Írta: Inkabringa
Idén a holokauszt emlékévén világszerte
egymást érték a megemlékezések. Ma is lesújtottan tekintünk az iszonyatot
rögzítő képekre, filmfelvételekre, a gyötrő visszaemlékezésekre.
Nem sok évszázada vagy évezrede,
messzi barbár tájakon zajló gyilkolásmámor volt ez, hanem a belátható múltban,
itt, Európában, Magyarországon is zajló vérfolyam. Mi mindenre képes az ember a
civilizáció máza alatt.
A kisváros, ahol felnőttem,
1944-ig számos zsidó iparos és kiskereskedő családnak adott lakhelyet. Helyük
volt abban a világban. Amíg nem vált elvárássá a közgyűlölet, senki nem vitatta
jelenlétüket. Egy színt jelentettek a palettán. Éltek csendben morzsolgatva a
hétköznapokat, mint mindenki más. Mégis megalázták, elhurcolták őket, és
legtöbbjüket meggyilkolták. Az én gyerekkoromra már nyomuk sem maradt, senki
nem jött vissza arra a helyre, ahol nemzedékeken át éltek, és ahonnan egy
háborodott idea kiszakította őket. Már csak régmúlt történetként hallgattam, hogy
hol állt valamikor a zsinagóga vagy a szatócsbolt. Nemhogy az embereknek, az
épületeknek sincs már nyoma. Kő kövön nem maradt. Nyilván nem egyedülálló eset
ez a vidéki Magyarországon.
A Néprajzi Múzeum Kő kövön című kiállítása épp azért nóvum a holokausztra emlékezések
sorában, mert nem a gyilkos tébolyt, a gyötrelmet, az emberirtás képeit mutatja
meg. Bizonyos értelemben ennél még mélyebbre ás: azt láttatja, hogy mit
vesztettünk, milyen szín tűnt el az életből örökre. A fotók békebeliséget tükröző
arcai megdöbbentik és szíven ütik a jövőjüket már ismerő utókort.
A fekete-fehér csak a filmben és
a fotográfiában érték, az életet, a valóságot ezerszínűségében kell látni. Nem
baj, ha bonyolult, ha ellentmondásos, ha kusza, csak burjánozzon, csak tegye
próbára az értelmünket és emberségünket. Messzire kerülöm az olyan
ideológiákat, világmegfejtéseket, amik egyszerű és végérvényes fekete-fehér
válaszokat adnak az élet bonyolultságára.
A holokausztot előidéző ideológia
pusztítóan együgyű, sablonos és ostoba volt. Akkor (és sajnos még ma is)
sokaknak tetszett, hogy nem kell annyit töprengeni a világ sokszínűségéről.
A kiállításon talán ez a
legnagyobb tanulság. Erőszakkal, tomboló, mámoros gyűlölettel kitöröltek az
élők sorából egy egész közösséget, életmódot. A termeken végigsétálva a
holokausztot megelőző évtizedek vidéki zsidóságának tárgyi emlékeit láthatjuk.
Elsőre nekem a fotók jelentették
a döbbenetes szembesülést. Bizakodó, derűs tekintetek, pajkos lánymosolyok,
büszke férfiszemek. Derű és a jövőbe vetett bizalom fénylik bennük. Mindhiába.
Tematikusan elrendezve láthatjuk
az egykori vidéki Magyarország zsidó közösségeinek élettereit. A hitközség
szerveződéseit, a hitélet megjelenéseit, a környezetükkel való mindennapi
kapcsolattartás helyeit, módjait, a viseletet, az étkezést, a szokásokat. A vidéki települések szerves részeit alkották. A kiállítást végigjárva még inkább értelmetlennek
tűnik pusztulásuk.
Természetesen nem ez, és nem
így maradt volna meg, akkor sem, ha nincs a holokauszt. Minden megváltozott azóta. Azt a lehetőséget
viszont elvették a vidéki zsidóságtól, hogy sajátos színfoltként együtt szervesen fejlődhessenek
a közösségük és a kor elvárásaival, ahogy a nélkülük továbbélő települések
lakosai tették. Végérvényesen befejezetlen maradt a történelmük. Félbevágott,
lekerekítés nélküli törött csonk.
A holokauszt átkával vert utókornak nem a borzalmakkal való
szembesülést jelenti ez a tárlat, hanem a valódi, feldolgozásra és megőrzésre
érdemes emlékezetet. A holokausztra nem lehet úgy emlékezni, hogy ne tudjuk, mi
veszett el általa.
Családok, személyek, hús-vér
emberek története gyűrűzik előttünk. Pápa, Bonyhád egykor néhány ezres zsidó
közösségeinek mindennapjainak és ünnepeinek kellékei, emlékei. Mezőkövesdi
zsidók matyó viseletben készült fotói. Ma már annyian sem élnek közülük ezeken
a településeken, hogy az előírt tíz fő meglegyen az istentisztelethez. Az
egykori zsinagógák épülete legjobb esetben alkalmi kiállítóhely, de lehet, hogy
használt bútorok boltja, netán már nyoma sincs. Ahogy az éltető és gondozó
közössége is eltűnt.
![]() |
sulkopfler - ezzel kopogtatták az ablakot, ha istentiszteletre hívtak |
Álmélkodva, néha nem is titkoltan
bután állunk a tárgyi emlékeik előtt, hiszen sosem hallottunk róluk. Ha valaki
nem zsidó közösségben él, vagy nem kutat konkrétan e témában, ugyan honnan is
ismerné ma már a sulkopfler, strájmli, talesz vagy cedaka jelentéseit?
A kiállításon sok apró
hétköznapiságra, ünnepi pillanatra fény derül, ami egy kultúrának, egy vidéki
közösségnek az életkeretét adta. Izgalmas, tanulságos, kíváncsiságra és érdeklődésre
érdemes emlékek ezek.
A múltat őrző tárgyi emlékek
mellett üdvösen megjelenik a 21. századi digitális kultúra is. Életteli,
plasztikus színfoltja ez a kiállításnak. Általuk magunk is az eltűnt vidéki
zsidó kultúrák kutatóinak érezhetjük magunkat, mert aktívan keresgélhetünk,
szemlélődhetünk. Beavatódunk. A 21. század élményszerűen kézzel
foghatóvá teszi, amit a 20. század elvett tőlünk.
A MOME TechLab működött közre a digitális elemek kiállító
térbe illesztésében. Kiegészítik az eredeti tárgyi emlékeket, egyúttal meg is
emelik a kiállítás élményét. Általuk a szó szoros értelmében belépünk ebbe a
letűnt közegbe.
Két digitális eleme van a kiállításnak.
Az egyik rögtön az elején bevon a témába minket. A pápai zsidó hitközség
adománykönyvét digitalizálva lapozhatjuk végig egy érintős képernyőn. A nevekre
kattintva a héber betűk vetített képe a magasba száll (szép szimbólum), és mi a
képernyőn elolvashatjuk a név mögött rejlő embernek és családjának történetét
képekkel, adatokkal.
Elképesztő életutakat láthatunk.
Csak példaként említve egy Kohn nevű pápai családot, akik a 20. század elején
magyarosították nevüket Kovácsra. Egyik fiuk, László, Olaszországban orvosnak
tanult és Rómában praktizált. 1939-ben egy beteghez hívták. Hamar kiderült,
hogy a beteg a nagy hatalmú náci vezér Hermann Göring testvérének, Adolf Göringnek
a felesége. Kovács először lelkiismereti okokból más orvost ajánlott. De Göring
testvére nem osztotta bátyjának zsidóellenes elveit, sőt aktívan segítette az
üldözötteket a megmenekülésben. Kovács Lászlóval életük végéig egymást tisztelő
barátok maradtak. Talán ők sem szerették a világot fekete-fehérben látni.
![]() |
a pápai zsidó hitközség adománykönyve |
A zsidó vallásúak legfontosabb ünnepe hétről hétre a szombat megünneplése.
A digitális technológia
jóvoltából egy szombatot ünneplő családi asztalhoz ülhetünk le, ahol kép, zene és
textúra kombinációjából készült „útvezető” animáció segítségével követhetjük
nyomon a szombat ünneplésének szertartását. Itt jegyzem meg, hogy már csak azért
is érdemes elvinni a kiállításra az egész családot, vagy baráti társaságoknak
összefogni, mert a szombat ünneplése a zsidó hagyományok szerint akkor a legszebb, ha közösségben,
családi körben történik, imával, tanítással, énekléssel. Ezért a digitális
ünnepi asztalhoz legalább három embernek kell leülnie, hogy elinduljon az
animációs szombati vacsora.
Ami a muzeális tárgyak, és a digitális
technológia aktív szemlélődése mellett az erényét adja a kiállításnak, hogy a
jövő nemzedéket is bevonja a történelmi közeg és kulturális háttér
megismerésébe. Múzeumpedagógiai foglalkozások keretében iskolások mélyülhetnek
el az egykori vidéki zsidóság életében. Az igazi erejét az adja ennek, hogy
maga a koncepció is középiskolás diákok ötletein és együttműködésén alapul.
Mondhatjuk szkeptikusan, hogy
ebből az életmódból kő kövön nem maradt. A kiállítás végére érve mégis inkább
azt érezzük, a vidéki magyar zsidóság életének emléktöredékeiből talán
felépülhet egy sokszínűségre nyitott szemléletű nemzedék.
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése