Írta: Inkabringa
„Mindenkinek van egy álma…” Ahogy
a régi sláger zümmögi negédesen.
Hozzátehetjük, mindenkinek van
egy önvilágámítása. (A kifejezés Bohumil Hrabal találmánya)
Az én önvilágámításom, hogy a
bringázás a szabadság érzetét adja nekem. A független csavargás, bámészkodás,
„már itt sem vagyok” érzetének illúzióját. Mámoros, finom, magával ragadó
mákony ez.
A tökéletes szabadság csak
illúzió, de talán az egyetlen illúzió, amiről soha nem szabad lemondani, sőt,
mindent meg kell tenni minél valóságosabbá tételéhez.
Így aztán, ha valaki azt mondja
nekem, hogy „tedd ezt, és szabad leszel”, felpattanok a bringára, és már ott
sem vagyok.
Bringázni mindenhol szeretek.
Városi forgalomban, pampákon, vízparton, dimben-dombon, erdőn-mezőn. Igazán
kiteljesedni a városi hisztériából kikeveredve tudok, amikor tényleg és igazán
azt érzem, hogy csak tekerek-tekerek bele a világba. Át a réten, fel a dombra,
le a partra. Mámor.
A fontos maga az érzés, hogy
felpattanok a bringára és köd előttem, köd utánam… Vadóc lelkemnek tökéletes
járgánya a bringa. Gyalogosan lassú a távolodás, az autó hatalmas fémkasznijával
körülményes tovapöfögni, még a motorral sem egyszerű. De a bringa… Egy kis
csőváz, két kerék és már gurul is alattunk a világ. Mi más ez, mint a szabadság
illúziója?
Most csak a városi, sőt a
fővárosi bringázásról írok, az igazán nagy csavargásélményekről majd máskor.
Gyerekkoromban tanultam meg
bringázni, ahogy általában mindenki. Egy kisvárosban nőttem fel, és emlékszem,
hogy a művelődési ház akkori igazgatónője frissen berakott hajjal, gondos
sminkben, teljes harci díszben tekert az aktuális rendezvényre. A kerékpár nem
státuszszimbólum, divatcikk, szubkultúra, pláne sportszer, hanem egy közönséges
közlekedési eszköz itt mind a mai napig.
Talán ezért is viszonyulok a
városi bringázáshoz az általános budapesti trendektől eltérően. Odaadó
szeretettel ragaszkodom a bringámhoz, de nem érzem magamban még két keréken
ülve sem a kiválasztottság érzését. Én csupán egy nőszemély vagyok, aki
történetesen bringával jut el A-ból B-be Budapesten. A városi forgalmat nem
sportpályának vagy játszótérnek tekintem.
Hosszú évek óta tekerek dacos lelkesedéssel
Budapesten, megéltem a bringás emancipáció lépcsőfokait. Amikor még ritka volt
a bringa (bringaút meg nem is volt), az autósok dühöngése közepette
evickéltünk. Az évek során egyre több lett a bringás, jól-rosszul kikanyarodott
valamiféle bringaút-hálózat is, az autósok, gyalogosok is beletörődtek
úgy-ahogy a bringások jelenlétébe.
Azt hiszem, ez volt a legfőbb
célja ennek a – nevezzük így - emancipációs folyamatnak. A bringások megszaporodtak,
már nem lehetett egyéni hóbort kategóriájába sorolni őket. A bringázás divatba
jött, sokan lettünk, a kerékpár tényezővé vált a fővárosi közlekedésben. Halleluja!
Ez a sikeres térnyerés a
budapesti kaotikus közlekedési viszonyok közepette azonban némi felelősséggel
is jár. A városi forgalom nem feltétlenül az önkiteljesedés terepe. Már csak
azért is, mert ekkora zsúfoltságban könnyen lehet, hogy exhibíciónkkal másokat
veszélybe sodrunk.
Miközben kétségtelen tény, hogy a
városi bringázáshoz kell egy adag vagányság és kurázsi, de azért szükség van
némi önmérsékletre is. Az igazi westernhősök is ilyenek.
Az én szabadság illúziómhoz ugyan
jobban passzol a városon kívüli tökön-paszulyon keresztül nyargaló bringázás,
de a budapesti utcákon egyik lámpától a másikig való tekergést is szeretem. Mindegy
nekem, csak bringára ülhessek.
Bringán sokkal jobb a nyüzsgésben
lenni. Haladunk, tekerünk, és közben ezer érdekes dolgot, embert, eseményt,
helyet fedezünk fel. Izgalmas kaland. Élménnyé teszi a helyváltoztatást.
Akad azért néhány zavaró tényező,
melyek a csavargást nehezítik. Egyénfüggő, hogy ilyenkor az idegbaj vagy a
toleranciaszint növekszik-e bennünk.
Kezdjük mindjárt a galambokkal.
Ténykérdés, hogy a leginkább emberi tulajdonságokkal rendelkező domesztikált
állatfaj a kutya. Ez egy sok ezer éves szándékolt folyamat eredménye.
Azt hiszem, egy szándékolatlan ráhatás
miatt a városi galambok is egyre több emberi tulajdonsággal rendelkeznek. Évről
évre figyelem a bringáról és most már szembetűnő, hogy a galambok a nagyvárosi
tömegember kényszeres idiotizmusának jeleit mutatják. Sajnálatomra a
legidegesítőbb emberi tulajdonságokat sikerült interiorizálniuk.
Ez bizony komoly bűne az
emberiségnek, még ha netán nem szándékos is. Szívesen hallgatnék meg erről egy
etológust.
Ignorált egykedvűség,
szemtelenség, tolakodás, agresszió, frusztrált, hisztérikus reakciók jellemzik
a galambokat. Totyognak tunyán, bambán, pimaszul olykor. A szárnyaló madár
mentalitásnak nyoma sincs bennük. Reménytelenül földhöz ragadtak.
Egyszer csak megindul egy galamb gyors
léptekkel tötyörögve a kerekem alá. A legrosszabb pillanatban rebben el, máskor
meg totyog punnyadtan, mikor érzésem szerint a legjobb megoldás a repülés
lenne, és sosem találja meg a jó irányt a menekülésre. A Batthyány tér és
környéke például ebben a tekintetben egy kifejezett rizikófaktor.
Legnagyobb félelmem, hogy egyszer
valamelyiküket nem tudom kikerülni. Rémálmom, hogy elütök egy galambot. Ha ez
egyszer megtörténik, akkor leszerelem a bringám kerekeit, lábaimat lekötözöm és
életem hátralevő részét egy kietlen kősivatagban töltöm, ahol a madár sem jár.
Főként galamb nem.
Másik „zavaró tényező” a városi
bringásnak a gyalogos. Szerencsétlen, bénáskodó megoldásként a bringautakat a
járdából sárga csíkkal felmázolva dobták oda koncnak. Marakodjanak rajta a
biciklisek és a gyalogosok. Meg is tették.
Mostanában már egyre több helyen
különül el szemmel láthatóan a bringa- és gyalogosút, de ez azért egyik felet
se nagyon szokta zavarni a térfoglalásban.
Én a magam részéről igyekszem a
lehetőségekhez mérten betartani a játékszabályokat, de nem szoktam vértolulásos
fejjel üvöltözni, ha hömpölygő tömegek slattyognak a bringaúton. Kikerülöm
őket, ha elengednek, megköszönöm. Mivel lenne az jobb nekem, ha idegbajtól
elborult fejjel zúznék hörgő indulattal végig a városon? Látok ilyen bringásokat, nem érzem, hogy ez nekik olyan jó lenne.
A budai Duna-part csodás példája
ennek. Ott vagy megháborodik egy bringás vagy bölcs belátásra tesz szert.
A gyalogos kicsit hasonlít a
városi galambokra. Ténfereg, bambul, lődörög, megtorpan, nekilódul, váratlanul
irányt változtat, de aztán mégsem, fejét lógatva caplat vagy a messze távolba
réved, egyik irányba néz és az ellenkező irányba elindul, mobilt kütyüz, csoportba verődik, óriási csomaggal esetlenkedik, ugrál,
szalad, földre terül, sőt földből kinő, úgy általában mindent összevissza
csinál.
A gyalogos már csak ilyen, én is
ilyen vagyok, ha gyalogolok.
Van egy elméletem, hogy
mindig az vigyázzon jobban, aki több fém fölött diszponál. Egy gyalogossal
szemben tehát egy bringásnak kell figyelmesebbnek lenni, egy autósnak pláne,
tankról, repülőről nem is beszélve.
Mindezek mellett azért én is
látom, hogy a gyalogosok gyakran visszaélnek kiszolgáltatottságukkal. Messziről
látja, hogy jön egy bringás és a zsúfoltságban nem sok tere van kerülgetésre,
ilyenkor egy fél lépés a gyalogos részéről megoldás lehet. Mégis vannak, akik
merev arccal juszt sem mennek arrébb. Gondolom, ez nekik valami elégtételt
jelenthet, mert észérv nincs rá.
Aztán vannak, akik nagyon is igyekeznek
helyet adni, és nagy koncentrációjukban észre sem veszik, hogy mint egy mágnes,
épp arra mozdulnak mindig, amerre kerülni akarom őket. Általános tünet, kedves
komikus helyzeteket okoz, de itt legalább a jó szándék egyértelmű.
Vannak olyan férfiak, akik szándékosan
toporognak a bringa előtt, kedélyesen édelegve, hogy merre is ugorjon, meg
menjünk együtt oda. Megfigyelésem szerint, amikor ezek a roppant szellemes
évődések fejükbe akadnak mindig csoportba verődve mennek. Megtanultam két
keréken állni a bringával, hogy kivárjam, míg lemegy a műsorszám.
Különös a nők viselkedése is,
mert némelyikük tekintetében azt érzem, hogy ha kéznél lenne egy nyárs, akkor
én már azon lógnék. Okát nem tudom, sem szemtelen, sem agresszív bringás nem
vagyok. Lehet, hogy a bringa önmagában zavarja őket vagy túl sok
szemtelen-agresszív bringással találkoztak már. Különösen jellemzi ez őket, ha
férfi társaságában vannak. Talán ezzel jelzik rebbenékeny női mivoltukat. Egy
időben azzal szórakoztattam magam, hogy megtippeltem, milyen régi lehet a
kapcsolatuk.
Ha a nő (ok nélkül) „jaj,
bringás!”-t sikít, és a férfi óvón magához öleli, ahol éri, akkor az még
bimbózó ismeretség. Ha már csak megszokásból hagyja, hogy sikítva
belekapaszkodjon a nő, az már régi kapcsolat. Amikor pedig már rá is szól, hogy
„most mi bajod van?”, akkor nagy puttonyban lehetnek már a szerelmi emlékeik.
Vannak olyan gyalogosok is, akik
az utcát is divat kifutóként használják és ők nem haladnak, csámpáznak,
evickélnek, porba hulló egyszerű lélekként mendegélnek, hanem vonulnak.
Félreértés ne essék, ez teljesen uniszex jelenség, férfiakra és nőkre egyaránt
jellemző. Mivel érzem, hogy ez nekik fontos része az önképüknek, igyekszem a
legkevésbé megzavarni egójukat. Úgyis nehéz dolguk lehet ebben a kelekótya
nagyvárosban méltósággal végigmasírozni.
Bringásként állandóan a
gyalogosok gondolatait lesem, mert például a Duna-parton, ha hátulról közelítek
egy gyalogoshoz nekem már arra is gondolnom kell, ami neki még a fejében sincs.
Mert bizony gyakran nagy a zsúfoltság, nem mindig adódik sok lehetőség a
kerülésre. Tehát fel kell készülni, hogy az előttem haladó gyalogos
gombolyagból valaki hirtelen irányt vált, kilép, fotózni, hadonászni, hátrálni
kezd, húzós bőröndjét elfordítja, ducira töfködött hátizsákjával oldalazni
kezd. Ilyenkor tized másodpercek alatt kell felkészülni az eshetőségekre,
egészen a zs-verzióig.
Külön említést teszek a
gyerekekről és az idősekről. Rájuk tényleg vigyázni kell. A két
legkiszolgáltatottabb életszakasz, a gyerekek még, az idősek már nem
képesek olyan figyelemmel követni az utca forgatagát. Duhajabb bringásoknak
javaslom, hogy próbálják meg az időseket nem a vénszatyor, a gyerekeket pedig
az elkényeztetett pisis kategóriájában kezelni. Esetleg óvni is lehet őket, nem
a rémületbe kergetni azzal, hogy vijjogva elhúznak mellettük.
Ezzel már el is érkeztünk a
harmadik zavaró tényezőhöz, és ezek maguk a bringások. Közülük persze csak
azok, akik önmegvalósításra és nem közlekedésre használják Budapest utcáit.
Vannak olyanok, akik beöltöznek
tetőtől talpig versenyzőnek és így száguldanak végig a körúton, ügyet sem vetve a forgalomra, mintha az a
Tour de France része lenne. Lehet, hogy az edzőjük kéri ezt tőlük, de így sem
tartom jó ötletnek. Mit szólnánk, ha egy bokszedző azt javasolná a
sportolóinak, hogy már az utcán kezdjék el a horogütést gyakorolni?
Vannak, akik megszállottjai annak,
hogy ők most bringások és szinte megalázásnak veszik, ha lábukat a földre kell
tenni, lassítani, netán megállni kényszerülnek. Ennek egyik túlfűtött példája,
ha a piros lámpánál (mert a zúgó autóáradat végképp megakasztja haladásában) egy
talpig bringás tenyérnyi helyen körbe-körbe kering a biciklijén, mint egy
farkát kergető eb, amíg végre zöld utat kap. Van ebben valami komikus.
A szemfülesség nem ugyanaz, mint
a dromedár törtetés, a vagányság nem egyenlő a pofátlansággal.
Ijedt balfék ne induljon el
Budapesten bringával, de agresszív száguldozásra sem alkalmas ez a hely.
Egyszerűen azért, mert bajt okozhat. Ami az igazi gond, hogy nemcsak magának,
hanem másoknak is. Az „én vagyok a császár vagy hülye vagy” mentalitás még trendi,
de már kínos.
Sokan vagyunk most már az utakon
bringával. Ez igazi gyönyörű látvány. Öröm nézni ezt a sok szép járgányt, a
guruló kerekeket. A kerékpár immáron egyenrangú része a fővárosi közlekedésnek.
Próbáljunk meg napról napra több figyelmet, megértést, felelősséget, hogy ne
mondjam, kultúrát vinni (bár ezt a szót lassan már büntetik) a tekerésbe.
Kinőttük a városi bringás lét
gyerekkorát, most már kénytelenek leszünk felelősen róni az utcákat. Tudomásul
kell vennünk, hogy az összes többinek is joga van ott lenni, még ha gyakran
tényszerűen is útban van.
Megtanultunk bringázni, most már
tanuljunk meg közlekedni is. Én is tévelygek (folyton eltévedek), sokszor
figyelmetlen vagyok, „fáradt meg együgyű”, ahogy József Attila írta. Nem győzök
mulatni önnön tökéletlenségemen. Elismerem, hogy néha egészen botor ötleteim
vannak. Mindenek ellenére tudatosan igyekszem éberen és másoknak nem ártva
kerekezni. Egyszerűen azért, mert így én is jobban érzem magam. Élvezem a
bringázást a nagyvárosi dzsungelben is.
Végezetül ejtsünk szót az
autókról és a motorosokról. Ha egy autós nekem jön, abba belepusztulhatok. Ez több mint zavaró
tényező.
A motorosok talán a legextrémebb exhibicionistái az utaknak. Kerülendő tényezők.
Ha az utóbbi években ugrásszerűen
megnőtt a bringások száma, ez az autókra még inkább igaz. Nagyon sokan vannak,
nekem úgy tűnik, hogy egyre nagyobb autókból egyre több van. Egy bringás
ismerősöm szerint biztosan a kerékpárosok tömegétől félnek. Hacsak úgy nem. YGergely
szerint nem tudunk egy eldugott, picuri kis utcácskában sem sétálni úgy, hogy
ne pöfögne be a következő pillanatban egy autó.
Kétség nem fér hozzá, Budapest
közlekedését az autók határozzák meg.
Nagyon sokan vannak, én úgy
tekintem őket, mint valami természeti jelenséget, mint az esőt meg a vihart, az
útra zuhant sziklát. Sosem értettem, ha bringások utálkoznak az autósokra és
viszont. Nekem nincs érzelmi viszonyulásom az autósokhoz, csak, mint egy vad az
erdőben, próbálom kikerülni őket.
Egyszer egy széles járdán álltam
a piros lámpánál. Este volt, én fáradtan bambultam magam elé, majd
felneszeltem, hogy a zebra másik oldalán megállt valaki. Egy kis furgon volt, a
közeli éjjel-nappaliba hozott árut és a járdáról egyszerűbbnek látta
becsatlakozni a forgalomba. Álltunk a zebra két oldalán: egy bringás és egy
autós. Mikor felnéztem csodálkozva, rám villantotta a lámpáját, mintha csak cinkosan
kacsintana egyet. Majd zöldre váltott a lámpa és mi szépen kikerültük egymást.
Nem érzem, egyre kevésbé érzem,
hogy a bringásokra fenekednének az autósok. Valahogy lassacskán csiszolódunk.
Mindkét félnek van még mit tanulnia, hogy zökkenőmentes legyen az úton levés.
Ha pedig egy autóst tényleg
olthatatlan gyűlölet gyötri a bringásokkal szemben, akkor nyugtassa meg magát, hogy
ő az erősebb. A mázsák és lóerők adjanak neki lelkierőt.
Budapest bringás szemmel éjszaka
a legédesebb. Amikor egy bárban lerészegedik az utolsó ténfergő
turista is, megcsappan az autók száma, nem hömpölyög a tömeg. Éjszaka tényleg
lehet haladni és néha annyira szép. Amúgy sem vagyok acsargó ellensége ennek a
városnak. Sosem a fenyegető szörnyet láttam benne. Szerethető kóceráj.
A fő, hogy úton legyünk. Példának
okáért bringával, mert bringázni jó.
A kerékpár az emberiség
legbarátságosabb találmánya.
Igen, a baj ott van valahol, ha nem a maguk helyén kezeljük a dolgokat. Ha a bicikli (és az autó) státuszszimbólum, szubkultúra vagy divat, akkor használója ezzel azt jelzi, hogy magát többre, nagyobbra tartja azoknál, akiknek nem az, nem olyan van, mint az övé. Ha ember ember között nem a mellérendelés, hanem az alá-fölérendeltség áll fenn, akkor ott baj van. Mindig baj van. Nekem Porschém van, húzz az utamból, hülye Suzukis. Én sietek a furgonommal, mert dolgozok és munkaidő, te meg csak itt biciklizgetsz (persze, éppen rohanok valahova), ezért én előzhetek balról is, sőt, még indexet sem kell használnom. Én menő fixis vagyok, nézd, milyen raj vason ülök, nekem nem számít a kresz sem, mert szabad vagyok, azt csinálok, amit akarok, de miért fékezel csikorogva, te hülyeee!
VálaszTörlésAz én tapasztalatom az, hogy 100 autósból kb. 90 respektálja, ha biciklin közlekedek és betartom a kreszt. Az már persze, bosszantja őket, ha átcsorgok a piroson, mert amúgy nem jön semmi, de ők nem merik kockáztatni a jogsijukat - de ha hátranézek és kiteszem a kezem, ha sávot váltok, vagy kanyarodok, azt szeretik. :) Ha egyirányú utcában behúzódok két parkoló kocsi közé és elengedem őket, azt is szeretik. (Pedig azért 30 km/h körül haladok én is általában.) A közlekedés amúgy szerintem játék és kommunikáció, csak sokan tényleg versenynek és harcnak fogják fel.
Teljesen egyetértek, efes. Reméljük, ez a szemlélet is tért nyer majd egyszer.
VálaszTörlésTaláltam egy jó kis lehetőséget. Mondjuk főleg annak, aki ráér augusztusban lenyomni 1 millió tekerést és szórakozni, közben meg az egészet videóra venni és mindezért keresni fél millát. Itt vannak a részletek: http://redir.ec/tekerjaugusztusban
VálaszTörlés