Írta: Inkabringa
Az irodalomban Shakespeare,
Goethe, Tolsztoj és ezernyi mérföldkő között van két történet, amiben
összesűrűsödik mindaz, ami a szerelem lényege. Nem szó szerintiségükben kell értelmezni
őket, az szinte barbárság lenne és félrevezető. A szerelem lényege nem a vidám
feloldás, nem is a tragikus lemondás, hanem a teljesség.
Bármilyen furcsának tűnik első látásra, e két történet a szerelem esszenciája.
Darvasi László A könnymutatványosok legendája című
könyvében írta meg Diamont („mintha
dzsinnek kertészkednének a tekintetében”) és Jozef Bezdán („foglalkozása szerint világkém és orgyilkos”)
szerelmének történetét Magyarország török hódoltságának korából.
Szemérmes, finom rezgésű szála ez
a sokszövetű cselekménynek. Jozef Bezdán, aki sosem beszél, hogy ne kelljen
hazudnia, az egyetlen, aki képes megszelídíteni a lány tekintetét. Hajszálaiban
őrzi a világ titkait. Odarepül hozzá Diamont titkos gondolata is: „a szerelemben a távolság a legfontosabb
dolog”. Diamont kétségbeesve szeretné visszakérni gondolatát a világkémtől.
„A férfi némi keresgélés után megfogja az
egyik hajszálát, és kitépi, majd a hegyénél fogva óvatosan kettéválasztja. E
hajszál legmélyébe rejtette Jozef Bezdán Diamont gondolatát.”
Egymás szerelmét képtelenek kikerülni,
örökre velük marad. Diamont tudja, „minden
dolog mögül egy férfi néz vissza rá. Egy idegen, néma férfi figyeli a
szerelemnek azzal a különleges tüzével, amely folyamatosan éget, mégsem
hamvaszt el.”
Amikor Diamont a várat ostromlók
fegyvere által meghal, Jozef Bezdán „szeméből
egy könnycsepp hullott alá, s a halott lány elröppenő lelkével egyesült. Ott
ragyogott a lány lelke a könnycseppben, mely abbahagyta a zuhanást. Mint
drágakő, mint gyémántszem, melyet saját szépsége tart a halott fölött. (…) A
férfi alig látható mozdulattal a tenyerével fölfogta, s a saját tekintetébe,
mint valami tóba, visszadobta.”
A másik szerelmet José Saramago
írta meg A kolostor regényében. Blimunda
(akit Hét-Holdnak is hívnak) és Baltasar (akit Hét-Napnak is neveznek) története
a 17. századi Portugáliában játszódik. Blimunda már az anyja méhében is nyitott
szemmel ült, és belelát az emberekbe. Baltasar viharvert hadirokkant, kinek bal
keze helyén egy vaskampó van.
A találkozásuk sorsszerű. Egy
autodafén a tömegben egymás mellett állnak és onnantól kezdve
elválaszthatatlanul együtt maradnak.
Baltazárt megigézi Blimunda, „mert ilyen szemet még senki nem látott,
világosszürke vagy zöld vagy kék, mert változik a színe a külső fénytől vagy a
belső gondolattól”. Blimunda pedig a véletlenül mellésodródott férfiről tudja,
neki teremtetett, „mert téged, Hét-Nap
Baltasar, amikor a kezedet nyújtod, amikor hozzám simulsz, amikor magadhoz
szorítasz, téged nem kell belülről látnom”.
Dacolnak minden recsegve fejükre
olvasott mesterséges hatalmi renddel, „valami
más, titkosabb szentség köti össze őket”. Ahogy a titokban repülőt építő, eretnek gondolkodású Bartolomeu atya mondja: „bár lenne minden áldás olyan, mint a tiétek.”
Blimunda a holtakat zárt felhőben elhagyó emberi
akaratot gyűjti, melyek egyesülve képesek a fából épített nehéz repülő
madarat is az égbe emelni.
Blimunda és Baltasar hosszú éveket,
évtizedeket töltöttek el egymás mellett, egymás lelkébe merülve.
Csakhogy a „harag korát” élték, a
hatalom által elhurcolt Baltasart kilenc éven át kereste lankadatlan szerelemmel
Blimunda. Végül rátalált egy autodafén. „Ott,
a másik szélen ég egy férfi, akinek hiányzik a bal keze. Talán mert szakálla megfeketedett, lám, a korom kozmetikai csodája, fiatalabbnak látszik. És egy zárt felhő
van a teste közepében. Akkor Blimunda azt mondta. Gyere. Kiszabadult Hét-Nap
Baltasar akarata, de nem szállt föl a csillagok közé, hiszen a földhöz
tartozott és Blimundához.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése