Írta: Inkabringa
Csikólány koromban, az inka
kultúra iránti érdeklődésem arra a merész elhatározásra vezetett, hogy egy
budapesti lakótelep közösségi házában Andok-nap szervezésébe kezdtem.
A ház vezetői óvtak ettől,
mondván, hogy a lakótelepen nem tolonganak az efféle dolgok iránt érdeklődők.
Ezzel én is tisztában voltam, de máig meggyőződésem, hogy a világ nem állhat
abból a szűk mezsgyéből, ami a reklámozott közízlés.
Belevágtam a szervezésbe és bár senkit
nem ismertem személyesen a budapesti andoki migrációból, hamar rájuk találtam.
Volt zene, tánc, fotókiállítás,
filmvetítés, ismeretterjesztő előadás, ételkóstoló. Néhány fillérből és
hatalmas lelkesedésből. Az andoki közösség tagjai azonnal és a legnagyobb
barátsággal segítettek mindezt megvalósítani. Az utcazenész szólt egy
fotóművésznek, az egy történésznek, az meg egy szakácsnak… Így lett egy
lakótelepi nap az Andok népeivel.
A rendezvény remekül sikerült,
sokan eljöttek az itt élő andokiak és a lakótelepiek közül is. Általános
meglepetésre egyértelműen pozitív volt a fogadtatás.
Még az ecuadori nagykövet is
megérkezett és egész nap ellazulva sétálgatott a programok között vagy
kedélyesen beszélgetve üldögélt a büfében. Majd kaptam egy szívélyes
köszönőlevelet és egy Andokról szóló gyönyörű kiadványcsomagot. Mindmáig féltve
őrzöm.
Az igazi élmény mégis az volt, hogy
mekkora örömöt okozott az itt élő andokiaknak, hogy a befogadó országuk
érdeklődik az életük és kultúrájuk iránt. Ez számukra komoly identitáserősítő
tényező.
Az évek folyamán az Andok
országaiból (Ecuador, Peru, Bolívia) érkezők egy sajátos kulturális tényezővé
váltak hazánkban.
Immáron tizedik alkalommal
rendezik meg a hagyományos inka szertartást, az Inti Raymit, Budapest belvárosában.
Az inkák vallási rendszerében
fontos szerep jutott a Napistennek, ő Inti.
A raymi jelentése ünnep. Az Inti
Raymit, a Nap ünnepét, hagyományosan júniusban rendezik.
A nyári napforduló ünnepéhez Európában is számos hiedelem és népszokás kötődött. A modern kor elmosta mindezeket.
A hatalmas Inka Birodalom gazdag kultúráját
Pizarro serege romba döntötte. Ami 1532 után következett, az Andok őshonos
népei számára már a gyarmatosítás teljesen életidegen erőltetett kulturális
váltását jelentette. Hagyományaikat, szertartásaikat, vallásukat,
öltözködésüket tiltották és üldözték. Tűzzel-vassal a keresztény hitre és a
spanyol korona szolgálatára hajtották őket. Már aki egyáltalán túlélte ezt a
brutális lerohanást.
Az Andok népei mindenek ellenére
azért őrizték ősi hagyományaik forgácsait. Ha nyilvánosan nem is tehették, de
bújtatva mindig jelen volt az életükben. A keresztény ünnepekbe csempészték
bele ősi szertartásaikat.
Ilyen Szent János ünnepe (sanjuanito) is, amikor a keresztény
szentet körbehordozzák az utcákon, de ebbe a keresztény szertartásba
belekeverik ősi isteneik tiszteletének
elemeit is.
A változás a 20. században kezdődött,
amikor megerősödött az indigenismo
mozgalom, melynek legfőbb célja az őslakos andoki indiánok önrendelkezésének
kivívása és kultúrájuk méltó helyének visszaállítása volt.
Ekkor elevenítették fel az inkák
ősi Napisten szertartását is, több évszázad után. Ez nagyon sok idő. A sors
iróniája, hogy a szertartás részleteiről épp egy spanyol konkvisztádor fia, Garcilaso de la Vega leírásából tájékozódhattak.
(Ez a könyv magyar nyelven is megjelent.) Elfogult, erősen keresztény
szemléletű leírás ez, és Garcilaso is
elbeszélésekre támaszkodott, mégis fontos forrásmunka.
A makacsul továbbélő
néphagyományok szilánkjaiból és a fennmaradt kevés leírásból rekonstruálták,
milyen is lehetett az egykori inkák talán legfőbb ünnepe, az Inti Raymi.
Az Andok országaiban minden évben megrendezik Inti isten tiszteletére a szertartást. A lényege, hogy
ilyenkor jó termésért, bőségért, kegyes időért esedeznek istenüknek.
Szertartásuk keretében áldozatot mutatnak be, és bőségesen fogyasztják az
Andokban elterjedt csicsát
(kukoricasört), énekelnek, táncolnak. Karneváli felvonulás és méltóságteljes
szakralitás együtt van jelen ezen a napon. (Ízelítő ITT.) Ez az ünnep ma már az Andok
országaiban a legnagyobb turistavonzó látványosság.
A szerte a világban élő andoki
közösségek is megrendezik befogadó országukban ezt az ünnepet.
Magyarországon is élnek andoki
indiánok, akik Bolíviából, Ecuadorból, Peruból érkeztek ide. Különálló országok
különböző kultúráját hozzák magukkal. Más a zene, a hangszer, az öltözet, de az
Andok mégis összeköti őket.
Messze az otthontól pedig ezeknek az országoknak az őslakos indiánjai egy sajátos, különleges és egyedi
identitást alakítottak ki: az andoki indiánok identitását. Ha otthon esetleg
támadják vagy ostorozzák is szomszédaikat (ilyet még nem is hallottunk,
ugyebár), távol a hazájuktól összefognak (na, ilyet még tényleg nem hallottunk)
és egymásra építkezve alkotnak egy tiszteletreméltó identitást.
Ennek fontos szakrális
megjelenítése az évente Budapesten is megrendezett Inti Raymi.
Kettős hozadéka is van ennek az
ünnepi szertartásnak.
Egyrészt az andoki őshonos
kultúrájuk megerősítését, messze idegenben is az identitás megőrzését jelenti.
Másrészt az itt élőkkel is
megismertethetik sajátos kultúrájukat, szertartásaikat, zenéjüket, táncukat.
Öröm nekik, ha
magyarországiak is részt vesznek az Inti Raymi ünnepeiken. Miért is ne okoznánk
nekik örömöt?
Június 25-én a Váci utcában (15.30-tól) és a
Vörösmarty téren (17 órától) zajlik majd idén is a hagyományos Inti Raymi szertartás.
A Napisten gyermekei ránk is
áldást kérnek mindig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése