Írta: Inkabringa
X, Y, Z. Ezek a betűk generációkat jelölnek. Generációs jellemzőik széles körben ismertek. Sokan használják, mások kritizálják. Kétségtelen, ha rigorózus sablonná válik, könnyen az „ők azok, akik” csapdájába eshetünk, ami az ujjal mutogatás minősített esete. A legjobb, amit a különféle generációk tehetnek, ha érdeklődő, élénk párbeszédben maradnak egymással. Nem vagyok barátja semmiféle kasztba zárkózásnak, a generációk esetében pláne nem, az egész életem ezzel a felfogással megy szembe.
Ha egy másik generációt akarok megérteni, mérlegre kell tennem a saját generációmat is. Az X-generáció a Vasfüggöny leomlása körüli években vált felnőtt korúvá. A történelmi helyzet úgy alakult, hogy Kelet-Európában tizen-huszonévesen az ölébe pottyant a szabadság. Az a nagybetűs, ami után az előző nemzedékek sóvárogtak fiatalon. Más kérdés, hogy tudott-e élni ezzel, vagy beérte az egyéni boldogulás szabadságával, hogy birtokolhatott ezt-azt és mehetett ide-oda. Átérezte-e a szabadsággal járó társadalmi szintű felelősséget? Ehhez mintát sem kapott (mintája az óvatos csendben maradáshoz volt) és a javakért hajtás mellett ideje és késztetése sem maradt az elsajátítására. Az X-generáció akkora lehetőséget kapott a történelemtől, mint ide a Mars, és nehezen jött rá, hogyan kell bánni vele. Ha egyáltalán rájött.
X, Y, Z. Ezek a betűk generációkat jelölnek. Generációs jellemzőik széles körben ismertek. Sokan használják, mások kritizálják. Kétségtelen, ha rigorózus sablonná válik, könnyen az „ők azok, akik” csapdájába eshetünk, ami az ujjal mutogatás minősített esete. A legjobb, amit a különféle generációk tehetnek, ha érdeklődő, élénk párbeszédben maradnak egymással. Nem vagyok barátja semmiféle kasztba zárkózásnak, a generációk esetében pláne nem, az egész életem ezzel a felfogással megy szembe.
Ha egy másik generációt akarok megérteni, mérlegre kell tennem a saját generációmat is. Az X-generáció a Vasfüggöny leomlása körüli években vált felnőtt korúvá. A történelmi helyzet úgy alakult, hogy Kelet-Európában tizen-huszonévesen az ölébe pottyant a szabadság. Az a nagybetűs, ami után az előző nemzedékek sóvárogtak fiatalon. Más kérdés, hogy tudott-e élni ezzel, vagy beérte az egyéni boldogulás szabadságával, hogy birtokolhatott ezt-azt és mehetett ide-oda. Átérezte-e a szabadsággal járó társadalmi szintű felelősséget? Ehhez mintát sem kapott (mintája az óvatos csendben maradáshoz volt) és a javakért hajtás mellett ideje és késztetése sem maradt az elsajátítására. Az X-generáció akkora lehetőséget kapott a történelemtől, mint ide a Mars, és nehezen jött rá, hogyan kell bánni vele. Ha egyáltalán rájött.
Az Y-generáció nagyjából a mai
huszonévesek és korai harmincasok korosztálya. A mostani fiatal felnőttek
nemzedéke. A fiatal felnőttektől pedig az előző nemzedékek rendszerint
világmegváltást várnak, de legalábbis azt, hogy zokszó nélkül hozzák helyre az
általuk elrontottakat, valamint álljanak a saját lábukra, és fogadják el az
előző nemzedékek által kijelölt kereteket. Vagyis a fiatal felnőttekkel
kapcsolatban mindig hatalmasak az elvárások. Az Y-generáció jó és rossz
tulajdonságainak taglalásába nem bocsátkozom, ahogy annak részletezésébe sem,
hogy milyen konkrét nehézségekkel kell szembenézniük (munkanélküliség,
politikai radikalizálódás, lakhatási problémák, elvándorlás, gyerekvállalás stb.).
Mindegyszerűen azt is mondhatnám, hogy napjainkban az előttük járó nemzedékek a
„menjél innen, hová mész” mentalitásával viszonyulnak az Y-generációhoz. Kétségtelen,
hogy a csúcstechnológiák korában valamennyi generációnál nagyobb kényelemben
élnek, de mégsem érzik a jövőt a korlátlan lehetőségek tartományának. Az biztos,
hogy az ő életérzésük teljesen más, mint az X-generációé volt. Nekik nem
adatott meg a felszabadult társadalmi mámor élménye. Ők a szabadságuk
korlátozására és a direkt manipulálásukra törekvést érezhetik a
mindennapjaikban. Ha egyáltalán észreveszik.
A Jurányi Inkubátorház Mindegy
című előadásán valamennyi felnőtt generáció képviseltette magát. Tanúivá és
részeseivé váltunk az Y-generáció önvallomásának. Egyre fokozódó figyelemmel és
egyre megdöbbentőbb ráismeréssel. Négy tehetséges fiatal mozgásszínházát
néztük. A Színház- és Filmművészeti
Egyetemen Horváth Csaba fizikai színház
osztályában végzett fiatalok már egyetemistaként ígéretes tehetségnek
mutatkoztak, egyik előadásukról írtam is blogban.
A ’mindegy’ sokat elárulóan fontos
és keserű szó. „Mindegy”. Vagy: „Nem mindegy?” Reménytelenséget, a jövő bezáródását
érezni ki belőle. Mindegy merre indul, sehova nem jut. A fiatalság buzgó
életerejét úgy ábrázolták ebben az előadásban, mint amit ketrecbe zártak,
lekötöztek. Robbanás előtti feszültség és kétségbeesett kapálózás. Fojtott
indulat és apokaliptikus vízió.
A Widder Kristóf által rendezett
előadásban mozdulat, szöveg, mozgókép és zene szervesen egymásba kapcsolódott. Nézőként
érzékennyé kellett válnunk a különféle ábrázolási módok egy élménnyé oldására.
Ez nehéz mutatvány, könnyen szétesik az egész, ha egyes részelemek rátelepednek
a többire és kisajátítják a figyelmet. Egy ilyen jellegű előadásban a pontos és
egymást erősítő adagolásra kell figyelni. A Mindegyben ez az összhatás
tökéletesen működött és elvezette nézőit az előadás végére valami torokszorító felismeréshez.
Kegyetlenül őszinte volt, fájdalmas és erőteljes.
A fiatalság kitörési vágya minden
nemzedékre jellemző, és az előző nemzedékek mindig - pökhendien vagy gazsulálva
- a fejére ülnek. Ezt a valós vagy annak vélt érzést minden nemzedék megélte
fiatalon, ez még nem teszi egyedivé az Y-generációt. Van azonban, ami valóban
egyedi: a jövőbe vetett hit, a korlátlanság illúziójának hiánya. Ezt is érezték már persze korábbi nemzedékek,
de volt legalább egy „ábrándpont”, például a Nyugatra szökés. A Mindegy azt mutatja meg, hogy az
Y-generációnak már ez sem igazi megoldás, univerzálissá vált a jövőtlensége. A
mozdulataik olyanok voltak, mintha dobozba zárva lennének. Ha kitörtek és
ugrottak és rohantak, falnak zuhantak vagy ugrás közben hanyatlott le a
lendületük. Vagy csak tébláboltak, ültek, álltak, hevertek mozdulatlanul, de
megfeszülve. Robbanás előtti feszültség hatotta át a mozdulataikat.
Nagyon merész és tökéletesen
eltalált választás volt a szöveg. Alapját Krasznahorkai László ÁllatVanBent
című könyvéből válogatták. Krasznahorkai korántsem az Y-generáció tagja, de időtől,
kortól és helytől független szövegeket képes létrehozni, amelyek nagyon sok élethelyzetre illeszthetőek és mégis túlmutatnak ezeken, egyetemes
tapasztalássá válnak. A milleniumi fiatalok önvallomásának is hiteles formát
ad. "Ki akar törni, és a falakat megpróbálja szétfeszíteni, de azok feszítik ki őt, és ott marad ebben a megfeszítettségben, ebben a kifeszítettségben, és nem marad neki más, mint üvölteni, és most már örökké csak a megfeszítettsége és az üvöltése ő, minden, ami volt, már nincs, minden, ami lenne, az nem lesz, így hát számára az sincs, ami van." (Krasznahorkai: ÁllatVanBent)
Az előadás általában kerülte a jól ismert toposzokat a generációjuk jellemzésére. Talán az egyetlen
konkrét utalás az volt, amikor az okostelefonjaikat bámulva révetegen
bolyongtak a térben, elmenve egymás mellett, néha véletlenül egymáshoz érve, de
erre nem is figyelve.
Az előadás a konkrét
élethelyzeteken messze túlmutató általános érzetet, kétségbeesést, dühöt és
tehetetlenséget, várakozást és sistergő indulatot mutatott be. „kizárva az
időből, bezárva egy térbe, amelyet nem rá méreteztek, mert az a baj, a tér,
hogy ehhez a térhez neki nincs köze, az égadtavilágon semmi köze nincs ehhez a
struktúrához, ezekhez a perspektívákhoz, ezek a perspektívák nem alkalmasak
arra, hogy létezni tudjon bennük, így hát nem is létezik, csak üvölt, és az
üvöltés nem azonos a létezéssel, épp ellenkezőleg, az üvöltés a kétségbeesés, a
ráébredés elmondhatatlanul szörnyű esete, mikor is az erre ítélt rájön, hogy ő
a létezésből ki van zárva, s már nincs visszaút…” (Krasznahorkai:
ÁllatVanBent)
A zene is ezt a zaklatottságot,
elfojtott dühöt, feszült ökölbezárást jelzi. Hol kommerszen és flegmán
dübörög, hol szimfonikus apokalipszisre, vagy világon túli hűvös nyugalomra
utal. A vetített képek is ezt erősítik. Egyedül, kiszolgáltatottan egy arc,
zárt térben létező testek, és a legvégén az erdő, ahova úgy tudnak belépni, hogy
kusza és alig kibogozható kötelek közül kell kiszabadulniuk, hogy aztán ott
legyenek, megérkezzenek. Mert végül megérkeznek és beteljesítik a küldetésüket.
„itt vagyunk, látunk mindent, látjuk, mit műveltek a ládácskáitokkal, látjuk
mit műveltek a vagyonkáitokkal, és látjuk, mit műveltek a gyerekkel…” (Krasznahorkai:
ÁllatVanBent)
Az előadás vége olyan, amilyennek
minden előadás végének lennie kellene. Borzongató, revelatív, döbbenetes és
erős. A képen egy ember nem járta erdő képe, előtte ott áll a négy fiatal.
Nyugodtan, ernyedt izomzattal, lecsukott szemmel. Arcukra rávetül az erdő képe.
Ott állnak készenlétben. „mert amúgy is tudunk már mindent rólatok, mert
meghozták az ítéletet rólatok, és nem érdemlitek meg a földet, ez áll az
ítéletben, mert eljátszottátok a szerencséteket a földön, ez áll az ítéletben,
mert méltatlanok lettetek arra, hogy a föld a tiétek legyen (...) és mi azért
jöttünk, hogy végrehajtsuk ezt az ítéletet.” (Krasznahorkai: ÁllatVanBent)
Az Y-generáció lenne az
apokalipszis lovasa? Minden újonnan színre lépő generáció ezt jelenti bizonyos
mértékben az előző generációk számára. „Üvöltés”. Ez a szó gyakran elhangzott
az előadáson, és kinek ne jutna erről eszébe az 1960-as években eszmélt
generáció emblematikus üvöltése, Allen Ginsberg tollából. Ez az előadás nem
burkolt vagy nyílt fenyegetést jelent a többi generációnak, hanem egy kiáltás,
hogy vegyék már észre őket. Hogy be vannak kerítve, le vannak kötözve, hogy
elveszik tőlük a levegőt, a helyet, a teret, a lehetőséget és a jövőt. Azt
mondják, félünk a jövőtől, de rátok nem számíthatunk, mert nem értitek a
jövőt, de máris felélitek előlünk. A jövőt kérik számon az előző
nemzedékektől. Teljes joggal és mélyen átélt felelősséggel. Az előző nemzedékek
persze mondhatják, hogy nincs igazuk, de azt azért már megtanultuk, hogy az
igazság párbeszéd dolga.
Ha már az apokalipszisnél
tartunk, van egy olyan korszakolása is az emberiség nemzedékeinek, mely jóval
nagyobb léptékben mér. Ez egy interdiszciplinárisan elfogadott földtörténeti
korszak, amit antropocén korszaknak neveznek, amelyben az ember szignifikáns és
messze ható változásokat generál az ökoszisztémában. Ha így vesszük, akkor
valamennyi ma élő generáció, jelöljék bármilyen betűvel is, az apokalipszis
lovasává válhat. A Mindegy egy fiatal nemzedék (nevezzük Y-generációnak)
„lenni vagy nem lenni” kérdése. Mert, ahogy a rendező mondta egy interjúban,
minden azért nem lehet mindegy.
Olvasásra ajánljuk:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése