Írta: Inkabringa
Az UCL által kezdeményezett kulturális antropológiai kutatás (Why We Post) a világ kilenc különböző pontján zajlott párhuzamosan 15 hónapon keresztül, eredményeiket idén hozták nyilvánosságra. A kilenc földrajzi hely: Kína (két kutatási terep: vidék és iparosodott gyárváros), Brazília, Chile, Trinidad, Olaszország, Törökország, Anglia, India. Az első rész a közösségi oldalak önreprezentációban játszott szerepéről, a szórakozás, humor, vizuális megjelenés módozatairól szólt, a kilenc kutatási terület összesített eredményei alapján.
Az UCL által kezdeményezett kulturális antropológiai kutatás (Why We Post) a világ kilenc különböző pontján zajlott párhuzamosan 15 hónapon keresztül, eredményeiket idén hozták nyilvánosságra. A kilenc földrajzi hely: Kína (két kutatási terep: vidék és iparosodott gyárváros), Brazília, Chile, Trinidad, Olaszország, Törökország, Anglia, India. Az első rész a közösségi oldalak önreprezentációban játszott szerepéről, a szórakozás, humor, vizuális megjelenés módozatairól szólt, a kilenc kutatási terület összesített eredményei alapján.
A közösségi médiának azonban a
szórakoztatáson kívül egyéb szerepe is van. Hiszen az online térben is megjelennek
az offline élet társadalmi keretei, korlátai. Az online olykor másolja ezeket,
olykor kitágítja a határokat. Mi folyik a közösségi oldalakon a szelfiken túl?
Társadalmi egyenlőtlenségek
Az 1990-es évek közepétől az
online gyakorlatilag mindenki számára elérhető. Az alacsony jövedelműek,
alacsony képzettségűek számára is elérhetővé vált az okostelefonok
berobbanásával. A digitális technológia prófétái szerint az internethez (és általa
az információkhoz) hozzáférés csökkenti az offline létben meglévő
egyenlőtlenségeket, mivel az internet a szabad önszerveződés, a demokrácia és
esélyegyenlőség helyszíne. A kilenc vizsgált területen végzett kutatások
szerint azonban az internet nem rombolja le a valóságban meglévő társadalmi
egyenlőtlenségeket. Az online menekülést jelenthet ugyan a társadalmi,
szociális kötöttségektől, de csak elképzelt identitást ad. A társadalmi
egyenlőtlenségeket nem lehet virtuálisan felszámolni. Az adott ország
gazdasági, oktatási, jogi, intézményi, civil hatékonysága nélkül a társadalmi
egyenlőtlenségek csak tovább mélyülnek, egyre súlyosabb globális veszélyeket
vonva maguk után. A társadalmi tagoltság a közösségi oldalakon is ugyanúgy megjelenik
(etnikai, vagyoni, régiós, vallási stb.). A magasabb társadalmi osztályok
tagjai az online térben is elkülönülnek. Ha a munkahely révén ismeretségbe is kerülnek
tőlük eltérő csoportok tagjaival a közösségi oldalakon, ez teljesen formális. A
digitális technológia birtoklása mindenki számára elérhetővé vált, de ez nem
számolja fel a társadalmi egyenlőtlenségeket.
Oktatás
Sokak szerint a közösségi oldalak
veszélyeztetik az oktatás kereteit. Mások szerint viszont energetizálják és
megújítják. A kutatók azt vizsgálták, hogy a kilenc kutatott területen a közösségi
hálózatok hogyan változtatják meg a tanár-diák, tanár-szülő, diák-diák
kapcsolatokat.
A hagyományos oktatási rendszerekre
inkább az egyszemélyes tanulás és az alá-fölérendeltség jellemző. Általános
tendencia, hogy az online világban a diákok egymástól tanulnak. A „connected
learning” fogalmát az online hozta be a köztudatba: interaktivitást és aktív
tanulást jelent. Személyességet, spontaneitást és kölcsönösséget visz a tanulási
folyamatba. Angliában a felnőttek igyekeznek korlátozni a gyerekek közösségi
médiában való jelenlétét. Ettől még a gyerekek nem hagyják ott a közösségi
oldalakat, hanem anonim profilokat hoznak létre, kibújva az ellenőrzés alól.
Ugyanakkor az okosan használt közösségi hálózatok képesek az autonómiára vágyó
fiatalok és az értük aggódó felnőttek közötti kompromisszumot megtalálni. A
digitális technológiára nyitott oktatási rendszer ebben sokat segíthet.
A fejlődő országokban (pl. Brazília,
India) a szülők az online közösségi hálózatokat a társadalmi mobilizáció
egyetlen eszközének tekintik a gyermekük számára. Itt jól hasznosítható készségeket
sajátíthat el, ismereteket szerezhet a világról, kapcsolati hálóra tehet szert.
A tanulás és a munkavállalás szempontjából is jobban bíznak az online
lehetőségekben, mint a hagyományos iskolai rendszerekben, melyek nehézkesek, elmaradottak,
gyakran szegregálnak. Az iparosodott Kínában a közösségi oldalak révén a fiatalok
gyakorlati tanácsokat adnak egymásnak egészségügyi, pénzügyi, képzési és minden
egyéb területen, a közösségi hálózatok az önsegítés eszközei. A vidéki Kínában viszont
a tradicionális család az oktatási rendszerben bízik, a közösségi oldalakat
valósággal démonizálják. Miközben a gyerekek nagy távolságokra laknak
osztálytársaiktól. Ha kilépnek az iskolából, a közösségi oldalak nélkül egészen
egyedül maradnának tanulási problémáikkal, a szülők nem tudnak a segítségükre
lenni. A QZone és a WeChat révén azonban együtt tudnak tanulni nagy fizikai
távolságok ellenére is. A tanárok Olaszországban ellenzik a közösségi oldalak
használatát, de a diákok tapasztalata szerint a gyakorlati kérdések
megoldásában (pl. munkavállalás, továbbtanulás) sokkal többet tud segíteni az
online kapcsolati háló, mint a hagyományos oktatási rendszer.
Összességében elmondható, hogy a
jómódúak, akik a hagyományos iskolai rendszerben az elitoktatásban tudják
taníttatni gyermekeiket, sokkal negatívabban ítélik meg a közösségi oldalakat. Míg
az alacsony jövedelmű családok a társadalmi mobilizáció, a modernitáshoz
csatlakozás egyetlen lehetőségének tartják az online hálózatokat. Ahol a pedagógusok
használják a közösségi oldalakat, erősebb és személyesebb a kapcsolatuk a
diákokkal és szülőkkel.
A közösségi oldalak révén a
diákok folyamatos kapcsolatban vannak egymással. Angliában a Snapchat a szűk
baráti kör közötti kapcsolattartás eszköze, a tágabb kapcsolatokhoz a Twittert
használják. A diákok egymáshoz való viszonyában a közösségi hálózatoknak árnyoldala
is van. A bántalmazások, alázások, csúfolódások (melyek az offline térben is
léteznek) az online közegben is könnyen fordulnak kegyetlenkedésekbe. Brazíliában
a WhatsApp a bosszú és gyűlölködés helyszíne. Emberi konfliktusokra azonban megoldást
soha nem a technológiától kell várni, hanem most is, mint mindig, a bizalomra
épülő szülő-gyermek és tanár-diák kapcsolatoktól. Legyen kihez fordulnia bizalommal,
ha támadják, és gyerekként nem tudja megvédeni magát. A digitális technológia
csak eszköz. Tartalommal az emberek töltik meg.
A tanár-diák viszonyban a
közösségi oldalak egy jóval nyitottabb és közvetlenebb terepet biztosítanak,
mint a hagyományos iskolai rendszerek. Dél-Indiában a tanárok is aktív
felhasználói a közösségi oldalaknak. A 11-15 évesek még szívesen barátkoznak a
tanáraikkal a közösségi oldalakon, mert a legfőbb céljuk, hogy minél több
ismerősük legyen. A 16-18 évesek viszont már nem szeretik, ha belelátnak az
életükbe. Az olasz tanárok távol tartják magukat a közösségi oldalaktól, és
károsnak tartják azokat a hagyományos iskolai rend fenntartásában. Kínában is
az a jellemzőbb, hogy a tanárok nem csatlakoznak közösségi oldalakhoz, akik azonban
mégis, azt megbecsülik és értékelik a diákok.
Angliában egyes iskolák a napi
oktatási folyamatról fotókat osztanak meg a Twitteren. Óriási a sikere a szülők
körében, a bizalomfaktor nagyot ugrott. A szülők végre nem érzik úgy, hogy
kirekesztették őket abból a hosszú évekig tartó ügyködésből, amíg a gyermekük
tanult emberré válik. Chilében a Facebookon posztolnak a tanárok fotókat az
iskolai eseményekről, ez is sikert aratott a szülők körében. Dél-Indiában
viszont a szülők alapítottak Facebook-csoportot, hogy az iskoláról véleményt
mondjanak, ami gyakran csapott át pletykálkodásba vagy a tanárok vegzálásába. Az
iskola erre úgy reagált, hogy létrehozott egy szülő-tanár Facebook-csoportot,
ahol már a tanárok is jelen vannak és a valós iskolai problémák keretében
tudják tartani a beszélgetéseket. Minden kutatási terepen megfigyelték, hogy a
szülők által alapított közösségi csoportok összetételét az offline társadalmi,
vagyoni, vallási, származási pozíció erősen befolyásolja. Ahogy az offline
térben, úgy az online térben sem szívesen keverednek. A legbutábban mindig a
felnőttek viselkednek.
Munka
Korábban a munka és a magánélet
elkülönült. A közösségi hálózatokkal ez is átalakulóban van. Nagy kérdés, hogy
zavarja-e a munkát vagy sem? Gyakran elvonja a közösségi oldalakba merülés a szorgoskodástól
a derék munkavállalót, ez ellen már a Facebook is nevelő célzattal lépett fel (ITT). Hasznuk is van a közösségi
oldalaknak, mert a felhasználók bizonyos ügyeket a munkahelyükről is
elintézhetnek, és folyamatos kapcsolatban lehetnek a gyerekeikkel. Hátránya, hogy
a munkahely által létrehozott Facebook-csoport gyakran belemászik a kollégák
magánéletébe, és permanensen jelen vannak, gyakran ott is kíváncsiskodnak, ahol
semmi keresnivalójuk nincs.
A munka és karrier szempontjából
világszerte a legfontosabb közösségi oldal a LinkedIn, jelenleg 380 millió
felhasználója van. Legnépszerűbb az USA-ban, Indiában és Brazíliában. A
kvalifikált rétegek találkozóhelye, információcserére és munkaerő toborzásra is
használják. Azonban az alacsonyabb képzettségűek is egyre inkább igénybe veszik
a munkához a közösségi oldalakat. Egyfajta demokratikus közeget is teremtett,
Indiában például az IT-szektor megjelenésével nyilvánították ki először, hogy a
tudás és a rátermettség, nem pedig a szülőktől és kasztoktól örökölt pozíció
számít a munkavállalásban. A szolidaritás és a társadalmi mobilitás eszközévé
is váltak a közösségi oldalak. Brazíliában, Indiában és Kínában a felhasználók praktikus
tanácsokkal látják el egymást a képzési és munkához jutási lehetőségekről, amit
bármilyen hivatalos közegtől hiába várnának.
Reklám
Egy marketing újságíró úgy
jellemezte magát, hogy lájkokból és kattintásokból él. Ez egy nagyon gyorsan
fejlődő piac. A felhasználók berzenkednek a nyílt és agresszíven felugró
reklámoktól. A közösségi oldalak nagy illúziója a személyesség és a közösségi
érzés. A közösségi oldalak marketingjének titka a „suttogó propaganda” és
nem a nyíltan harsány reklám. Szívesebben követnek az emberek lokálisan is
ismert cégeket, üzleteket. Ezért a nagy, netán multicégek is a személyes hangnem
megtalálásával tudnak a leginkább elérni célközönségükhöz. Kínában a Taobao
egyenrangú versenytársa lett az Amazonnak, pusztán csak azzal a marketing trükkel,
hogy a személyességet beiktatták a rendszerükbe: a vevők és eladók kapcsolatba
léphetnek egymással, beszélgethetnek a termékekről az online térben.
Olaszországban a profit
szempontjából semmi hatása nincs a Facebookon megjelenésnek, ezt csak egy
szükséges reprezentatív kirakatnak tekintik. Indiában az otthonukban dolgozó
nők kézműves termékeiket, főztjüket, lakásbölcsődéjüket hirdetik a közösségi
oldalakon. A WhatsApp reklám például olcsó és mobilról is könnyen elérhető. Törökországban
az Instagram a reklámozás fő helye. Elsősorban a fiatalok a célközönségük, az
idősebbekre semmi hatása nincs az online reklámoknak.
A profitra vadászó cégek mellett
azonban fokozódó tendencia az ingyenes szolgáltatások megjelenése is az online
térben (pl. Couchserfing, Kickstart, OpenSource). Itt nem a haszon, hanem az
időben elhúzódó reciprocitáson alapuló non-profit segítségnyújtás a lényeg.
Most én adok neked szállást, információt, szolgáltatást stb. egyszer majd talán
te adsz nekem. A közösségi oldalak tehát az altruizmus új formáit is beviszik a
mindennapokba.
Gender
Az 1960/70-es évektől folyt a
vita két szöges ellentétben álló vélemény között. Az egyik szerint a
technológiai fejlődéssel nőtt a gender identitás szabadsága. A másik vélemény
szerint tovább nőtt a férfi dominancia. Az online lét is kétarcúságot mutat:
egyrészt a hagyományos férfi-női szerepek demonstrálásának helye, másrészt a
gender identitások felszabadításának is terepe.
Törökországban a Facebook a
hagyományos nemi szerepeket tükrözi. A férfi a munkájában elért sikereit,
prosperitását mutatja be, a nők a dekorativitásukat. A férfi-nő kapcsolat (a
muszlim hagyományok miatt) egyáltalán nincs jelen. Például egy képzett,
szekularizált életet élő nő sem posztol közös fotót szerelmével házassága
előtt, sőt ismerősei sem tesznek ilyet. Az idősebb rokonok szigorúan ellenőrzik
ezt, a család jó hírnevének megőrzésére hivatkozva. Könnyen pletykák, bántások
kereszttüzébe kerülhetnek – természetesen csak a nők. A fiatal lányok ezért gyakran
anonim profillal vannak jelen a közösségi oldalakon.
A vidéki Kínában a nőnek
házassága után minden korábbi férfi kapcsolatát törölnie kell (pl.
osztálytársak), akit a férje személyesen nem ismer. A férfiakkal szemben nincs ilyen elvárás. Gyermeket váró nő visszavonul a közösségi oldalakról,
jelezve, hogy innentől csak az anyaságra és a családra fog koncentrálni. A házasok
szigorú kontroll alatt a boldog családi életükről posztolnak csak fotókat. A
QZone egyértelműen a konfucionista tradíció demonstrálásának terepe. Dél-Olaszországban
házasságuk után a nők családjukról, gyerekeikről posztolnak fotókat, önmagukról
már nem, nehogy azt higgyék róluk, hogy flörtre biztatnak. Chilében szintén a
hagyományos gender szerepek demonstrálásának helyszínei a közösségi oldalak. A
férfiak a munkát, sikert, prosperitást, financiális előrejutást, a nők a családi
egység megőrzését, a gyerekek nevelését, háztartást jelenítik meg.
Angliában gyakori „gender-toposz”
az olyan fotók posztolása, ahol a férfiak sörrel, a nők borral láthatók. Általában
jellemző mindkét nemre az önirónia, humor, sőt az öngúnytól sem riadnak vissza
(pl. mémek). Trinidadban a nőknél az érzékiség, szexuális vonzerő,
dekorativitás hangsúlyozása elsődleges, a férfiaknál a divat, nemesfém ékszerek
mutogatása a hangsúlyos. Általában az attraktivitásra figyelnek, a legelőnyösebb
fotóikat posztolják, az öniróniának nyoma sincs.
A közösségi oldalak azonban a
hagyományos nemi szerepek demonstrálása mellett jelentősen kitágították a
gender lehetőségeket az offline normáihoz képest. Törökországban a nők az
online térben tágabb kapcsolati hálót tudnak kiépíteni. Bár az utóbbi
évtizedekben már otthonukon kívül is tanulhatnak és dolgozhatnak, továbbra is
erős férfikontroll alatt állnak. Az online térben kiszabadulnak, barátságokat
kötnek, olykor flörtölnek, és az udvarlást is itt tapasztalják meg leginkább.
Dél-Olaszországban is jóval
korlátozottabb a nők lehetősége a társadalmi életre, mint a férfiaké. A férfiak
idejük nagy részét közösségi terekben töltik, a nők az otthon őrzői. Például egy
nő az utcán nem mer hosszabban beszélgetni, nehogy lustának nézzék (a férfiak
órákat töltenek az utcákon, tereken beszélgetve). A nők a beszélgetést az online térben bonyolítják, így elkerülik a „megszólást”. Dél-Indiában
az online térben a férfiak és nők a szigorú kasztbéli elhatárolódást figyelmen
kívül hagyva tudnak kapcsolatba kerülni egymással. A férfiak gyakran távoli
indiai államokból, vagy a világ más országaiból (pl. USA, Brazília) ismerkednek
nőkkel. Az online térben azonban udvarlásra is „kényszerülnek”, amire az
offline térben nincs szükségük.
Az online az LGBT szempontjából
is új lehetőségeket adott. Az offline létben a támadások és megbélyegzések
miatt álcázásra kényszerülnek, nehezebben találnak kapcsolatokat, az online ezt
megkönnyíti. Törökországban a homoszexualitás törvény által tiltott, ezért az
online a fő terepe az ismerkedésnek, bár nem válnak láthatóvá online sem. Chilében
jóval elfogadóbb a társadalmi közeg, itt az Instagram és Grindr a társkeresés fő
helyszíne.
Az online világ tehát egyrészt továbberősíti
az offline térben elfogadott gender-sztereotípiákat. Ennek a kutatott területeken
fő helyszínei a Facebook és Kínában a QZone. Az online ugyanakkor számos
lehetőséget kínál a gender identitás felszabadultabb vállalására is, a
kötetlenebb kapcsolatépítésre.
Politika
A politika megjelent a közösségi
oldalakon is. Mint minden egyéb, ez is lokális színekkel átitatott a kilenc
kutatási terepet összehasonlítva. Délkelet-Törökország soketnikumú, jelentős
számban kurdok által is lakott, konfliktusos zóna a szír határ közelében. Mivel
az online tér a kormányzat által erősen ellenőrzött, a nyílt politikai
állásfoglalást inkább kerülik. Kivételek azok, akik a kormányzatot támogatják,
ők klasszikus rajongói attitűddel követik a közösségi médiában a kormányoldalakat.
A kurdok időnként aktivizálódnak a Facebookon. Például humanitárius segítőhálózatot
hoztak létre (ruha, élelmiszer stb.), amikor a szír és iraki kurd települések
veszélybe kerültek. Kétségtelen, hogy Törökországban és Kínában a szigorú
kormányzati kontroll is hozzájárul a politikai állásfoglalások kerüléséhez. Dél-Olaszországban
többnyire a korrupt politikából való kiábrándulásukat fejezik ki a közösségi
oldalakon. Trinidadban a harsány politikai botrányokra figyelnek csak fel. Angliában
a politika leginkább humorforrásként jelenik meg.
Összességében mind a kilenc
kutatási terepen érzékelhető a politikától való tartózkodás. Ennek oka
többnyire az, hogy a családi, baráti viszonyokat nem akarják rombolni, hiszen
legfőbb céljuk széles kapcsolati háló kiépítése. A népszerűség nagyon fontos a
közösségi oldalakon, ezért a kényes témákat kerülik.
Elisabeth Noelle-Neumann német
politológus 1974-ben megjelent könyvében ezt a „hallgatás spiráljának” nevezte:
az emberek félnek véleményt nyilvánítani, nehogy kiközösítsék őket. Ez megmutatkozik
a közösségi oldalakon is. Véleményt csak nagyon szűk, zárt csoportban mondanak,
ahol nem kell retorzióktól tartaniuk. Nyíltan főként azok politizálnak, akik a
kormányzat vagy valamelyik párt hívei. A politikusok pedig a közösségi oldalakon
egyfajta szórakoztató, könnyedebb, közvetlenebb hangvétellel kovácsolnak közösséget
maguk köré. A kilenc kutatott terepen tehát a
közösségi oldalak a tradicionális szokásokat és elkülönüléseket viszik tovább az
online térben, és valamennyi kutatott területen jellemző a nacionalizmus és
xenofóbia erősödése. A kutatócsoport végső konklúziója:
az emberek többsége a közösségi oldalakon is inkább nézi (tűri) és nem alakítja
a politikát.
Változott-e a világ a közösségi
oldalak megjelenésével? A kérdésre a kutatók válasza úgy foglalható össze, hogy
nem a közösségi oldalak változtatják meg a világot, hanem a világ alakítja a
közösségi oldalakat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése