Írta: Inkabringa
Egy életmű helyet keres. Kertész Imre életműve keresi helyét a magyar társadalomban. Az íróknak, irodalmároknak, irodalmat kutatóknak és oktatóknak lesz vele elég vesződsége, hogy a magyar társadalom helyén kezelje, egyáltalán megismerje ezt az életművet. Mert ahhoz először is olvasni kell. Kertészt is és mást is. Nyitottan, sokfelé tájékozódva. Kertész Imre az írásaiban valósággal noszogatta olvasóját, hogy menjen tovább, olvasson szépirodalmat, filozófiát, költészetet és tudományt. „Kriptopróféta”, ahogy magát nevezte, abban az értelemben, ha korszerűtlennek tekintjük az írást-olvasást, a hagyományos értelemben vett kultúrát. Nem tudom, jó lesz-e, ha végleg közmegegyezéssé válik ennek a mentalitásnak a korszerűtlensége.
Egy életmű helyet keres. Kertész Imre életműve keresi helyét a magyar társadalomban. Az íróknak, irodalmároknak, irodalmat kutatóknak és oktatóknak lesz vele elég vesződsége, hogy a magyar társadalom helyén kezelje, egyáltalán megismerje ezt az életművet. Mert ahhoz először is olvasni kell. Kertészt is és mást is. Nyitottan, sokfelé tájékozódva. Kertész Imre az írásaiban valósággal noszogatta olvasóját, hogy menjen tovább, olvasson szépirodalmat, filozófiát, költészetet és tudományt. „Kriptopróféta”, ahogy magát nevezte, abban az értelemben, ha korszerűtlennek tekintjük az írást-olvasást, a hagyományos értelemben vett kultúrát. Nem tudom, jó lesz-e, ha végleg közmegegyezéssé válik ennek a mentalitásnak a korszerűtlensége.
Kertész vitatkozó
(önmagával is), kételkedő (önmagában is), kérlelhetetlen tisztánlátásra törekvő
író volt. Nem ad engedményeket olvasóinak, ahogy magának sem, bár azt sem várja el, hogy hívéül szegődjenek vagy akár csak egyetértsenek vele. Nem kínál tálcán megoldást, inkább nekünk szegezi a kérdést, ahogy mondani szokás. Intellektuálisan provokál: muszáj szembenézni, gondolkodni és dönteni.
A szépirodalmi művek mellett számos tanulmányt, esszét írt a 20. század emberéről. Olyan írásokat válogattam most, amelyeket tizen-huszonévekkel ezelőtt vetett papírra.
A citátumok most Kertész Imre írásaiból
következnek.
Valaki más: a változás krónikája
(1997)
„Mi a helyes élet? Örök titok (az
én számomra). Tegnap este az ágyban hosszan, meg-megújuló erőfeszítéssel
próbáltam elképzelni nemlétemet. A szubjektív semmit. Szinte érzékeltem, amint
kicsusszanok a testemből – de itt véget ért a kaland. Ahogy elhagyom a tokot,
eltűnik tartalom is; minden abbamarad.
Életre-halálra össze vagyok kötve a testemmel, ez a közhely némelykor szinte
nem elhihető. Hiba lenne azt képzelnem, hogy az életem az enyém. De még nagyobb
hiba lenne elhanyagolni, hagyni, hogy pocsékba vesszen, elkallódjon. Ezt az
életet rám bízták – nem kérdem, ki bízta rám, mivel tudom a választ, s így azt
is, hogy hamis a kérdésfelvetés; egyedül a saját és elvitathatatlan felelősség-érzékelésemre hagyatkozhatom (mint
egyetlen érzékletes tapasztalatra). Életemmel
kölcsönösségi viszonyban állok. E viszony neve: kiszolgáltatottság. – Eddig rendben
is volna. De ennek a hasadt életnek melyik darabkája mondja magáról, hogy „én”?
„Én”: ez egy fikció, amelynek legföljebb társszerzői lehetünk. „Én: ez valaki
más.” (Rimbaud)”
„Ki lepődik meg azon, hogy az
emberek – látszólag – olyan könnyen váltogatják az eszméiket (vagy, ahogyan
mondani szeretik, a „meggyőződésüket”)? Minden „meggyőződés” egy-egy embertípus
álcája, s akármilyen meggyőződéssel álcázza magát, mindig ugyanaz marad, mindig
ugyanazt teszi. Való igaz, amire Wittgenstein rávezet: hogy a vallási hitnek
főként és elsősorban csak a kiindulási pontja igaz, tudniillik, hogy az ember
helyzete reménytelen. Kérdem: lehet-e a reménytelenségben is hinni? Mert nekem ez a hit elég; és nem
vagyok reménytelen.”
„Diktatúrák javíthatatlan
gyermeke vagyok, a megbélyegzettség az én különösségem. Ez a leginkább
megmagyarázhatatlan, egyszersmind azonban a legvalóságosabb élményem is itt e
földön, az emberek közt. Egyetlen pillanatig sem gondolom, hogy ártatlan vagyok
benne. Korai, elmondhatom, gyerekkori élményem ez már. Négyszemközt szerettek,
a nyilvánosság előtt elárultak, s ha szemlét tartottak a feláldozható bábuk
fölött, mindenki sietve elhatárolta magát tőlem. Ezt a kettős érzést
nyilvánvalóan én gerjesztettem, s meglehet, eredetileg tényleg volt bennem
valamiféle ártatlanság – mondjuk inkább naivitás – amely az általános
használatbavétel nagy emberpiacán a szerepemet kijelölte. A méreg, melyet az alantas helyzet termel, meg is gyilkolhatott volna, de lelki háztartásom
rejtelmes vegykonyhája valami módon az életem legerősebb fűszerét keverte
belőle. Megbélyegzettségem a betegségem, de egyúttal vitalitásom ösztökéje, a doppingszere
is, innen merítem inspirációmat, amikor létezésemből eszeveszett sikollyal,
mint aki rohamot kapott, váratlanul átcsapok kifejezésbe. A megbélyegzettség a
nyomorúságom és tőkém, s most már attól kell tartani, hogy aligha
nélkülözhetem, bár viselnem is egyre nehezebb. Kérdés, hogy alkalmas vagyok-e
még egyáltalán a normális életre. S gyanítom, hogy világos, egyértelmű választ
e kérdésre sohasem kaphatok, legalábbis addig, amíg itt élek, és ahol a
megbélyegzettségem örökkévaló, mert hiszen valószínűleg a természetemmé is lett
már.”
„Különös keserűséggel
és különös elégtétellel (ha éppen nem gyönyörrel) rovom e sorokat, miközben
mélyen átérzem létformám törékenységét, hiábavalóságát és korszerűtlenségét. Mi
mozgat, miért kapirgálok golyóstollammal a papiroson? Titkos reggeleim, titkos
sétáim, magányos, intim önkínzásom – mivégre? Kriptopróféta volnék? A kor
romjai alatt megbúvó krónikás? Válaszokat fogalmazok Isten el nem hangzott
kérdéseire? Kérdéseket fogalmazok Isten elhallgatott válaszaira? Egyszer majd
az anyag kívülről való megformálására kell törekednem, az impassibilitére, a
művészi hibátlanságra – de eljön-e az a pillanat? Fontos-e? Nem fontosabb-e a
kérdés úgy, amint Az angol lobogó végén
elhangzik: „Ki lát általunk?” Mert
végül is, úgy kell tudnunk, tehát élnünk is úgy kell, mintha valaki látna – nem minket, nem a mi szemünkkel,
hanem az életünk által. Mit jelent ez, szigorúan véve? Semmiképpen sem megoldást. „Nem vagyok hajlandó
megváltott lélekkel bolyongani egy megváltatlan világban” – mondja Buber (idézi
Vályi Nagy Ervin).”
A stockholmi beszéd: elhangzott 2002. december 7-én a Svéd Akadémia
ünnepi ülésén
„Egyszer azt mondtam, hogy az
úgynevezett szocializmus ugyanazt jelentette nekem, amit Marcel Proustnak a
teájába mártott madeleine-ostya jelentett, amely egyszerre feltámasztotta benne
az elmúlt idők ízeit. (…) A hatvanas években a magyar diktatúra eljutott a
konszolidációnak abba az állapotába, amely szinte társadalmi konszezusnak volt
nevezhető, s amit a nyugati világ később derűs elnézéssel, „gulyáskommunizmusnak”
becézett (…) Ennek a konszenzusnak a mocsármélyén az ember vagy végleg feladta a
küzdelmet vagy rátalált a kacskaringós ösvényekre, amelyek a belső szabadsághoz
elvezettek. (…) Fel kellett ismernem, hogy a totalitarizmus logikáját nyögő
embert egy másik totalitarizmusban ábrázolom, s ez kétségkívül szuggesztív
médiává tette a nyelvet, amelyen a regényemet írtam. Teljes őszinteséggel
felmérve akkori helyzetemet, nem tudom, hogy Nyugaton, egy szabad
társadalomban, képes lettem volna-e megírni ugyanazt a regényt, amelyet ma Sorstalanság címen ismer a világ, és a
Svéd Akadémia legmagasabb elismerésében részesül.”
A gondolatnyi csend, amíg a kivégzőosztag újratölt. Monológok és
dialógok. (1998)
„Egyébiránt, amióta divatba jött
az amerikai optimizmus, később pedig a diktatúrák, az optimizmus kötelező
dologgá vált; a múlt században büszkék voltak a pesszimizmusra, amennyiben a
pesszimizmus egy bizonyos tudáshoz, a dolgokkal való szembenézéshez vezetett
el. A pesszimizmus divatját Schopenhauer teremtette talán meg, de annak a Nietzsche-könyvnek,
amelyet lefordítottam, és amit nagyon szeretek, A tragédia születésének az az alcíme, hogy „Görögség és
pesszimizmus”. A pesszimizmust a legnagyobb szellemi bátorságként értékeli
Nietzsche, mint ami a legtermékenyebb a tudás és a megismerés számára. A
pesszimizmus etika, a pesszimizmus kultúrája pedig az eltökélt megismerés, az
igazság előtti meg nem hátrálás magatartása. A pesszimizmus: bátorság. (…) Nézze,
engem az eltökélt optimizmus elcsüggeszt; én általában pesszimista művektől
derülök fel, én azokban látom a reményt, nekem Beckett vagy a Trisztán és Izolda életerőt ad.”
„Ha az ember elég erős ahhoz,
hogy bizonyos tényeket elviseljen, akkor már az is segít, ha ezeket analizálja,
mert az intellektuális ereje is fokozódhat ezáltal. Épp ebben látom a
holocausttal való foglalkozás lényegét, hogy ne eltávolítsuk a történteket,
hanem értsük meg, hogy az emberi természethez tartozik. Ennek tudása olyan
morális tartalék, mely túlsegíti az embert e poklon, abban az értelemben,
ahogyan A per végén Kafka „egy arc
intelméről” beszél. Az a kultúra, mely képes a halál tudatával élni, és azt
vitális erővé alakítani, mindig erőteljesebb, de érdekesebb és bátrabb is lesz
azoknál a kultúráknál, amelyek nem néznek szembe az ember nagy történelmi,
erkölcsi és egzisztenciális kérdéseivel.”
Európa nyomasztó öröksége (2008)
„Az embereket korántsem az
érdekli, hogyan lehet a világot ábrázolni, hanem hogy hogyan lehet élni benne.
A totalitarizmussal párosuló ideologikus hatalom hamar meggyőzi alattvalóit,
hogy zárt világa az élet egyetlen lehetséges terepe, legjobban teszi tehát, ha
tartósan berendezkedik benne. Kit lehet elítélni, csupán azért, mert élni akar?”
„A kérdés olyan egyszerű, amilyen
egyszerűen csak az igazán fontos, vitális kérdéseket lehet feltenni. Így
hangzik: individuum vagy tömeg, zárt társadalom vagy nyílt demokrácia, totalitarizmus
vagy szabadság – végső soron: élet vagy halál. Úgy tűnik, a kérdés ma
egyetemes. Egy más alkalommal elmondtam már: modern – vagy posztmodern –
világunkban a határok nem annyira etnikumok, nemzetek, felekezetek, mint inkább
világfelfogások, világmagatartások közt húzódnak, ráció és fanatizmus, türelem
és hisztéria, kreativitás és pusztító uralomvágy között.”
„Úgy tűnik, mintha az ember többé
nem a saját sorsát élné a földön, s ezzel elveszítette megszenvedett jogát,
hogy Oidipusz királlyal elismételje: „Mindennek ellenére – előrehaladott korom
s lelkem nagysága azt sugallja nékem, hogy minden jól van…”, vagy hogy rá is
vonatkozzék az Írás: „És meghala Jób jó vénségben és betelve élettel”.
Ellenkezőleg, miközben rettentő s értelmetlen szenvedést és fájdalmat ró
másokra és önmagára, korunk embere úgy képzeli, hogy az egyetlen, valóban
vitathatatlan értéket a szenvedéstől mentes életben találja meg. Csakhogy a
szenvedéstől ment élet egyúttal a valóságtól is megszabadult, úgyhogy Hermann
Brochhal kérdezhetjük: „Van-e még valóság ebben az eltorzult életben? És van-e
még élet ebben a hipertrófiás valóságban?”
„Az állam, tisztelt hallgatóim,
nem egyéb, mint titokzatos és rettentő lehetőségeket magában rejtő hatalom,
amit néhol jobban, néhol kevésbé lepleznek vagy mérsékelnek, hatalom, amely
ritka kivételként és múló időszakra akár üdvös szerepet is betölthet, de
mindenekelőtt és mindenek fölött csakis hatalom, amellyel szembe kell
szegülnünk, amelyet – ha a politikai berendezkedés ezt megengedi – palléroznunk
kell, visszaszorítanunk, ellenőriznünk, és mindenkor megakadályoznunk, hogy
azzá legyen, ami természetéből következik: puszta hatalommá, államhatalommá,
totális államhatalommá.”
„Ahol társadalmi csoportok
naponta súlyos sértéseket kénytelenek a hatalom gyakorlóitól eltűrni, ott egyre
növekszik a ressentiment és egyre fogy a demokrácia. De lehet, hogy a
társadalmi békétlenség gerjesztése, aminek ma kényszerű tanúi s gyakran tehetetlen
elszenvedői vagyunk: lehet, hogy ez is jó lesz valamire. Lehet, hogy épp ennek
folytán mindinkább ráeszmélünk elidegeníthetetlen tulajdonunkra, a
demokráciára, és birtokunkba vesszük azt úgy, hogy kitöltjük kereteit
mindazokkal az öntevékeny szervezetekkel, intézményekkel, amelyekben
akaratunkat és eszményeinket láthatjuk megtestesítve. Lehet, hogy
Magyarországon létrejön majd a civil társadalom, amely képessé válik arra, hogy
saját életét a mindenkori hatalomtól függetlenül megszervezze, és a demokráciát
a saját szükségletei szerint, a saját szabadságára, boldogságára és
boldogulására formálja. És akkor eljön a nap, amikor a tolerancia nem erény
lesz csupán, hanem társadalmi gyakorlat is.”
„Olyan kérdésnek szeretnék ma a
végére járni, amely itt, Európa közepén valószínűleg nem is kérdés. Az
önmeghatározás szabadságáról van ugyanis szó, magyarán arról, hogy a
társadalomban, amelynek tagja és része, mindenki az lehessen, aki. Hogy bárkinek
született, bárkinek mondja, tartsa is magát, ne sújthassa miatta megvetés,
nyílt vagy akár titkos hatósági konszenzussal jóváhagyott diszkrimináció;
másrészt persze, hogy senki se élvezhessen tisztességtelen előnyt pusztán a
származása, a meggyőződése, a gondolkodásmódja, a személyisége folytán. De hát
Önök ezt nyilván a mindennapos, és ezért teljesen magától értetődő emberi
jogukként élik meg, s nem is értik talán, hogy miért kell egyáltalán beszélni
róla.”
„Jellegzetesen 20. századi
jelenség ugyanis, hogy politika és kultúra nemcsak hogy az ellentétévé, de az
ellenségévé is lett egymásnak. Az értékvesztés e rettentő évszázadában
ideológiává vált minden, ami valaha érték volt. Ütött a politikai kalandorok, a
népvezérek órája, akik agyafúrt technikával kifejlesztett politikai
apparátusának segítségével ezeknek a tömegeknek az irányítására, majd
felhasználására vállalkoztak. (…) Az általános vélekedés szerint a demokrácia
politikai rendszer, de ha jobban meggondoljuk, a demokrácia valójában inkább
kultúra, semmint puszta szisztéma – s a kultúra szót itt mintegy a kertművelés
értelmében használom. Nyugat-Európában a demokráciák szervesen jöttek létre, a
demokrácia mint politikai rendszer ott a társadalmi kultúra talaján hajtott ki,
gazdasági, politikai és mentalitásbeli szükségszerűségek, sikeres forradalmak
vagy nagy társadalmi kompromisszumok útján. Közép-és Kelet-Európában viszont
előbb hozták létre – amennyiben létrehozták – a politikai rendszert, s a
társadalomnak majd lassacskán, fáradalmas, esetleg fájdalmas munkával kell
hasonulnia hozzá.”
„Kétségkívül, a 21. század
küszöbére érve, etikai értelemben magunkra maradtunk. (…) Az embert egyedül a
tudás emelheti a történelem fölé, a totális történelem csüggesztő, minden
reménytől megfosztó jelenléte idején a tudás az egyetlen méltóságteljes
menekülés, a tudás az egyetlen jó.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése