Keresés ebben a blogban

2014. november 15., szombat

Almodóvar színei

Írta: YGergely



Almodóvar a vágy törvényeiről forgat, filmjei melodramatikusak ugyan, de nem melodrámák.

Buñuel életművének java a vágy törvényét írja és festi. Almodóvar mozija szintén a vágy törvényére épül. Az igazi különbség mester és (egyik) tanítványa között, hogy Almodóvar a beteljesíthető férfivágyak poétája, Buñuel a beteljesíthetetlené.

Egy film, csak mert melodramatikus jelenetei, szálai, sőt hangulatai vannak, nem lesz automatikusan műfaji film. Ha Almodóvar életművének alapvonulatát lehet is talán melodramatikusnak érezni, attól egyetlen darabja sem lesz melodráma. Bűnfilmnek majd mindegyiket inkább mondanám, tragikomédiának épp a legjobbakat. Film noirnak – a bűnfilm legnehezebb változatának – azonban egyiket sem tartom.
Amit Almodóvar forgat, az „melodramatikus”, de nem melodráma. A melodráma védett, hagyományos formájában kihalófélben levő nemes vad. Sajnos Almodóvar orvvadásza lett e védett zsánernek és nem megóvója.

Majdnem minden régi filmjében volt melodrámai kellék, de azokban inkább a fekete humoros, komolyan kevéssé vehető, bukfencező bűn vigyorgott, s ha keverte koktélját a különféle műfaji kellékekkel, mindig a bűn, kevéssé a melodramatikus dallam uralkodott.

A melodráma filmműfaját nehéz megítélni, a film noirnak talán még szigorúbb kötelmei vannak. A melodráma alaphangja a romantika naivitása: a jóság, a szeretet apoteózisa. A film noiré a romantika másik oldala: a gonoszság diadala.

Almodóvar szigorú határú és szabályú műfajokat akart keverni. Nem alapvetően a történetmesélés, nem a narráció újítója, mint Tarantino. A zsánerek keverője. „Keverve vagy rázva?” – Almodóvar a zsánermixelés bűvészművésze. Boszorkányosan és nyeglén. Bravúrosan és önkényesen, durván és finoman – vagy szabálytalan mélyütésekkel.
Ellentmondásos eredménnyel jár. A klasszikus zsánerfilmek épp a saját műfajuk szigorú szabályaival, erős, átléphetetlen határaival nyűgöznek le.

Fiatalkori gyors feltűnésekor avantgarde-amatőr-humoros, szamárfülesen vihogó kezdet után a későbbi fővonalának egyik jeles darabja A vágy törvénye (Ley del deseo) volt, nem véletlen, hogy produkciós vállalatának neve lett.

A zsánerfilmek megújítása? Széttörése? Régebbi, nagyhatású filmjeiben olykor megnyerő, olykor kellemetlenül reccsenő volt a fő-műfaji filmek (melodráma, komédia, film noir) szabadrablásos széttörése. Almodóvar nem „ötvözött” soha filmtörténeti műfajokat, a szabályokkal semmit nem törődött.
„Olyan vagyok, mint a bigámista, hűtlennek kell lennem a történethez, melyet elmesélek” – ez a felismerés egészen kiváló önismeretre vall. A szerzői filmes valami módon mindig hűtlen, műfaji korlátjai nem lehetnek. Nem foghat azonban egyszerre kint s bent egeret – általában (szinte soha) nem lesz példaadó zsáner (műfaji) film a munkája. Hitchcock is ezért nem követhető. Semmi baj nincs azzal, ha Almodóvar nem lett műfaji filmes, csak épp nincs értelme akként ünnepelni némely filmjét, mintha kiváló melodráma lenne.

Igen, a filmzsánernek is van törvénye – nemcsak a vágynak. Sőt, lehet, hogy a filmzsánernek konokabbak a törvényei. Csinálhatott Buñuel jónéhány melodrámát, Orson Welles valamennyi bűnfilmet, Hitchcock a hatvanas évektől bármilyen thrillert vagy horrort, azok kitörtek a zsánerből és a szabálytörésekkel rendezői művé váltak.

Almodóvarnál minden vörös. Izzanak a vér színei, ráadásul ő nem a szivárgó vagy alvadt vér mestere, ő mindig a zubogó, a lőtt, szúrt, töréses, halálos sebekből zuhogó vérfolyam mestere.

Eleven hús, Mindent anyámról, Rossz nevelés – ha valaki régebbre kutat, még több vérfolyamot talál az életmű filmjeiben, de nem ólomkomolyan véve: szabadabban, anarchikus hangulattal.

Vörös és fehér. Almodóvar a fehért használja ellentétként. A fehér nála a kórház, a sterilitás, a halál és az élőhalottak, a nem életszerű színe. A rokonszenves, izzó életű embereknek nála nemcsak dobogó szíve vörös, hanem a ruhája, sőt még a cipősarka is.

Kórház Almodóvar minden második filmjében szerepel, hát hogyne, hiszen mindegyikben valamilyen súlyos baleset éri figuráit. Ha nem, akkor nehéz szülésre látogatunk. Fehérrel keretezi a vöröst. Almodóvarnál ez a végzetes szín: a kórházfehér.

Idézőjelek, megkérdőjelezés, véresen túlbonyolított történet – de mintha Almodóvar szabadulóművész, a legtúlzóbban véres agyonbonyolítottságból is kiszabaduló mesélő lett volna sokáig. Mindig vegyült benne az egykori amatőrfilmes és a nagyon professzionista tudás.

Inkább talán maga az „Almodóvar-jelenség” volt korszakos – a Franco-rezsim után ugrás az új spanyol kultúrába – és nem is annyira művei.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése