tudta ezt a felhős,
színeket nem használó színvilágot, és ha kell, ellenpontozni. A felhős,
homályló szürkeséget vagy a tragikusan éles fény-árnyék küzdelmet
egyaránt gazdagítani.
Jean Renoir: Mezei kirándulás |
Lenkei Júlia : A filozófus muzsikus ifjúkora - Kozma József magyarországi munkásságáról
Joseph Kosma munkássága a nagyvilág számára
Franciaországban kezdődött, ahova 1933-ban érkezett. De az ehhez
szükséges gyakorlatot a megelőző évtized Magyarországán szerezte,
hivatásos, illetve struktúrán kívüli, avantgárd együttesek produkcióiban
közreműködve, aktívan magáévá téve a korszak legprogresszívabb
esztétikai elgondolásait, melyeket teoretikusan is kifejtett és művészi
gyakorlatában is megvalósított. Amikor
megpróbálunk választ keresni arra a kérdésre, hogy Kozma berlini
ösztöndíjának tartama során hogyan vehetett részt folyamatosan
magyarországi mozdulatművészeti produkciókban, arra a következtetésre
jutunk, hogy minden bizonnyal sikerült elsajátítania az egyszerre több
helyen tartózkodás tudományát.
Vincze Gabriella : „A látott és hallott ritmus." Kozma József táncszínpada
Kosma 1929-ben Berlinbe
távozott, ám az 1929 és 1933 közötti időszakban egyszerre dolgozott
magyar és német mozdulatművészek számára: Berlinben a „vörös táncos"
Jean Weidt, itthon Madzsar Alice-ék zeneszerzője. Élő kapcsolat alakul
ki így a berlini baloldali körök (Moholy-Nagy László, Piscator) és a
magyar avantgárd mozgásszínház között. Több mint három évtizedes francia
munkássága alatt a francia „neoklasszicista" balett, a mime corporel,
és a pantomim legnagyobbjaival dolgozott együtt. A Café de Flore és a
Les Deux Magots törzsvendégeként mindennapi kapcsolatban állt a francia
avantgárddal. Jacques Prévert ajánlására Roland Petit-től megbízást kapott,
hogy Le rendez-vous című baletthez szerezzen zenét. Kosma számára a tánc,
ahogy ő nevezte, látott ritmus, és a zene, hallott ritmus, szorosan
összetartoztak.
Gombos László : Kozma József zeneszerzői útkeresése
Kozma József sokszínű életműve a zeneszerző kivételes alkalmazkodó
készségének eredménye. Pályája olyan időszakban indult és teljesedett ki, amikor a
szabad és öntörvényű alkotómunkát folytonosan külső körülményeknek
kellett alárendelnie. Két évtizeden át
az illegalitás határán működő együttesek mindenes háttér-muzsikusaként,
a megélhetésért küzdő zongorakísérő-dalkomponistaként, majd idegen
megszállók elől bujkáló és álnéven író filmgyári zenészként napi
feladatokat oldott meg végtelen találékonysággal és fantáziával.
Egyéniségének köszönhetően azonban a kényszerítő és mások által
determinált helyzetek nem lekötötték, hanem inkább felszabadították
alkotó energiáit. Egész életében a zenés színpad bűvkörében mozgott, míg
többszöri kitérő után végre megérhette, hogy önálló, tisztán zenei
indíttatású színpadi alkotásaival is jelentős sikereket érhessen el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése