Írta: Inkabringa
A 21. század csudálatossága a virtuális közösségek létrejötte. A közösségi oldalaknak se szeri-se száma. Lehet ismerkedni, barátkozni, csevegni, képeket, videókat megosztani. Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, Youtube, LinkedIn, Skype – csak épphogy belekezdtem a hosszú sorba. Mára elmondhatjuk, hogy nincs olyan földrész, amelyik ne lenne teletűzdelve a közösségi média lehetőségeivel. Kutatják, vizsgálják is sokféleképpen.
A 21. század csudálatossága a virtuális közösségek létrejötte. A közösségi oldalaknak se szeri-se száma. Lehet ismerkedni, barátkozni, csevegni, képeket, videókat megosztani. Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, Youtube, LinkedIn, Skype – csak épphogy belekezdtem a hosszú sorba. Mára elmondhatjuk, hogy nincs olyan földrész, amelyik ne lenne teletűzdelve a közösségi média lehetőségeivel. Kutatják, vizsgálják is sokféleképpen.
A University College London kezdeményezésére kulturális antropológusok egy csoportja azt vizsgálta, miként viszonyulnak
egymáshoz az emberek a digitális technológia révén. Avagy változott-e a világ a
közösségi oldalak megjelenésével?
A kutatás a Föld kilenc pontján
folyt párhuzamosan, 15 hónapon keresztül. Kérdőívvel, interjúkkal,
természetesen a résztvevő megfigyelés antropológusi hozzáállásával. Kutatási
eredményeiket egy honlapon adták közre (Why We Post) és idén
könyvben is megjelentették (ITT elolvasható).
Észak-Amerikát szándékoltan
hagyták ki, mert erősen felülreprezentált az efféle kutatásokban. Más területek
kapacitás és lehetőségek híján maradtak ki, közöttük sajnos két nagyon izgalmas
földrajzi hely is: Afrika és a Közel-Kelet. E fölött a kutatók is sajnálkoztak,
de tervezik a folytatást. (Addig is egy cikk arról, mire használják a közösségi oldalakat az iráni fiatalok.)
Ám kutatási terepként is érdekes
és kellőképpen eltérő kultúrájú földrajzi helyeket választottak: Kína,
Törökország, Olaszország, Brazília, Trinidad, India, Anglia, Chile. Kínában két
helyszín is volt, egy vidéki és egy iparosodott gyárvárosi terep, teljesen más
arcot mutatnak.
A közösségi média a 21. század
nagy információs robbanása. Egyelőre nehezen kibogozható mivé válik. A
közösségi oldalak egyrészt a személyes önreprezentáció eszközei, ahol mindenki
felépítheti saját ouvre-jét, fotókkal, kiterjedt ismerősi hálózattal, a
közösség által biztosított személyes reputációval. Ugyanakkor a „ki nem lógás”
terepe is. Mit szólnak hozzá a Facebook-csoportjaik és a Facebook-csoportjaikat
ellenőrző munkáltatóik? Hallgatólagosan elfogadott erős kontroll alatt tartják
egymást a felhasználók. Nem beszélve az olyan országokról, ahol a kormányzati
hatalom is ellenőrzi a közösségi oldalakon megnyilvánulókat.
A kutatók tapasztalata szerint az
összes kutatott területen a közösségi oldalak egyre konzervatívabbak. Ennek fő
okát abban látják, hogy elsősorban az egyéni aspirációk és a pozícióerősítés
terepei. A felhasználók legfőbb célja, hogy jó benyomást tegyenek másokra. A
legideálisabb, és a legtöbbek által elfogadható képet akarják magukról mutatni,
és folyamatosan ellenőrzik, hogy épp mi számít annak. Erving Goffman elmélete az
online világban is helytálló: az egyén egy konstrukció, aki szerepet játszik,
hogy a nyilvánosság előtt meghatározza és elfogadtassa önmagát.
A közösségi oldalak száma szinte
végtelennek mondható. A legnagyobb a Facebook 1,25 milliárd felhasználóval. A
világ számos pontján szinonimája az internetnek. Kínában nem tudott betörni,
ami fájhat, mert egy 1,4 milliárd lakosú ország nagy piacot jelent, és a
közösségi média a nagy számokról szól. Kínában a 1999 óta létező QQ a vezető platformja
a közösségi hálózatoknak. Egyre népszerűbb világszerte a 2011 óta működő WeChat
(600 millió felhasználóval), vagy a 2009 óta működő WhatsApp (800 millió
felhasználóval). A közösségi oldalak üzemeltetőinek a gyors expanzió a fő célja.
A közösségi médiában a sokaságnak van a legnagyobb vonzereje. Sokan vagyunk
ugyanott; ott vagyok, ahol a többiek is sokan; oda tartozom, ahová sokan mások
is.
A közösségi oldalakat főként
fiatalok használják, de növekszik az idősebb korosztály számaránya is.
Jellemzően Európában a legnagyobb az idős felhasználók aránya. Összességében a
kutatási terepeken a vizsgált közösségek 73%-a 29 év alatti. Általában több
(sőt számos) közösségi oldalt használnak szimultán, mindegyiknek van valami
preferált karaktere. Az egyik az önreklámozás helye, a másik a családdal való
kapcsolattartás helye, a harmadik a személyes üzenetek terepe és így tovább. Például a Twittert az idősebbek információszerzésre használják, a fiatalok ugratásra, viccelődésre. Dél-Indiában a családon belüli bizalmas kapcsolattartás eszköze a WhatsApp, a Facebook viszont a családi boldogság reprezentációjának terepe. Így aztán egy igazi önmegvalósító irodaként működhet bárki okostelefonja, ha
pozicionálni akarja magát a világhálón.
Egy csillagász mondta egyszer,
hogy a törvényszerű faktumok a biológiáig vannak jelen a tudományokban. Aztán a
sejtek osztódásával egyre inkább a követhetetlen zűrzavar tartományába lépünk,
amelyben a legzavarosabbak a soksejtű emberi lények egymással való kapcsolatai.
A közösségi oldalakat, mint a globalizáció 21. századi fő példáit szokták
emlegetni, de mint mindenben, itt is a lokális variációk tömkelegét találjuk. A
kultúrák sokszínűek és variábilisak. Lehet, hogy ugyanazt a hálózatot
használják a világ különféle pontjain, de alkalmazásának módozatai lokális
színekkel átszőttek. Ha belegebedünk sem tudunk egyformák lenni. Ez a legfőbb
erényünk, miközben a legfőbb konfliktusforrásunk is.
Bizalom: ismerős ismeretlenek
A közösségi oldalak használata és
a beléjük vetett bizalom régiónként változó. Az olaszok inkább bizalmatlanok,
ismeretlenekkel nem szívesen lépnek kapcsolatba, de Olaszországban mindmáig
rendkívül erős a családi kötelék. Ennek szöges ellentéte a Kína iparosodott területein
élő gyári munkások helyzete. A munkásszállókon 6-8 vadidegen ember él egy
szobában, a napjaikat munka, evés, alvás tölti ki. Egyetlen percre sem lehetnek
egyedül, a szomszéd szobákból kopogtatás nélkül lépnek be az ajtón. Privát
szférát, személyességet csak a közösségi oldalak visznek az életükbe. A távol lévő
családtagjaikkal rokonokról, pénzről, helyi pletykákról beszélgetnek telefonon.
A gondolataikat, érzéseiket az online térben tudják/merik elmondani – többnyire
ismeretleneknek. Bármilyen furcsa, de Kína iparosodott gyárvárosaiban a
személyes, intim kapcsolatok terepe nem az offline, hanem az online tér. Ugyanakkor a vidéki Kínában a közösségi oldalak a hagyományos családi boldogság reprezentatív kinyilvánításának terepei. Azonban itt is egyre nő az anonim profilok száma, az egyének így próbálnak menekülni a szabad kapcsolatteremtésnek szigorú határokat szabó hagyományoktól. Kínában az állam korlátozza, és felügyeli a
közösségi oldalak használatát, de ugyanígy korlátozó a tradicionális családi ellenőrzés
is. Ez Törökországra is jellemző: erős kormányzati és tradicionális családi
kontroll.
Brazíliában és Trinidadban a
hűtlenkedés és az egymás utáni kémkedés terepe a közösségi média. Vannak
kevésbé ártalmas és nagyon brutális megnyilvánulásai. Trinidadban is elterjedt a
fiatalok között a „bosszúpornó”, amikor az őket elhagyó párjukról erotikus
házivideót vagy meztelen fotókat posztolnak közösségi oldalakra, amit a
felhasználók természetesen azonnal ezer irányban megosztanak. Mindezt gyakran
teljes név és cím megadásával teszik, komoly alázásnak kitéve egykori
kedvesüket. Angliában népszerű a Tinder használata, ahol alkalmi kapcsolatokat
keresnek ismeretlenekkel. Chilében ellenben inkább a „barát barátja” típusú
személyes kapcsolatok hálózatára bízzák az ismerkedést. Dél-Indiában is gyakori
a flörtölés a közösségi oldalakon, de ez ritkán válik offline kapcsolattá. Inkább
a középosztálybeli, jellemzően IT-szektorban dolgozókra jellemző. Ebben
jelentős szerepe van a nők mozgásterének korlátozásának is.
Fotó: Eduardo Diaz Bourgeot |
„Mémek háborúja”
Mostanra a vizuális üzenetek
(fotók, mémek) kizárólagos előnyben vannak a közösségi oldalakon. A legfőbb
téma a humor és a szórakozás. A mémek között vannak bárgyúak és otrombák is, de
alapvetően a szellemes kreativitás forrásai. Sokan a 21. század népművészetének
tartják. A másik nagy terület a fotók és szelfik. A felhasználók hangulatukról,
örömeikről, felháborodásukról is szelfikben tájékoztatják az ismerőseiket.
Hatalmas aktivitást generál ez a virtuális közösségi térben, naponta 750 millió
fotó kering az online világban. Specifikus különbségek itt is adódnak. A vidéki
Kínában megosztanak ugyan vicces mémeket, szelfit viszont nem. Chilében a
személyes fotókat csak belépőkóddal rendelkező ismerősök láthatják. Trinidadban
napjában többször posztolnak magukról fotókat, szelfiket, vallásos, romantikus,
humoros idézeteket. A vizualitás elsöprő jelenléte miatt az Instagram és
Snapchat népszerűsége is megnőtt.
Brazíliában és Indiában, ahol még
jelenlevő probléma az analfabetizmus és nagy az alacsony képzettségűek aránya,
a fotókat és humoros mémeket lájkolják, időnként egyszerű betűsorokkal kommentelik:
„kkkkk” vagy „lol”. Olaszországban és Angliában jóval magasabb az iskolai
képzettség szintje, de mégis a mémek és fotók uralják az oldalakat. Az
olaszoknál a mémek gyakran politikai véleményt fejeznek ki, természetesen
humorba csomagolva. Szavakkal leírva megszegnék a közösségi hálózat apolitikus,
örömelvű társadalmi normáit, a mémekkel retorziók nélkül (pl. lájk-megvonás) kifejezhetik
véleményüket. A humor mellett az internet moralitását is a mémek hordozzák, általános
emberi, erkölcsi értékrendet képviselnek. Hihetetlenül népszerűek, nem győzik
megosztani.
Online játék
Külön világ az online játékok
terepe. Nagyon sokan használják szórakozásra és nem kevesen pénzszerzésre is.
Az iparosodott Kínában a gyári munkásoknak tulajdonképp az online játékok
jelentik az egyetlen kikapcsolódást. A játék révén szereznek online barátokat,
erre a valóságos életükben szinte semmilyen lehetőségük nincs. Nagy ellenpélda
Olaszország, ahol a családi kötelékek a mai napig rendkívül erősek és
megtartóak. Így az olaszok a PlayStation jellegű videójátékokat
részesítik előnyben, amit a család vagy barátok közösen tudnak játszani. Az
ismeretlenekkel folytatott online játékok nem túl népszerűek.
Privát szféra
A privát szféra is
különféleképpen érvényesül az egyes kutatási terepeken. Dél-Indiában például a
házaspárok gyakran közös kóddal használják a közösségi oldalakat. Chilében az
egész kiterjedt család (unokatestvérektől a nagypapáig) használja ugyanazt a
számítógépet, így a privát szféra terepe kizárólag a mobiltelefon lehet. A
vidéki Kínában az online játékokban való folyamatos részvétel miatt a fiatalok megadják
kódjukat barátaiknak. Az anonimitás valamennyi kutatási terepen megjelent. Vagy
azért, hogy a szülői, házastársi felügyelet, vagy azért, hogy a kormányzati
szamuklálás elől elbújjanak. Kínában a bizalom legfőbb jele, ha az online
térben az ismeretlen ismerősök felfedik egymás előtt valódi
személyazonosságukat.
Online és offline
A kutatás szerint mára az online
tökéletesen integrálódott az offline létbe. Nem hagyják figyelmen kívül az
aggodalmakat sem, hogy az online elszakít a valóságtól, az írás-olvasás
kiiktatása kultúravesztéshez vezet. A kutatók is felhozzák Szókratész sokat
emlegetett példáját, aki az írásbeliség megjelenésével a görög kultúra eltűntét
vizionálta. Miközben Szókratész máig jelentős gondolatait az írás őrizte meg a
21. századnak. A közösségi oldalak nem egyértelműen hasznosak és nem
egyértelműen károsak. Az emberek töltik meg tartalommal: tehetik hasznossá és
ártalmassá is.
Problémaként merül fel az online
léttel kapcsolatban a mediatív (közvetítő) technikák előtérbe kerülése. A
közösségi oldalakon a többség megoszt, továbbad, lájkol, csatlakozik, és ezzel felmerül
az autenticitás elvesztésének kérdése is. A felhasználók a személyes reputációjuk szempontjából fontosnak vélt emberek, csoportok gondolataihoz csatlakoznak, azokat megosztják, lájkolják. Nem a párbeszéd, hanem a reprezentáció és demonstratív valahova tartozás helyszíneivé válnak a közösségi oldalak. Ki mer itt önálló véleményt mondani?
És egyáltalán elvárás-e ez ebben a közegben? Eszembe jutott a Monty Python Brian élete című filmjének egyik
jelenete, ahol az egymással versengő próféták közül az egyik ezt rikoltja a
köréje gyűlteknek: „Ti mind egyéniségek vagytok!” Ők visszhangozzák: „Igen, mi
mind egyéniségek vagyunk!” Ekkor a csoport szélén valaki félve felnyújtja a
kezét: „Én nem.”
Az emberek az online térben is
többféle szintű csoport hovatartozással rendelkeznek (munkahely, barátok,
család stb.). Dél-Indiában fiktív rokonságok alakulnak ki a közösségi oldalakon,
egyes emberekre úgy tekintenek, mint a nagybátyjukra, testvérükre. Kitágíthatják
ezáltal a rokoni és kasztbéli szigorú szabályok által behatárolt kapcsolatokat.
Trinidadban nagy az elvándorlás. A külföldön élő fiatalok az online
alkalmazások révén napi kapcsolatban maradhatnak családjukkal, ami a családi kötelékeket még szorosabbra fűzi. Ugyanez érvényes
Törökországra is, a kurdok a külföldön élő családtagjaikkal csak online térben
találkozhatnak. A nyugati társadalmakban a fiatalok gyakran ugyanott élnek, mint
a szüleik, de mégsem élnek együtt. Mindenki elvan a maga életterében. A
fiatalok szobájukba zárkózva online tartják a kapcsolatot barátaikkal. Kínában
hatalmas távolságokra élnek egymástól a családtagok. A fiatalok tapasztalata
szerint az online kapcsolattartásban sokkal könnyedebb és meghittebb az
idősebbek hangneme, mint a szertartásos és merev tradíciókkal behatárolt
offline térben.
Érzékeny kérdése az online létnek
a szerelmi kapcsolatokra gyakorolt hatás. Kínában a fiatal szerelmesek életébe
teljesen belelátnak a QQ-ismerőseik. A nagy nyilvánosság előtt tesznek szerelmi
vallomást, fogadalmat, kérnek bocsánatot. Ez egyesek szerint bizarr, mások
szerint legalább ad valami felelősséget a szavaiknak. Ugyanakkor minden
kutatási terepen konfliktusforrás a flörtölés, hűtlenség, féltékenység, egymás
utáni kémkedés. Ami természetesen nem a digitáliskor találmánya. Vannak, akik az
elkötelezettségtől mentes egyéjszakás kalandért szeretik az online teret,
vannak, akik épp azért, mert végre kiléphetnek a szigorúan rájuk mért társadalmi
elvárások alól (pl. macsó mentalitás) és udvarolhatnak, szerelmet vallhatnak,
beszélgethetnek érzéseikről, gondolataikról.
Az online identitás a születési,
társadalmi helyzetből eredő meghatározottságokon könnyen túllép. Ennek
különösen jó terepe a Facebook. Trinidadban identitást kreálnak maguknak, a
menő „gangsta”, a meseszép hercegnő, és így tovább. Az iparosodott Kínában a
gyári munkások egy elképzelt fényes képet mutatnak magukról a QQ oldalain.
Romantika, luxusautó, kaland stb. – ez mind megadatik nekik az online életben,
és nyomokban sem felfedezhető offline életükben.
A kutatók a szelfit is az önreprezentáció
eszközének tekintik, mellyel a felhasználók a legelőnyösebb képet mutathatják
önmagukról. Ez persze megfelelési kényszert is magával hoz, ami stresszhez és
frusztrációhoz vezethet. Az olasz fiatal lányok órákat töltenek szelfizéssel és
a képek válogatásával, gondosan megtervezve, milyennek lássák őket. Nemkülönben így viselkedik édesanyáik korosztálya is, akiknek legfontosabb céljuk,
hogy karban tartott, elegáns, csillogó otthonnal rendelkező, sikeres, boldog nő
képét sugározzák a Facebookon. Legfőbb témáik divat, frizura, éttermek stb. A
kvalifikáltabb réteg a műveltségét hangsúlyozza, minden fontos kulturális
eseményen ott van, és ezt posztolja is.
Chilében naponta több szelfit is
posztolnak a fiatalok, de frissen mosott autót vagy márkás sportcipőt is.
Angliában a pillanatnyi hangulatukat is szelfiben mondják el (unalom, düh,
öröm, vágyakozás stb.). Népszerű a „footie” műfaja is, ahol például meccset
nézve az asztalra tett csíkos zoknis lábukat fotózzák le, lájk-cunamit generálva.
Ezt felfoghatjuk a szelfi paródiájaként is.
A boldogság nehezen definiálható
érzését is vizsgálták a kutatók. Boldogságot vagy boldogtalanságot hoznak-e a
közösségi oldalak? Az iparosodott Kínában a megkérdezettek 68%-a tartotta
boldogságforrásnak az online létet. Olaszországban ez csak 17%, és a többségüket
egyáltalán nem befolyásolják a boldogságuk megélésében a közösségi oldalak. Apró
örömöket azért ad: magasabb szintre jut a játékban, flörtök, szórakozás,
kikapcsolódás terepe.
Kétféle megközelítés létezik: az
egyik szerint az online antiszociálissá tesz, a másik szerint segíti az offline
kapcsolatok erősödését. Segítség lehet az online, ha az offline kapcsolatok
megrendülnek (pl. iparosodott Kína). Az offline térben létező szigorú
tradicionális korlátozásokat (pl. nők esetében) is ellensúlyozhatja az online
tér individuálisabb, emancipáltabb világa (India és Törökország).
A közösségi oldalak azonban boldogtalanságot,
elégedetlenséget, depressziót is magukkal vonhatnak. Gyakori a párkapcsolati
konfliktus, féltékenység, hűtlenség. Az internetes zaklatások, alázások
mindennaposak az egész világon. Az emberi természet nem változik, csak szakóca
helyett smartphone van a kezében. Az ember egyrészt együttérző, együttműködő, segítőkész, de gyűlölködő, bosszúszomjas, hatalmaskodó is tud lenni. Az online létben könnyen gátlástalanná
válnak mások alázásában. Ugyanakkor vannak olyanok, akik az offline létben elszigeteltek,
de a Facebookon kifejezetten sikeresek. Chilében a valós életüket mutatják meg
a közösségi oldalakon, amit marginálisnak és unalmasnak tartanak ugyan, de
humorral átitatva láttatják. Kínában és Brazíliában épp ellenkezőleg, köze
nincs a valódi életükhöz a virtuális valóságuknak. S vajon az elképzelt
boldogság-e az új narratíva?
A fentiek alapján úgy tűnik, a
közösségi oldalak legfontosabb szerepe abban van, hogy az eddig arctalan emberek
milliói is megmutathassák magukat a világnak névvel, arccal. Mindenesetre demonstrálják, hogy ezen a
Földön élnek ők is, átlépni rajtuk nem lehet.
A 2. rész témái: oktatás, reklám, munka, gender, önszerveződés, politika
Fotó: James Porto |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése