Keresés ebben a blogban

2020. április 27., hétfő

Modigliani keresgélés

Írta: BikassyGergely


Mondtam már legutóbb: "kattintgatok". Többet veszélyes helyzetben senki tőlem ne várjon...
Most Livorno városára és Modigliani életrajzára kattintottam. Röpke keresgélésbe keringtem bele.
Úgy emlékeztem ugyanis, hogy vagy ötven-hatvan éve láttam egy fekete-fehér Modigliani-filmet Mastroianni főszereplésével. Mondanom sem kell, hogy emlékeim szerint tökéletesen illett hozzá a szerep.

... Mondanom sem kell, hogy nem találom. Van valami újabb Modigliani-film Andy Garcia játékával, ez dühösen nem érdekel, mert emlékeimben sokkal jobb a főszereplő. Így aztán Livorno kikötővárosa került elém, a festő szülővárosa. Nem jártam Livornóban, de néhány film miatt különösen érdekel. Az egyik Viscontié, a Fehér éjszakák. Ez, tudjuk, Velencében játszódik (most megzavarodva hirtelen nem merem rávágni, hogy Dosztojevszkij regénye Szentpéterváron... Hiszen az, igen, az a város "észak Velencéje", de hiszen az író utazott, járt Itália Velencéjében is... na, hova képzelte hőseit?)


Visconti nemcsak képzelte, hanem Velencébe helyezte Dosztojevszkij hőseit. Itt aztán külön csavar következik: főbb jeleneteit, a város emlékezetes csatornáival mégsem ott, hanem Livornóban forgatta. Ahol, már régebben, tudatosan Velencét utánzó városrészt építettek igényes várostervezők. No persze Viscontinak még igényesebb díszlettervezői voltak, aki nagy leleménnyel kombinálták a stúdió és az eredeti Velence (akarom mondani Livorno) helyszíneit. Az olasz filmtörténet egyik legbravúrosabb díszletvilága keletkezett, minden színházi és filmes díszlettervezőnek szakdolgozati témául ajánlanám.
Luchino Visconti
A film maga Visconti mércéjével nem igazán jó. Gigantikus küzdelem folyik a filmnyelv és a díszletvilág között: az utóbbi fölényes pontozással győz. A rendező melléfogott a női főszereplővel is: Maria Schell elmarad a mindenkori jobb orosz színésznők mögött. És a mindenkori olaszok mögött is... Mastroianni persze nagyon jó --- tudott volna egyáltalán gyengén játszani? Melankolikusan bolyong Livorno és a díszlet képzelt Velencéjében, érdemes megnézni akár többször is, a film, mondom, csak Visconti magas mércéjével gyenge.
A száz éve halott Modigliani szerepére tökéletesen ő lett volna alkalmas fiatal korában, Marcello Mastroianni. Titokban remélem, ő is volt... csak én valahogy nem találom...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése