Írta: Inkabringa
A tavasz a bringa ünnepe. Lehet ködben és hóban is tekerni, de a tavaszi napsugárban bringázás az igazi kezdete az évnek. Most már jöhet eső, fújhat szél, a bringa kigurult a világba. Ha írtam már, ha nem: a kerékpár az emberiség legbarátságosabb találmánya.
A tavasz a bringa ünnepe. Lehet ködben és hóban is tekerni, de a tavaszi napsugárban bringázás az igazi kezdete az évnek. Most már jöhet eső, fújhat szél, a bringa kigurult a világba. Ha írtam már, ha nem: a kerékpár az emberiség legbarátságosabb találmánya.
A kerékpár mostanra már az
urbanisztika, a városi kultúra szerves része lett. Egy vidám, szertelen,
felszabadító szubkultúra. A modern városi élet feszengést és
kényszerhelyzeteket termel. Nehézkes, gondterhelt, görcsös, kevély. A közlekedési
szabályokat nyilvánvalóan a bringásoknak is be kell tartani, de a bringa mégis a
kényszeres megfelelések kötelme alóli szabadulás szimbóluma: hátat fordítunk a
nagyérdemű miheztartásvégettnek, és fütyörészve elkarikázunk a másik irányba. Ezért
nélkülözhetetlen az urbánus léthez. Minden tekintetben egyensúlyt visz az
életünkbe. Akkor is, ha a flaszteron tekerünk, meg akkor is, ha erdei
ösvényekre szökünk.
Hilary Clarq |
A bicikliben van valami meghitten
személyes, elvegyülő, keveredő, empatikus és kontemplatív attitűd. A
függetlenség és – mit ne merjek mondani – a szabadság érzetét adja. A fizikai könnyedséggel
pedig együtt jár, hogy egyéb szinteken is fesztelen önszerveződésre ad
lehetőséget. A világban, és örvendetes módon Magyarországon is, egyre több
helyi civil kezdeményezés kiindulópontja a kétkerekű: segítenek rászorulóknak,
közösséget szerveznek, érdeket érvényesítenek. A bringának a függetlenség és a könnyen
mozdulás a legfőbb védjegye.
Ez a természetes felszabadultság érthető
módon a művészetre is hatással volt a kezdetektől fogva. A kerékpár egyszerű
forma, ezért fantáziadús variációkra ad lehetőséget, az általa ihletett művek
száma végtelen. Csak ízelítőül említek néhány példát.
Az egyik legismertebb példa talán
Marcel Duchamp Biciklikerék című műve.
Duchamp egy biciklikereket az asztalra tett és nézhetjük, ahogy forog. Többféle kizárólagos értelmezése van, mindenki válasszon egyet közülük, ha magától semmi nem jut eszébe. A ready-made és a kinetikus művészetnek is forrását adta, máig hatóan.
Marcel Duchamp |
Duchamp kereke sokakat
megihletett. Például a New Yorkban élő Ryan Humphrey, BMX-versenyzőből lett
kortárs képzőművészt is. A Fast forward
című installációjában a kiállítótermet padlótól a plafonig BMX-biciklikkel
fedte, BMX-pálya elemei fűszerezik a teret, s előttük ott áll a Duchamp által
ihletett kerék. Egy 20. század eleji formakísérletet összefűzött egy századvégi
popkultúrával.
Ryan Humphrey |
Érdekes kísérletre vezette a brit
Nils Normant a kétkerekű. A bicikli egy komplett élettérként jelenik meg nála,
ami a mobilitásának köszönhetően a civil kurázsinak is jelképe. Az általa
megkreált kerékpár magában foglal egy mozgó könyvtárat (gondosan válogatott
könyvekkel), napelemes fénymásolóval ellátott mobilirodát és meteorológiai
állomást is. A mű címe: The Gerrard Winstanley
Radical Gardening Space Reclamation Mobile Field Center and Wether Station.
Installációjában a civil önrendelkezést, valamint technológiai utópiát keveri a
barkácsolás kortárs művészeti irányaival szatirikus humorral. A címben szereplő
Gerrard Winstanley egyébként a 17. században élt, és a The Digger mozgalomnak
volt szószólója, akik a hatalmasságok által önkényesen kisajátított közösségi földterületeket
visszafoglalták és megművelték, hogy élelemhez juttassák a rászorulókat.
Nils Norman |
Az osztrák származású Rainer
Ganahl számára a kerékpár nemcsak egy közlekedési eszköz, hanem egy más
szemszög, ami a körülötte levő valóság rejtett rétegeit mutatja meg, komplex
társadalmi jelentést hordoz. Például a világ különféle városaiban készít filmeket
biciklizés közben (Tirana, Damaszkusz, New York, Tbiliszi).
Rainer Ghanal |
Folytassuk az indiánokkal. Dylan Miner a métis indián törzs
leszármazottja. A métis törzs az USA és Kanada határain élt a 19. században és
határviták áldozatává vált. Dylan Miner gyakran idézett mondása szerint: „Nem
mi mentünk át a határokon, hanem a határok mentek át rajtunk”. Louis Riel, a
métis törzs vezetője 1885-ben, kivégzése előtt azt jósolta, hogy népe száz évre
álomba merül. Száz év múlva azonban felébred, és a lelkét a művészek adják
vissza. Dylan Miner kortárs művészként, tanárként és emberjogi aktivistaként is
igyekszik a nagy törzsfőnök jóslatát beteljesíteni. A kerékpár Dylan Miner szemében
a kolonializáció előtti szabadság jelképe. Az USA mostani határterületein élő
latino fiatalokat is bevonja (ők korunk határsértői) az alkotási folyamatba. A Native Kids Ride Bikes darabjai a szabad
mozgást szimbolizáló kerékpár és az indián művészeti hagyományok ötvözései.
Dylan Miner |
Az USA-ban létezik egy online
művészeti hálózat, mely már nemzetközivé vált, tagjait a bringázás szeretete tartja össze. Az Artcrank nevű csoportot 2007-ben
alapították, egyetlen témájuk a biciklizés gyönyörűsége. A bringázás
megváltoztatja a világot, állítják, amit nem szükséges elhinni, mert túl sok
mindenről mondták már ezt. Azt azért merem állítani, hogy a bringa legalábbis
képes megmutatni a világ barátságos ábrázatát. Az Artcrank műveiben a pop-art
találkozik a városi szubkultúrával, szellemes és üdítő alkotásokat létrehozva.
Példaként az alábbi posztert ajánlom, mely szerint az univerzum is a kerékpár
körül forog.
Ellen Schofield |
A Talking Heads egykori
frontembere, David Byrne, a zene mellett a médiainstallációkban, kortárs képzőművészeti
irányzatokban is megmártózott. Ami miatt itt és most megemlítem, hogy hosszú
évtizedek óta elkötelezett városi bringás. Az 1970-es évek végén New Yorkban kezdett
biciklizni, aztán a világ számos nagyvárosát végigbringázta. Buenos Aires,
Isztambul, London, Berlin, Manila, San Francisco, Sydney és még sok más város
akadt, ahol két keréken gurult végig, ismert és hétköznapi emberekkel találkozott
és velük szóba elegyedett. Élményeiről 2009-ben egy könyvet adott ki, Bicycle Diaries címmel, ami egy kedves, humoros
és humánus könyv városokról és bringásokról. Újabban New York különféle intézményei
elé tervez sajátosan egyedi bringatárolókat.
David Byrne |
A kerékpár fontos eleme lett a
21. századra a városi kultúrának. Szép is lenne azt mondani, hogy korszakalkotó
változást hozott. De nem is kell, hogy mindent eluraljon, elég, hogy ebben a
brutálisan totális világban egyáltalán létezik és jól érzi magát ez a virgonc
szubkultúra, mely szabaddá tesz és egyensúlyban tart.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése