A tudomány azt állítja,
mindannyian részleges amnéziában szenvedünk. A filmtörténet remekül igazolja e
tézist.
A mozinak régóta nagy kísértése
az emlékezetvesztés: alkalmas komédiára, horrorra, avagy nemes veretű
tragédiára. Főként a „krimi” meg a „sci-fi” sajátította ki. Aki azonban sokat
kutakodik, van min meglepődnie.
Nézzük ábécé sorrendben. „A” mint
amnézia: Alice a városokban (1974), Amnesia (1997), Angyalszív
(1998), Alias John Preston (1956), Amatőr (1995), Amerikai
álmodozó (1984), Archangel (1990), Ardilla roja (1996) – és
még végére sem értem az ábécé első betűjének. De lehetne időrendben is
kutakodni. Talán Griffith Változatlan tenger (Unchanging sea) című
filmje 1910-ből.
Valószínűleg a Tavaly
Marienbadban egy egész nemzedék memória-tankönyve volt. A mára klasszikus
Colpi-film mellett (Ilyen hosszú távollét) Kaurismäki Múlt nélküli
embere mutatta meg, mennyire komolyan lehet venni jelentős műben az amnézia
orvosi realitását. Colpi vándorának talán sosem tér vissza a memóriája, s ha
mégis, ilyen emlékekből talán nem kér. Kaurismäki filmhőse lemond régi
életéről, amikor másoktól megtudja, ki is volt valójában.
![]() |
Kaurismäki: A múlt nélküli ember |
Kubrick a 2001 Űrodisszeiájában
gyilkossá váló HAL számítógépét nem egyszerűen megöli, hanem fokozatosan
kikapcsolja memóriáját. A gép végül gyermekdalokat énekel, és egyetlen
önigazolásul nevét ismétli, majd csecsemőként gügyög. Megérkezett a születés
pillanatába.
Nemcsak csecsemő-létünket fedi
homály. Ha a jövőjére gondol, akkor is amnéziás minden ember. A jövő amnéziája
vággyal teli. Kitölthet egy egész életet, rabul ejtheti egész gondolkodásunkat.
Minden ember a jövő amnéziása, csakhogy a jövő ajtaja tarka fénnyel,
szivárványosan nyitható. A szó szerinti, klinikai amnéziás beteg előtt a múlt
sötéten, közönyösen zárt. A beteg akaratlanul is önmaga torlaszolta el.
Gyakran részleges amnéziáról
szólnak a betegleírások: valaki csak kamaszkorát feledi el, másvalaki csak
iskolai tanult anyagát, és így tovább.
A német film egyik leghíresebb
amnéziása Werner Herzog Kaspar Hauserje például beszélni is alig tud,
nemhogy emlékeit közölné: a filmbeli doktornak az a dilemmája, lehetnek-e
egyáltalán emlékei. Kimeríthetetlen a fekete ködök kútja.
![]() |
Werner Herzog: Kaspar Hauser |
Griffith már említett ősfilmje
mellett rögtön itt a Dr. Caligari,
melyben hipnózissal teszi gyilkossá rabját a gonosz tudós. Innen tör ösvényt
Woody Allen Jade skorpiója, amit egy pillanatra sem lehet komolyan
venni.
Hal Hartley Amatőrjében
agysérült fiatal férfi mászkál New Yorkban. Hartley ebben a filmjében is őrzi
előző filmjeinek fura humorát. A cím azt sugallja, hogy mindenki kezdő,
mindenki amatőr ebben a világban: újszülöttek vagyunk saját memóriánkban – és
máris halottak.
A francia lírai realizmus
jelentékeny alkotója, Marcel Carné 1951-ben rendezte a Juliette, vagy az
álmok kulcsa című filmjét. Trauner Sándor nagyszerű díszletében a
főszereplő (Gerarde Philipe) egy különös városba álmodja magát, ahol senki sem
emlékszik saját múltjára: álom-emberek bolyonganak a semmi-létben, ahol
mindenki mosolygós és boldog, mert nem látja a maga múlt-árnyékát. Különös
fikció: az amnézia-téma leggazdagabb tablója.
![]() |
Marcel Carné: Juliette, vagy az álmok kulcsa |
Aztán jön az ál-amnézisok hosszú
sora. A negyvenes évek egyik magyar filmjében (Valamit visz a víz)
Karády Katalin vajon valódi vagy ál-amnéziás? Talán egyik sem, csak a „titkok
asszonya”.
Hitchcock egyik legnagyobb
filmjének (Vertigo) detektív-hőse elvesztette menyasszonyát, és most
találkozik annak hasonmásával. A film annyi finom csavarást és titkot
tartalmaz, hogy a végén már azt sem tudjuk, melyikük csal: a férfi amnéziás,
vagy a kapcsolatukra emlékezni nem hajlandó ex-menyasszony. Van Hitchcocknak más
amnézia-filmje is, például a pimaszabb formanyelvű, Dalí-tervezte
álomjelenettel kacérkodó Elbűvölve, melynek amnéziás hőse
ál-idegorvosnak hitt valódi orvos, gazembere meg egy idegorvosnak hitt
elmebeteg. Valahogy mégis a Vertigo maradandóbb, talán mert benne senki
sem elmebeteg, és senki sem „tisztán” csaló.
![]() |
Hitchcock: Vertigo |
Az amnéziába bűntelenül is lehet
menekülni, elrejtőzni az élet elől. Ez Pirandello néhány nagy művének témája: a
Mattia Pascal két életének polgár hőse valóságosan menekül saját
életéből, és más néven bolyong a nagyvilágban. A IV. Henrik nagyobb
formátumú arisztokrata hőse ott marad, ahol volt, csak háborodottságot játszva
a középkorba zárja önmagát, és semmi kedve visszatérni. (Mindkét szerepet
Mastroianni játszotta Monicelli, illetve Bellochio filmjében.)
Dosztojevszkijhez méltó
mozi-Félkegyelmű egy istentől elhagyatott világban tévelygő alak lett. Godard
saját maga játszotta félbolondjára gondolok a Vigyázz a jobbodra! (Soigne
ta droite) című filmjében. A hazugságot, karriert, munkakényszert nem
ismerő szent együgyű blaszfémikus, szentségtörő paródiába illő alak: csikorduló
képi és verbális viccekre hulló farce-ban eleveníti meg.
Vissza a profán csalókhoz, igaz,
egy monumentális mozihőshöz. A Bizalmas jelentés (világszerte ismertebb
címén: Mr. Arkadin) arról szól, hogy egy gátlástalanul gonosz milliárdos
saját homályos múltja után nyomoztat. A néző mindvégig elhiszi, hogy Mr.
Arkadin valóban amnéziás fiatalkori múltját illetően, hogy csak sejti, bűnös
titok lappang a milliárdjai megszerzése előtti időkben. Pedig nem olyan biztos,
hogy ismeretlen előtte piszkos múltja. Végül aztán ő lesz a gonoszság gigásza,
fürdik az önleleplező mazochizmus halálos gyönyörében. Ezt a figurát, ezt az
amnéziát csak Orson Welles képzelhette és játszhatta el. Oidipusz példája ötlik
fel előttünk filmjei láttán.
Fontos a kollektív
emlékezetvesztés témája is. A történelmi amnézia öngyógyításában a német példát
szokás emlegetni, amihez kellett néhány remekmű-regény, néhány jelentős író is:
Böll, Enzensberger, Günther Grass.
Az 1956 utáni magyar filmben
érdekes módon nincs amnéziás szereplő. Hiszen maga az ’56 utáni magyar
társadalom szenvedett ön-amnéziában, s máig attól szenved 1944 felejtésében
jeleskedve, és 1956 tragédiáját is színes krétákkal átfestve – méltó amnéziás
figurát ezért nem is teremthetett.
A kevés amnéziát oldó filmek
egyike Kovács András Hideg napok című filmje. A másik példa talán Fábri
Zoltán legfájdalmasabb kudarca, az Utószezon. Ennek hőse ugyanis attól
szenved, hogy nincs teljes amnéziája. Nem tudja, hogy elejtett szavaival
feljelentett-e akkoriban egy zsidó házaspárt, vagy nem? Vajon elfeledett-e mindent
1944-ből, vagy nem bűnösebb a többinél, akik most idétlen tréfával kényszerítik
szembenézésre önmagával. Jancsó Miklós néhány filmje a kollektív
emlékezetvesztés szempontjából is külön elemzést érdemelne.
![]() |
Fábri Zoltán: Utószezon |
Az emberi emlékezetről olyan
példátlan remekmű, mint az Ilyen hosszú távollét (Une aussi longue absence) nemcsak a magyar, hanem
az egész európai filmművészetben nincs több. Egyetlen emlékeit vesztett férfi
arcán, egyetlen utca és presszó környezetében, ahol semmi sem történik, valaki
felismerni véli a férfiban a háború alatt elhurcolt férjét. Delphine Seyrig
arca – Georges Wilson arca. A két arcon kívül nincs szavakkal elmondható
története.
![]() |
Henri Colpi: Ilyen hosszú távollét |
Semmi köze a történelmi
példázatokhoz – annál inkább a csak a filmben megelevenülő, csak filmképpel
átélhető kiheverhetetlen magántragédiákhoz. A legcsendesebb film a történelem
taposta emberekről, az emlékezetről, melyet soha senki nem kaphat már vissza a
kollektív tragédiák után.
„Az ember nem energiát halmoz
fel, mint a növény, nem is teret, mint az állat, hanem időt” – ezt Borges
idézi egy valószínűleg általa kitalált görög filozófustól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése